Muusikoiden.net
09.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittamista akustiselle
1
mettän peikko
28.03.2016 17:37:03 (muokattu 28.03.2016 17:38:56)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
Minulla on ollut tässä testissä tutulta akustinen kitara ja se olisi tarkoitus ostaa itselle. Elikkä homman nimi on keksiä sille soittamista. Klassisen musiikin ja folkin soitto kiinnostaisi eikä mikään leirinuotio/rippikoulurämpytys. Scarborough Fair, Bachin bouree, Randy rhoadsin dee ja jotkin muut biisit joita en nyt muista on tullut joskus reenailtua ja niillä ajattelin päästä alkuun. Olisiko teillä ehdotella kivoja reenibiisejä. Ei mitään täysin aloittelijia kamaa vaan jonkin verran haastetta saa olla kun soittanut olen jo 15 vuotta.
-Peikko

Ianuarius
28.03.2016 17:59:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite koetin jonku aikaa treenata Tommy Emmanuelin Endless Roadia koska tykkään siitä kovasti. Joskus taisin jopa kasata listan akustisia biisejä, joista tykkään vähän siinä tarkotuksessa, että treenaisin kaikki ja vois ehkä soitella joskus jossain puistossa tms. Lista taisi vain mennä kovalevyn matkassa bittien hautausmaalle.

Tässäpä ystävällismielinen kysymys: Miksi et vain opettele niitä biisejä, joista itse pidät?

Your soundcard works perfectly!
mettän peikko
28.03.2016 18:11:56

Tässäpä ystävällismielinen kysymys: Miksi et vain opettele niitä biisejä, joista itse pidät?

Semmonen olisi tarkoituskin. En vain ole tunne kovinkaan paljon klassiselle kitaralle tehtyäjä kappaleita ja tarkoitus olikin kysellä ehdotuksia. Se onkin sitten eri asia tykkäänkö niistä

Milkop
28.03.2016 18:29:22

CSNY:n 4+20. Tätä tulee itse soiteltua ehkä liiankin usein :)

"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Arms
29.03.2016 09:49:49

Tarvitseeko välttämättä olla klassiselle kitaralle tehtyjä kappaleita? Jos ei, niin itse aikoinaan opiskelin itsekseni todella paljon Townes Van Zandtin, Steve Earlen ja Guy Clarkin kappaleita, jotka ovat lähellä sydäntä.

Esim:

-Townes Van Zandt: If I Needed You ja Pancho and Lefty
-Steve Earle: South Nashville Blues
-Guy Clark: The Cape ja L.A. Freeway

Näillä kappaleilla opiskelin soittotyylin, jossa peukalolla soitetaan bassolinja ja muilla sormilla harmonia ja melodia. If I Needed You oli ensimmäinen kappale, jota lähdin opiskelemaan korvakuulolta ja pitkän ja hartaan opettelun jälkeen sain kappaleen soitettua.

Kun saa opetettua peukalon itsenäiseksi niin yllä olevan tyylisten kappaleiden soittaminen alkaa luonnistua aika helpostikin. Nykyään soittelen enimmäkseen sähkökitaralla mutta mikään ei estä soittamasta samoja ja monia muita kappaleita sillä.

http://www.facebook.com/AdiosStudios
Demo Harrison
29.03.2016 14:58:20

Tuota tulee tosiaan kokeiltua; tykästyt kuulemaasi biisiin, otat selville soinnut ja seuraavaksi kokeilet, että miten on sovitettavissa fingerstyle-tyyppiseen soittoon.

John Faheyn musiikkia olen kuunnellut vähän "sillä korvalla", mutta toistaiseksi olen kokeillut vähän vain biisiä "In Christ There Is No East Or West". Alku sujuu sinne pain, nopea osuus ei.

Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
mettän peikko
29.03.2016 20:51:52

Arms: Tarvitseeko välttämättä olla klassiselle kitaralle tehtyjä kappaleita?

Ei tarvii olla. Pääasia että tulisi reeniä sorminäppäilylle ja semmoselle soitolle ett' melodia ja bassolinjat (soinnut) tulee soiteltua samalla kertaa, vai miten sen nyt selittää.
Johan tässä on tullut kivoja biisiehdotuksia ja niitä varmaan soittelee vähän aikaa.
Noita omia versioitakin voisi värkkäilä omista suosikki biiseistä mutta kun on vähän laiska niin tahtoo jäädä aina toteuttamatta.

Arms
30.03.2016 19:20:09

mettän peikko: Ei tarvii olla. Pääasia että tulisi reeniä sorminäppäilylle ja semmoselle soitolle ett' melodia ja bassolinjat (soinnut) tulee soiteltua samalla kertaa, vai miten sen nyt selittää.

Fingerstyle lienee mitä tarkoitat. Itse lasken sen alle kaikki kappaleet, jotka sisältävät erikseen peukalolla soitettavan bassokulun ja melodian, joka soitetaan muilla sormilla siihen päälle, kuten vaikkapa nuo aiemmin mainitsemani kappaleet :)

Yksi hyvä Fingerstyle-kappale, jota tykkään soittaa, on Windy and Warm. Itse soittelen sitä Doc Watsonin version pohjalta, kun ei omat taidot riitä Tommy Emmanuelin tykitykseen.

http://www.facebook.com/AdiosStudios
Coran
03.04.2016 12:42:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=137473

Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
WanhaWetäjä
07.04.2016 10:44:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen elektroakustisen teräskielisen kaa aika lailla samassa vaiheessa eli innostus on ollut kova sen jälkeen kun ko pelin hankin loppusyksystä. Tulee soiteltua niitä näitä ja kehiteltyä ite kaikenlaisia sointukiertoja ja biisiaihioita.

Tämä on hieno, taitaa vaan olla mahdoton toteuttaa normi kitaralla ja vireillä...melko haastavia harmonioita mutta ehkä jotenkin soveltamalla vois toimia.
https://www.youtube.com/watch?v=jcLxbli_9qU

Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
heviäijä
16.04.2016 10:46:01 (muokattu 16.04.2016 10:46:11)

Randyn Dee on oikein hyvä biisi. Tosin vähän haastetta kun siitä on vain demoversioita joissa Randy puhuu ottojen välissä, taitaa olla muutenkin vähän keskeneräinen biisi. Hyvä biis kuitenkin.i

SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
guitarmigi
17.04.2016 12:40:06

Joe Satriani: Tears In the Rain
Matteo Carcassi: Etyde, Op 60, No 7
J. S. Bach: Prelude in d-minor, BWV 999, toinen hieno preludi in D, BWV 1007
Kyllä Bachilla on upeita kappaleita. I-luuttusarjasta (BWV 996) löytyy muitakin hienoja tansseja kuin Bourree.

Sungha Jungilta löytyy erittäin hienoja fingerstyle versioita monestakin kappaleesta, tabsit löytyvät (vieläpä aika oikeinkin) www.songsterr.com

esim: Pirates of the Caribbean, River Flows in You, Livin' on a Prayer, Adelen Someone Like You, tuossa nyt muutama. Sungha Jungilta löytyy sadoista kipaleista versiot youtubesta, minun mielestäni mielenkiintoinen soittaja ja upeita versioita monesta kappaleesta ja riittää soittomielessä haastetta ja mielenkiintoa.

Jkob
17.04.2016 15:12:31

guitarmigi:

esim: Pirates of the Caribbean, River Flows in You, Livin' on a Prayer, Adelen Someone Like You, tuossa nyt muutama. Sungha Jungilta löytyy sadoista kipaleista versiot youtubesta, minun mielestäni mielenkiintoinen soittaja ja upeita versioita monesta kappaleesta ja riittää soittomielessä haastetta ja mielenkiintoa.

Living on a prayerin kohdalla ois toki näin suomalaisella foorumilla voinut mainita Paldaniuksen Tomin jolta Sungha Jung tuon lainasi :)
Se off-topicista

guitarmigi
17.04.2016 16:52:31

Juu ilman muuta Paldanius, hyvä! En kyllä maininnutkaan, että Sungha Jung itse olisi versioitaan sovittanut, taitaa olla moni hänen soittamistaan versioista aivan muiden sovittamia kuin Sungha Jungin itsensä.

guitarmigi
17.04.2016 18:20:39

Kyllä Sungha Jung osan versioistaan on sovittanut ja on kyllä huippu soittaja.
Ja saanut innostettua maailman laajuisesti todella paljon ihmisiä soittamaan kitaraa ja ukuleleä. Klassinen puoli on kaivannut cross-overmeiningiä ja sitä on saatu.

guitarmigi
17.04.2016 18:32:06

Paldaniuksen Tomi on kyllä aivan huippu kitaristi ja löytyy youtubesta erittäin hienoja videoita. On siis Sungha Jungin kitaraopettaja ollut ja tehnyt paljon fingerstyle sovituksia.

Jucciz
17.04.2016 22:05:45

WanhaWetäjä: Itse olen elektroakustisen teräskielisen kaa aika lailla samassa vaiheessa eli innostus on ollut kova sen jälkeen kun ko pelin hankin loppusyksystä. Tulee soiteltua niitä näitä ja kehiteltyä ite kaikenlaisia sointukiertoja ja biisiaihioita.

Tämä on hieno, taitaa vaan olla mahdoton toteuttaa normi kitaralla ja vireillä...melko haastavia harmonioita mutta ehkä jotenkin soveltamalla vois toimia.

Kun on hieno biisi ja hieno soittaja, lopputulos on tämmöinen. Tuo biisi voisi kyllä ihan hyvin olla Methenyn itsensäkin kynästä, aika lailla tulee mieleen esimerkiksi kappale "James".
Sammo
18.04.2016 09:30:44 (muokattu 18.04.2016 09:30:56)

WanhaWetäjä:

Tuosta levystä on olemassa Hal Leonardin "Authentic Transcriptions"-kirja ja noi on yleensä aika laadukkaita (jonka laitoin tulemaan paikalliseen kirjastoon. t. tyytyväinen veronmaksaja). Siitä voi saada mallia, varsinkin lopun reahrmonisointiin. Alku menee kuitenkin aika lähellä Norah Jonesin versiota.

Tuo Nashville/baritoni-vire (Joe Beck kutsui sitä alttovireeksi) on jännä, olen Variaxin kanssa kokeillut sitä. Siinä joutuu aika pitkälti pitämään melodian kahdella ylemmällä kielellä (niinkuin Metheny näyttäisi tekevän), mutta toisaalta normisoinnut kuulostaa hienoilta kun ne oktaavikielet tuo sointu-/säestysäänet aika lähelle melodiaa.

Pitäääkin taas viritellä kitaraa :)

I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti