Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Namiskojen hiplaus
1 2
JoKo
27.01.2017 12:39:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys kuuluukin: onko muilla samaa ongelmaa ja jos on, miten hoidatte homman?
 
Tätä tekniikkaa käytetään yleensä säröllä olevan vahvistimen kanssa. Sen vahvistimen pitää olla niin kovalla että volumepotikkaa avatessa se vola ei varsinaisesti kasva vaan särön määrä lisääntyy.
 
V.M.V
27.01.2017 13:11:34 (muokattu 27.01.2017 13:12:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muokataanpa pois. Väärä ketju.
 
Haeroe
27.01.2017 15:56:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Tätä tekniikkaa käytetään yleensä säröllä olevan vahvistimen kanssa. Sen vahvistimen pitää olla niin kovalla että volumepotikkaa avatessa se vola ei varsinaisesti kasva vaan särön määrä lisääntyy.
 
Tämä oli hypoteesini. Styrkkarin pitää kompressoida paljon, kun kitaran vola on täysillä. Käytännössä tuo ei onnistu missään paikassa, missä soitan. Ehkä pitäisi harkita pienempään vahvistimeen siirtymistä. 5W taitaa olla vielä liian iso. Ennen sitä täytyy hoitaa asia parilla OD-spedulla.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
KaRa
10.02.2017 09:45:42 (muokattu 10.02.2017 09:48:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä hiplaan. Kyse on nyansseista jotka itse kuulee silloin kun on sisällä omassa jutussa. Kuulijan korvaan ehkä näennäisesti yhdentekevää mutta yhtälailla se on osa kokonaisuutta niinkun kaikki muutkin palaset.
Esim tonen pienellä säädöllä saattaa saada tietyn taajuuden korostunutta huminaa pois jne..
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
sepisti
12.02.2017 11:03:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Tätä tekniikkaa käytetään yleensä säröllä olevan vahvistimen kanssa. Sen vahvistimen pitää olla niin kovalla että volumepotikkaa avatessa se vola ei varsinaisesti kasva vaan särön määrä lisääntyy.
 
Tämä ei pidä paikkaansa. Tähän tarkoitukseen soveltuvilla vahvistimilla pystyy vaihtelemaan särön ja puhtaan soundin välillä vaikka ne olisivat hiljaisella.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
JoKo
12.02.2017 17:27:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä ei pidä paikkaansa. Tähän tarkoitukseen soveltuvilla vahvistimilla pystyy vaihtelemaan särön ja puhtaan soundin välillä vaikka ne olisivat hiljaisella.
 
No mitäs nämä vahvistimet ovat? Mun kokemuksen mukaan vahvistimen pitää olla ensin säröllä että sitä soundia voi kitaran passiivisella volapotikan avulla puhdistaa.
 
nabaloo
12.02.2017 17:53:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: No mitäs nämä vahvistimet ovat? Mun kokemuksen mukaan vahvistimen pitää olla ensin säröllä että sitä soundia voi kitaran passiivisella volapotikan avulla puhdistaa.
 
Sellasia vahvareita, joissa on master volume. Kyllä se signaali puhdistuu volapotikalla vaikka se särö tulisi etuasteesta eikä päätteestä. Varmaan kuulostaa kivemmalta jos pääteputket käy kuumana ja himmailee sitten säröä volapotikalla, mutta kyllä se masterinkin kanssa toimii.
 
Kefiiri
12.02.2017 18:21:45 (muokattu 12.02.2017 18:22:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nabaloo: Sellasia vahvareita, joissa on master volume. Kyllä se signaali puhdistuu volapotikalla vaikka se särö tulisi etuasteesta eikä päätteestä. Varmaan kuulostaa kivemmalta jos pääteputket käy kuumana ja himmailee sitten säröä volapotikalla, mutta kyllä se masterinkin kanssa toimii.
 
Toimii, ihan trankkuvahvarillakin. Ei toki kaikilla yhtä hyvin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
JoKo
13.02.2017 09:49:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellasia vahvareita, joissa on master volume.
 
No kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää.
 
Haeroe
13.02.2017 17:24:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nabaloo: Sellasia vahvareita, joissa on master volume. Kyllä se signaali puhdistuu volapotikalla vaikka se särö tulisi etuasteesta eikä päätteestä. Varmaan kuulostaa kivemmalta jos pääteputket käy kuumana ja himmailee sitten säröä volapotikalla, mutta kyllä se masterinkin kanssa toimii.
 
Nyt olen hämmentynyt. Kaikkien soittamieni vahvistinten volataso putoaa reilusti, kun kitaran volapotikasta pienentää. Toki saundi samalla puhdistuu, mutta tuota ei voi käyttää järkevästi, jos rumpali kaahaa edelleen samalla volalla. Käsitykseni mukaan mulla on toisessa styrkkarissani master-volume, mutta voin olla ymmärtänyt tuon asian väärin. Käytössäni kitara hukkuu aina miksauksessa, jos säädän särön määrää ainoastaan volume-potikalla. Valitettavasti tarvitsen niitä speduja.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
nabaloo
13.02.2017 19:07:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haeroe: Nyt olen hämmentynyt. Kaikkien soittamieni vahvistinten volataso putoaa reilusti, kun kitaran volapotikasta pienentää. Toki saundi samalla puhdistuu, mutta tuota ei voi käyttää järkevästi, jos rumpali kaahaa edelleen samalla volalla. Käsitykseni mukaan mulla on toisessa styrkkarissani master-volume, mutta voin olla ymmärtänyt tuon asian väärin. Käytössäni kitara hukkuu aina miksauksessa, jos säädän särön määrää ainoastaan volume-potikalla. Valitettavasti tarvitsen niitä speduja.
 
Joo täytyy myöntää, että syyllistyin kirjoittelemaan ennen kuin olin lukenut tarpeeksi taaksepäin noita viestejä. Eli toki juuri näin, että kyllähän se vola myös putoaa. Joskushan se voi toki olla tarpeellistakin jos esimerkiksi haluaa nostaa sooloja esiin ja muuten taas pudota mixissä taustalle. Eikä siis missään nimessä ollut tarkoitus mitenkään saattaa spedujen käyttöä huonoon valoon. Toki kaikki menee just sillä setupilla kun parhaaksi näkee eikä siinä ole mitään valitettavaa.
 
Näin tässä aina käy kun rupeaa viisastelemaan ottamatta ensin asioista selvää :D
 
sepisti
13.02.2017 20:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minäkin käytän pedaaleja, enkä väitä ettei niille olisi tarvetta.
 
Oleellista tuossa volapotikalla "putsaamisessa" on se, että vahvistimen gainia ei ole annosteltu liikaa. Toiseksi tatsia pitää muuttaa myös.
 
Juccizella oli täällä joskus hyviä ääniklippejä ko. asiasta, jossa asia tuli hienosti esille. Tottakai siinä "volataso" hieman muuttuu, kun mennään säröltä puhtaalle, mutta mikäli vehkeet ja soittotekniikka on kohdillaan, muutos ei ole merkittävä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Kefiiri
13.02.2017 21:52:34 (muokattu 13.02.2017 21:55:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vahvarissa on rutkasti gainia, niin kitaran soinnin puhdistaminen potikalla taitaa hiljentää volaakin aika tavalla. Itselläni säröä on maksimissaankin aika vähän, ja kitaraa hiljentäessä sointi puhdistuu jo parin pykälän jälkeen. Äänenvoimakkuus putoaa sopivasti verrattuna isommalla säröllä soitettuun soolo-osuuteen.
 
Ja tosiaan, tatsia vissiin tulee samalla kevennettyä hieman, niin potikkaa ei tarvi kääntää sen enempää.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Haeroe
13.02.2017 22:05:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nabaloo: kyllähän se vola myös putoaa. Joskushan se voi toki olla tarpeellistakin jos esimerkiksi haluaa nostaa sooloja esiin ja muuten taas pudota mixissä taustalle.
 
Jep, näin olin asian käytännön kautta sisäistänyt. Käytän siis volapotikkaa tai oikeastaan volaspedua juuri tuohon kuvaamaasi taustaantumiseen ja soolojen nostoon, mutta joskus on pakko vielä saada kolmas vaihde silmään samalla särön määrällä. Rumpaleilla on tapana alkaa kaahata vielä kovempaa, kun alkaa soolo.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
sepisti
13.02.2017 23:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: No mitäs nämä vahvistimet ovat? Mun kokemuksen mukaan vahvistimen pitää olla ensin säröllä että sitä soundia voi kitaran passiivisella volapotikan avulla puhdistaa.
 
Eihän säröllä oleminen tarkoita automaattisesti sitä, että vahvistin olisi kovalla... Mulla on tällä hetkellä Koch Studiotone ja Blu Guitar Amp1, jotka erilaisesta toteutuksesta huolimatta toimivat molemmat kuvaamallani tavalla.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «