Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vanha mies alkaa tiluttamaan
1 2 3 4
Ambitus
29.10.2016 01:13:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: joo, mä pystyn nykyisin sahaamaan plektrakädellä melko helposti 240bpm tai yli. 200-300bpm, hormonit, betasalpaaja ymsp
 
Täs oli jotain hienoa. Tekstistä tuli mieleen Heikki Helastisen esitys rubikin kuution kanssa. Jotain downin syndrooman ja autismin välimaastoa! Hyvä, että joku jaksaa vielä panostaa sarkasmiin. Jucciz yritti, mutta jäi pahasti kakkoseks.
 
ÄrGee
29.10.2016 01:54:58 (muokattu 29.10.2016 01:56:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Täs oli jotain hienoa. Tekstistä tuli mieleen Heikki Helastisen esitys rubikin kuution kanssa. Jotain downin syndrooman ja autismin välimaastoa! Hyvä, että joku jaksaa vielä panostaa sarkasmiin. Jucciz yritti, mutta jäi pahasti kakkoseks.
 
Ei ollut, vaikuttaa lähinnä tietämättömyydeltä musiikin teoriaa kohtaan :)) Tai sitten on aika helvetin hidas soittaja :D
E: en tajunnut tuosta tekstiseinästä muutenkaan paskan vittuakaan no, laitetaan alkoholin syyksi.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Volcom
29.10.2016 11:48:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä on tiluttamisen ja ei-tiluttamisen raja?
 
"Music comes first; lyrics are secondary"
hallu
29.10.2016 12:30:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volcom: Missä on tiluttamisen ja ei-tiluttamisen raja?
 
Onko se nyt sitten se 50v ? vai joko 40 v on liian vanha tiluttamaan?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
jpjanhun
29.10.2016 12:32:22 (muokattu 29.10.2016 12:50:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Täs oli jotain hienoa. Tekstistä tuli mieleen Heikki Helastisen esitys rubikin kuution kanssa. Jotain downin syndrooman ja autismin välimaastoa! Hyvä, että joku jaksaa vielä panostaa sarkasmiin. Jucciz yritti, mutta jäi pahasti kakkoseks.
 
-heh, nojoo, taisihan se olla varsin sekava selitys :)
 
-Tossa nyt selvyyden vuoksi clippi johon hutaisin jotain josta saa nyt ehkä käsityksen mitä tarkoitan tuolla jonkin helpon jutun harjoittelemisella.
 
http://maihinnousu.net/s/26591
 
-valitan ensinnäkin, en viitsinyt virittää kitaraa, ja mun soitto on huonoa ja epäpuhdasta. veryttelen tollasilla kuvioilla yleensä vaan ilman vahvistinta. tossa on soitettu pari muutakin ääntä, jotta saa vähän kuvaa millainen soundi on. säröä on aika vähän kun en hallitse suurella säröllä soittamista.
 
-kuten sanoin, en varsinaisesti osaa soittaa nopeasti, enkä haluakaan. threadin aloittajallakaan ei sinällään ollut tarpeena pystyä soittamaan kovin nopeasti tai ryhtyä varsinaiseksi "tiluttajaksi", vaan tämä halusi kehittyä vain vähän.
 
-tuosta clipistä, vaikka se huono onkin, pitäisi mun mielestä saada selvää mitä tarkoitin, eli jostain asemasta vaan jotain helppoja kuvioita ylhäältä alas (siis aloittaen matalilta kieliltä ja päätyen korkeille kielille). näitä jauhaen. toivottavasti mun selityksestä nyt tällä kertaa saa paremmin selvää.
 
Ambitus
29.10.2016 15:37:42 (muokattu 29.10.2016 16:15:00)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: -heh, nojoo, taisihan se olla varsin sekava selitys :)
 
-Tossa nyt selvyyden vuoksi clippi...

 
Ööö mikäs tässä on nyt pointti? Miksi pyydät anteeksi? Oliko tämä soittoesimerkki nyt se "helposti pikaten 240bmp"? Miksi jaksat kirjoittaa pitkiä ja epäselviä postauksia jos et edes jaksa virittää kitaraa ja satsaa esimerkkinauhotuksiin? Miten tämä esimerkki auttaa ketjun aloittajaa?
 
Ketjun aloittajalle Kampelalle:
 
Etsi se ongelma, joka rajoittaa soittoasi. Yleensä se on joku näistä kolmesta: pikkauskäsi ja sen liikerata, otelautakäsi ja sen asemointi, tai sitten käsien välinen koordinaatio. Joskus myös huono soittoasento voi rajoittaa eteenpäin menemistä. Jos et itse löydä mikä soitossasi mättää, hakeudu asiansa osaavalle opettajalle. Suomessa on valtava määrä hienoja opettajia, jotka varmasti pystyy auttamaan sinua. Ei tartte siis asua välttämättä pääkaupunkiseudulla saadakseen tasokasta opetusta.
 
jpjanhun
29.10.2016 16:03:47 (muokattu 29.10.2016 16:04:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Ööö mikäs tässä on nyt pointti? Miksi pyydät anteeksi? Oliko tämä soittoesimerkki nyt se "helposti pikaten 240bmp"? Miksi jaksat kirjoittaa pitkiä ja epäselviä postauksia jos et edes jaksa virittää kitaraa ja satsaa esimerkkinauhotuksiin? Miten tämä esimerkki auttaa ketjun aloittajaa?
 
>>>Miksi pyydät anteeksi?
-olin nyt vain kohtelias.
 
>>>Oliko tämä soittoesimerkki nyt se "helposti pikaten 240bmp"?
 
-ei, vaan tämä oli se missä demonstroin mitä tarkoitan jonkin helpon kuvion soitolla ylhäältä alas. tämän kerroin tuossa viestissäkin missä linkki oli. mistä oikein hermostut? en ole myöskään sanonut "240bpm helposti pikaten", vaan olen puhut (yhden äänen) sahaamisesta vaikka 240bpm, joka lienee monelle paljon helpompaa kuin minkään kuvioiden soitto samalla nopeudella.
 
>>>Miksi jaksat kirjoittaa pitkiä ja epäselviä postauksia jos et edes jaksa virittää kitaraa ja satsaa esimerkkinauhotuksiin?
 
-kirjoittaminen on paljon pienempi vaiva kuin ruveta äänittelemään jotain. ei äänitykseen satsaamiseen tai kitaran tarkempaan virittämiseen ole mun mielestä mitään tarvetta jos vain haluaa esittää miten soittaa jonkin helpon kuvion jostain asemasta.
 
>>>Miten tämä esimerkki auttaa ketjun aloittajaa?
 
-miten nämä sun kommentit häntä auttavat? kaikki tietävät että olet loistava kitaristi, joten miksi et itse kirjoita jotain neuvoja tai laita linkkejä asiallisiin opetusvideoihin tai artikkeleihin. sen sijaan heittelet jotain downinsyndrooma-autismijuttuja, jotka eivät sinällään liity ketjun aiheeseen.
 
Ambitus
29.10.2016 16:46:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: >>>
 
Nojoo, sori huonosta läpästä. Mutta toi sun tekstillinen ulosanti sekä soittoesimerkki on todella sekava.
 
On aika mahdotonta yleistää, et tekemällä/harjoittelemalla jotain tiettyä "juttua" saa enemmän nopeutta tai et tekniikka menis eteenpäin. Jokainen meistä on erilainen, eikä 1234-sahaukset tai asteikkotreenit oo kaikkien makuun. Soittotekniikoita on kanssa niin monta toimivaa ja erilaista, et ihan mahdotonta on tälleen internetin välityksellä sanoa yhtään mitään ja neuvoa miestä mäessä. Kampelan kohdalla vielä taustalla on huonosta tekniikasta johtuva nivelrikko, joten en usko et pelkkä "ylöspäin nouseva asteikkotreeni 3-iskua per kieli" hirveesti auttaa asiaan.
 
240bpm on jo niin absurdi tempo nakuttaa 16-osia tasaisesti ja hyvällä soundilla, et aika harva siihen pystyy. Itseasias en tunne ketään henkilökohtaisesti joka pystyisi siihen täysin suvereenisti. Nyt en siis puhu vain yhden kielen sahaamisesta. Jos sinä siihen pystyt, niin täältä tulee peukkua ja hiljaista viiksiin tuhisemista peilin edessä!
 
jpjanhun
29.10.2016 17:09:55 (muokattu 29.10.2016 17:11:52)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Nojoo, sori huonosta läpästä. Mutta toi sun tekstillinen ulosanti sekä soittoesimerkki on todella sekava.
 
On aika mahdotonta yleistää, et tekemällä/harjoittelemalla jotain tiettyä "juttua" saa enemmän nopeutta tai et tekniikka menis eteenpäin. Jokainen meistä on erilainen, eikä 1234-sahaukset tai asteikkotreenit oo kaikkien makuun. Soittotekniikoita on kanssa niin monta toimivaa ja erilaista, et ihan mahdotonta on tälleen internetin välityksellä sanoa yhtään mitään ja neuvoa miestä mäessä. Kampelan kohdalla vielä taustalla on huonosta tekniikasta johtuva nivelrikko, joten en usko et pelkkä "ylöspäin nouseva asteikkotreeni 3-iskua per kieli" hirveesti auttaa asiaan.
 
240bpm on jo niin absurdi tempo nakuttaa 16-osia tasaisesti ja hyvällä soundilla, et aika harva siihen pystyy. Itseasias en tunne ketään henkilökohtaisesti joka pystyisi siihen täysin suvereenisti. Nyt en siis puhu vain yhden kielen sahaamisesta. Jos sinä siihen pystyt, niin täältä tulee peukkua ja hiljaista viiksiin tuhisemista peilin edessä!

 
moi,
 
>>>Mutta toi sun tekstillinen ulosanti sekä soittoesimerkki on todella sekava.
 
-nojoo, niinhän se vähän on.
 
>>>On aika mahdotonta yleistää, et tekemällä/harjoittelemalla jotain tiettyä "juttua" saa enemmän nopeutta tai et tekniikka menis eteenpäin. Jokainen meistä on erilainen, eikä 1234-sahaukset tai asteikkotreenit oo kaikkien makuun.
 
-ok, no hyvä tietää. sulla ei siis ole tarjota mitään varsinaista viisasten kiveä tähän jonka oot huomannut toimivan lähes kaikilla (otaksun että oot antanut paljon soittotunteja yms.)?
 
>>> 240bpm on jo niin absurdi tempo nakuttaa 16-osia tasaisesti ja hyvällä soundilla, et aika harva siihen pystyy. Itseasias en tunne ketään henkilökohtaisesti joka pystyisi siihen täysin suvereenisti. Nyt en siis puhu vain yhden kielen sahaamisesta. Jos sinä siihen pystyt, niin täältä tulee peukkua ja hiljaista viiksiin tuhisemista peilin edessä!
 
-ahaa, hyvä tietää. niin, no sulla tosiaan on ammattisoittajan kriteerit. mä nyt esitin asioita vain harrastelijan näkökulmasta. joo, siis mähän en missään nimessä pysty hyvällä soundilla ja tarkasti edes sahaamaan yhtä kieltä tuolla 240bpm nopeudella. pystyn siihen niin että se kuulostaa paskalta ja siinä on huono taimi jne, mutta se nyt ei ole temppu eikä mikään, ja hyvin moni siihen pystyy. en nyt mitenkään yritä väittää että tuossa olisi mitään kummoista. on varmaan tietty vähän veteen piirretty viiva mikä on paskaa ja mikä ei, mutta niinkuin kuulit tuosta mun clipistä niin mun soitto oli paskan kuuloista jopa jossain 180bpm tasolla. kumminkin, mä ajoin siis takaa sitä jos ketjun aloittajalla on tarve vain johonkin 140bpm nopeuteen niin silloin mun käsityksen mukaan voisi auttaa jos vaikka jotenkin räpeltämällä pystyisi soittamaan jonkin verran yli tuon nopeuden, vaikka jotain 180bpm tms.
 
-nojoo, mutta hyvä että kerroit noita faktoja. sanotaanko näin että sulla on kumminkin soittajana sen verran kovat meriitit että mä ainakin pidän hyvinkin uskottavina asioita joita tuot esille. siinä mielessä on hyvä jos korjailet virhekäsityksiä.
 
Ambitus
29.10.2016 19:04:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: moi,
-ok, no hyvä tietää. sulla ei siis ole tarjota mitään varsinaista viisasten kiveä tähän jonka oot huomannut toimivan lähes kaikilla (otaksun että oot antanut paljon soittotunteja yms.)?

 
Kyllä oon antanu paljon tunteja, mutta sinänsä ei ole olemassa mitään viisasten kiveä. Jokainen soittaja on erilainen ja eri mieltymykset. On tietenkin joitain yleistyksiä ja konsepteja varsinkin teknilliseen toteutukseen, joita voi soveltaa omaan soittoonsa. Toisaalta jos mikään ei ole rikki, niin miksi yrittää korjata? Aloittajan tapauksessa on mahdotonta sanoa ilman mitään tarkempaa soittovideoesimerkkiä, mihin suuntaan hänen pitäisi viedä soittoa.
 
-ahaa, hyvä tietää. niin, no sulla tosiaan on ammattisoittajan kriteerit. mä nyt esitin asioita vain harrastelijan näkökulmasta. joo, siis mähän en missään nimessä pysty hyvällä soundilla ja tarkasti edes sahaamaan yhtä kieltä tuolla 240bpm nopeudella. pystyn siihen niin että se kuulostaa paskalta ja siinä on huono taimi jne, mutta se nyt ei ole temppu eikä mikään, ja hyvin moni siihen pystyy. en nyt mitenkään yritä väittää että tuossa olisi mitään kummoista. on varmaan tietty vähän veteen piirretty viiva mikä on paskaa ja mikä ei, mutta niinkuin kuulit tuosta mun clipistä niin mun soitto oli paskan kuuloista jopa jossain 180bpm tasolla. kumminkin, mä ajoin siis takaa sitä jos ketjun aloittajalla on tarve vain johonkin 140bpm nopeuteen niin silloin mun käsityksen mukaan voisi auttaa jos vaikka jotenkin räpeltämällä pystyisi soittamaan jonkin verran yli tuon nopeuden, vaikka jotain 180bpm tms.
 
Se, että pystyy sahaa holtittomasti 240bpm pari sekuntia ei tarkoita sitä, että pystyy soittaa 240bpm. 180bpm:kin on jo aika rapsakka jos meinaa vetää pitkää 16-osalinjaa. Mä tarkoitan sitä, että soitto on puhdasta ja jokainen nuotti pikataan selkeesti. Täppäilyt - legatot ja muut nuorisojutut voit unohtaa.
 
-nojoo, mutta hyvä että kerroit noita faktoja. sanotaanko näin että sulla on kumminkin soittajana sen verran kovat meriitit että mä ainakin pidän hyvinkin uskottavina asioita joita tuot esille. siinä mielessä on hyvä jos korjailet virhekäsityksiä.
 
Ei sillä ole sinänsä väliä, kuka tämän nimimerkin takana kirjoittaa. Jos kirjoitan jotain vakavaa tänne, niin yleensä pyrin sen hyvin perustelemaan ja kirjoittamaan sen niin, että ihmiset sen ehkä ymmärtää. Enkä myöskään väitä, että pystyn soittamaan 300bpm 16-osia jos en sitä oikeesti pysty soittamaan.
 
Vesa423
29.10.2016 19:15:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi hyvä neuvo, jonka täältä olen joskus lukenut, on "Nopeus on tarkkuuden sivutuote" tai jotain sinnepäin. Tuli taas hiljattain palautettua mieleen hieman otsikon vierestä olevassa tilanteessa: Iron Maiden-laukkakomppia piti ottaa haltuun yhtä proggista varten. Ei lähtenyt irtoamaan vaadittuun tempon suoraan taustanauhojen päälle treenaten, kun ei ole tullut heviä koskaan soitettua. Pari iltaa metronomin kanssa hitaalla tempolla plektrakäden liikkeitä ajatuksella katsellen ja pikku hiljaa tempoa nostaen tehosi ihan eri tavalla kuin pari paljon pidempi aika taustanauhojen päälle sinne päin räveltäen.
 
Tilutuscasen ajattelisin itse niin, että pitäisi ensin olla ajatus mitä lähtee soittamaan. En kyllä jaksais käydä mitään 1234-kuviota hieromaan, mutta joku siisti tilupyrähdys vois motivoidakin jos liittyisi johonkin hyvään biisiin joka olis muutenkin treenattavana. Tämä sitten ajatuksella riittävän hitaasti läpi ja pikkuhiljaa kohti tavoitetempoa nostellen. Sivutuotteena ehkä seuraava vastaava kuvio voisi vähän helpommin lähteä nopealla tempolla liikkeelle.
 
tumppusormi
29.10.2016 20:44:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä aloituspostaus meille myöhäisalkajille. Itse yritän saada tuota do re mi jne. skaalaa nopeammaksi kuviolla jossa 3 nuottia per kieli. Aloitan paksun E:n G:stä ja päädyn ohkasen e:n C:en ja sitten takaisin. Puhtaana joskus menee 1/4 osa nuoteilla 200 bpm eli 1/16:iin on todellakin matkaa. Pikaten menee varmaan tuplaten nopeammin, mutta otelautakäsi ei pysy millään perässä. Onko tuohon ratkaisu nuo 1234 treenit vai lisää treeniä tuolla skaalalla ? Nuo 1234:t menee kyllä paljon nopeammin, joten olen siksi jättänyt ne pois treenauksesta. Tuntuvat siis turhilta.
 
Mites muilla tuon peruskaalan nopeus on harjoittelussa oikein edennyt ? Tuotahan käsittääkseni myös käytetään tilutussooloissa.
 
En allekirjoita mitään
Haeroe
30.10.2016 15:25:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa sanoa, onko tämä off-topic, mutta kysynpä kumminkin täällä. Onko jollain heittää linkkiä perus-chicken-pickin' -harjoituksiin etc. Kaipa sekin jonkinlaista tilutusta on? Neljänkympin tällä puolen alkaa jopa kantri-länkytys kiinnostaa.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
delarco
09.11.2016 08:23:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole koskaan opinnut "tiluttamaan" sekä nopeasti, että puhtaasti.
Olen itsediagnosoinut ongelmaksi käsien synkronisaation, koska mielestäni pystyn suoriutumaan plektrakäden puolesta pikkauksessa ja taas otelaudan osalta sormien nopeudessa.
Syy synkronisaation puuteeseen lienee puhdas laiskuus.
 
En ole koskaan olllut innostunut treenaamaan juuri tätä metronomin kanssa ja silloin kun joskus sitä on tullut kokeiltua, niin maltti ei yksinkertaisesti riitä.
 
Niin kauan kuin yo. asia ei tarpeeksi kiinnosta, olen siis tyytynyt osaani. :)
 
Kenties sitä kuitenkin vielä näin "vanhoilla päivillä" (+40) saattaa innostua ja ehkä oppia sitä kärsivällisyyttäkin.
 
Siihen asti tiedän rajani ja ehkä fuskaan vähän....
 
Demo Harrison
09.11.2016 09:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Django- tai Setzer-tyyppistä tilua olisi kiva osata, tai jotain sellaista mikä on ihan perussettiä bluegrass-muusikoille. Mutta näillä mennään.
 
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
hevikukko
09.11.2016 18:56:40 (muokattu 09.11.2016 18:57:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä vanheneva mies menee kohta tiluttamaan. Keskityn käsien synkkaan keskenään sekä puhtaisiin nuotteihin ja lopuksi soittelen mitä mieleen tulee :D
Toistan nämä jutut seuraavat pari viikkoa ja sitten uutta treenattavaa tablatuureista.
 
Allekirjoitus:
Demo Harrison
10.11.2016 12:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo vasemman ja oikean "keskusteleminen" keskenään on se juttu, johon mun olisi pitänyt panostaa aikanaan enempi, vaikka ei kai se ole koskaan liian myöhäistä.
 
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
Juzpe
10.11.2016 13:32:56 (muokattu 10.11.2016 13:57:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarsko se omat 5 senttiä kans tuoda näytille tänne työväentalon pihalle....
 
Itse olen huomannut, että teknistä osaamista on kahta eri sorttia. Koskee siis myös nopeutta.
1. Laboratorio-olosuhteissa (studio, reenis, himassa luurit päässä, tms rauhallinen ympäristö jossa asioita voi tehdä uudestaan vituixmenon kohdatessa) pääsee huomattavasti tiukempiin teknisiin suorituksiin kuin
2. Kenttäolosuhteissa (keikalla, tutkintolautakunnan edessä, koesoitoissa...) joissa pitää keskittyä muuhunkin kuin ultimaattiseen tekniseen suoritukseen, eli pitää viihdyttää yleisöä, kuunnella bändikavereita, huolehtia siitä, ettei kompastu omiin kaapeleihinsa, liukastu baanaaninkuoreen, kaada kaljaa päälleen... you name it. Livetilanteessa myöskään ei ole kuin yksi otto ja se menee just niingy menee.
 
Koska tekniikkaharjoittelu yleensä suoritellaan laboratorio-olosuhteissa, pitäisi tekniikka treenata kenttäolosuhteissa esitettävään materiaaliin nähden huomattavasti kovemmalle tasolle. Eli jos tavoitteena on nakutella suvereenisti keikalla 16-osia 140BPM niin treeneissä varmaan suvereeni 170BPM ei ole mitenkään liioittelua. Tekninen suoritusvarmuus on myös omiaan parantamaan esityksen nautittavuutta muilta osin. On paljon viihdyttävämpää katsella sellaista bändiä jossa soittajat eläytyvät tekemiseensä ja esiintyvät, kuin sellaista jossa taksimiehen tunkki (tm) housuissa suoritetaan biisit läpi tuijotellen otelautoja, koskettimistoja ja peltejä & kalvoja, vaikka pelkkänä audiona kuunneltuna suoritus olisi samanlainen.
 
Otetaan esimerkki omasta elämästä: Eräälle äänitteelle soitin yhtä noin 40 sekuntia kestävää sooloa 149 ottoa. Pikkuisen oli sitten treenaamista että sen sai menemään edes jotenkin uskottavasti livenä joka kerta. Varsinkin kun livetempo tuppasi olemaan 10-15 BPM äänitettä tiukempi....
 
Ambitus: Ei ne mitää nuoriso-osaston hommaa ole ne täppinkit ja legatot. Moottorisahapikkaus on.
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Olroxrox
10.11.2016 21:26:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se tilutus vaan tuntuu vuosi vuodelta vaikeammalta ja sormet hitaammalta.
 
pappasfin
10.11.2016 22:09:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. että tiluttamaan.. joo..
 
Vaikea sanoa millä itse kukin saisi sitä nopeutta lisää mutta samalla kun sitä harjoittelee kuka milläkin tavalla niin tarkkuus ja puhtaus on hyvä muistaa.
 
Jos soittaa nopeasti mutta erittäin epäpuhtaasti ja täynnä virheitä niin musiikillisesti se ei ole kovin kivan kuulloista.
 
Nopeuttakin voi harjoitella vaikka jollain kivalla soolokuviolla minkä päästään keksii ja korviin kuullostaa kivalta, mielummin ainakin itse otan asiaan mukaan musiikillista sisältöä ja välttelen omalla kohdallani pelkää kylmää 1234 jne. kuvioita ilman sisältöä.
 
Tuossa Ambitus puhui plekukädestä, otelaudan kädestä erikseen ja yhdessä näiden koordinaatiosta ja niinhän se on, että näistä se yleensä löytyy parantamisen varaa esim. juuri sormien asemoinnista otelaudalta mistä lähtee ja mihin menee.
 
Nopeaa soittoakin on monenlaista on sellaista jossa plekulla isketään joka painallus ja sitten, että plekulla vedetään kerran ja sitten otelaudalla ilman plekua painellaan sormilla erikseen soittaen näin ilman plelkua, kannattaa opetella nämä kaikki erillaiset asiat mitä mieleen tulee ja erillaisia yhdistelmiä esim. myös vaikkapa peukalo/etusormi plekulla veto ja lopuilla sormilla näppäily (eli oisko tää sitä chiken picken juttua ;D ).
 
Ambitus myös mainitsi tuon soittoasennon ja käsien asennon mikä on kyllä hyvä muistaa, jos asento on soittajalleen huono niin kait se voi hapoille vetää kun veri ei kierrä oikein kunnolla ja jos asento on jännitteinen eikä rento.
 
Itellä on yksi mieluinen tapa soolojen soitteluun eli ihan vaan tausta pyörimään eli joko tuttuja taustoja tai täysin tuntemattomia taustoja, joihin soittelen mitä mieleen tuleepi ja pyrin soittamaan hitaammin ja nopeammin ja ideana saada homma kuullosttamaan hyvältä, voin soitella useampia tunteja putkeen ja samalla hakemaan soitoon lisää nopeutta tätäkin kautta mutta eritoten puhtautta sekä tarkkuutta.
 
Tempo ja soiton rytmitys on tilutuksessa myös ihan hyvä muistaa eli vaikka soittaisi tarkkaan, puhtaasti ja jopa nopeasti niin jos tempo on jotain mikä ei istu siihen itse musiikkiin niin voi kuullostaa aivan hirveältä eli tämäkin puoli lienee hyvä muistaa. Esim. tappingia harjoitettaessa haluttaisi varmaan monesti vetää niin nopeasti kuin pystyy mutta ite olen huomannut, että jos sormien molemmat kädet on oikeassa tempossa niin se jo itsestään kuullostaa paljon paremmalta kuin nopeammin soitettu tapping jossa sormet eivät pelitä yhteen eli kait tämä on sitä Ambituksen maintisemaa käsien koordinaatiotakin osaltaan.
 
Mä olen vaan ite ihan kotokutoinen harrastelija, joka ei mistään mitään tiedä joten ottakaa kirjoitukseni siltä kantilta. Mulle tärkeintä on sen musiikin sisältö ja miltä se kuullostaa ja jota tietysti rajoittaa nämä omat "taidot" vai pitäskö sanoa "taidottomuus" ;D
 
Ihan kiva aihepiiri tämä ja jos tästä mun pitkästä jutusta joku sai jotain järkevää irti niin mainio homma.
 
PappaSFin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «