Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten se Am oikein sormitetaan?
1 2
PuLii
27.11.2016 19:36:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä tuli joskus pohdittua, että soitanko itse jotenkin eritavalla kuin muut. Itse soitan A-mollin niin, että etusormi B-kielen ensimmäisessä välissä. Keskisormi G-kielen toisessa välissä. Nimetön D-kielen toisessa välissä. Netistä taas kun katteli kuvia ja lueskeli, kuuluisi keskisormi D-kielelle ja nimetön G-kielelle..
 
Soitanko mukamas väärin ko. soinnun vai en? Miten teillä muilla sormet ovat?
 
m0ar SID!!!
Funkånaut
27.11.2016 19:59:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PuLii: Tässä tuli joskus pohdittua, että soitanko itse jotenkin eritavalla kuin muut. Itse soitan A-mollin niin, että etusormi B-kielen ensimmäisessä välissä. Keskisormi G-kielen toisessa välissä. Nimetön D-kielen toisessa välissä. Netistä taas kun katteli kuvia ja lueskeli, kuuluisi keskisormi D-kielelle ja nimetön G-kielelle..
 
Soitanko mukamas väärin ko. soinnun vai en? Miten teillä muilla sormet ovat?

 
Ei kait sinänsä vääriä tapoja ole (oikeat sävelethän A-C-E tuossa on), mutta itse soitan avoimen A-mollin keskisormi d-kielen kakkosvälissä, nimetön g-kielen kakkosvälissä ja etusormi h (tai B) -kielen ykkösvälissä.
 
"Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio
73nd3r
27.11.2016 20:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PuLii: etusormi B-kielen ensimmäisessä välissä. Keskisormi G-kielen toisessa välissä. Nimetön D-kielen toisessa välissä.
Tottumuskysymys ja sormiliikkeiden keskinäisen riippuvuuden juttu tietysti, mutta eiks tossa ole hankalampi nostaa keskisormea jos vaihtaa Am7:aan..?
 
Avosoinnuilla akustisissa soitan Funkånautin tavalla, sähkiksissä usein keskisormi soittaa sekä D- että G-kielten kakkosen eli ne Een ja Aan.
 
Sergei Fallinen
27.11.2016 23:20:38 (muokattu 27.11.2016 23:21:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Tottumuskysymys ja sormiliikkeiden keskinäisen riippuvuuden juttu tietysti, mutta eiks tossa ole hankalampi nostaa keskisormea jos vaihtaa Am7:aan..?
 
Ja lisäksi jos siirtää tuota muotoa ylemmäs kaulalla niin jossain 7. nauhan kohdalla tuo sormitus on jo viimeistään todella kankea. Ainakin mun sormille.
 
KaRa
28.11.2016 07:01:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu tilanteesta miten ne sormet menee soittamiseen nähden edukkaalla tavalla.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Juzpe
28.11.2016 10:18:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PuLii:
 
Soitanko mukamas väärin ko. soinnun vai en? Miten teillä muilla sormet ovat?

 
Lähtökohtaisesti sormitukset (sormien numerot: 1=etusormi, 4= pikkurilli) pitäisi laatia siten, että (nämä ovat järjestykessä prioriteetin mukaan):
1. Mitä lähempänä yläsatulaa sormi sitä pienempi numero ko. sormella on
2. Mitä suurempi kielen numero (ohut e=1, paksu E=6), sitä pienempi sormen numero.
 
Näillä ohjeilla sitten.
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Tympee Huttunen
28.11.2016 10:21:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmettelen, ettei "FINGERING A MINOR"-vitsiä ole vielä kerrottu.
 
Nyt on.
 
Gary Enfield
28.11.2016 10:50:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tästä A-mollista riittää juttua, niin lisätään vielä, että 2-4-3 -järjestys löytyy myös joskus A-mollin kohdalta. Avosoinnut otetaan ikäänkuin ihan barrena, ilman etusormea.
 
Juzpe
28.11.2016 11:09:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: Ihmettelen, ettei "FINGERING A MINOR"-vitsiä ole vielä kerrottu.
 
Nyt on.

 
Breaking g-string while fingering a minor?
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
LepakonNahka
03.12.2016 01:41:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Breaking g-string while fingering a minor?
 
Tulin vain tarkistamaan oliko tämä rölöketju tuosta vitsistä. Hyvä pojat että otitte edes puheeksi, ei menny liian asialinjalla.
 
Aloittajalle, soitat vähemmän perinteisellä tavalla. Ei siinä mitään.
 
kohta alkaa kalman tanssi...
Jarmo_S
03.12.2016 13:30:25 (muokattu 03.12.2016 13:35:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh lapsukaiset, varmaan on aika palauttaa tämä keskustelu takaisin kitaran soittoon. Pedofiilit muualle, pois täältä! Ja muut majorit takaisin ruotuun!
 
Am varmaan on helpompia sointuja. Joten sen voi hoitaa miten kukin itse parhaimmaksi kokee.
 
A-duuri sen sijaan on hieman kiinnostavampi sointu avoimena:
 
Justinguitar kaveri käyttää siinä joskus D-duurin sormitusta sovellettuna, siis 132 perinteiseen 123 nähden. Sopii ehkä hyvinkin kapeaan otelautaan paremmin jos paksut sormet?
 
Mutta jos mennään leveään otelautaan ja paksuun kaulaan kuten klassisessa ja halutaan plektralla säestää, dempaten alin E-kieli peukalolla. Tässä postissa siis tuo ala E-kielen peukku demppaus, mikä on tosi tärkeä plektrakitaran tekniikka.
 
Silloin ei minulla perinteinen 123 ote toimi. Sormet liian lyhyet ja ylä E-kieli tulee myös muutatuksi. Tuo Justinin modifioitu D toimii paremmin, mutta itse käytän 234 sormitusta.
 
Teräskielikitarassa voin käyttää sitä normaalia, mutten klassisessa.
 
J-P L
04.12.2016 13:06:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarmo_S: A-duuri sen sijaan on hieman kiinnostavampi sointu avoimena:
 
Justinguitar kaveri käyttää siinä joskus D-duurin sormitusta sovellettuna, siis 132 perinteiseen 123 nähden. Sopii ehkä hyvinkin kapeaan otelautaan paremmin jos paksut sormet?
 
Mutta jos mennään leveään otelautaan ja paksuun kaulaan kuten klassisessa ja halutaan plektralla säestää, dempaten alin E-kieli peukalolla. Tässä postissa siis tuo ala E-kielen peukku demppaus, mikä on tosi tärkeä plektrakitaran tekniikka.
 
Silloin ei minulla perinteinen 123 ote toimi. Sormet liian lyhyet ja ylä E-kieli tulee myös muutatuksi. Tuo Justinin modifioitu D toimii paremmin, mutta itse käytän 234 sormitusta.
 
Teräskielikitarassa voin käyttää sitä normaalia, mutten klassisessa.

 
Itse soitan A-duurisoinnun usein niin, että sormitan D- ja G-kielen etusormella ja H-kielen keskisormella.
 
KaRa
04.12.2016 13:50:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite sormetan etusormella pelkästään. A duurin siis.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Ahti Tuumiainen
14.12.2016 09:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sormitus riippuu ihan kappaleesta ja siitä millainen ote tulee seuraavaksi.
 
Sergei Fallinen
14.12.2016 12:53:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Sormitus riippuu ihan kappaleesta ja siitä millainen ote tulee seuraavaksi.
 
Jep, paitsi A-molliin en kyllä keksi yhtäkään esimerkinomaista tilannetta, jossa tuo aloitusviestissä mainittu voisi olla jotenkin edullinen.
 
öl m
14.12.2016 13:14:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: Jep, paitsi A-molliin en kyllä keksi yhtäkään esimerkinomaista tilannetta, jossa tuo aloitusviestissä mainittu voisi olla jotenkin edullinen.
 
|: Am | Fmaj7/A :| vamppi?
 
Eipä sillä, itse sormittaisin todennäköisesti tuossakin tilanteessa ns. standardin mukaan.
 
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
Sergei Fallinen
14.12.2016 13:50:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

öl m: |: Am | Fmaj7/A :| vamppi?
 
Eipä sillä, itse sormittaisin todennäköisesti tuossakin tilanteessa ns. standardin mukaan.

 
Joo, pikkurillillä avittaen mennee kuitenkin näppärimmin. Tosin kävi tuo itselläkin mielessä kun oikein keksimällä yritin keksiä esimerkkiä.
 
öl m
14.12.2016 13:58:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: Joo, pikkurillillä avittaen mennee kuitenkin näppärimmin. Tosin kävi tuo itselläkin mielessä kun oikein keksimällä yritin keksiä esimerkkiä.
 
Näinpä. Toinen, myöskin väkisin väännetty, esimerkki olisi Am -> Ammaj7. Käytännössä sekin tuntuu melko luonnottomalta ottaa. Tottumiskysymyksiä kaiketi.
 
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
insight
15.12.2016 15:09:00 (muokattu 15.12.2016 15:10:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites sormetatte sitten avoimen G:n?
 
E--P
H
G
D
A-K
E--N
 
Tosta on helppo/nopee vaihtaa C:hen.
Sormetus on tärkee juttu!
 
Nelisormimangusti
15.12.2016 15:17:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

insight: Mites sormetatte sitten avoimen G:n?
 
E--P
H
G
D
A-K
E--N
 
Tosta on helppo/nopee vaihtaa C:hen.
Sormetus on tärkee juttu!

 
Vaikea on saada peukaloa tuonne.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «