Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rakentavaa kritiikkiä
1
nabaloo
04.02.2017 12:50:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viime aikoina on tullut harjoiteltua paljon improilua, ja seuraavanlainen improvisaatiosuoritus tarttui nauhalle:
 
http://maihinnousu.net/s/26956
 
Olisi hauska kuulla itseään paremmilta tai oikeastaan keneltä vaan vähän rakentavia kommentteja siitä, mikä on hyvää ja mikä huonoa. Pahoittelut tällaisesta itsensä mainostamisesta, mutta tällaisena pääasiassa itsekseen soittelevana makuuhuonekitaristina ainakaan kovin asiantuntevien kommenttien saaminen muualla kuin netissä tuppaa olemaan hiemaan haastavaa. Tuomitkaa vapaasti!
 
Kefiiri
04.02.2017 15:11:06 (muokattu 04.02.2017 15:15:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nabaloo: keneltä vaan
 
Tossa oli mun mielestä paljon hyvää, fraaseissa oli melodiaa ja ajattelua, loppua kohden myös rytmistä variaatiota. Vibraatto oli vähän hätähousuisen kuuloinen, mutta sekin voi olla toimiva tyylikeino.
 
Semmoinen tietty auktoriteetti tulee otteisiin ajan myötä, paikoin sitäkin oli jo havaittavissa.
 
Lisää kovaa soittoa vaan, viisaammat antakoot tarkempia ohjeita :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
04.02.2017 15:37:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä meininki :-) ei muuta kuin tsemppiä vaan. Mä en varmasti ole kukaan neuvomaan, että mitä sun pitäis tehdä...... mutta kefiiriin kommenttiin varmaotteisuudesta tai auktoriteetista tuli mieleen, että itse olen paljon harjoitellut taiminkia ihan metronomin kanssa. Kun on hyvä time niin yksipuolisempikin soitto kuulostaa hyvältä (ja siis en tarkoita että soittosi olisi yksipuolista, mutta jazzin tontilla älä suotta arkaile, kun anna mennä mihin sydän käskee).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
nabaloo
04.02.2017 16:56:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia molemmille kommenteista! Täytyykin tuohon mainittuun varmaotteisuuden tai jämäkkyyden puutteeseen kiinnittää huomiota enemmän. Osaltaan tässä johtuu tuo ajoittainen hapuilu ehkä siitä, että tuo jazzinkaltainen musiikki, jos tuota nyt jazziksi voi kutsua, ei ole ihan sitä ominta aluetta. Mutta sehän tietysti kertoo vaan siitä että täytyy jatsata ahkerammin jotta sekin joskus luonnistuisi.
 
Mukavaa kuitenkin kuulla myös muiden suusta, että ainakin jossain määrin ihan musiikaalisen kuuloista ilmeisestikin.
 
sepisti
05.02.2017 00:05:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En lähde kommentoimaan liikaa sävelvalintoja, joissa oli sekä hyvää että huonoa. Yksi neuvo mulla kuitenkin on: "Soita vähemmän ja pidä välillä taukoja."
Eli soittosi noillakin sävelvalinnoilla olisi huomattavasti paremman kuuloista, jos et tykittäisi koko ajan säveltä sävelen perään. Mulla on itsellä vähän samoja oireita ja ehkä siksi pidän itseäni parempana basistina. Saa tykittää enemmän:)
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Juzpe
05.02.2017 03:13:39 (muokattu 05.02.2017 03:16:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nabaloo: Viime aikoina on tullut harjoiteltua paljon improilua...
 
No niin. Otin silkkihansikkaat pois kädestä.
 
Kehittämisasiat:
Soitto "noodlaa" eli etenemä puuttuu aika vahvasti. Muutamia konsteja sen saamiseksi:
Ensin kolme sanaa: Rytmi, rytmi ja rytmi.
- Varioi rytmiikkaa enemmän
- Kiinnitä enemmän huomiota siihen mitä taustalla soi
- Treenaa muutama erilainen vibrato ja niille sopivia käyttötarkoituksia
- Kinnitä huomiota bendien vireisyyteen ja siihen minkä nuotin bendaat ja minne tähtäät ja miksi.
- Soita välillä hitaita fraaseja, välillä nopeita, välillä suoraan, välillä trioleita, välillä synkooppeja. Yhdistele niitä.
- Soita välillä hiljaa ja välillä kovaa, eli muista se dynamiikka
 
Kuuntele omaa soittoasi, mieti mitkä asiat kuulosti hyvältä ja mitkä ei. Sen jälkeen pura "atomitasolle" ne hyvät jutut jotta oppisit soveltamaan niitä myöhemmin. Unohda ne huonot.
Opettele edellisen mahdollistamiseksi duuri- ja molliasteikot ja niiden sointuasteet nelisointuina, sekä opettele tunnistamaan intervallit, sekä otelaudalta, että korvillasi.
Soita, opi ja innostu. Hiukan maaninen suhtautuminen treenaamiseen ja oman soiton analysointiin ja kehittämiseen on vaan hyvästä. Kaverisi saattavat pitää sua vähän outona sen takia, mutta mitä sitten....
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
nabaloo
05.02.2017 09:36:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia myös sepistille ja Juzpelle vinkeistä. Hyvä huomata, että olen itsekin huomannut noita samoja ongelmia, joista mainitsitte. Eli kyllähän tuollainen "tarinankerronta" ja musiikin eteneminen improvisoidessa on ainakin omasta mielestäni tavoiteltavaa, ja sen eteen on töitä tehtävä.
 
Kefiiri
05.02.2017 10:58:57 (muokattu 05.02.2017 11:03:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: No niin. Otin silkkihansikkaat pois kädestä...
 
Suotta otit. Helppohan se on listata parannettavia asioita, mutta hermothan siinä soittajalta menee jos alkaa noita erikseen kyttäämään.
 
Mä näkisin että ajan oloon nuo asiat löytyvät ja kehittyvät itsestäänkin, kun vaan jaksaa soitella. Häviää soittamisesta se hupi, jos homma menee suorittamiseksi.
 
Jaa että mitäs tuli kyselemään? No niinpä, mutta urakka alkaa tuntua musertavan massiiviselta, jos heti ruvetaan pelottelemaan nelisoinnuilla ;)
 
En ole musiikin asiantuntija.
kimurantti1
05.02.2017 14:55:52 (muokattu 05.02.2017 15:26:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Helppohan se on listata parannettavia asioita, mutta hermothan siinä soittajalta menee jos alkaa noita erikseen kyttäämään.
 
Meinaatko? Kaikki noi listatut jutut on sellaisia, joita kannattaa treenata erikseen. Vaikka niin, että improvisoi ja valitsee yhden asian johon keskittyy 10 minuuttia. Äänittää (esim. iPhonen sanelimella, äänityksen laadulla ei tässä ole väliä) ensimmäisen rundin sekä pari viimeistä ja kuuntelee, että onko kehitystä tapahtunut. Jos ei, funtsii että miksi. Sitten valitsee toisen ja kolmannen asian joita treenaa samalla tavalla 10 minuuttia. Pieni breikki & aivojen tuuletus ja uudelleen sama 30 minuutin treeni läpi. Tällainen tavoitteellinen harjoittelu tuottaa tuloksia, on tuottanut mulla itselläni sekä kaikilla kitaraoppilaillani.
 
Mä näkisin että ajan oloon nuo asiat löytyvät ja kehittyvät itsestäänkin, kun vaan jaksaa soitella. Häviää soittamisesta se hupi, jos homma menee suorittamiseksi.
 
Jollain kehittyy nopeasti, jollain ei ollenkaan ja useimmilla todella hitaasti. Jos olet poikkeuksellisen lahjakas jamppa, jolla noi asiat ovat itsestään kehittyneet, mahtava juttu. Sille 95 prosentille soittajista jolla ei kehity tai kehittyy sietämättömän hitaasti, on tää "sen kun vetelet kummemmin miettimättä, kyllä se siitä" melkoisen huono neuvo. Treenaaminen sekä soittelu on molemmat tärkeitä juttuja, mutta kumpikaan ei korvaa toista.
 
On varmasti useimmille totta, että jos listaa kaikki omassa soitossa mättävät asiat ja kuvittelee, että ne pitäisi yhtäkkiä treenata kuntoon, tulee epätoivoinen fiilis ja pää vaan lamaantuu. Kenestäkään ei tule hyvää soittajaa viikossa, eikä kannata yrittääkään treenata kaikkia listan asioita kerralla. Riittää, että valitsee yhden ja keskittyy siihen 10 minuuttia kerrallaan, pari kertaa päivässä viikon tai kahden ajan. Tässä hyvä opettaja on todella arvokas. Opettaja, joka selittää asiat mahdollisimman yksinkertaisesti, motivoi ja tökkii treenaamaan sellaisia juttuja, joilla on oikeasti väliä ja jotka todella parantaa omaa soittoa. En mäkään jaksa sellaista, että ottaa YouTube-videolta jonkun yksittäisen harjoituksen ja hakkaa halkoja 2h ymmärtämättä, että mitä siitä pitäisi oppia, miten juuri tämä juttu parantaa mun soittoani. Turha treenaaminen vasta kuluttavaa onkin, mutta treenamisen ei tarvitse olla sellaista. Treenaamisen pitäisi inspiroida, saada tajuamaan asioita ja tuottaa onnistumisen kokemuksia, kun ne pari viimeistä äänitettyä rundia kuulostaakin perustavalla tavalla paremmalta kuin ensimmäinen. Jos ei inspiroi, todennöisesti treenaat väärin.
 
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
Kefiiri
05.02.2017 15:43:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Tässä hyvä opettaja on todella arvokas. Opettaja, joka selittää asiat mahdollisimman yksinkertaisesti, motivoi ja tökkii treenaamaan sellaisia juttuja, joilla on oikeasti väliä ja jotka todella parantaa omaa soittoa.
 
Juu, jos oikeasti haluaa kehittyä nopeammin niin asiallinen opettaja on paras konsti.
 
En ollenkaan väitä etteikö kannata tietoisesti hioa juttuja. Ja totta kai kaikki Juzpen listaamat jutut kuuluvat hyvään kitaransoittoon. En nyt oikein taida osata selittää minkä pulman tässä olen näkevinäni, mahdanko tietää sitä itsekään :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
05.02.2017 18:28:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Juu, jos oikeasti haluaa kehittyä nopeammin niin asiallinen opettaja on paras konsti.
 
En ollenkaan väitä etteikö kannata tietoisesti hioa juttuja. Ja totta kai kaikki Juzpen listaamat jutut kuuluvat hyvään kitaransoittoon. En nyt oikein taida osata selittää minkä pulman tässä olen näkevinäni, mahdanko tietää sitä itsekään :D

 
Eikö se kuitenkin ole niin, että oppiminen on jokaisen henkilökohtainen prosessi ja jokainen etsii itselleen sopivimman tavan järjestää oppimisensa. Asiallinen opettaja on ammattitaitoinen henkilö joka osaa olla haittaamatta oppilaan oppimista ja hyvä opettaja on henkilö joka osaa edistää sitä. Ongelma on löytää itselle sopiva opettaja eli ihminen joka ymmärtää juuri minun tapaani oppia. Jos oppilas mukautuu hyvin opettajan tapaan opettaa (eli on hyvä oppilas), niin ongelmaa ei ole ja oppilas saattaa jopa hyötyä opettajasta. Joskus käy niin onnellisesti, että mukautuminen menee sopivasti tasan eli kemiat toimii jolloin on saanut lottovoiton ja löytänyt itselleen sen hyvän opettajan.
 
Nykyisin internetin aikana vaihtoehtoja on valtavasti oppimisensa järjestämiseksi. Voi etsiä tietoa ihan ite, tai voi ostaa verkkokursseja tai yksittäisiä soittotunteja. On tietenkin asioita (ergonomia kysymyksiä) sun muita joissa lähiopetus olisi hyvinkin perusteltua, mutta toisaalta jos ei tähtää ihan huipulle johonkin sinfoniabändiin pääsolistiksi, niin kitaristin ergonomiahan on leveä haara-asento :-).
 
Tämä siis mitenkään soitonopettajia väheksymättä, mutta kun aina neuvotaan että ota soittotunteja ihan kuin se yksistään tekisi autuaaksi. Pakko sanoa että soitonopettajan etsiminen on vähän kuin terapeutin etsimistä, että ei se vaan ole ihan sama kenen vastaanotolla käy.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
kimurantti1
06.02.2017 01:52:06 (muokattu 06.02.2017 02:43:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tämä siis mitenkään soitonopettajia väheksymättä, mutta kun aina neuvotaan että ota soittotunteja ihan kuin se yksistään tekisi autuaaksi. Pakko sanoa että soitonopettajan etsiminen on vähän kuin terapeutin etsimistä, että ei se vaan ole ihan sama kenen vastaanotolla käy.
 
Tää on aivan totta. Käytännössä kuka vain voi kutsua itseään soitonopettajaksi, vaikka minkäänlaista pätevyyttä, muodollista tai käytännön ei olisikaan. Jos opettaja vain antaa oppilaalle toinen toisensa perään erilaisia harjoituksia ajatuksella, että "minkä tahansa asian haroittelu parantaa soittoa" on tunneista turha maksaa, saman sisällön saa klikkaamalla jonkun satunnaisen YouTube -videon päälle. Melkein kantsii etsiä opettaja, jolla on jonkinlaista musiikkialan koulutusta. Ei sekään laadukkaan opetuksen tae aina ole, mutta kouluja käyneillä soittajilla on ollut useampia erilaisia opettajia ja näin yleensä enemmän näkemystä musiikin (huom. nimenomaan musiikin, eikä pelkästään soittimen) opetuksesta. Mikään video ei ole yhtä tehokas kuin 1:1 tunnit oikeasti pätevällä opettajalla, paino sanalla pätevä.
 
Lisää: Kirjoituksestasi tulee kuitenkin vahva viba, että sulla on käynyt todella huono mäihä opettajien suhteen?
 
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
hallu
06.02.2017 17:12:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Tää on aivan totta. Käytännössä kuka vain voi kutsua itseään soitonopettajaksi, vaikka minkäänlaista pätevyyttä, muodollista tai käytännön ei olisikaan. Jos opettaja vain antaa oppilaalle toinen toisensa perään erilaisia harjoituksia ajatuksella, että "minkä tahansa asian haroittelu parantaa soittoa" on tunneista turha maksaa, saman sisällön saa klikkaamalla jonkun satunnaisen YouTube -videon päälle. Melkein kantsii etsiä opettaja, jolla on jonkinlaista musiikkialan koulutusta. Ei sekään laadukkaan opetuksen tae aina ole, mutta kouluja käyneillä soittajilla on ollut useampia erilaisia opettajia ja näin yleensä enemmän näkemystä musiikin (huom. nimenomaan musiikin, eikä pelkästään soittimen) opetuksesta. Mikään video ei ole yhtä tehokas kuin 1:1 tunnit oikeasti pätevällä opettajalla, paino sanalla pätevä.
 
Lisää: Kirjoituksestasi tulee kuitenkin vahva viba, että sulla on käynyt todella huono mäihä opettajien suhteen?

 
No on käynyt, mutta siitä on jo aikaa enkä halunnut niiden vibojen antaa vaikuttaa vaan muistuttaa siitä, että on huolellinnen kun miettii miten oppimisasiat järjestää. Tuli mieleen semmoinen lisäys, kun mainitsit koulutetusta soitonopettajasta, että sellaisella on hallussaan paitsi pedagokia, niin myös musiikin traditio. Perinne on nimittäin hyvä tuntea ettei kaikkea tarvitse keksiä uudelleen :-). Ja noissa nettivideoissa en tarkoittanut kaikenkarvaisia youtubevideoita vaan ihan oikeita verkkokursseja, jotka on nykyaikaa. Eihän niistä vielä ole paljoa kokemusta eikä ehkä soiton opiskeluun ihan niitä kaikkein parhaita, mutta eihän sitä kokeilematta tiedä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
nabaloo
14.03.2017 15:58:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://maihinnousu.net/s/27107
 
http://maihinnousu.net/s/27106
 
Tuli taas jotakin biisintynkää/jamia ääniteltyä. Arvostan kovasti jos joku uhraa aikaansa palautteen antamiseen.
 
mikaki
14.03.2017 18:29:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taimi asian olit hyvin sisäistänyt ,jonkun verran huomioa toi että meni ns "soitteluksi" samaa nuottia tjn kun et keksinyt sisältöä. Ehkäpä siinä olisi hyvä ottaa taukoa ja antaa rytmille enempi tilaa .
Varmaan pienellä etukäteis funtsauksella mitä olet tulossa soittamaan olisi lopputulos monellatapaa parempi jollei ole vielä hyviä likkejä tai fraaseja jo plakkarissa.
 
Muuten en ala arvioimaan soittoa. Parempaan lopputulokseen on olemassa monta eri tapaa
 
- patella luksaatio herkkusienillä , kiitos -
pappasfin
14.03.2017 20:05:54 (muokattu 14.03.2017 20:10:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelin noita sun improja ja niistä parasta soittoa oli siinä funkissa.
 
En tiedä pitääkö paikkaansa tämä mikä mulle tuli mieleen sun soitosta eli ikään kuin vähän turhaan arastelet omaa soittoasi ja ehkä mietit liiaksi mahdollisia "virheitä" mitä voi tulla kun improat ja tähän vain yksi neuvo multa ---> anna palaa ja heittäydy kunnolla, kun virheitä tulee niin niitä tulee aikaa myöden paljon vähemmän ja niistä oppii.
 
- en tiedä mitä mieltä muut ovat mutta mun korvaani tuntui, että kitaran vire on hieman ns. alavireinen eli ei ihan kohdillaan vaan jää alle
 
- kiinnitä huomiota pendailussa siihen, että se menee siihen saaka että homma kuullostaa vireiseltä, nyt se jäi alle mutta voi johtua mun mielestä aiankin osin siitä, että kitaran vire ei ole ihan kohdillaan, tuossa jo tästä oli hyvä huomio aikaisemmin.
 
- olitkin ottanut jo osasta vinkeistä vaaria eli tässä vikassa oli enempi variaatiota soitossa eli jätit vähän taukojakin soittoon eikä vain putkeen soittamista ja oli hieman eri pituista nuottiakin, vielä kun vähän lisäät sellaista, että soolossa on hidasta pidempään soivaa osuutta niin tulee lisää variaatiota soittoon.
 
- time oli jälkimmäisessä soittojutuissasi parempaa kuin ensimmäisessä
 
- sitten sellainen juttu, että minkä kamojen kautta soitat? vahvistin jne.? tätä kysyn siksi, että kun soitat sooloa / improat soolo-soittoa niin lisää soundiin aavistus delayta - reverbiä (kaikua), sillä on kiva maustaa sooloja / soolosoittoa ja tulee ilmavampaa soundia pihalle
 
Loppuun totean, että helvatan hienoa kun laitat soitostasi tänne esimerkkiä ja pistät itsesi likoon ja etsit soittoosi lisää asioita ja haluat kehittää soittoasi.
 
Minä itse olen vain kotitekoinen harrastelija kitaransoittaja ja yritän antaa neuvoja sen mukaisesti mitä ajattelen, siksi on hyvä jos täällä on alan ammattilaisia ja jos huomaavat mun neuvoissa jotain hölmöä tai väärää niin oikaisevat käsityksiäni :D
 
Loppuun heitän sulle yhden esimerkin omasta soitostani, jonka olen jo postannut tuonne toiseen osioon ja jos sinua kiinostaa tuo kyseinen pohja johon soitan improvisaatiota niin hihkase koska kyseinen pohja on erittäin kiva ja antaa laajan mahdollisuuden soittaa improvisaatiota.
 
https://www.youtube.com/watch?v=xAWtUhhCFY8
 
Vinkkinä tuohon mun videoon, kandee laittaa se tekstitys siihen päälle koska olen vähän niissä kommentoinut omaa soittoani :D (hyvin huomaa parissa kohtaa että mietin mihin seuraavaksi improssa pitäisi mennä ja menee ainakin yksi kampi juttu väärästä lähdöstä lopussa ;D )
 
PappaSFin
nabaloo
14.03.2017 21:08:04 (muokattu 14.03.2017 21:59:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kun jaksatte käyttää aikaanne niin taas tarttui muutama hyvä kommentti omista touhuista matkaan! Täytyy erityisesti kiinnittää huomiota tuohon noodlaamiseen vähentämiseen ja tilan jättämiseen kun nämä vinkit tuntuu toistuvan.
 
Ja kun pappasfin kyselit noista kamoista niin BIAS FX:n läpi olen nämä kaikki klipit vedellyt, eli helppohan siihen olisi kaikenmoista härpäkettä lisätä. Täytyy joskus tehdä hieman kokeellisempi raita noin efektien käytön suhteen. Henkilökohtaisesti olen aika kuivan in-your-face soundin ystävä, mutta täytyy joskus haastaa itseään myös noin soundien puolesta.
 
Sinun soitossasi huomaa hyvin tuon tilan jättämisen ja taukojen merkityksen, sillä mielestäni nuo "tuumaustauot" tekivät oikeastaan vain hyvää soitolle. Kaiken kaikkiaan soittosi oli mielestäni melodista ja miellyttävää kuultavaa. Kenties selkeämpi eteneminen tai jokin huippukohta tekisi soitosta vielä mielenkiintoisempaa ja lisäisi ns. tarinankerronnallista elementtiä. Ei se kuitenkaan tylsäksi ehtinyt äityä, vaikka neljän minuutin mittainen impro on kuitenkin mielestäni jo aika pitkä, joten myös pituus lisää ainakin itselleni omat haasteet myös soiton kiinnostavuuden ylläpitämiseksi. Minunkin neuvoni kannattaa kyllä ottaa harkiten vastaan, koska olen ihan samanlainen kotitekoinen kitaristi. Tässä oli kuitenkin jotain omia näkemyksiä.
 
E: Ja kiitoksia että tarjosit tuota taustanauhaa, mutta tykkään yleensä tehdä nuo kaikki taustat itse ihan nollasti asti niin tulee pohdittua ja harjoiteltua tuota harmonian ja rytminkin luomista samalla. Itse ainakin olen sitä mieltä, että kun itse soittelee rytmikitarat ja ohjelmoi bassot ja rummut niin pikkuhiljaa ymmärtää paremmin sitä kokonaisuutta miten biisit ja musiikki yleensäkin rakentuu.
 
pappasfin
14.03.2017 23:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nabaloo:... tykkään yleensä tehdä nuo kaikki taustat itse ihan nollasti asti niin tulee pohdittua ja harjoiteltua tuota harmonian ja rytminkin luomista samalla. Itse ainakin olen sitä mieltä, että kun itse soittelee rytmikitarat ja ohjelmoi bassot ja rummut niin pikkuhiljaa ymmärtää paremmin sitä kokonaisuutta miten biisit ja musiikki yleensäkin rakentuu...
 
Totta puhut, pitäs itsekin harrastaa tuota paljon enemmän eikä mennä muiden taustoilla.
 
PappaSFin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «