Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vanha mies alkaa tiluttamaan
1 2 3
Kampela77
28.10.2016 10:02:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni oli noin 8-10 vuoden, etten pystynyt soittamaan sormivamman takia kunnolla ja soittaminen jäi sen takia erittäin vähälle. Nyt kun käsi taas on kunnossa ja on taas vähän into soittamiseen ja treenaamiseenkin, niin vieläköhän tällä 39 vuoden iällä on mahdollista saada soittonopeutta treenattua siedettäväksi. Tällä hetkellä 16-osat tempossa 100 on aika lailla rajamailla ihan yksinkertaisempien juttujenkin kanssa. E-kielijynkytys onnistuu kyllä paremmin, mutta sama soittotekniikka ei oikein itselläni tunnu taipuvan sooloiluun.

Onko täällä ketään joka on vanhemmalla iällä innostunut treenaamaan ja saanut tekniikkansa nopeusmielessä kohtalaiseksi? En ole varsinaisesti kiinnostunut tilutuksesta, mutta olisi kiva että reservissä olisi varaa nopeampiinkin juttuihin. Sanotaan vaikka jotain 16-osia 140 tempossa. Vai onko aika tyytyä hitaisiin blues sooloihin ja huulien lipomiseen?

Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Haeroe
28.10.2016 10:24:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: ällä 39 vuoden iällä on mahdollista saada soittonopeutta treenattua siedettäväksi.

Mulla on ikää 41, ja ratkaiseva käänne nopeudessa ja tarkkuudessa oli puoli vuotta sitten, kun otin muutaman kitaratunnin ammattilaiselta, joka on erikoistunut pikkaamiseen ja sen problematiikkaan. Mulla tosin ei ole ollut mitään vammoja etc. eli fysiikka on ollut koko ajan kunnossa. En vain ole ymmärtänyt, miksi soitto tökkii. Nyt ymmärrän siis teoriassa, miten tiettyja juttuja pitäisi soittaa. Asioiden reenaaminen vie tuskallisen paljon aikaa, mutta elämä on valintoja.

Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Kampela77
28.10.2016 10:42:57

Haeroe: Mulla on ikää 41, ja ratkaiseva käänne nopeudessa ja tarkkuudessa oli puoli vuotta sitten, kun otin muutaman kitaratunnin ammattilaiselta, joka on erikoistunut pikkaamiseen ja sen problematiikkaan. Mulla tosin ei ole ollut mitään vammoja etc. eli fysiikka on ollut koko ajan kunnossa. En vain ole ymmärtänyt, miksi soitto tökkii. Nyt ymmärrän siis teoriassa, miten tiettyja juttuja pitäisi soittaa. Asioiden reenaaminen vie tuskallisen paljon aikaa, mutta elämä on valintoja.

Itsellä tuo sormivamma tuli luultavasti juurikin huonosta tekniikasta, jossa jännitin painoin peukalolla nopeammin soittaessa kovempaa etusormea vasten ja etusormi oli siten jännittyneenä vinoon kämmenen sisään päin. Olen ehkä hyvä vastaesimerkki siitä, että kun soittaa vain riittävästi niin tekniikka tulee luonnostaan paremmaksi. Joillakin itseoppineilla se toimii, kun tekniikka on ollut sopiva alusta asti, itsellä se johti lopulta rasitusvammaan ja etusormen nivel tulehtui ja paisui. Kortisonia siihen tökittiin, mutta pitkä tauko lopulta sai sormen kuntoon. Nykyään olen muuttanut soittotekniikkaani ja uuden tekniikan omaksumisessa kesti myös aikansa.

Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
D-Kay
28.10.2016 11:30:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos takana on vakava vamma johtuen mahdollisesti huonosta soittotekniikasta, olisi erittäin hyvä käydä soittotunneilla hiomassa tekniikkaa. Vaikka osaisit aikaisempaa virheellistä tekniikkaa välttää, saatat vahingossa kompensoida jollain toisella virheellisellä tekniikalla.

2000-luvun alussa Dave Mustaine sai hermovaurion käteensä ja joutui opettelemaan soittamaan uudestaan. Osas toki rämpytellä jonkin verran ennestään.
Kampela77
28.10.2016 11:49:26 (muokattu 28.10.2016 11:50:56)

D-Kay: Jos takana on vakava vamma johtuen mahdollisesti huonosta soittotekniikasta, olisi erittäin hyvä käydä soittotunneilla hiomassa tekniikkaa. Vaikka osaisit aikaisempaa virheellistä tekniikkaa välttää, saatat vahingossa kompensoida jollain toisella virheellisellä tekniikalla.

2000-luvun alussa Dave Mustaine sai hermovaurion käteensä ja joutui opettelemaan soittamaan uudestaan. Osas toki rämpytellä jonkin verran ennestään.

Ainakin olen tällä uudella tekniikalla hankkiutunut eroon jännityksestä soittaessani. Käsi löysässä nyrkissä rämpyttelen ja liike lähtee lähinnä ranteesta. Nuorempana en siihen jännitykseen kiinnittänyt niin huomiota.

Jarmo_S
28.10.2016 13:44:37 (muokattu 28.10.2016 14:12:17)

Minulla ei koskaan oikea käsi plektran kanssa mitenkään kovin nopea ole ollut. Riittää melodiasoittoon, jos ei mitään säkkkijärven polkkaa tarvitse yrittää. Ikää jo 58 vuotta, mutta en ole mielestäni mitenkään hidastunut.

Tuo tilutus on mielestäni melkoisen turha taito, jolla on aika vähän tekemistä musiikin soiton kanssa? Kitara kun ei mielestäni ole mikään tilutussoittoon soveltuva soitin. Jätetään se nopeuspuoli viulisteille. Ja Yngvielle.

Sointujen soitto säestysmielessä antaa oikean käden soittoon sen rentouden ja pystyn kyllä improvisoitaessa melko paljon kompensoimaan vasemman käden hammer onneilla ja liuilla. Vältän pulloffeja koska rasittavat sormia teräskielisellä, nylonilla ne ovat vähemmän rasittavia.

Sähkiksellä varmaan demppaisin alimpia kieliä jotenkin, mutta en paljon soittoa muuttaisi perus sointusoittotyylistä, jossa ei mitään tukea tietenkään ole. Ohuet kielet eivät muuten myös paljon tukea anna, joten siihen jonkinlainen kompromissi täytyy tehdä.

EDIT: Löysin uteliaisuudessani tämän :P
https://www.youtube.com/watch?v=bYkJ1Y3LC1U

Kampela77
28.10.2016 14:08:49 (muokattu 28.10.2016 14:10:45)

Jarmo_S: Minulla ei koskaan oikea käsi plektran kanssa mitenkään kovin nopea ole ollut. Riittää melodiasoittoon, jos ei mitään säkkkijärven polkkaa tarvitse yrittää. Ikää jo 58 vuotta, mutta en ole mielestäni mitenkään hidastunut.

Tuo tilutus on mielestäni melkoisen turha taito, jolla on aika vähän tekemistä musiikin soiton kanssa? Kitara kun ei mielestäni ole mikään tilutussoittoon soveltuva soitin. Jätetään se nopeuspuoli viulisteille. Ja Yngvielle.

Sointujen soitto säestysmielessä antaa oikean käden soittoon sen rentouden ja pystyn kyllä improvisoitaessa melko paljon kompensoimaan vasemman käden hammer onneilla ja liuilla. Vältän pulloffeja koska rasittavat sormia teräskielisellä, nylonilla ne ovat vähemmän rasittavia.

Sähkiksellä varmaan demppaisin alimpia kieliä jotenkin, mutta en paljon soittoa muuttaisi perus sointusoittotyylistä, jossa ei mitään tukea tietenkään ole. Ohuet kielet eivät muuten myös paljon tukea anna, joten siihen jonkinlainen kompromissi täytyy tehdä.

Pistin vähän tuommoisen click-bait-otsikon. En mä kunnon tilutuksesta ole kiinnostunut, mutta semmoinen kohtalainen vauhti olisi kiva, että olisi vähän reserviä vetää välillä keskinkertaisella nopeudella, että pystyisi semmoisia rockuskottavia sooloja vetämään.

Jucciz
28.10.2016 15:26:01 (muokattu 28.10.2016 15:26:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kahlata ajatuksen kanssa John Petruccin kaikki opetusvideot. John Petrucci on maailman paras kitaristi ja hänen tekniikkansa on täydellinen. Noista videoista saat kaikki eväät kaikkeen musiikkiin.
Kampela77
28.10.2016 16:51:54 (muokattu 28.10.2016 16:55:44)

Jucciz: Kannattaa kahlata ajatuksen kanssa John Petruccin kaikki opetusvideot. John Petrucci on maailman paras kitaristi ja hänen tekniikkansa on täydellinen. Noista videoista saat kaikki eväät kaikkeen musiikkiin.

Kahlasin ne aikanaan, kun halusin olla tiluttaja, mutta en ollut riittävän kurinalainen treemaan niitä harjoituksia. Nyt olen tajunnut, ettei minulla ole rahkeita olla hänen veroisensa ja pitää vain alistua tähän tosiasiaan. Olisi kuitenkin kiva, jos pystyisi jotain Pat Methenyä tai John Scofield tasoista vetämään.

ÄrGee
28.10.2016 19:59:05

Jucciz: Kannattaa kahlata ajatuksen kanssa John Petruccin kaikki opetusvideot. John Petrucci on maailman paras kitaristi ja hänen tekniikkansa on täydellinen. Noista videoista saat kaikki eväät kaikkeen musiikkiin.

Tässä haiskahtaa sarkasmilla peitelty kateellisuus. 0/5 röle, vaikka sait vastaamaan.

Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
jpjanhun
28.10.2016 20:39:12 (muokattu 28.10.2016 21:02:55)

Kampela77: Kahlasin ne aikanaan, kun halusin olla tiluttaja, mutta en ollut riittävän kurinalainen treemaan niitä harjoituksia. Nyt olen tajunnut, ettei minulla ole rahkeita olla hänen veroisensa ja pitää vain alistua tähän tosiasiaan. Olisi kuitenkin kiva, jos pystyisi jotain Pat Methenyä tai John Scofield tasoista vetämään.

joo, mä pystyn nykyisin sahaamaan plektrakädellä melko helposti 240bpm tai yli. voin helposti soittaa nuo äänet todella kovaa (siis että on paljon voimaa plektran iskuissa). en tosin varsinaisesti soita ikinä nopeasti, tekniikan harjoittelemista lukuunottamatta. kehityin ikäänkuin vahingossa tuollaiseen vaikka mikään tarkoitus ei ollut. en sinällään osaa soittaa nopeasti mitenkään kovin puhtaasti, enkä viitsi harjoitella sellaista, kun ei ole varsinaista tarvetta eikä kiinnostusta soittaa nopeasti. nopeasti harjoittelusta on mun mielestä muitakin hyötyjä kuin nopeus, ja oon itse näistä hyödyistä enemmän kiinnostunut.

jos sulle nimenomaan plektrakäsi on se ongelma niin kannattaa mun mielestä valita otelautakädelle jokin aika helppo kuvio. esim. vaikka niin että soitat vaikka molliasteikkoa jostain asemasta aloittaen matalalta kieleltä lopettaen korkeimmalla kielellä (mielummin näinpäin, ei mielellään ohuilta kieliltä aloittaen). vaikka kolme ääntä kultakin kieleltä kerrallaan tms. vaikka toistaen äänet kullakin kielellä kahdesti ennen siirtymistä seuraavalle kielelle. tarkoitus olisi että tämän soittaminen on "helppoa" otelautakädelle ja mahdollisimman helppoa myös plektrakädelle. silloin sun on helppo soittaa nämä riittävän oikein ja keskittyä nopeuden lisäämiseen.

yleensä käsittääkseni kannattaa harjoittaa käsiä "erikseen".. siis että jos otelautakäden kuvio on vaikea, niin se häiritsee keskittymistä plektrakäteen ja plektrakäden harjoittaminen voi häiriintyä. kannattaa siis valita helppo kuvio otelautakädelle jotta plektrakäden harjoittaminen on tehokasta. käsittääkseni kannattaa myös varoa vaistomaisesti pidättämästä hengitystä, se voinee johtaa jännityksiin tms.

monet sanovat että on lähes välttämätöntä harjoitella metronomin kanssa ja niin koin itsekin asian olevan, tosin varmaan poikkeuksia on. muuten homma helposti kiihtyy liikaa ja tulee liikaa virheitä, jolloin "oppii soittamaan väärin" ja tekniikka oikeastaan vain tuhoutuu. toisaalta, jos ei juuri mitään virheitä ikinä tapahdu on nopeus todennäköisesti liian hidas, eikä kehitä nopeutta. eräs tiluttaja arvioi että toistettava harjoituskuvio pitäisi mennä oikein noin neljällä kerralla viidestä, mutta keskimäärin joka viidennellä kerralla ainakin vähän väärin (mutta näkemykset ja arviot tästä varmaan vaihtelevat. jotain suuntaa antavaa tuossa kuitenkin lienee).

homma tuntuu menevän jotenkin niin että aluksi joutuu harjoittelemaan kurinalaisesti melko hitaasti ja nopeus nousee aika hitaasti. tämä vie paljon aikaa, voi viedä vuosia vaikka harjoittelisi useamman tunnin päivässä, tosin tämä lienee hyvin yksilöllistä. useiden kohdalla "usko" loppuu tähän esim. vuoden jälkeen tai nopeammin, ja näin on sullekin ehkä käynyt. kuitenkin, mitä enemmän nopeus nousee, sitä tehokkaammaksi harjoittelu käy, koska toistoja tulee samassa ajassa paljon enemmän nopeammin soitettuna, ja lisäksi näppäyksistä karsiutuvat paremmin turhat hidastavat liikkeet pois. lopulta nopeus tuntuu kehittyvän johonkin rajaan asti melkein ikäänkuin itsestään, nopeus jotenkin ruokkii itseään. nopeus käsittääkseni lisääntyy monien kohdalla vähän ikäänkuin "exponentiaalisesti", juuri tuosta harjoittelun tehostumisesta johtuen. mitä nopeammaksi tulee, sitä nopeammin kehittyy, tiettyyn rajaan saakka (kunnes tulee ikäänkuin seinä vastaan).

itse olen kokenut että ainakin omalla kohdallani on auttanut se että soittaa plektralla välillä todella kovaa. mulla ei ole ikinä toiminut mikään rennosti "ranteesta soitto" vaan pikemminkin niin että voima lähtee todella kaukaa, ikäänkuin selästä, jolloin siinä isojen lihasryhmien takia on myös paljon voimaa. tämä ei tarkoita sitä että pitäisi soittaa "jännittyneesti" vaikka ei "ranteella" soitakaan. tämäkin on tietysti taas asioita, joista on eri näkemyksiä, ja varmaankin eri tyyli voi sopia eri ihmisille. mulla on kuitenkin jotenkin sellainen epäilys että monet eivät pysty helposti oppia soittamaan "ranteesta" nopeasti, sensijaan esim. "selästä" lähes jokainen pystyy soittamaan nopeasti plektralla, jos vain viitsii harjoitella tekniikan (mikä taas toisaalta voi olla pitkä tie). mä en itse pysty soittamaan "ranteesta" mitään edes vähänkään nopeaa, sensijaan pystyn soittamaan ikäänkuin "koko kädellä" erittäin paljon nopeammin ja paljon suuremmalla voimalla. tässä ainakin mulla "voima" lähtee ikäänkuin "selästä".

lisäksi, mun käsittääkseni saavutettu suurehkokaan "sahausnopeus" tai vuoronäppäilynopeus ei välttämättä auta ylöspäin näppäämiseen tietyissä tilanteissa, ylöspäin näppäys saattaa olla heikko vaikka pystyisikin soittamaan tiettyjä kuvioita nopeasti. jos näin on niin ylöspäin näppäystä voi harjoitella erikseen, esim. soittamalla jotakin ääntä vaikka G-kieleltä alaspäin näpäten ja tämän jälkeen jotakin ääntä D-kieleltä ylöspäin näpäten ja tätä toistaen kunnes menee esim. 200 bpm tai nopeammin (tätä voi kyllä joutua harjoittelemaan vuosia ennenkuin menee). toisaalta, tämän harjoitteleminen liian aikaisin voi mun käsittääkseni tuhota tekniikan, koska ylöspäin näppäystä saattaa ruveta tekemään jollakin kummallisella tavalla. joidenkin suositus on että "helppojen kuvioiden" vuoronäppäilyn (esim. tuo alussa esittämäni molliasteikkoharjoitus) pitäisi sujua jotain 170bpm ennenkuin alkaa erikseen harjoitella ylöspäin näppäystä tällä tavoin, muuten on vaara tekniikan tuhoamisesta.

-sinällään mä arvaan että sun tapauksessasi ongelmat voivat ratketa noiden yllä kuvaamieni juttujen avulla, jos et kiirehdi noiden harjoittelussa yrittäen soittaa liian nopeasti liian usein/paljon. tai voi olla etteivät nuo auta sulle, mutta tiedä että mä en ole ainoa joka väittää tuonkaltaisia asioita, joita tuossa ylempänä tuon esille. mä en ole keksinyt noita itse vaan on tiluvirtuooseja, jotka tuovat esille tuollaisia asioita (vaikka moni ei ehkä tuollaisista olekaan kuullut). sinällään tämä kaikki tietysti on ristiriitaista, tuntuu että virtuoosien näkemykset vaihtelevat paljonkin, ja ovat keskenään ristiriitaisia. varmaan on niin että vähän eri asiat toimivat eri ihmisille, ihan niinkuin urheilussakin, tai urheiluvalmennuksessa. sitähän nopeasti soittaminen kuitenkin on, urheilua, ei välttämättä mitään varsinaista hyvää musiikkia.

-en usko että ikäsi vielä on mikään este, vaikkakin on niin että hormonitasot laskevat jossain vaiheessa. jos niin on käynyt niin tähän voit itsekin vaikuttaa, vaikka harrastamalla urheilua (voimailu lienee tehokkainta). muita keinoja lienevät jotkut lisäravinteet (tai doping, mutta tää nyt on tässä vaan kuriositettina. sinälläänhän on kyllä niin että monet klassisen musiikin ihmiset kyllä käyttävät beetasalpaajia soittovirheiden vähentämiseen jne.)

-en myöskään usko että ongelmasi johtuu mistään lahjattomuudesta tai siitä että "et vaan ole nopea ihminen". lähes kuka tahansa pystyy soittamaan plektralla ainakin 200bpm. sitten vaikka 300bpm jne. ovat ehkä jo nopeuksia joihin kaivataan sopivan tekniikan lisäksi nopeammat lihassolut jne. väittäisin että ongelma on siinä että olet jotenkin harjoitellut väärin tai liian vähän (veikkaisin että todennäköisemmin oot harjoitellut väärin). voinet kumminkin korjata tämän asian jos sulla riittää siihen kurinalaisuutta. et ikäänkuin ole oppinut "juoksemaan", yrität vain kävellä kovaa.

sustain65
28.10.2016 20:39:22 (muokattu 28.10.2016 20:41:56)

Kampela77:
Onko täällä ketään joka on vanhemmalla iällä innostunut treenaamaan ja saanut tekniikkansa nopeusmielessä kohtalaiseksi?

Olen 51-v ja soittanut kitaraa nyt vasta jokusen vuoden. Eli olen aloittanut melkoisen vanhana. Oma rajani nopeudessa on varmaan Slashin World on Fire biisin (tietty) soolo, jossa on 16-osatrioleita, tempo on 170. Eikä sekään nyt tosiaan lähde, kun en ole soittanut sitä moneen kuukauteen. Silloin kun treenasin sen, niin pääsin siihen, että pystyin soittamaan sen ilman että kauheasti putoilee nuotteja pois ja olen soittanut sen kerran keikallakin. Täytyy yrittää joku päivä kuinka alkaisi nyt lähteä, mutta varmaan tuo edustaa minulle jonkinlaista "huippunopeutta", ehkä vähän ylikin sen.

Sinänsä en arvosta tiluttamista juurikaan, mutta välillä on kiva vähän haastaa itseään. Pääsääntöisesti olen "komppikitaristi".

Mielestäni sinun kannattaisi löytää hyvä kitaransoiton opettaja kannattaisi ja ottaa teeman tiimoilta jokunen tunti.

Oman itseni kohdalla olen havainut, etä nopean soiton este on yleensä liika puristaminen ja yliyrittäminen. Rentous on olennaista, mutta sen varmasti tiesitkin.

Edit: jäsenelle jpjanhun plussa paljosta asiasta!

Kampela77
28.10.2016 21:17:44

ÄrGee: Tässä haiskahtaa sarkasmilla peitelty kateellisuus. 0/5 röle, vaikka sait vastaamaan.

Mutta mun viestini huokui myös sarkasmia, joten tasapeli.

Gary Enfield
28.10.2016 21:21:48

Kampela77: Itselläni oli noin 8-10 vuoden, etten pystynyt soittamaan sormivamman takia kunnolla ja soittaminen jäi sen takia erittäin vähälle. Nyt kun käsi taas on kunnossa ja on taas vähän into soittamiseen ja treenaamiseenkin, niin vieläköhän tällä 39 vuoden iällä on mahdollista saada soittonopeutta treenattua siedettäväksi. Tällä hetkellä 16-osat tempossa 100 on aika lailla rajamailla ihan yksinkertaisempien juttujenkin kanssa. E-kielijynkytys onnistuu kyllä paremmin, mutta sama soittotekniikka ei oikein itselläni tunnu taipuvan sooloiluun.

Onko täällä ketään joka on vanhemmalla iällä innostunut treenaamaan ja saanut tekniikkansa nopeusmielessä kohtalaiseksi? En ole varsinaisesti kiinnostunut tilutuksesta, mutta olisi kiva että reservissä olisi varaa nopeampiinkin juttuihin. Sanotaan vaikka jotain 16-osia 140 tempossa. Vai onko aika tyytyä hitaisiin blues sooloihin ja huulien lipomiseen?

On se plekun käytön osalta parempi kuin koskaan ennen, mutta ei kyllä mitään jakoa tilutella, sori.

ÄrGee
28.10.2016 21:56:30

Kampela77: Mutta mun viestini huokui myös sarkasmia, joten tasapeli.

Mjoo... ehkä otsikon verran. Mutta tuo alternate picking ketju on tosi hyvä vinkkien saamiseen.

Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Kampela77
28.10.2016 22:43:12

Gary Enfield: On se plekun käytön osalta parempi kuin koskaan ennen, mutta ei kyllä mitään jakoa tilutella, sori.

Niin kuin ehkä jo aikaisemmin sanoin, niin harhaan johtavasta otsikosta huolimatta en ole kunnon tiluttelusta kiinnostunut. Erilaiset treenitekniikatkin kuvittelen tuntevani, mutta lähinnä mietin, että jos ei ole koskaan ollut erityisen nopea, onko tällä iällä enää mahdollista siedettävää nopeutta oppia. Vai onko peli menetetty, kun ei ole nuoruudessa lihasmuistiin hakattu asioita. Sustain65:n viesti antoi minulle vielä toivoa ja mulle riittäisi vähempikin nopeus.

Kampela77
28.10.2016 22:44:22

ÄrGee: Mjoo... ehkä otsikon verran. Mutta tuo alternate picking ketju on tosi hyvä vinkkien saamiseen.

Ei kun vastaukseni Juccizelle oli sarkasmia. Jucciz kun tykkää Methenystä ja Scofieldistä. Hörhör. Hienoja soittajia ovat.

Gary Enfield
28.10.2016 23:13:39

Kampela77: Niin kuin ehkä jo aikaisemmin sanoin, niin harhaan johtavasta otsikosta huolimatta en ole kunnon tiluttelusta kiinnostunut. Erilaiset treenitekniikatkin kuvittelen tuntevani, mutta lähinnä mietin, että jos ei ole koskaan ollut erityisen nopea, onko tällä iällä enää mahdollista siedettävää nopeutta oppia. Vai onko peli menetetty, kun ei ole nuoruudessa lihasmuistiin hakattu asioita. Sustain65:n viesti antoi minulle vielä toivoa ja mulle riittäisi vähempikin nopeus.

No paraneehan se. Kasikymppisille tehdään lihaskuntoharjoitteita ja se tuottaa tulosta. Mikä sitten olisi se oikea lähestymistapa, varmaan itse tiedät parhaiten. Niinkus tiedät, kun ei lipsu liikaa.

Gary Enfield
28.10.2016 23:41:50

Niin juu, ne rock-uskottavat välisoitot. Itse satsaisin nopeisiin aseman vaihtoihin.

Kampela77
28.10.2016 23:52:29

Gary Enfield: Niin juu, ne rock-uskottavat välisoitot. Itse satsaisin nopeisiin aseman vaihtoihin.

En nyt sentään ajatellut haaskaavani kaikkea vapaa-aikaa nopeuden kehittämiseen.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti