Muusikoiden.net
23.10.2018
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Oikea" tapa klassisessa
1 2
Congi
02.04.2003 12:45:39 (muokattu 02.04.2003 12:47:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseessä on klassinen kappale. Kiinostaa tietää kumpi on oikea tapa. Mitä sanoo Klassisten soittajat?
 
Tabu:
 
E--|---------2-------|-------2---------|
H--|-0---------------|-1---------------|
G--|-----2-------2---|-----2---2---2---|
D--|---1---1---1---1-|---2-------2---2-|
A--|-2---------------|-0---------------|
E--|-----------------|-----------------|
 
Tapa 1:
 
Sormet asettuvat aluksi kolmos,nelos,vitos kielelle, ykkös kieltä painetaan vasta silloin kun tarvitaan. Ns. Hämähäkki tapa.

E--|---------2-------|-------2---------|
H--|-----------------|-1-----1---------|
G--|-2-------2-------|-2-----2---------|
D--|-1-------1-------|-2-----2---------|
A--|-2-------2-------|-----------------|
E--|-----------------|-----------------|
 
Tapa 2:
 
Isketään kertaheitolla sormet oikeisiin kohtiin ja vältetään hämäkki touhua aina kun on mahdollista.
 
E--|-2---------------|-2---------------|
H--|-----------------|-1---------------|
G--|-2---------------|-2---------------|
D--|-1---------------|-2---------------|
A--|-2---------------|-----------------|
E--|-----------------|-----------------|
 
Ps. Tiedän, olen huono esittämään kysymyksiä. Toivottavasti ymmärsitte kysymykseni
 
Herra Rapu
02.04.2003 14:29:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossahan sillä ei ole väliä kumpaa tapaa käytetään, koska E-kielellä sijaitsevat F#-nuotit eivät tule heti tahdin alussa.
 
Paino ei ole mikään ongelma.
FAT = MOTION
funkypick
04.04.2003 08:45:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossahan sillä ei ole väliä kumpaa tapaa käytetään, koska E-kielellä sijaitsevat F#-nuotit eivät tule heti tahdin alussa.
 
Mutta kai tässä oli vaan yksinkertaistettu esimerkkiä? Entä jos tuo F# tuleekin vaikka toisena 1/16-osana?
 
Tähän voisin heittää lisäkysymyksenä, että miten klassinen (perinteinen) opetus suhtautuu pikkurillin käyttöön?
 
Ja miten soittaa ilman kynsiä? Kellään kokemusta? Kynnet hajoaa bassossa ja etusormessa ei oikein voi kynttä pitää kun se häiritsee plektralla soittoa.
 
You can play anything on any chord as long as you phr^H^H^H play it fast enough.
Arkka
06.04.2003 00:09:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja miten soittaa ilman kynsiä? Kellään kokemusta? Kynnet hajoaa bassossa ja etusormessa ei oikein voi kynttä pitää kun se häiritsee plektralla soittoa.
 
Ei kynsiä välttämättä tarvi. Saundikysymyshän toikin taas on, mutta ihan huoletta voi soittaa ilman kynsiä pelkillä sormenpäillä.
 
Esim. Fernando Sor ei käyttänyt kynsiä, vaan näppäili sormenpäillä.
 
Nykyäänhän noi monet klass.kitaristit viilaa kynnet niin, että ne voi halutessaan soittaa kynsillä niinkin, että näppäillessä sormenpää koskee eka kieleen ja sitten kynsi. Sillee ei tuu sitä naps ääntä, mikä tulee kun heittää suoraan kynnen värähtelevään kieleen. Klassisessa noi on kai tärkeitä. Turhaa kikkailua moinen mulle =)
 
Puukkoo kurkkuun!
Congi
06.04.2003 00:23:47 (muokattu 06.04.2003 00:24:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. Fernando Sor ei käyttänyt kynsiä, vaan näppäili sormenpäillä.
 
Pitkät kynnet ovat aika ilkeitä pianon soitossa. Nyt on mulla menossa sellainen kokeilu vaihe kynsieni kanssa. Kuulema Tremolon vaatii pitkät kynnet. Saa katsoo mitä tästä tulee. Tarvittaessa leikkaan ne taas pois.
 
Niin, se alkuperäinen kysymys. Kukaan klasaristi ei siis halua ottaa kantaa?
 
Psyco
06.04.2003 01:04:16 (muokattu 06.04.2003 14:18:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


E--|---------2-------|-------2---------|
H--|-0---------------|-1---------------|
G--|-----2-------2---|-----2---2---2---|
D--|---1---1---1---1-|---2-------2---2-|
A--|-2---------------|-0---------------|
E--|-----------------|-----------------|
        2 1 3  1 4 1 3 1 |4 1 1 1 1 1|

Eli tuossa yllä olen laittanut yhden sormitus vaihtoehdon jossa ensimmäinen tahti voidaan
soittaa kummallakin tavalla ja toinen on barre. Tarkistan aamulla kitaran kanssa miten toimii, nyt
ajateltuna voisi toimia, saa nähdä miten aamulla.
 
Oikeaa tapaahan tässä(kään) ei ole vaan kyseessä
on mielipide ja tähän vaikutta monet asiat joita ei
näe tuossa (tempo, miten menee ennen ja jälkeen).
Tulipa seekava toivottavasi saat selvän.
 
Tähän voisin heittää lisäkysymyksenä, että miten klassinen (perinteinen) opetus suhtautuu pikkurillin käyttöön?
Ei sitä ainakaan kielletä, mutta en minä ainakaan
ole sitä juuri koskaan käyttänyt koska sitä ei
tarvitse.
 
Ja nämä ovat väsyneen osa-aika klassisen kitaristin
mietteitä joita parantelen aamulla.
 
Beowulf
06.04.2003 05:39:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän voisin heittää lisäkysymyksenä, että miten klassinen (perinteinen) opetus suhtautuu pikkurillin käyttöön?
 
Ei kai se nyt kiellettyä ole mutta kertaakaan en ole klassisen urani aikana tarvinnut pikkurilliä näppäillessä.
 
Ja miten soittaa ilman kynsiä? Kellään kokemusta? Kynnet hajoaa bassossa ja etusormessa ei oikein voi kynttä pitää kun se häiritsee plektralla soittoa.
 
Nyt kun on tottunut vuosien jälkeen soittamaan "kynsillä" niin ei sitä oikein osaa ilman enään ollenkaan. Kynsillä soitettaessa voi helpommin tehdä nyanssejakin kappaleeseen. Täytyy myöntää kun soitan sähkökitaraakin, niin on tuo etusormen kynsi usein aika huonossa hapessa joten sitä saa sompailla aina siinä välillä.
 
I´ve been locked in a cage, created by myself...
Congi
06.04.2003 12:54:50 (muokattu 06.04.2003 12:55:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://dirk.meineke.free.fr/classical/bartoli_romance_pdf.zip
 
Kyseinen kappale löytyy tässä.
 
Psyco
06.04.2003 14:17:03 (muokattu 06.04.2003 14:17:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin kerkesin katsoa vähän paremmin läpi tuon pätkän ja tehdä vähän fiksummat sormitukset eli sormi suluissa
 
E--|---------2(4)----|-------2(4)------|
H--|-0---------------|-1(1)------------|
G--|-----2(3)----2---|-----2(3)2---2---|
D--|---1(1)1---1---1-|---2(2)----2---2-|
A--|-2(2)------------|-0---------------|
E--|-----------------|-----------------|

(Saa nähdä miltä näyttää). Eli minä soittaisin "hämähäkkinä" eli länttäisin sormia paikallen sitä
mukaa kun niitä tarvitaan eikä nosteta niitä ennen
kuin tarvitaan jossan muualla eli tässä minä nostan
kaikki sormet kun tahti vaihtuu. Sormituksiahan
tässä ei kysytty, mutta kerroin nyt kun sattu
huvittamaan. Hämähäkkiä käyttäisin siksi että
soittaminen olisi tylsää muuten eli kumpikin tapa on
oikeen ja minä soitan hämähäkkinä mutta joku muu
iskee sormet heti paikalleen ja välttää hämähäkkiä
viimeiseen asti. Lyhyesti: soita miten tuntuu järkevimmältä.
Ja noista nuoteista missä kohtaa tällainen pätkä on?
Ja jos tiedät enemmänkin tuollaisia sivustoja niin liata linkit näkyviin!
 
Congi
06.04.2003 20:14:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja noista nuoteista missä kohtaa tällainen pätkä on?
 
3 ja 6, yhdistin ne piruittan tuohon yhteen ;)
 
Ja jos tiedät enemmänkin tuollaisia sivustoja niin liata linkit näkyviin!
 
Toi on toistaiseksi paras löytämäni paikka.
 
Breezer
07.04.2003 13:29:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Ei kynsiä välttämättä tarvi. Saundikysymyshän toikin taas on, mutta ihan huoletta voi soittaa ilman kynsiä pelkillä sormenpäillä.
 
Esim. Fernando Sor ei käyttänyt kynsiä, vaan näppäili sormenpäillä.
 
Nykyäänhän noi monet klass.kitaristit viilaa kynnet niin, että ne voi halutessaan soittaa kynsillä niinkin, että näppäillessä sormenpää koskee eka kieleen ja sitten kynsi. Sillee ei tuu sitä naps ääntä, mikä tulee kun heittää suoraan kynnen värähtelevään kieleen. Klassisessa noi on kai tärkeitä. Turhaa kikkailua moinen mulle =)

 
Mun kitaran soiton opettaja kerran käski mun leikata kynnet lyhyiksi. Klassista olikin sen jälkeen huomattavasti helpompi soittaa. Sen verran laiska vaan tahdon olla, että kynsiä jaksa joka välissä leikata. Oiskai ne lyhemmät kynnet paremmat ihan tekniikan kannalta. On helpompaa painaa nauhoja sormen päillä, ku on lyhyet kynnet. Toisaalta jos soittaa alusta asti pisemmillä kynsillä, nii tekniikka kehittyy sen mukaan. Missä määrin sillä "oikealla" tekniikalla pitää soittaa?
 
Chemo
07.04.2003 13:45:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oiskai ne lyhemmät kynnet paremmat ihan tekniikan kannalta.
 
Niin siis lyhyet kynnet ovat hyvät otelautakädessä - näppäilykäsi on sitten oma stoorinsa.
 
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen sen verran, että "hämähäkkityyli" tuntuu minusta läheisemmältä, mutta se riippuu vähän - jos on esimerkiksi joku pitempi arpeggiokuvio, jossa pysytään pitempään jonkun aikaa yhdessä sormituksessa, niin tuskinpa nostelen sormiani pois välillä, kun voin pitää niitä vain paikallaan tulevaa varten.
 
Ahti Tuumiainen
22.10.2017 22:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi kaveri kerran kasvatti kynnet kitaransoittoa varten, mutta kasvatti ne vahingossa otelautakäteen. Ja tämä tarina on tosi.
 
tomaattiorava
23.10.2017 17:05:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä nosto!
 
Nomutta aihetta sivuten ite funtsin notta mikä olisi järkevin tapa opetella jotain haastavia klasari-biisejä, vaikka jotain bachia missä on eri osioita aivan helvetisti. Voi helposti olla pitkiäkin teoksia missä ei yhtäkään fraasia soiteta kahta kertaa.
Ulkoa opettelu tabloista kattomalla aina tahti kerrallaan vaikuttaa aivan helvetin työläältä ja epäkäytännölliseltä. Onko ehdotuksia?
Niin ja sähkiksellä siis tarkoitus, liekö sillä sitten mitään väliä....
 
18is9
25.10.2017 13:10:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Ulkoa opettelu tabloista kattomalla aina tahti kerrallaan vaikuttaa aivan helvetin työläältä ja epäkäytännölliseltä. Onko ehdotuksia?
 
Jos haluat opetella ulkoa niin opettele fraasi kerrallaan ennemmin kuin tahti kerrallaan. Tällöin voit myös harjoitella järkevästi biisiä osissa eikä tartte aina aloittaa alusta.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
tomaattiorava
25.10.2017 16:46:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: Jos haluat opetella ulkoa niin opettele fraasi kerrallaan ennemmin kuin tahti kerrallaan. Tällöin voit myös harjoitella järkevästi biisiä osissa eikä tartte aina aloittaa alusta.
 
No fraasi, tahti. Mikä nyt sattuu missäkin tilanteessa olemaan itelle sopiva.
Onko ulkoa opettelun lisäksi muitakin vaihtoehtoja? Nuotteja en lue ja blues/rock-soolot voi aika pitkälle improvisoida jahka biisin rakenne on tuttu. Bachissa ei hirveesti taida improlle olla tilaa :)
 
papitsu
29.10.2017 09:41:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: No fraasi, tahti. Mikä nyt sattuu missäkin tilanteessa olemaan itelle sopiva.
Onko ulkoa opettelun lisäksi muitakin vaihtoehtoja? Nuotteja en lue ja blues/rock-soolot voi aika pitkälle improvisoida jahka biisin rakenne on tuttu. Bachissa ei hirveesti taida improlle olla tilaa :)

 
Itse olen opetellut ulkoa lähinnä kuorostemmoja, mutta voisin kuvitella, että samanlaiset jutut pätee tässäkin.
 
Jos opettelu nykyään on ulkoa tabloista (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/TABL2.jpg), niin olisiko niiden numerosarjojen sijaan parempi keskittyä siihen, mille se sävellys kuulostaa. Opetella ainakin se melodialinja silleen, että pystyy sen hyräilemään ilman kitaraakin. Kun muistaa miltä sen pitäisi kuulostaa, on sitten helpompi muistaa, miten se soitetaan.
 
Toinen mikä tulee mieleen, niin auttaisiko sointujen analysointi ja sitä kautta sävellyksen rakenteen hahmottaminen. Minkälaisia kiertoja siellä on, montako kertaa joku sointukulku toistuu, missä kohdin vaihtuu sävellaji, toistuuko sama sointukulku eri sävellajissa jne.
 
Tärkeää ulkoa opettelussa on erityisesti järjestelmällisyys ja kärsivällisyys. Ensin jaetaan sävellys osiin, riittävän lyhyisiin, ja opetellaan niitä yksittäisiä osia ulkoa. Liian pitkien osien yrittäminen kerralla vaan hidastaa. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa opetella vaikka joka päivä. Vaikka ihan vaan 15 min päivässä panostusta pelkkään ulkoa opetteluun. Ensin opetellaan yhtä osaa (esim. tahdit 1-4), yritetään soittaa täysin ulkomuistista. Sitten kun se on hallussa varmasti, menee toistuvasti ulkoa, opetellaan toinen osa (tahdit 5-8) erikseen varmaksi, ja lopuksi yhdistetään ne. Sitten kun koko pätkä, tahdit 1-8, menee toistuvasti ulkoa, voidaan opetella vastaavasti tahdit 9-12 ja 13-16. Sitten kun tahdit 9-16 menee yhdessä, lopuksi yhdistetään koko rimpsu, yritetään soittaa tahdit 1-16 putkeen. Samalla tavalla käydään läpi koko kappale, lyhyissä osissa ja vasta sitten kun kaikki osat menee erikseen kunnolla, yhdistellään koko kappale kasaan.
 
Ilman kunnon järjestelmällisyyttä menee opettelu helposti siihen, että treenataan aina vaan alusta mahdollisimman pitkälle, ja sitten se alku osataan tosi hyvin, mutta loppu unohtuu aina.
 
Mielipiteeni on fakta.
Ahti Tuumiainen
14.12.2017 06:35:08 (muokattu 14.12.2017 06:40:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä tuli mieleeni yksi asia...
 
Klassisen kitaran nuoteistahan näkee aika pitkälle, miten on tarkoitus soittaa, usein sormitukset yms. Mutta... Mistä tietää pitääkö tietyt äänet jättää soimaan, vai pitääkö ne kuolettaa? En nyt osaa laittaa mitään esimerkkiä tähän, enkä tiedä ymmärsikö kukaan kysymystäni... Onko nyrkkisääntö se, että tahdin vaihtuessa, ei jätetä soimaan edellisen tahdin ääniä? (ellei erikseen ole merkitty kaarella tms.)
 
EDIT:
 
Ok, tässä tulee yksi esimerkki:
 
Jos bassokuvio menee esim. näin(A, E, A, E... tms):
 
e--------------
h---------------
g----------------
d------------------
a-0---0---0---0---
e---0---0---0---0-
 
Niin pitääkö tuo A dempata ennen kuin tulee E, vai saako se jäädä soimaan? Käytännössä sen sammuttaminen on hiton vaikeaa, varsinkin jos pitää samaan aikaa soittaa yläkieliltä melodiaa. Mutta minähän olenkin vain harrastelija... Mutta siksi kysynkin. :)
 
Zeeboo
15.12.2017 00:53:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Tästä tuli mieleeni yksi asia...
 
Klassisen kitaran nuoteistahan näkee aika pitkälle, miten on tarkoitus soittaa, usein sormitukset yms. Mutta... Mistä tietää pitääkö tietyt äänet jättää soimaan, vai pitääkö ne kuolettaa?

 
Standardinotaatiossa tämä on aika selvä juttu: nuotin aika-arvo määrittää äänen sointiajan. Jos ääni jatkuu "tahtiviivan yli", se ilmaistaan sitomalla äänet kaariviivalla. Sama homma, jos ääni jatkuu tahdin puolivälin yli; hyvä tapa on kirjoittaa nuotit niin, että tahdin puoliväli on helppo hahmottaa. No, 3/4:ssa ei ehkä niinkään.
Tulkintamerkeillä sointipituutta voidaan säätää: piste tai viiva nuotin päällä, dempattu ääni merkitään ristillä nuotin täplän tai rinkulat sijaan, voidaan merkata demppaus "P.M", eli palm mute, jne.
Aika informatiivinen tapa kirjoittaa soittoreseptiä, sanoisin.
 
Niin, ja sitten on vielä tietysti soittajan omat valinnat tulkinnaksi määrittämässä äänien kestoa ja sen sellaisia.
 
White men can't Monk
Arkka
15.12.2017 13:43:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep ja usein kaaret taitaa puuttua / olla suurpiirteiset luettavuuden takia, eli tulkita pitää.
 
Panin Googleen "guitar arpeggio sheet music" ja ekana tuli tämä:
http://fileserver.freehandmusic.net … m/preview/530x4/melbay/adguaret.png
 
Nähdäkseni tollasessa ei esim. tota ylä-e-kieltä sammuteta (siis muuten kuin soittamalla uudelleen) ekaan neljään tahtiin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti