Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Slash kysymyksiä ja keskustelua
1
silhouette
21.01.2016 13:46:37 (muokattu 21.01.2016 13:47:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Törmäsin ihan sattumalta tähän Slashin klippiin youtubessa:
 
https://www.youtube.com/watch?v=3FZWWucKn8w
 
Ja, totesin, että mieshän soittaa todella upeasti ja tutkin hieman lisää Slashin soittoa ja pettymyksesi totesin, että - ainakin useimmissa kappaleissa - hän soittaa ilmeisesti alennetussa vireessä, ja siihen tyssäsi minun mielenkiinto koska en ainakaan itse jaksa virittää kitaraa edes takaisin standardin ja alennetun vireen välillä. Eli, kysymys on siis se, että soittaako Slash kaiken tuossa alenetussa viressä vaiko välillä myös normaalissa E-vireessä?
 
Ja, jos se on okei, niin miksei tässä ketjussa voisi jutella muutenkin Slash-herrasta ja hänen soitosta ja musiikistaan.
 
Aina voi yrittää.
Lunnu
21.01.2016 17:34:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diu diu ja kansa hurraa
 
Nostalgy is not what it used to be
silhouette
21.01.2016 17:50:58 (muokattu 21.01.2016 17:52:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qal: Diu diu ja kansa hurraa
 
Mun mielestä tuo oli ihan asiallinen kysymys, eli minua tosiaan kiinnostaisi tietää enemmän Slashin soitosta jne koska ennen en ole ollenkaan pistänyt miestä millään tavalla merkille.
 
Aina voi yrittää.
Volcom
21.01.2016 18:21:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti omia suosikkikitaristeja. Melodisuus miehellä on aivan huikeaa.
 
Artikkeleistä muuten löytyy pätevä raapaisu Slashin soittotyylistä, kannattaa tsekata:
https://muusikoiden.net/artikkelit/911
 
Niin, ja rohkeasti se kitara vaan sinne Eb-vireeseen. ;-)
 
"Music comes first; lyrics are secondary"
Lunnu
21.01.2016 18:23:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Mun mielestä tuo oli ihan asiallinen kysymys, eli minua tosiaan kiinnostaisi tietää enemmän Slashin soitosta jne koska ennen en ole ollenkaan pistänyt miestä millään tavalla merkille.
 
No hyvin olet onnistunut välttelemään jos et tähän päivään mennessä ole miestä noteerannut.
Tarkoitus ei ollut sabotoida keskustelua vaan lähinnä tuoda esiin omaa epäsovinnaista ja muodikkaasti epämuodikasta näkemystäni tyypistä.
Mä en ole henkilökohtaisesti löytänyt sen soitosta mitään erityisen oivaltavaa joka erottaisi sen muista vastaavista.
Ei se huono ole muita jonkin verran yliarvostettu mielestäni.
 
Nostalgy is not what it used to be
silhouette
21.01.2016 21:34:06 (muokattu 21.01.2016 22:01:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qal: No hyvin olet onnistunut välttelemään jos et tähän päivään mennessä ole miestä noteerannut.
 
No, tokihan minä olen herran soittoa kuunnellut jo silloin kun Apetit For Destruction ilmestyi 80-luvun lopulla, mutta silloin olin vielä suhteellisen nuori ja kokematon musiikissa ja en vielä silloin kuunnellut mitään musiikkia ns. kitaristin tavalla/korvilla ja sitten se gunnareiden dikkailu jossain vaiheessa pikku hiljaa lopahti ja kuulin kyllä jatkuvasti Slashin soittoa missä milloinkin,muun muassa ystävillä ja radiossa, mutta vasta nyt olen kuullut ja tajunnut, että kyseessä on oikeasti aika hiton pätevä ja tyylitajuinen kitaristi kautta muusikko. Toki äijän tekniikka ei ole mitään päätä huimaavaa, jos verrataan Guthrie Govanin tyylisiin soittajiin, mutta kelpo soittoa kuitenkin, itse luulin häntä aina todella huonoksi kuten esimerkiksi koen Metallican Kirk Hammettin.
 
Aina voi yrittää.
Kampela77
24.01.2016 19:01:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qal: No hyvin olet onnistunut välttelemään jos et tähän päivään mennessä ole miestä noteerannut.
Tarkoitus ei ollut sabotoida keskustelua vaan lähinnä tuoda esiin omaa epäsovinnaista ja muodikkaasti epämuodikasta näkemystäni tyypistä.
Mä en ole henkilökohtaisesti löytänyt sen soitosta mitään erityisen oivaltavaa joka erottaisi sen muista vastaavista.
Ei se huono ole muita jonkin verran yliarvostettu mielestäni.

 
Slash on juurikin mielestäni omaperäinen soittaja, vaikka soittaa perus rokkiblues kamaa, niin fraseeraus ja melodiat on se joka erottaa miehen.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Metalkallo
25.01.2016 20:05:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Slash on yleensä käyttänyt (ainakin gunnarien biiseissä) Eb/E Flat virettä eli puoli askelta alaspäin normaalista E- vireestä joka ei ole paljon ja helppo virittää virittimellä jos viritin näyttää tuon. Itse en ainakaan tee mitään muita säätöjä kun muutan vireen Eb:ksi vaan muutan vain vireen tuoksi.
 
Tukka päässä, järki jäässä.
Lunnu
25.01.2016 21:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: Slash on juurikin mielestäni omaperäinen soittaja, vaikka soittaa perus rokkiblues kamaa, niin fraseeraus ja melodiat on se joka erottaa miehen.
 
Kas tämäpä juurikin on se jota en kaverin soitosta ole onnistunut paikantamaan. Toisaalta, makuasioitahan nämä lienee - minulla lienee muitenkin valtavirrasta poikkeava maku koska en pidä myöskään esim Claptonin soittamista erityisen kiinnostavana.
 
Nostalgy is not what it used to be
The Jack
26.01.2016 17:07:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Ja, totesin, että mieshän soittaa todella upeasti ja tutkin hieman lisää Slashin soittoa ja pettymyksesi totesin, että - ainakin useimmissa kappaleissa - hän soittaa ilmeisesti alennetussa vireessä, ja siihen tyssäsi minun mielenkiinto koska en ainakaan itse jaksa virittää kitaraa edes takaisin standardin ja alennetun vireen välillä. Eli, kysymys on siis se, että soittaako Slash kaiken tuossa alenetussa viressä vaiko välillä myös normaalissa E-vireessä?
 
Velvet Revolverissa käytti standardivirettä, mutta muuten on soitellut eb-vireellä. En silti ymmärrä, miksi Slashin käyttämä vire estäisi innostumasta miehen soitosta tai opettelemasta biisejä. Kaikki Guns N Roses biisit kuulostaa yhtä hyvältä normaalivireellä soitettunakin, ja jos haluat soittaa taustan päälle löytyy netistä kyllä backing tracksit ihan normivireessä. Itse olen huomannut, että eb-vireessä on puolensa ja kielen venyttäminen erityisesti sooloissa tuntuu helpommalta. Alkaa olla harvassa bändit raskaamman rockin ja metallin puolella, jotka ainakaan livenä soittavat enää standard e -vireestä. Iron Maiden tulee ensimmäisenä mieleen, ja ei tekisi heillekään haittaa jos Brucen laulamista vähän helpotettaisiin.
 
silhouette
26.01.2016 17:13:57 (muokattu 26.01.2016 17:19:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The Jack: Velvet Revolverissa käytti standardivirettä, mutta muuten on soitellut eb-vireellä. En silti ymmärrä, miksi Slashin käyttämä vire estäisi innostumasta miehen soitosta tai opettelemasta biisejä. Kaikki Guns N Roses biisit kuulostaa yhtä hyvältä normaalivireellä soitettunakin, ja jos haluat soittaa taustan päälle löytyy netistä kyllä backing tracksit ihan normivireessä. Itse olen huomannut, että eb-vireessä on puolensa ja kielen venyttäminen erityisesti sooloissa tuntuu helpommalta. Alkaa olla harvassa bändit raskaamman rockin ja metallin puolella, jotka ainakaan livenä soittavat enää standard e -vireestä. Iron Maiden tulee ensimmäisenä mieleen, ja ei tekisi heillekään haittaa jos Brucen laulamista vähän helpotettaisiin.
 
Enhän minä mitenkään tarkoittanut, että se estäisi minua tutkimasta Slashin soittoa, tarkoitin vaan, että en jaksa koko ajan veivata vireitä edestakaisin normaalista alennettuun E-vireeseen. Ja, muutenkin musta vaan tuntuu, että sellainen edes takaisin pomppiminen vaan sekottaa liikaa pakkaa. Kitaran soitto kun on aika vaikeata muutenkin ilman, että sitä tekee vaikeammaksi yhtään enempää eli yrittää totuttaa korvaansa moniin eri vireisiin. Minä ainakin haluaisin totuttaa korvani vain yhteen vireeseen ja jatkaa siitä muihin vireiseen sitten joskus myöhemmin jos siltä tuntuu ja sen tarpeelliseksi näkee.
 
Aina voi yrittää.
Metalkallo
28.01.2016 23:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Enhän minä mitenkään tarkoittanut, että se estäisi minua tutkimasta Slashin soittoa, tarkoitin vaan, että en jaksa koko ajan veivata vireitä edestakaisin normaalista alennettuun E-vireeseen. Ja, muutenkin musta vaan tuntuu, että sellainen edes takaisin pomppiminen vaan sekottaa liikaa pakkaa. Kitaran soitto kun on aika vaikeata muutenkin ilman, että sitä tekee vaikeammaksi yhtään enempää eli yrittää totuttaa korvaansa moniin eri vireisiin. Minä ainakin haluaisin totuttaa korvani vain yhteen vireeseen ja jatkaa siitä muihin vireiseen sitten joskus myöhemmin jos siltä tuntuu ja sen tarpeelliseksi näkee.
 
Tuohonhan pulmaan ratkaisu olisi toinen kitara jota pitää Eb vireessä.
 
Tukka päässä, järki jäässä.
Kampela77
30.01.2016 01:11:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

qal: Kas tämäpä juurikin on se jota en kaverin soitosta ole onnistunut paikantamaan. Toisaalta, makuasioitahan nämä lienee - minulla lienee muitenkin valtavirrasta poikkeava maku koska en pidä myöskään esim Claptonin soittamista erityisen kiinnostavana.
 
No en tiedä. Itsekään en Claptonista kummemmin innostu. Vähän liian sisäsiistiä. Slashilla taas omaan makuun on fraseeraus melko omaperäistä. Usein semmoista vähän laiskan kuuloista soittoa, mutta ei ainakaan semmoista tietokonemaista nakutusta. Enemmän semmoista laulavaa soittoa.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
jra
30.01.2016 19:17:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: No en tiedä. Itsekään en Claptonista kummemmin innostu. Vähän liian sisäsiistiä. Slashilla taas omaan makuun on fraseeraus melko omaperäistä. Usein semmoista vähän laiskan kuuloista soittoa, mutta ei ainakaan semmoista tietokonemaista nakutusta. Enemmän semmoista laulavaa soittoa.
 
Aika lailla samoilla linjoilla. Slash ei ole sillä tavalla omaperäinen, että olisi keksinyt jotain mitä ei ole jo aiemmin tehty, mutta siitä huolimatta kuulostaa aina itseltään, eli jotain omaperäistä siinä fraseerauksessa on, jos ei soitetuissa sävelissä olisikaan. Soundikin on samaan aikaan perus ja tunnistettava.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «