Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran soittaminen ja erbin paresis (olkahermopunosvaurio)
1
Jokkis
20.01.2018 18:52:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Itselläni siis on oikeassa kädessä syntymässä saatu hermovaurio, erbin pareesi, joka lyhyesti tarkoittaa seuraavaa:
 
''Erbin pareesi on synnytyksen yhteydessä tapahtuva olkahermopunosvaurio, joka aiheuttaa yläraajan lihasten ja tuntoaistin toimintahäiriöitä.''
 
Minulla tämä käytännössä tarkoittaa liikeratojen rajoituksia ja lihasheikkoutta verrattuna normaaliin ja vasempaan käteeni. En esimerkiksi kykene tekemään oikealla kädelläni hauiskääntöjä, koska en pysty ojentamaan kättäni eteeni siten, että kämmeneni olisi ylöspäin.
 
Minua on askarruttanut jo jonkin aikaa, että mahtaisiko täällä muusikoiden.netin palstoilla olla muita kitaristeja/basisteja, joilla olisi samankaltaisia hermovaurioita ja miten he mahdollisesti kokevat tämän asian vaikuttavan soittamiseensa. Itsehän olen siis soitellut nyt kitaraa sen 9 ja puoli vuotta, ja olen kokenut tuon vaurion vaikuttavan ainakin potentiaaliseen soittonopeuteen ja jonkun verran tarkkuuteen. Joskus tämä asia on lannistanut soittointoa, mutta niin vaan sitä on tullut näinkin kauan soiteltua. Oikea käteni on siis pikkauskäsi.
 
Eli onko täällä muita kohtalontovereita ja miten tämä teillä mahdollisesti vaikuttaa soittamiseen?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «