Muusikoiden.net
06.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten saada pehmeä Yngwie-soundi?
1
stratocaster-67
15.11.2015 09:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten sais kunnon Yngwie-soundin? Kitara on Fender Stratocaster Dimarzio mikeillä. Putki Laney IRT15H Laney kaapilla. DOD YJM-308 pedaali, NS-2 ja Line6 Echo park. Soundi vaan on kova ja sieluton ainakin takamikillä, etumikillä toki hieman pehmeämpi. Nappuloiden säätäminen ei tunnu auttavan. Täytyykö olla Marshallin kaappi vai joku POD X3 Pro Rack etuvahvistimena (soundimallintimena), että sais kunnon syvät sointuvat soundit? Olisiko jollain vinkkiä asiaan?

hallu
15.11.2015 10:01:44

No "syvä ja sointuva" ei ole kyllä itselleni ensimmäisenä mieleen tulevat adjektiivit kun puhutaan straton tallamikistä. Siihenhän ei edes vakiona tone puraise ja on mielestäni lähtökohtaisesti kova ja kirkas.

Toki sitä soundia voi muokata purkeilla vaikka minkälaiseksi, mutta itse ehkä kokeilisin (ja käytänkin paljon) keskimikkiä halutun soundin hakemiseen eli itselläni stratossa varmaan kaulamikki ja keskimikki on ne eniten käytetyt mikin väliasenojen lisäksi ja tallamikkiä lähinnä tehokeinona kun sillä kylmyydellä ja kovuudella on myös paikkansa, mutta en ole oikein kotonani staton tallamikin kanssa (telen tallamikki on miellyttävämpi).

Toinen mieleentuleva vaihtoehto on joko humppari tallaan tai sitten niin, että keskimikki ja tallamikki on kytketty sarjaan (esim napin taakse) jolloin siitä väliasennosta saa sellaisen humpparisoundin.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Krice
15.11.2015 10:48:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vahvistin ei ole oikeanlainen niin ei irtoa, vaikka käyttäisi mitä muita vekottimia. Veikkaan, että tuo IRT on aika erilainen kuin Marshall mitä Yngwie käyttää.

Antti1
15.11.2015 11:17:51

Jälleen kerran taidetaan vertailla äänitettyä ja miksattua soundia suoraan omasta läjästä kuuluvaan. Turhaa hommaa, kun välissä on erittäin monta muuttujaa. Jopa se käytetty mikki vaikuttaa paljon enemmän kuin mikään säröpurkki tms. vemputin siinä signaaliketjussa välissä.
tender.insanity
15.11.2015 11:40:49

Itse olen omalla Squierilla päässyt aika lähelle eri laitteilla. Sekä Boss GT-100, DigiTech GSP1101 ja Guitar Rig 5. Guitar Rigissä on jo valmiina aika hyvä Yngwie presetti, jota muokkaamalla saa vain paremmaksi.

freakingenius
15.11.2015 12:52:48 (muokattu 15.11.2015 13:06:23)

Ynkkähän vetää suunnilleen suurimman osan ajasta kaula mikillä, yleensä lead osuudet. Jossain Ynkkä kertoi, että tykkää sellaisesta soundista, jossa yhtä nuottia soittaessa ei kuulosta säröltä, että vasta kahta nuottia samanaikaisesti soittaessa kuulostaisi säröltä. Samanaikaisesti kuulemma käyttää kuitenkin enemmän säröä kitarasoundissaan kuin kukaan muu. Kai se särön luonne sitten vaikuttaa. Jollain vahvistimella säröt kaakossa kuulostaa ihan sirkkeliltä toisin kuin ynkän pehmeä soundi.

https://www.youtube.com/watch?v=bDhNu0x6QgY

Ite oon jotenkin saanu vähän "pehmeemmän soundin" kun ottanut vähemmän säröä itse vahvistimesta ja enemmän sitten taas od pedaaleista.
Tossa ehkä vähän haettu sellasta soundia, tosin tuo on ihan käyttösoundi eikä mikään yritys kuulostaa täysin ynkältä, vaikka kyllä siitä varmaan vaikutteita kuuluu..
http://maihinnousu.net/s/25113
kuulostaa livenä vielä vähän enemmän pehmeämmältä ja pyöreämmältä :D ehkä.. peavey combo ja pari od:ta (mm. dist + (joka kaiketi aika saman kaavan mukaan tehty kuin tuo dod?))+ delay.

Joo, niin se niinku on
Genitalripper
21.11.2015 12:11:33

stratocaster-67: Miten sais kunnon Yngwie-soundin? Kitara on Fender Stratocaster Dimarzio mikeillä. Putki Laney IRT15H Laney kaapilla. DOD YJM-308 pedaali, NS-2 ja Line6 Echo park. Soundi vaan on kova ja sieluton ainakin takamikillä, etumikillä toki hieman pehmeämpi. Nappuloiden säätäminen ei tunnu auttavan. Täytyykö olla Marshallin kaappi vai joku POD X3 Pro Rack etuvahvistimena (soundimallintimena), että sais kunnon syvät sointuvat soundit? Olisiko jollain vinkkiä asiaan?

En tiedä kuinka kauan sulla on ironheart ollut, mutta pari vinkkiä voisin heittää tuon soundipyörittelystä. Kannattaa rohkeasti nimittäin väännellä noita tone ja dynamics säätimiä.

Tonella säädät yläpään halutunlaiseksi, +5 on todella räkäinen ja -5:n mentäessä yläpää rauhoittuu jopa mutaiseksi, kompensoidaan sitten treble säätimellä halutunlaiseksi. Mä olen löytänyt käyttökelpoista soundia ihan koko säätöalueelta (ehkä ihan ääripäät ei ole niin käyttökelpoisia), kun vaan muistaa lepuuttaa korvat kunnolla, varsinkin siirryttäessä treblekkäämmästä soundista tummemmalle puolelle. Treble säätimen nosto muuttaa mun korvaan yläpään räkäisemmäksi ja säröön saa sillä enemmän räyhää, pohjassa pehmeämpi. Mä teen nykyään niin, että treblellä säädän säröön sopivan yläpään, ja tonella säädän soundin.

Dynamics vaikuttaa basson tiukkuuteen, tätäkin kannattaa kokeilla ääripäästä toiseen, ja sen lisäksi ronklata bassopotikkaa samalla. Dynamics isommalla attakkiin saa sellaisen vaikeasti selitettävän bassolisän, kannattaa kokeilla, kuuluu selkeämmin palm muteilla. Dynamics säädettynä pienemmälle voi soundiin laittaa enemmän bassoa niin, että se pysyy silti kasassa eikä mene pelkäksi puuroksi. Mulla itselläni on tällä hetkellä dynamics about kello kaksi ja bassot -1, sitä ennen ihan toisinpäin eli dynamics pienemmällä ja bassoa enemmän, kannattaa tutkia miten vaikuttaa toisiinsa. Bassonupin nostamalla nimen mukaisesti bassosta saa syvemmän, tätäkin kannattaa testailla tuon dynamics säätimen kanssa yhdessä.

Middlen kanssa ei ole muuta kummallista oikeastaan kuin tuo nosto, ja sekin tekee suht pienen muutoksen loppujen lopuksi. Itse olen havaitsevinani että nostamalla middlet jonkin verran scooppautuu ja soundista tulee vähän kolkompi.

Vahvistimen omasta pre boostista mä en itse välittänyt, joten sen tilalla suosittelen koittamaan mieluista boostia irtopurkkina jos on tarvetta lisähöngälle.

freakingenius
21.11.2015 14:08:05

Genitalripper: Itse olen havaitsevinani että nostamalla middlet jonkin verran scooppautuu ja soundista tulee vähän kolkompi.

Täh? Eikös se kuuluisi olla juuri päin vastoin?

Joo, niin se niinku on
Genitalripper
21.11.2015 15:28:12

freakingenius: Täh? Eikös se kuuluisi olla juuri päin vastoin?

Juu siis eli potikan nosto, jäi sanoma vajaaksi.

freakingenius
21.11.2015 19:08:43

Genitalripper: Juu siis eli potikan nosto, jäi sanoma vajaaksi.

Ok, selvä homma.

Joo, niin se niinku on
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti