Muusikoiden.net
27.10.2020

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Anonyymit luovuusbloksahtaneet
1 2
Guitarfreak
24.10.2018 06:41:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli.

Tilanne päällä nimeltä jarru l. blokki. Fiilis on se että kitaran soittaminen on kivaa ja haluaisi tehdä omia sävellyksiä/biisejä, mutta lähestymistapa puuttuu kuinka saada homma säälliseen alkuun ja kun istuu alas tekemään jotain nii pää tyhjenee ideoista saman tien. Aikanani testannut ideapätkien äänitystä ja sit niistä koostamista mut pääasiassa lopputulos on ollut ihan sillisalaattia kun ei pääse enää niihin äänitettyjen ideoiden fiilikseen ja jotenkin ne väliosat eri ideoiden välillä on sit.. melko haitaria.

Ja kun tulee sitten aika tehdä vaikkapa lauluosuuksia niin.. no enpä oo kyllä kertaakaan päässyt niin pitkälle että olisi järkevää laulumelodiaa saaanut aikaiseksi. Tähän tosin vaikuttanee se että henk.koht. vokaaliosuudet on pääasiassa täytettä että saadaan musiikki myytyä massoille ;D (lievä kärjistys)

Mutta miten te lähestytte luovaa prosessia nimeltä biisinkirjoitus? En ole keksinyt vieläkään hyvää tapaa millä pääsis flowtilaan tekemisen kanssa.

Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
play
24.10.2018 08:48:52

Jonkin verran teen biisejä. En osaa tarkemmin sanoa, miten ne syntyvät. Yleensä vaan soittelen jotain enemmän tai vähemmän sekavaa ja lähinnä tuurilla voi sitten tulla jokin omasta mielestä ihan hyvältä kuulostava kohta, jota voi sitten alkaa kehittelemään lisää.

Kirjakaupassa selasin tämmöistä opusta kuin "Sävellä kitaralla". Vaikutti selailun perusteella ihan ok teokselta. Voisiko tästä olla apua sinulle. En tiedä, onko näitä kirjastoissa, mutta kaupoissa pitäisi kyllä olla.

sympxgtr
24.10.2018 09:03:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla vaikuttaa ainakin instrumentin treenaaminen todella paljon luovuuteen. Lähinnä treenaaminen tuntuu turruttavan luovuuden aika täydellisesti (ehkä treenaan päin persettä). Nyt, kun lopetti kovemman treenaamisen, niin säveltämisestä on tullut jälleen mukavaa ja matskua tuntuu tulevan ihan jees tahdilla.

Itsekritiikin poistaminen säveltämisen aikana on mielestäni erittäin tärkeää. Sehän on ihan sama kuinka plagioitua tai paskaa matskua siellä pöytälaatikossa on. Myös liian vaikean kautta yrittäminen laittaa monesti stoppia päälle. Mielummin yrittää käyttää jo tuntemiaan metodeja uudella tavalla. Kyllä siihen E-C-D:n päällekin saa edelleen hyviä, uusia melodioita.

hallu
24.10.2018 09:22:49 (muokattu 24.10.2018 09:28:31)

Tuo on varmasti jokaiselle mitään luovaa ilmaisua tekevälle todella tuttu tilanne, mutta samalla siihen on varmaan yhtä monta ratkaisua kuin on biisinkirjoittajaakin.

Omalla kohdallani olen kokeillut vaikka mitä. Riippuu tietenkin minkälaista musaa tekee (mun profiilista löytyy linkki soundcloudiin missä on pari näytettä mun tekemisistä). Yksi konsti oli rakennella biisiä vaan riffin ympärille (nykyisinkin vielä teen sitä, mutta siinä meinaan itse jäädä helposti boksiin). Yksi ongelma joka itselläni tyhjentää tehokkaasti mielen, on väärin ajoittuva itsekritiikki. Siinä kohtaa kun kehittelee ideoita, ei pitäisi yrittää tehdä täydellistä koska ankara superego tappaa luovuuden. Siinä kohtaa pitäisi olla vähän niinkuin teekkari aamuyössä, täynnä hyviä ideoita. Kritiikin on hyvä tulla mukaan kuvioihin vasta sitten kun paperilla on jo jotakin poistettavaa.

Kritiikki vaatii toimiakseen jonkin tavoitteen tai näkemyksen mihin kritiikin heijastaa, mistä päästään toiseen konstiin mikä auttaa minulle. Eli yritän miettiä etukäteen hiukan sitä viestiä jonka haluan laulullani tai biisilläni välittää. Toinen homma, on että en yritä laittaa kaikkea sanottavaa yhteen biisiin eli käytän ideoita silleen säästeliäästi, että sillä sanottavalla on paljon tilaa tulla esille. Vähän sama juttu kun luennon pitäjän kultainen sääntö "kerro mitä aiot sanoa, sano se, kerro mitä kerroit" . Mulla on niin, että suuret ajatukset ei tahdo mahtua yhteen biisiin, mutta suuri ajatus voi kiteytyä pienen asian kautta eli mulla homma toimii kun en yritä olla liian fiksu :-).

Kolmas homma, minkä opin tänä vuonna kun tuli tehtyä aika monta biisiä ja oli semmoinen luova boosti, niin biisinteko on laji jota voi harjoitella. Siis tietynlaista käsityöläisyyttä. Jos minä alan odottelemaan inspiraatiota, niin ihan varmasti ei tule mitään, vaan pitää vaan istua perseelleen ja alkaa miettiä ajatuksiaan laulun muotoon. Minä en osaa pakottaa niitä suuria ja tärkeitä asioita aivoista ulos, vaan yritän kaikenlaisia huomioita ja havaintoja ajatella lauluina ja siitä se rutiini kehittyy. Sen verran tietty on pakko sanoa, että mulle kaikkein vaikeinta on sanat. Sävelet tulee yleensä aika pakottomasti kun vaan soittaa, mutta sanat on hankalia.

Olen harkinnut seuraavaksi kokeilla tehdä jotakin instrumentaalista. Olen pari kertaa yrittänyt, mutta tuppaa syntymään vain tapettia. Pitäisi saada instrumentaalihommiin enemmän sisältöä. Se mun toinen biisinäyte on semmoinen tylsähkö instumentaalipastissi jollaista kutsun tapetiksi tai seinäpaperiksi siksi, että se tuntuu tarjoavan näyttämön jollekin joka ei vain ole läsnä, vähän kuin maisemakuva.

E: ai niin ja jos joku ei ole tärkeää, niin sellainen pitää poistaa biisistä.

"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Kefiiri
24.10.2018 10:25:42

hallu: Olen harkinnut seuraavaksi kokeilla tehdä jotakin instrumentaalista. Olen pari kertaa yrittänyt, mutta tuppaa syntymään vain tapettia. Pitäisi saada instrumentaalihommiin enemmän sisältöä. Se mun toinen biisinäyte on semmoinen tylsähkö instumentaalipastissi jollaista kutsun tapetiksi tai seinäpaperiksi siksi, että se tuntuu tarjoavan näyttämön jollekin joka ei vain ole läsnä, vähän kuin maisemakuva.

Pitääpä paremmalla aikaa kuunnella tuo. Omasta mielestä tapetin muuttaminen itseään kantavaksi sävelteokseksi ei vaadi kuin pari tahtia jotain ennalta-arvaamatonta sinne väliin ;)

En ole musiikin asiantuntija.
destruction
24.10.2018 11:03:26

hallu:

Plussaa tälle! Tässä tuli tosi hyviä pointteja, jotka monesti itseltäkin unohtuu sävellysvaiheessa.

Jucciz
24.10.2018 14:17:26 (muokattu 24.10.2018 14:19:44)

Jossain toisaalla oli samantyyppinen ketju, jonne jotain kirjoitin, vaan miksenpä sitten tähänkin, koska aihe on hyvä.

Mun mielestä kannattaa pitää jokin äänityslaite tai muistiinpanoväline koko ajan hollilla ja laittaa pienetkin ideat talteen, joko sitten soivassa muodossa tai vaikka nuottipaperille. Jossain vaiheessa kun ideoita on runsaammin ja käyt niitä läpi, huomaat, että tämä idea 34 sopii mainiosti idean 176 kanssa ja kun siihen vielä lisää idean 9, meillä on biisi. Olennaista on pitää homma käynnissä: jos kitaraan ei tartu eikä ainuttakaan ideaa taltioi, homma polkee helposti paikallaan eikä omaa edistystään huomaa. Omasta mielestään tyhmätkin ideat kannattaa tallettaa, sillä oma mielipide voi muuttua helposti. Niin ja, joskushan ideat voivat syntyä täysin vieraan soittimen äärellä tai kokonaan ilman soitinta.

Otin muutama vuosi sitten tavaksi silloin tällöin yön pimeinä tunteina näppäillä kitaraa ja äänittää ihan vaan kännykän äänimuistioon talteen, mikäli jokin jalostamiskelpoinen idea sattui syntymään. Nyt kolme-neljä vuotta myöhemmin kolmisenkymmentä kokonaista biisiä on kasassa. Raakileita on vielä enemmän ja niitä tulee pöyhittyä aina välillä. Joskus lamppu syttyy pian, joskus siihen voi mennä useampi vuosi. Pääasia, että ideat on tallessa. Kun palikat ovat kasassa kokonaiseen kappaleeseen, siirryn Logiciin hahmottelemaan sovitusta ja lopullista rakennetta, ellevät ne ole jo päässä hahmottuneet. Tämän jälkeen alan äänittää eri instrumentteja.

On ihan luonnollista, että joskus tulee aikoja, ettei vaan mitään järkevää tunnu syntyvän. Silloin kannattaa vaikkapa kuunnella musiikkia - mielellään jotain muuta kuin mitä suurimmaksi osaksi kuuntelee. Uudesta musiikista saa tuoreita ideoita - ja niitä kun yhdistää olemassaoleviin tutumpiin "rakennuspalikoihin", voi tuloksena olla jotain tosi mielenkiintoista. Itse tykkään tämmöisestä ennakkoluulottomasta eri tyylien sekoittelusta, musiikissahan ei tarvitse olla raja-aitoja.

Tänne olen koonnut omia tekeleitäni viimeisen 3-4 vuoden ajalta: https://soundcloud.com/jucciz

Biisi "Kasettiveijo menee saunaan" on malliesimerkki ideoiden yhdistelystä: siinä intro/välisoitto on raakile024:stä, säkeistö raakile039:stä ja "kertsi" sitten vielä kokonaan uusi osa, joka syntyi vasta noiden kahden ensiksi mainitun palikan yhdistämisen jälkeen. Nuo kaksi ekaa palikkaa eivät alun perin olleet edes samassa sävellajissa, mutta jossain vaiheessa tuli semmoinen olo, että nämä kaksi voisi yhdistää.

Tsemppiä biisinkirjoitukseen! :)
Krice
24.10.2018 14:36:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päätä ensin mistä kappale kertoo niin sen jälkeen on helpompi ilmaista se musiikin avulla.

iPadGuitarist
24.10.2018 14:39:04

Jos haluat säveltää vain kitaralla, niin sitten tämä vastaus menee ohi, mutta yksi vaihtoehto voisi olla Captain Chordsin kaltaiset biisiautomaatit. Saa jopa sellaisenaan käyttökelpoisia sointukuvioita ja niihin sopivia bassokuvioita / melodioita tai sitten niiden pohjalta voi rakentaa omaa. Monipuolinen softa jolla saa aika nopeasti aikaiseksi.
https://mixedinkey.com/captain-plugins/captain-chords/

Mr. Fastfinger -Mika Tyyskä näyttää käyttävän sävellystyössään KORG Gadgetia (iPad). Esittelee omaa sävellysprosessiaan tällä videolla https://www.youtube.com/watch?v=pGc5KkNFR20&t=1690s

Jucciz
24.10.2018 14:50:52

Krice: Päätä ensin mistä kappale kertoo niin sen jälkeen on helpompi ilmaista se musiikin avulla.

Mulla ei ole hajuakaan, mistä yksikään kappaleeni kertoo.
Guitarfreak
24.10.2018 18:28:37

Kiitokset kommenteista/kokemuksista. Pyrkimys ois et jossain vaiheessa sais yhden biisin rakenteen valmiiks :D jotain tavoitteita pitää olla että on joku suunta mihin mennä.

Isompi tavoite on sit se et saa valmiiks muutaman biisin joita sit voi alkaa nauhoitteleen kaikessa rauhassa.

Alku aina hankalaa - valmiiksi saaminen vielä mahdottomampaa :)

Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
headhead
24.10.2018 21:04:33

Guitarfreak: Eli.

Tilanne päällä nimeltä jarru l. blokki. Fiilis on se että kitaran soittaminen on kivaa ja haluaisi tehdä omia sävellyksiä/biisejä, mutta lähestymistapa puuttuu kuinka saada homma säälliseen alkuun ja kun istuu alas tekemään jotain nii pää tyhjenee ideoista saman tien. Aikanani testannut ideapätkien äänitystä ja sit niistä koostamista mut pääasiassa lopputulos on ollut ihan sillisalaattia kun ei pääse enää niihin äänitettyjen ideoiden fiilikseen ja jotenkin ne väliosat eri ideoiden välillä on sit.. melko haitaria.

Ja kun tulee sitten aika tehdä vaikkapa lauluosuuksia niin.. no enpä oo kyllä kertaakaan päässyt niin pitkälle että olisi järkevää laulumelodiaa saaanut aikaiseksi. Tähän tosin vaikuttanee se että henk.koht. vokaaliosuudet on pääasiassa täytettä että saadaan musiikki myytyä massoille ;D (lievä kärjistys)

Mutta miten te lähestytte luovaa prosessia nimeltä biisinkirjoitus? En ole keksinyt vieläkään hyvää tapaa millä pääsis flowtilaan tekemisen kanssa.

Sanoisin että jos tuntuu siltä että vokaaliosuudet on vain täytettä niin jätä pois ne ja tee sellasta musaa mikä tuntuu oikealta. Oli se sitten kymmenen minuutin kitarasooloja tai riffittelyä. Samoin jos säkeistö ja kertosäe kuulostavat siltä kuin ne olisivat täysin eri kappaleita, siinä biisissä ei ole pakko olla kuin yksi osio. Vastaavanlaista hyvää musiikkia on olemassa.

Jos haluat tehdä musaa jossa laulu on pääosassa niin kuuntele sellaista musaa mikä keskittyy lauluun. Jne... Vain ideoita.

Sanoinko jotain typerää?
statistiÖ
25.10.2018 03:29:58

Meikä ei ole anonyymi ja minun nähdäkseni sävellys- ja tuottavuusongelmat juontaa teoriavieraudesta tai siitä, ettei sitä hallitse riittävästi. Jännää että jotkut mainitsee laajentamista, mulla on enimmäkseen karsimista. Liian vähän en ole onnistunut soittamaan koskaan, siis yksin. Musakin on osiensa summa.

Krice: Päätä ensin mistä kappale kertoo niin sen jälkeen on helpompi ilmaista se musiikin avulla. Jotain rajauksia on hyvä tehdä ja olla joku wannabe-tausta tekemiseen siis aiheeseen, teemaan. Syksyn lehdistä, uudesta rakkaudesta ja synnyttämisestä ei ehken kannata samassa sävelmässä kertoa. Mulla tämä on enemmäkseen toisin päin tämä nimihommeli. Hässäkkä tulee ensin, mutta nimi voi tulla jo soittaessakin. Joskus 'tilauksenakin'.

¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ "what ever you do. don't tell anyone."
Guitarfreak
25.10.2018 06:44:39

statistiÖ: Meikä ei ole anonyymi ja minun nähdäkseni sävellys- ja tuottavuusongelmat juontaa teoriavieraudesta tai siitä, ettei sitä hallitse riittävästi. Jännää että jotkut mainitsee laajentamista, mulla on enimmäkseen karsimista. Liian vähän en ole onnistunut soittamaan koskaan, siis yksin. Musakin on osiensa summa.

Jotain rajauksia on hyvä tehdä ja olla joku wannabe-tausta tekemiseen siis aiheeseen, teemaan. Syksyn lehdistä, uudesta rakkaudesta ja synnyttämisestä ei ehken kannata samassa sävelmässä kertoa. Mulla tämä on enemmäkseen toisin päin tämä nimihommeli. Hässäkkä tulee ensin, mutta nimi voi tulla jo soittaessakin. Joskus 'tilauksenakin'.

Tietyllä tavalla allekirjoitan ton karsimis -ajatuksen. Liiat vaihtoehdot estää etenemisen ja sit jää loputtomaan looppiin hieromaan jotain aivan mitätöntä detailia jolla ei ole mitään tekemistä ison kuvan kanssa.

tulisko tää nyt sit kitaralla ja (kaivetaan miljoonasta malliinnuksesta... x 1000)... ... .... oho. Mitäs Mä olinkaan tekemässä...?

headhead
25.10.2018 08:07:34

Krice: Päätä ensin mistä kappale kertoo niin sen jälkeen on helpompi ilmaista se musiikin avulla.

Tuohon ideologiaan on mun mielestä ainakin kahta koulukuntaa. Joillekin se musa on keino tuoda juuri sen hetken ajatukset ja tunteet ulos. Toisille se taas on keino unohtaa huolet ja murheet. Minä en ole ikinä osannut varsinaisesti ilmaista sitä musiikilla. Ja nostan hattua niille jotka osaavat, hieno taito. Mulle soitto on useimmiten enemmän uppoamista äänien avaruuteen tms.

Sanoinko jotain typerää?
KaRa
25.10.2018 18:31:43 (muokattu 25.10.2018 18:35:23)

headhead: Tuohon ideologiaan on mun mielestä ainakin kahta koulukuntaa. Joillekin se musa on keino tuoda juuri sen hetken ajatukset ja tunteet ulos. Toisille se taas on keino unohtaa huolet ja murheet. Minä en ole ikinä osannut varsinaisesti ilmaista sitä musiikilla. Ja nostan hattua niille jotka osaavat, hieno taito. Mulle soitto on useimmiten enemmän uppoamista äänien avaruuteen tms.

Mutta tuon että päättää ensin mistä kappale kertoo, voi tulkita myös niin että miettii tietoisesti mikä fiilis nyt on, mitä asioita on hiljattain tapahtunut jne, niin ehkä se auttaa jäsentelemään ajatuksia päässä ja sitä myöten vähän saa aavistusta siitä mitä ääniä käyttää ja miten että pääsee alkuun vaikka kyseessä olisikin instrumentaalista avaruusääntä.

Pitää myös muistaa se kylmä tosiasia että ihminen ei ole luoja... sen verran maallisia tasamaan tallaajia tässä kaikki ollaan että mielikuvitus vaatii ruokkimista... eli jos on pää tyhjä eikä tule ideoita, niin rupeaa vaan tekemään ja koittamaan... experimentoimaan juttuja vaikka väkisin. Saatat yllättyä omasta tekemisestäsi joka ruokkii mielikuvitusta johonkin suuntaan.. ja alat saamaan käryä mitä oot tekemässä ja jalostamaan lisää. Sehän nykypäivänä on hienoa että tää on mahdollista kivalla ja helpolla tavalla.
Tyhjä-paperi ilmiöstä kärsivät kuvittelee että taiteilijoina niiden pitää olla suuria ajattelijoita ketkä vaan suoltaa valmiin kaman pöytään kuin taikaiskusta...
Mutta inspiraatiohan se suuri sana tässä on. Olisi tervehdyttävää olla utelias... usein inspiraation puute johtuu siitä että silmät on kiinni maailmalta. Maailmassa tapahtuu kaiken aikaa ja se on kaikenkaikkiaan helvatan rikas paikka jos vain avaa silmänsä. Valitettavaa että turtuminen on niin helppoa...
On usein itsellänikin turtunut olo, mutta se on tuttua... se kertoo vaan siitä että pitää tehdä jotain. Ei kaikkia pidä saada valmiiksi heti, pääasia että aloittaa; äänitä jotain juttuja vaikka puoliväkisin, kato joku dokkari vaikka tai jotain ja palaa takaisin.

Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Krice
26.10.2018 00:06:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa: Mutta tuon että päättää ensin mistä kappale kertoo, voi tulkita myös niin että miettii tietoisesti mikä fiilis nyt on, mitä asioita on hiljattain tapahtunut jne, niin ehkä se auttaa jäsentelemään ajatuksia päässä ja sitä myöten vähän saa aavistusta siitä mitä ääniä käyttää ja miten että pääsee alkuun vaikka kyseessä olisikin instrumentaalista avaruusääntä.

Niin, se voi ehkä auttaa musiikin tekemisessä jos löytää inspiraation. Kyseessä on hieman sama juttu kuin ottaisi tyhjä paperin eteensä ja alkaisi piirtää. Jos tietää mitä haluaa piirtää niin se helpottaa prosessia, muuten tulee luultavasti vain tuijotettua tyhjää paperia.

Jucciz
26.10.2018 03:16:23

Krice: Niin, se voi ehkä auttaa musiikin tekemisessä jos löytää inspiraation. Kyseessä on hieman sama juttu kuin ottaisi tyhjä paperin eteensä ja alkaisi piirtää. Jos tietää mitä haluaa piirtää niin se helpottaa prosessia, muuten tulee luultavasti vain tuijotettua tyhjää paperia.

En käytännössä koskaan ole tiennyt, mitä aion tai haluan säveltää siinä vaiheessa kun homma käynnistyy. Siitä huolimatta biisejä tulee ja on tullut. Eri ihmisillä on selvästikin tässä asiassa eri taktiikat. Olennaista on antaa ideoiden tulla ja laittaa ne ylös häpeilemättä.
hallu
26.10.2018 16:45:40

Jucciz: En käytännössä koskaan ole tiennyt, mitä aion tai haluan säveltää siinä vaiheessa kun homma käynnistyy. Siitä huolimatta biisejä tulee ja on tullut. Eri ihmisillä on selvästikin tässä asiassa eri taktiikat. Olennaista on antaa ideoiden tulla ja laittaa ne ylös häpeilemättä.

Tää sama pätee myös kuvan tekemiseen. Senkin voi aloittaa ihan vaan viivasta ja antaa sen viedä ja jossakin kohtaa ajatus alkaa sitten kirkastua ja jäsentyä ja lopuksi sitä voi ihan tietoisesti hioa halutunlaiseksi. Mä olen itsekin biisin tekemisessä joskus lähtenyt siitä, että annan viivan viedä ja esimerkiksi tuolla mun soundcloudissa se instrumenttipläjäys on sellainen joka vaan lähti luupperin avulla rakentumaan ilman ajatusta ja suunnitelmaa, olin tullut töistä kotiin ja olin pettynyt ja ahdistunut ja tuollainen tunne sieltä sitten purkautui. Mun kohdalla tuo tekniikka johtaa helposti aika banaaliin lopputulemaan kuten siitä pläjäyksestä voi kuulla (toivottavasti se ei nyt ihan plagiaatti ole, en ole ainakaan tunnistanut, mutta on siinä vahvoja vaikutteita).

Se toinen biisi taas lähti siitä, että etukäteen mietin aiheen mistä haluan kirjoittaa laulun ja akustinen kädessä aloin vain hoilaamaan avainsanoja ja kun sain jotain muistiin, niin aloin tarkemmin suunnittelemaan rakennetta ja tekstiä.

"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Jones_
29.10.2018 21:03:27

Jucciz:äänittää ihan vaan kännykän äänimuistioon talteen

Tätä suosittelen. Itse nauhotan viikoittain jotakin ideoita kännykkään ja sitten se on täynnä kaikenlaisia epämääräisiä suhinoita ja pörinöitä. Aina ei ihan pääse kärrylle siitä alkuperäisestä ajatuksesta.

Perunamuusikko
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti