Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Parhaat kitaralehdet
1
silhouette
18.03.2016 21:25:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Menin tänään ostamaan uusimman Guitar Techniques-kitaralehden ja selailtuani lehden läpi yllätyin todella paljon siitä kuinka laadukas ko. lehti todellakin oli. Lehti oli selvästi painottunut tavanomaisista muusikoiden haastatteluista ja laitetesteistä enemmänkin itse kitaran soittamiseen mikä sopi - ainakin mulle - todella hyvin koska en pahemmin jaksa lukea haastatteluja jne. Tämä lehti oli siis täynnä hyviä oppitunteja ja likkejä laidasta laitaan, ja uskallan sanoa, että jos tämä lehti ilmestyy kerran kuukaudessa, niin kyllä tässä hyvinkin riittää opeteltavaa seuraavaa lehteä odotellessa. Ja pidemmällekin.

Mutta, kysymys: mikä teidän mielestä on paras kitaralehti mitä tällä hetkellä on markkinoilla? Itse en ainakaan vielä osaa vastata omaan kysymykseeni kunnolla, koska siitä kun viimeksi ostin uuden kitaralehden jos tätä uusinta ei oteta mukaan, niin se on varmaan tapahtunut joskus 90-luvulla, jolloin tosin ostin paljonkin kitaralehtiä. No, oli miten oli, tämä uusin Guitar Techniques-lehti on mun mielestä parasta kitara-aiheista luettavaa jos tosiaan vertaan tätä niihin mitä silloin joskus ennen ostin.

Aina voi yrittää.
tender.insanity
19.03.2016 09:03:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

90-luvun puolivälissä mulle tuli Guitar For The Practising Musician jonkun kahden vuoden ajan. Se oli hyvä =) Harmi kun ei enää ole tallessa yhtään.

Ianuarius
25.03.2016 21:40:46 (muokattu 25.03.2016 21:41:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu vähän mitä haluaa.

Ite tykkäsin just tuosta Guitar Techniquesista siksi, että se tarjosi joka kuukausi mukavasti vaihtelevia erilaisia ideoita soittoon, eikä siinä sitten paljon muuta ollutkaan. Nykyään on vähempi aikaa soitella, niin peruin sitten tilauksenkin, mutta se on oma ehoton suosikki.

Sitten on näitä kitaramaailman Seura ja Apu -lehtiä, jotka on täynnä haastatteluita, kama-arvioita ja milloin mitäkin pikkukikkailuja. Jos sattuu oleen joku itselle tärkeä kitaristi haastattelussa, niin onhan niitäkin toki jännä lueskella. Yleensä vain tahtoo olla featureina joko kirk hammet, jimi hendrix tai slash. Totta kai niillä ne lehdet myydään.

Your soundcard works perfectly!
silhouette
25.03.2016 22:17:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Riippuu vähän mitä haluaa.

Ite tykkäsin just tuosta Guitar Techniquesista siksi, että se tarjosi joka kuukausi mukavasti vaihtelevia erilaisia ideoita soittoon, eikä siinä sitten paljon muuta ollutkaan. Nykyään on vähempi aikaa soitella, niin peruin sitten tilauksenkin, mutta se on oma ehoton suosikki.

Kerroppa mulle Ianuarius mistä ja miten olet tilannut Guitar Techniquesin? Itse olen yrittänyt selvittää mistä ja miten ko. lehden saa tilattua, mutten ole vielä siinä onnistunut, kiitos!

Aina voi yrittää.
Ianuarius
26.03.2016 08:17:03

Taisin tilata ihan suoraan julkasijan sivuilta.

https://www.myfavouritemagazines.co … r-techniques-magazine-subscription/

Groke
26.03.2016 16:10:42

Tarjonnan laajuudesta en tiedä mitään sanoa, mutta ainakin ao. ilmainen ja vain sähköisessä muodossa julkaistava nettilehti löytyi omista kirjanmerkeistäni. Eli Guitar Interactive. Aika paljon on testejä, mutta myös soittamiseenkin keskittyviä juttuja löytyy. Ja ihan aloittelijoillekin sopivia teorian ja tekniikan alkeita.
Lehden videoihin liittyen voi ladata nuotit/tabulatuurit pdf-muodossa tai GP6-muodossa (joka lehdessä on erillinen lataussivunsa). Ja melko pitkiä videohaastattelujakin löytyy vähintäänkin kulloiseenkin teemahenkilöön liittyen.

Yhden lehden kaikkien juttujen läpi käyminen veisi aika monta tuntia. Tai sitten vain muutamia minuutteja, jos vain plärää ne läpi, koska eivät satu sillä kertaa olemaan itseä kiinnostavia artisteja, laitteita tai aihepiirejä.

Juttua löytyy myös 7/8-kielisistä sähkökitaroista, akustisista kitaroista, studiokamoista, bassoista ja laulamisestakin. Yhteen aikaan piti rekisteröityä (ilmaiseksi), mutta nyt ei näköjään enää tarvitse. Sillä pääsin suoraan lukemaan myös uusimmankin numeron ihan vain klikkaamalla: http://www.iguitarmag.com/the-mag/

Edellä jo mainittu Guitar Techniques olisi silloin minunkin valintani, jos pitäisi näkemistäni Prisman, Anttilan yms. tavaratalojen lehtihyllyistä vain yksi lehti valita kitaran soittamiseen keskittyen. Varsin blues/rock -painotteisesti, mutta hieman on mm. jazzia ja klasariakin. Eihän tuossa lehdessä kovin paljoa muuta sitten olekaan, kuin pari transkriptiota taustoineen (CD-levyllä), sekä useampia eri tyylilajien likkejä, eritasoisia teemajuttuja yms.

Aika monessa muussa lehdessä keskitytään lähinnä jonkun artistin, genren tai ilmiön hehkuttamiseen, levyarvioihin ja enemmän tai vähemmän vakuuttaviin laitetesteihin. Sitten on vaikkapa yksi sivu, jolla mainitaan kolme cooleinta sointua tms. Toki osa on jotain tuolta väliltä. Ja ompa nykyään myös kaikenlaisia teemanumeroitakin. Esim. pelkästään Stratocasteriin tai Les Pauliin keskittyen.

PS.
Jos valitsee em. sivulta Guitar Interactive Issue 13:n tai sitä vanhemman, niin tulee ainakin juuri nyt tälläinen ilmoitus: "Sorry, but this back issue is currently offline and not available to view. Please check back here soon for updates."
Tuon voisi ymmärtää niinkin, että nuo tulevat taas joskus luettaviksi. Tai sitten niin, että nehän ovat jo vanhentuneet ja se on voi voi, jos et ehtinyt niitä lukemaan. Olisit lukenut ajoissa! Tosin uusin numero on jo Issue 40, eli aika monta lehteä on joka tapauksessa luettavissa.

D'oh!
Ianuarius
27.03.2016 16:29:07

Groke: Edellä jo mainittu olisi silloin minunkin valintani, jos pitäisi näkemistäni Prisman, Anttilan yms. tavaratalojen lehtihyllyistä vain yksi lehti valita . Varsin blues/rock -painotteisesti, mutta hieman on mm. jazzia ja klasariakin. Eihän tuossa lehdessä kovin paljoa muuta sitten olekaan, kuin pari transkriptiota taustoineen (CD-levyllä), sekä useampia eri tyylilajien likkejä, eritasoisia teemajuttuja yms.

Joskus lueskelin ko. lehdestä sitä lukijoiden palstaa ja siellä lehden henkilöstö vastaili tuohon genrepolitiikkaan, että se blues on just se, millä niillä pysyy valot päällä. Se on vaan niin suosittua jostain syystä. Eihän tuollaiset realiteetit tietenkään sitä lehteä erilaiseksi muuta, mutta just selailin Citymarketissa uusinta numeroa ja siellä oli esim. Dream Theaterin Looking Glass sooloineen kaikkineen.

Yhdessä meikän lempinumeroista oli Shawn Lanen tekniikoista ja sitten on pari numeroa, joissa oli valtava läjä erilaisia riffejä tosi tasapainoisesti eri tyyleistä ja eri haastavuusasteilta. Olisin jopa saattanut ostaa tuon lehden tänään, mutta ei vain ole oikein edes aikaa koskea kitaraan nykyään, niin mitäpä sitä. Lehden mukana tulevat CD-levyt olen aikalailla vain heittänyt suoralta kädeltä roskikseen, eli en oikein niiden sisällöstä pysty sanomaan mitään. Tietty jos niistä kovasti tykkää, niin varmasti ois kiva jos niidenki sisältö ois laadukasta.

Rambling Man
09.05.2016 00:14:15

Guitar Techniques on selvä ykkönen kitaralehtien parissa, ainakin mitä itse olen nähnyt.

Plussana siinä on klassisia kitarasovituksia joka lehdessä. Akustista toivoisin enemmän vaikka jatsin sijaan. Onhan siellä joka kuukausi akustinen osio, jossa perehdytään eri artistien tyyleihin, mutta se on melko suppea ja itseään toistava, esim. mitä järkeä on käydä läpi Dylanin soittotekniikkaa kahden sivun verran, koska jokaisessa tahdissa käytettään samaa tekniikkaa. Sitten vielä näitä samankaltaisia artisteja esitellään muitakin, joilla on tismalleen sama plektrakomppaustyyli.

Tosiaan, kun ajattelee, niin lehdestä saisi paljonkin paremman, kunhan jokainen toimittaja keskittyisi asiaan.

TheLemon
13.05.2016 21:56:40

Jos jotain saatuu kiinnostamaan, ni mulla on Guitar world ja Techniques lehtiä kaupan.
https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1137772

Izer
19.05.2016 22:18:30

Kannattaa muuten tsekata myös kirjaston e-tarjonta:
http://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjast … sta/Zinion_lehdet_vuonna_2016(79153)

Sen kautta voi lukea Guitaristia ja Guitar Playeriä ilmaiseksi. Aiemmin oli myös Guitar Techniques, mutta se on näköjään poistunut valikoimasta. Soitannollisesta näkökulmasta se on myös oma suosikkini.

Got a six-string heartbeat
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti