Muusikoiden.net
02.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paksummat kielet -> kaularauta?
1 2
Ahti Tuumiainen
15.06.2016 15:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.

Vaihdoin Les Pauliini alkuperäisten kielien(en tiedä paksuutta) tilalle tosi paksut kielet, 13/56 setin. Nyt on niin jäykkä soittaa, että ei pysty soittaa. Jostain luin että kaularautaa pitäisi rukata. Mutta kuinkas se tapahtuu? Ja mitä sille pitäisi tehdä? Muutos on siis aika dramaattinen, kun alun perin oli ohuet kielet, ja nyt on kunnon vaijerit.

Kiitti neuvoista jo etukäteen.

Numb
15.06.2016 18:09:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisin kuvitella, että kaipaa vähän kiristämistä rauta. Lavan suunnasta oikealle kiertäen kiristyy. Kinnaa 1/4 - 1/8 -kierrosta kerrallaan ja tsekkaa vaikutus. Kielet löysättynä säätö toki.

Todennäköisesti (lue:käytännössä varmast) myös intonaatio on säädettävä.

Kitaransäätötopic tuolta kamapuolelta ohjeistaa: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Ahti Tuumiainen
15.06.2016 18:32:41

Taidan lopettaa koko harrastuksen. Ei tuolla voi enää soittaa, ja en osaa säätää sitä yhtään. Vähän tallaa yritin ruuvailla, mutta muuten olen ihan ulalla.

pappasfin
15.06.2016 19:04:36 (muokattu 15.06.2016 19:05:58)

Ahti Tuumiainen: Taidan lopettaa koko harrastuksen. Ei tuolla voi enää soittaa, ja en osaa säätää sitä yhtään. Vähän tallaa yritin ruuvailla, mutta muuten olen ihan ulalla.

Ei kannata lopettaa, sä pistit vaan kerralla vähän liian paksut kielet kiinni.
Ne edelliset todennäköisesti on olleet 010 settiä ja jos tämä on 013 alkavaa settiä niin paksuutta heitit sitten useamman pykälän verran lisää, joten tuntuma on kyllä ihan eri.

Tuossa jo neuvottiin kaularaudan säädöstä mikä löytynee sieltä lavan päästä ja on varmaankin sellaisen muoviläpyskän alla, jonka saa irti kun ottaa ne ruuvit siitä löysäten ja läpyskän irti.

Sitten tosissaan ennen säätämistä löystää kielet muuten käy niin, että kun kaulrautaa säätää kireemmälle niin kielet kiristyy. On helpompaa ja varmempaa löystää ne kielet ekana selvästi löysemmälle ja sitten kiristää.

Kiristä kuten Numb ylempänä sanoi eli myötäpäivään ja 1/6 - 1/4 kierrosta myötäpäivään.

Kun kaula on suoremmassa ja siten myös kielet ei niin hirveän korkealla on helpompi soittaa. Ja kokeile aluksi vaikka vähän matalampaa virettä eli ei peurs E-vireeseen vaan vaikkapa Eb tai D vire ja kato miltä tuntuu.

Ja kun sulla on nyt melkoisesti paksummat kielet niin intonaatio kyllä heittää melkoisesti eli tämä näkyy sillä tavalla, että kun otata vaikka ekoilta nauhoilta A-duurin tai vaikkapa mollin ja sitten otat samaa otetta vaihtoehtoisesti 5:ltä nauhaväliltä niin ei kuullosta ihan samalta vaan äänet heittää hieman mikä johtunee intonaatiosta ja siitä ettei se ole kohdillaan.

Intonaatio ei ole mikään vaikea säätää ja kannattaa se katsoa ihan kitaravalmistajien sivuilta löytyvästä oppaasta tai vaikkapa Youtubesta löytyvistä videoista. Intonaatiossa vaan säädetään kielen soivaa pituutta jompaan kumpaan suuntaan tallapaloista sen mukaan kumpaan suuntaan se heitto on.

Intonaation pystyy vaikka tarkistamaan siten, että painat huolellisesti 12 nauhavälistä aina kutakin kieltä ja vertaat sitä sen saman kielen nauhan päältä hipaistavaan huiluääneen ja tämäkin tieto löytyy oppaista sekä youtubesta.

Säädtä kohdilleen ja nautit kitarastasi ;D

Jos nyt tuntuisi ihan homma sitten vaikealta niin säätöön kaveria avuksi
Helsinkiin mahtuu kyllä soittajia jotka osaa säätää kitaran :D

PappaSFin
Ahti Tuumiainen
15.06.2016 20:23:52 (muokattu 15.06.2016 20:48:29)

Joo, kiitos molemmille vastauksista.

Olen soittanut ennen akustista ja bassoakin, joten ajattelin että paksut kielet on tuttu juttu. Mutta en tullut ajatelleeksi noita intonaatio-asioita. Niistä olen kyllä ihan pihalla. Tai siis en osaa säätää. Mutta pitää yrittää opetella. Tai pyytää joku näyttämään. Ei vaan oo ketään kaveria joka osais.

EDIT: Sain lavan ruuvattua auki ja löysin kaularaudan. Mutta mistäs avain siihen?

pappasfin
15.06.2016 23:32:12

Ahti Tuumiainen: Joo, kiitos molemmille vastauksista.

Olen soittanut ennen akustista ja bassoakin, joten ajattelin että paksut kielet on tuttu juttu. Mutta en tullut ajatelleeksi noita intonaatio-asioita. Niistä olen kyllä ihan pihalla. Tai siis en osaa säätää. Mutta pitää yrittää opetella. Tai pyytää joku näyttämään. Ei vaan oo ketään kaveria joka osais.

EDIT: Sain lavan ruuvattua auki ja löysin kaularaudan. Mutta mistäs avain siihen?

Jos itellä ei ole niin luulis, että Fazer-Musiikista ainakin löytys Gibsonin kaularaudan säätöavain (jos siis kyse nyt Gibsonin Lespaul kitarasta).

Joissa multitooleissa kanssa voi löytyä sopiva säätöavain, kandee kysyä soitinliikkeestä.

PappaSFin
73nd3r
16.06.2016 00:32:36

Mulla on, taas kerran, semmonen hassu ehdotus että jos veisit kitaran ammattilaiselle säädettäväksi. Tulee samalla vuosihuoltokin tehdyksi, ja kitara on pelikunnossa sille kielisetille jonka haluat. Mummiälestä ei ole edes kallis keikka, jää reilusti alle satasen jos kitarassa ei ole isompia vikoja.
Sillä aikaa kannattaa vilkuilla netistä kitaran säätöohjeita, ja ostaa sopivat työkalut kaularautaan, tallaan ja muuallekin kitaraan. Monelta merkiltä löytyy perustavarat settinä.

Tuo 13-kielisatsi on kyllä melkoisen paksua vaijeria sähkikseen, aika harva normivirettä käyttävä valkkaa nuo vaikka oliskin Gibsonin skaala. Mieti vaikka .011 tilalle niin ei tu sormet yhtä helposti kipiäksi.

Ahti Tuumiainen
16.06.2016 08:41:45 (muokattu 16.06.2016 08:44:58)

No ne on nyt vaihdettu ja niillä mennään. Ja koska osaan soittaa, niin aion myös opetella säätämään soittimeni.

Kyllä tuo ihan nätisti soi, ja tykkään jämäkästä tatsista. Nyt on vaan kielet niin korkealla, että otelautakädestä loppuu voimat. Pitää hommata se säätöavain.

Numb
16.06.2016 09:19:10

Ahti Tuumiainen: Ja koska osaan soittaa, niin aion myös opetella säätämään soittimeni.

Kannatan tätä. Kaularaudan, tallan korkeuden ja intonaation säädöt on hyvä hallita.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Ahti Tuumiainen
16.06.2016 10:48:59

Kaularaudan, tallan korkeuden ja intonaation säädöt on hyvä hallita.

No, hommasin työkalut ja nyt olen väännellyt ja käännellyt kaikkia mahdollisia ruuveja yms, mutta silti ei tunnu hyvältä. Onko noin paksua kielisettiä mahdollista edes saada kevytsoittoiseksi normaali-vireessä? Siis tarkoitan otelautakädelle. Ja olen siis tottunut soittamaan bassoa, mutta ei sekään tunnu raskaalta tähän verrattuna. Olen siis jo soittanut vuosikausia, mutta nuo säätöhommelit on aina joku muu hoitanut(tai jääneet kokonaan retuperälle).

Numb
16.06.2016 11:46:44

Ahti Tuumiainen: No, hommasin työkalut ja nyt olen väännellyt ja käännellyt kaikkia mahdollisia ruuveja yms, mutta silti ei tunnu hyvältä. Onko noin paksua kielisettiä mahdollista edes saada kevytsoittoiseksi normaali-vireessä?

.13 on niin paksu setti, että ei siitä tule kevytsoittoista. Säätämällä saa siitä mahdollisimman kevytsoittoisen, mutta ei samalla tavalla kevyttä kuin .10 setillä.

pappasfin
16.06.2016 11:53:35

Ahti Tuumiainen: No, hommasin työkalut ja nyt olen väännellyt ja käännellyt kaikkia mahdollisia ruuveja yms, mutta silti ei tunnu hyvältä. Onko noin paksua kielisettiä mahdollista edes saada kevytsoittoiseksi normaali-vireessä? Siis tarkoitan otelautakädelle. Ja olen siis tottunut soittamaan bassoa, mutta ei sekään tunnu raskaalta tähän verrattuna. Olen siis jo soittanut vuosikausia, mutta nuo säätöhommelit on aina joku muu hoitanut(tai jääneet kokonaan retuperälle).

Tuo 013 alkava setti on niin paljon paksumpi kuin 010 alkava setti, että ero on huomattava.

Ainoa millä uskoisin tuntuman tulevan kevyemmäksi on se, että pidät kitaraa alemmassa vireessä eli ei se normi vire E vaan esim. alkuun kokele Eb ja jos se on vielä tiukkaa niin D vire.

Jos säädöt on kohdillaan ja kielet tarpeeksi matalalla jne. mutta silti tuo normi E vire tuntuu pahalta niin ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa, joko laskea virettä alempaan tai vaihtaa kielet vaikkapa jo edellämainittuun 011 settiin.

Vaikka sä olet soittanut bassoa niin ne kielet bassossa on palon mukavamman tuntuiset otekäden sormille koska ne ei uppoa yhtä "terävästi" kuin 013 setin kielet jotka ovat lisäksi varmaan aika tiukat normi E-vireessä.

Basso on ihan eri otekäden puolella kuin normaali kitara ja kielet ei tunnu tuolta osin yhtään samalta.

Joko alempi vire tai ohkaisempi 011 setti kiinni ;D

PappaSFin
Ahti Tuumiainen
16.06.2016 12:08:53

Eli taas meni rahat hukkaan. No, oppirahat on maksettava. (kalliiks tulee elämä...)

En mä oikeasti mitään superpaksuja kieliä edes tarttis. Ostin vaan siksi, kun kuulin, että jazz-kitaristit käyttää paksuja kieliä, ja itse olen soitellut jazzia. Lisäksi tässä ostamassani setissä on punottu G-kieli. Sellaisen halusin ihan tarkoituksella. Mutta se ei kai vaikuta tähän asiaan?

Kefiiri
16.06.2016 12:16:35 (muokattu 16.06.2016 12:18:39)

Punottu G on ihan jatsikas juttu, mutta yli puolen sävelaskeleen venytykset ovat tuskaista hommaa punomattomaan G:hen tottuneelle. Mutta jatsikitaristithan eivät venyttele turhia, se puoli sävelaskelta useimmiten kai riittää.

Kielet vaan tosi alas, niin kyllä sillä soittaa, jos akustisellakin. Ratakiskoilta ne tuntuvat, mutta tatsiin tottuu.

Jatsiheeboilla kai on kielet hyvinkin alhaalla, että nopea liruttelu sujuu.

En ole musiikin asiantuntija.
GiovanniDiRondo
16.06.2016 12:20:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Punottu G on ihan jatsikas juttu, mutta yli puolen sävelaskeleen venytykset ovat tuskaista hommaa punomattomaan G:hen tottuneelle. Mutta jatsikitaristithan eivät venyttele turhia, se puoli sävelaskelta useimmiten kai riittää.

Kielet vaan tosi alas, niin kyllä sillä soittaa, jos akustisellakin. Ratakiskoilta ne tuntuvat, mutta tatsiin tottuu.

Jatsiheeboilla kai on kielet hyvinkin alhaalla, että nopea liruttelu sujuu.

Kyllä niihin tottuu. Säädöt vaan kuntoon, niin gibson-mensuurisella soittelee kyllä 13-setillä.

Jazz-pikkaus on minusta helpompaa, kun on paksummat kielet, ja punottu g nyt muutenkin soi musikaalisemmin kuin punomaton.

Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Ahti Tuumiainen
16.06.2016 13:42:38 (muokattu 16.06.2016 13:48:57)

Mutta kuinka säädän ne niin alas, ettei ne kuitenkaan rämise? Ja haluan soittaa perusvireessä. Lisäksi pelkään väännellä sitä kaularautaa, kun luin että se voi rikkoa koko kitaran ja en tiedä mihin suuntaan sitä pitäisi kääntää. Vai pitäisikö kielten korkeutta säätää tallasta vai mitenkä? Olen kokeillut kaikenlaista, mutta joko rämisee tai sitten on liian jäykkää.

tender.insanity
16.06.2016 13:50:50 (muokattu 16.06.2016 13:52:19)

Ahti Tuumiainen: Mutta kuinka säädän ne niin alas, ettei ne kuitenkaan rämise? Ja haluan soittaa perusvireessä. Lisäksi pelkään väännellä sitä kaularautaa, kun luin että se voi rikkoa koko kitaran ja en tiedä mihin suuntaan sitä pitäisi kääntää.

Enpä usko, että saat kitaraa rikki. Poislukien, jos akkuporakoneella lähdet täysillä ruuvaamaan.

Tulokset on heti nähtävissä/kuultavissa. Siksi ei tarvitse löystää kieliä. Itse en ole ikinä löysännyt kieliä kun väännän kaularautaa. Uudelleen joutuu vähän hienovirittämään, muttei sen kummempaa. Jos rätisee, löystät, eli vastapäivään.

Yhtään kitaraa ei ole minulla tullut vastaan josta ei heti tuloksia näe/kuule. Annat mennä vain.

EDIT: .013 setillä en kyllä itse soittelisi. Hyh. En ollenkaan. Paksumpiin siirryn vain kun vireen vedän alas. E-vire .009, Eb -vire .010. jne. Sillai itse tykkään.

Ahti Tuumiainen
16.06.2016 22:48:53 (muokattu 16.06.2016 22:50:25)

Ihan iisisti olen avaimella sitä säätänyt. Ja eron huomaa kyllä. Mutta ilmeisesti tallassakin pitäisi tehdä jotain?

Numb
17.06.2016 07:11:25

Ahti Tuumiainen: Ihan iisisti olen avaimella sitä säätänyt. Ja eron huomaa kyllä. Mutta ilmeisesti tallassakin pitäisi tehdä jotain?

Kaularauta siten, että kaula on lähes suora. Tarkoittaa, että kuin painaa kieltä 1. ja 15. nauhoilta, siinä noin 7. nauhan paikkeilla mahtuu paperiarkin kulma kielen ja nauhan väliin.

Tallan korkeus säädetään sitten siten, että kieli juuri ja juuri ei rämise 7. nauhalta soittaessa.

Jos muutokset ovat isoja, näitä operaatioita voi joutua jokusen kerran toistamaan, että asettuu.

73nd3r
17.06.2016 10:19:34

Numb: Jos muutokset ovat isoja
On ne tämmösessä tapauksessa ;)
Vilkaisin joutessani M'Ammarion taulukoista että 13-setissä on suunnilleen 70% enemmän vetojännitystä kuin peruskymppisetissä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti