Muusikoiden.net
16.07.2018
Gibson Custom Shopin upeat 2018-mallit nyt esillä Kitarapajassa 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nopeudella pärjää?
1 2 3 4 5 6
guitarmigi
17.11.2017 18:40:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka olisi kymmenen tuhatta tuntia takana soittamista, niin kyllä silti tuo nopeus soittaminen on haastavaa ja tulee hiki otsalle ja sisäiselle maailmalle. :)
Mutta onhan urheileminen sormille kivaakin.
 
tomaattiorava
17.11.2017 19:42:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guitarmigi: Rotation picking- tekniikkaan kannattaa tutustua.
 
Meinaatko sitä että pikkailu tapahtuu ikään kuin samalla ranneliikkeellä millä käännetään avainta ovessa? Vai mitä tällä meinasit?
 
Aika paksua imo väittää että 10 000 tuntii treeniä niin on mestari lajissa kuin lajissa. Ei se kai ihan nuin simppeliä sentään ole...
 
hallu
17.11.2017 20:57:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Meinaatko sitä että pikkailu tapahtuu ikään kuin samalla ranneliikkeellä millä käännetään avainta ovessa? Vai mitä tällä meinasit?
 
Aika paksua imo väittää että 10 000 tuntii treeniä niin on mestari lajissa kuin lajissa. Ei se kai ihan nuin simppeliä sentään ole...

 
Niinhän se muuan ruotsalaistutkija väitti. Mutta ei tietenkään se ole ihan niin simppeliä, mistä on todisteena ne kymmenet tuhannet ihmiset jotka ovat tehneet jotakin kymmenentuhatta tuntia tulematta virtuoosiksi :-). Olen itsekin soittanut kitaraa hyvinkin kymmenentuhatta tuntia ellen ylikin ja todellakaan ole mikään virtuoosi :-D. Eli tietenkin treenin laatu ja oppimisstrategiat sun muut vaikuttaa ihan helvetisti.... ja tietenkin se mitä me nyt yleensä pidetään virtuositeettina. Esimerkiksi kitaran soitossahan on ihan helvetisti hajontaa, että mikä kenellikin on sitä virtuositeettia.
 
Mä luulen, että tuo kymmenentuhannen tunnin teesi perustuu mahdollisesti johonkin näyttöön. Mutta kai sen väitteen käänteentekevyys on siinä oivalluksessa, että ihminen ylipäätään oppii paljon sellaista mitä me ollaan kuviteltu synnynnäiseksi ominaisuudeksi. Esimerkiksi lahjakkuutta ja älykkyyttä voi oppia. Toki synnynnäisyydellä on osansa, esimerkiksi kuuroksi syntyneellä saimaannorpalla on huomattavasti huonommat mahdollisuudet oppia huippumuusikoksi kuin jokseenkin terveellä kaikki raajat omaavalla ihmissuvun edustajalla. Mutta että asiat ei ole niin itsestään selviä ja yleensä ottaen virtuoosiksi päätyvät ihmiset, jotka ovat tehneet ihan perkeleesti työtä sen eteen ja menestyviksi virtuooseiksi päätyy ihmiset joilla on lisäksi hieman onnea ja uskallusta ottaa riskiä.
 
Ennen vanhaan työn lisäksi kehittymiseen vaikutti ympäristö eli huippusoittaja pääsee soittamaan muiden huippusoittajien kanssa jolloin hänellä on mahdollisuus oppia alansa parhailta. Nykyisin internetti tasoittaa melkoisesti tätä epätasa-arvoa soittajien välillä, mutta en usko että se ihan kokonaan on poistunut.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
guitarmigi
17.11.2017 21:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rotational picking on toinen nimitys, Yngwie on hyvä esimerkki kyseisen tekniikan edustajista. Netistä löytyy tietoa asiasta kohtuu mukavasti.
Kyllä tuossa 10000 tunnin teoriassa on oma mielenkiintoinen pointtinsa, jos on lahjakkuutta ja varsinkin lahjakkuutta treenata oikein, pätee esim. urheilussa myös hyvin.
 
LaMotta
17.11.2017 21:30:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeudella pärjää jos pitää poistaa paljon ainetta.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
peltsi451
17.11.2017 21:54:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gary Enfield: Tällä logiikalla H ja B on oikein, muut on pielessä. Logiikan odottaminen tässä yhteydessä tosin lienee ylimitoitettua, lähinnä tarjolla on erilaisia tottumuksia ja käytäntöjä, mistä tämän nimiaiheen toistuva esiintulo varmaan johtuukin. Kitaristille ne nimet vois olla ihan yhdestä kahteentoista - 2m7, 59, 4maj7, 11dim, 1111 jne.
 
Munkin mielestä B = H , ja puhutaan mieluummin siitä B:stä. Tää H on natsimeininkiä... :-)
 
Mulla oli kaveri joka soitti vetopasuunaa armeijassa, hän väitti että B ja H ei ole sama nuotti.
 
LaMotta
17.11.2017 22:07:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on paha tuo 'b' ja 'h' kysymys. Oikeastaan tästä kannattaa tehdä alkuräjähdys.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Krice
18.11.2017 00:10:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guitarmigi: Rotational picking on toinen nimitys, Yngwie on hyvä esimerkki kyseisen tekniikan edustajista. Netistä löytyy tietoa asiasta kohtuu mukavasti.
 
Nopeiten voi soittaa jos samaan aikaan soittaa plektralla alaspäin ja siirtää kitaraa ylöspäin, koska silloin välimatka puolittuu ja soittamisesta tulee 2x nopeampaa. Kutsun tuota transformational pickingiksi.
 
antnis
18.11.2017 01:47:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se 10k toiston sääntö on täysin teoreettinen arvio keskimääräisestä johonkin juttuun tarvittavasta effortista, sitä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä jonkun reaalimaailman ihmisen kehityksen tai kehittymättömyyden suhteen.
 
Ambitus
18.11.2017 03:42:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guitarmigi: Rotational picking on toinen nimitys, Yngwie on hyvä esimerkki kyseisen tekniikan edustajista. Netistä löytyy tietoa asiasta kohtuu mukavasti.
Kyllä tuossa 10000 tunnin teoriassa on oma mielenkiintoinen pointtinsa, jos on lahjakkuutta ja varsinkin lahjakkuutta treenata oikein, pätee esim. urheilussa myös hyvin.

 
Ei se ynkkäpikkaus ole välttämättä se ultimaattinen pikkaustyyli. Joillekin se toimii ja toisille ei. Jos haluaa pelkkää nopeutta treenata niin kannattaa minimoida liikeradat ja treenata kuinka treenataan rentona mahdollisimman pientä liikettä. Esim.aksentoiminen hurjissa nopeuksissa yleensä häviää koska jengi puristaa liikaa.
 
Toi 10k tunnin treenimäärä itseasias pitää aika kutinsa jos vaan osaa treenaa kurinalaisesti. Itse harjoittelin männävuosina uuden pikkaustekniikan ja siinä meni n.4vuotta kun teki määrätietoista duunia. Economypikkausta oon treenannu jotain 20vuotta epäaktiivisesti, joten en oo vielä mestari siinä. Hiljaa hyvä tulee!
 
Arkka
18.11.2017 10:57:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Nopeiten voi soittaa jos samaan aikaan soittaa plektralla alaspäin ja siirtää kitaraa ylöspäin, koska silloin välimatka puolittuu ja soittamisesta tulee 2x nopeampaa. Kutsun tuota transformational pickingiksi.
 
No nyt :---------------------------D
 
Jarmo_S
18.11.2017 12:51:47 (muokattu 18.11.2017 13:13:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Se on paha tuo 'b' ja 'h' kysymys. Oikeastaan tästä kannattaa tehdä alkuräjähdys.
 
Tästä saa aina hauskaa kinaa aikaan, kun on sellaisia jotka ovat oppinsa saaneet ulkomaankielisiltä tahoilta ja heillä on tuo suomenkielinen koulun musiikkikasvatus jäänyt väliin :P
 
Kuitenkin, vaalikaamme kieltämme!
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Musical_note ... sieltä kohtaan 12-tone chromatic scale
ja sitten German alta löytyy FI.
 
Kuitenkin meillä on vielä eräs erikoisuus, joka koskee Bb säveltä. Se on oikeastaan tasavireisellä soittimella sama kuin A-sävel:
https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4vel
 
Siis meidän B on sama kun anglojen Bb, joten se alennettuna on käytännössa A, mutta siis oikeammin Bb tai Heses (Hbb). Iisiä ?
 
No, minulla myös jäi koulussa oppimatta, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)
 
romeorok
26.11.2017 11:29:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Nopeiten voi soittaa jos samaan aikaan soittaa plektralla alaspäin ja siirtää kitaraa ylöspäin, koska silloin välimatka puolittuu ja soittamisesta tulee 2x nopeampaa. Kutsun tuota transformational pickingiksi.
 
Vaarana on toki että livetilanteessa paikalle kutsutaan ambulanssi.
 
jeespoks holirei!
peltsi451
26.11.2017 21:16:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

romeorok: Vaarana on toki että livetilanteessa paikalle kutsutaan ambulanssi.
 
Ei kannata olla liian nopea ja toistoissaan suorastaan robottimaisen tarkka.
 
Nyt jo robottejakin vaaditaan verolle ( 20.30 uutiset) tänään.
 
Zibaldone
27.11.2017 02:27:25 (muokattu 27.11.2017 03:51:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

guitarmigi:
Kyllä tuossa 10000 tunnin teoriassa on oma mielenkiintoinen pointtinsa, jos on lahjakkuutta ja varsinkin lahjakkuutta treenata oikein, pätee esim. urheilussa myös hyvin.

 
Itse ylitin 10000 h alle kaksikymppisenä. Kohta tulee vastaan 42000h
 
Steve Vai puhuu 30000 h virtuoosirajasta ( heittää lonkalta arvion )
 
Kyllä 10000h ja 30000h soittajan välillä eron kuulee.
 
Hyvänä soittovuosikymmenenä pitäisi saada 15000h lisää (4h / päivä)
Erinomaisena +20000h (6h / päivä)
 
Virtuoosiksi tullaksesi joudut luultavasti käyttämään jossain elämäsi vaiheessa 10h / päivä-rutiinia päästäksesi tavoitteeseen. Musiikkia, joka päivä koko päivä.
 
Becoming a Virtuoso Musician: (Living Pianos)
(3min 29sec)
 
https://www.youtube.com/watch?v=TtT4FFoYlR8
 
Muista, että joku käyttää sen ajan harjoitteluun ja esiintymiseen kuitenkin vaikka itse et olisi halukas sitä käyttämään.
Joka tapauksessa kymmenen vuoden kuluttua kymmenen vuotta on kulunut kuitenkin. Mihin ja miten käytät ajan?
 
Oma vinkkini on: soita niin kuin tykkäät; päivän viimeinen soittotunti äärimmäisen tarkasti ja hitaasti. Non-REM univaihe on se, jossa motorinen oppiminen tapahtuu.
 
https://www.ucsf.edu/news/2017/08/4 … einforces-learning-new-motor-skills
 
Lisäksi: pyhitä muutama harjoite soittotekniikan parantamiseen. Älä ikinä soita niitä nopeasti, vaan tarkasti. Kuudestoistaosia alle 120 BpM (kahdeksasosatrioleita alle 160 BpM). Valitse sellaisia harjoitteita, joita et ikinä edes halua esittää kenellekään. Katso, mitä tapahtuu.
 
Krice
27.11.2017 11:11:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: Virtuoosiksi tullaksesi joudut luultavasti käyttämään jossain elämäsi vaiheessa 10h / päivä-rutiinia päästäksesi tavoitteeseen. Musiikkia, joka päivä koko päivä.
 
Virtuoositasolla kyse on lahjakkuudesta, ei siitä että syötetään koneeseen joku tuntimäärä ja sitten ihmetellään, että miksi ei olla vielä virtuooseja.
 
Zibaldone
27.11.2017 12:39:35 (muokattu 27.11.2017 13:18:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta sekin. Itse en näkisi punavihersokeuskokeessa niitä numeroita vaikka kuinka harjoittelisin... mutta vahvuuksiani on absoluuttinen sävelkorva. Relatiivisessa sävelkorvassa on vielä parantamisen varaa.
 
Tiukka 12 pianolla (Rachmaninov sointu, jonka lisäsin omiin kuviin. Yksitoistanen menee ihan keveästi, kaksitoista on tiukassa) C, Eb, G, C, G
 
Joillakin ihmisillä ei esim. ole kädessä jännettä joka mahdollistaisi Ab7 soinnun soittamisen oikealla kädellä niin että pikkurilli vaihtelisi korkeasta Ab sävelestä Gb: alle F:ään
 
Ab, C, Eb, Gb, Ab (pikkurilli ylimmällä Ab sävelellä)
Ab, C, Eb, F, Gb (pikkurilli F sävelellä)
 
Joidenkin well-tempered clavier kohtien oikea sormitus ei onnistu heiltä luonnollisesti.
 
ÄrGee
27.11.2017 16:41:47 (muokattu 27.11.2017 16:43:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Virtuoositasolla kyse on lahjakkuudesta, ei siitä että syötetään koneeseen joku tuntimäärä ja sitten ihmetellään, että miksi ei olla vielä virtuooseja.
 
Ambitus on aika virtuoosi, veikkaan että se on treenannut itselleen oikeita asioita erittäin paljon ja päättäväisellä asenteella. Tuollaisesta väittämästä tulee mieleen vain se, että pelkästään lahjakkuudella pärjää ja joillekin olisi vain suorastaan annettu joku kyky tuosta vain, kun asia ei todellakaan ole niin.
 
Kaikilla ei vain kapasiteetti riitä ymmärtämään soittamisessa tai musiikissa vaadittavia asioita riittävän perusteellisesti. Osa röytää 20-30 vuotta kehittymättä sen takia yhtään mihinkään.
 
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo. Fanipoika-kortti taitaa olla tämän foorumin Hitler-/olkinukke-/natsikortti -Rumple
Arkka
27.11.2017 17:57:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zibaldone: Totta sekin. Itse en näkisi punavihersokeuskokeessa niitä numeroita vaikka kuinka harjoittelisin... mutta vahvuuksiani on absoluuttinen sävelkorva. Relatiivisessa sävelkorvassa on vielä parantamisen varaa.
 
Ihan mielenkiinnosta: miten relatiivisen sävelkorvan tarve tulee esiin kun on absoluuttinen sävelkorva? Joutuuko kelaileen intervallit teoriatietämyksen kautta siinä missä sävelet kuulee "automaattisesti" vai miten?
 
Meikä on muuten myös punavihersokea. Se on toki sikäli erilainen erilaisuus, että aivojen plastisuus ei siihen vaikuta toisin kuin periaatteessa esim. absoluuttiseen sävelkorvaan jos on plastisuutta lisäävät tropit (kuulemma). Tosin onkohan noitakaan, jotka ovat absoluuttisen sävelkorvan lääkityksen myötä aikuisina oppineet. Eniveis, uskon, että tulevaisuudessa vanhatkin koirat oppii uusia temppuja, joita ennen pidettiin mahdottomana oppia aikuisena.
 
Zibaldone
27.11.2017 21:30:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Absoluuttinen sävelkorva riittää tiettyyn pisteeseen asti nopeudessa, kun joutuu erikseen plokkaamaan sävelet.
Pitkälle treenattu relatiivinen sävelkorva voi tunnistaa soinnun laadun heti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti