Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran G-kielen huojuminen
1
jaragun
30.08.2015 16:06:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, mun kitaran G-kielessä on jonkinsortin huojunta-ääni, vaikka en käytä mitään efektiä. Se kuulostaa ihan tältä: https://youtu.be/hw-6W_uxltk
 
Onko kellään ollut tuollaista ongelmaa ja osaisi auttaa että tuon saisi pois?
 
freakingenius
30.08.2015 20:41:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ootko vaihtanu kiele(t/n) milloin?
 
jaragun
30.08.2015 20:48:17 (muokattu 30.08.2015 20:49:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vaihtanut kielet nyt 2 kertaa ja viimeksi noin 3vk sitten. Kielten koko on 10-46.
 
Arkka
30.08.2015 20:56:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku mikki liian lähellä kenties?
 
jaragun
30.08.2015 22:50:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen laittanut mikkiä alemmas, ei auttanut.
 
Gary Enfield
30.08.2015 23:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuluuko kylmänä mitään outoa vai ainoastaan vahvistettuna?
 
73nd3r
31.08.2015 09:35:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä kitara, millaisissa säädöissä?
Ja tuo akustisena/vahvistettuna kysymys uudelleen - lisättynä kysymyksellä esiintyykö eri vahvistimilla, eri paikoissa huonetta jne? Ja: tapahtuuko sekä vapaana että kaikilla nauhoilla?
 
Kitaran tarkastus olis ensimmäisiä juttuja; kaulan arviointi, resonanssit jne. En tunne taitotasoasi, joten mites olis ammattilaisen tsekkaus ja säätö - voi olla että tuo videolinkki ei liity asiaan millään tavoin, vaan sulla esim. satulaura, kielenohjain, viallinen nauha, löysä ruuvi/mutteri, kaularauta, väärä relief/action jne. jne. jne on homman syynä.
 
Jos kaikki säädöt on kunnossa, mutta mikkikorkeus ja kielten vaihto ei auta, voisit kokeilla G-kielen paksuuden (esim. .017 > .016) tai tyypin (plain > wound) vaihtoa.
 
Ja kokeilemisen arvoinen on myös huuhaalta kuulostava mutta arvostamani F-forumistin postaama vinkki; "resynchronizing the magnetic flux", eli kaikki kielet painetaan yhtaikaa kiinni mikkiin ja vapautetaan taas hitaasti ja hellästi.
 
jaragun
31.08.2015 18:59:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara on Gibson Les paul, tuo värinä ei kuulu akustisena. Olen myös kokeillut eri vahvistimilla, sama juttu olen myös kokeillut kuulokkeilla. Tuota värinä ilmenee kun soittaa vapaalla, sekä kaikilla nauhoilla. Eniten tuo värinä kuuluu kun käyttää särkiä-ääntä.
 
Olen käyttänyt kitaraa asiantuntijalla ja hänen mukaansa kaikki on ok, eli kaula, satula, intonaatio ja talla ovat ok. Kokeiin myös painaa kaikki kielet mikkiin sekä vapauttaa hellästi. Ei auttanut. Mutta voisin kokeilla hieman paksumpaa G-kieltä, jospa se auttaisi.
 
73nd3r
31.08.2015 21:41:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuo kitara tuli asiantuntijalta takasin kuulostaen samalta kuin sun linkki, niin vaihda asiantuntijaa.
 
Menee kyllä nettiarvailun puolelle, mutta jos säädöt on varmasti kunnossa, satulaura on takuulla OK, ja olet kokeillut pudottaa mikkejä reilusti, niin G-kielen paksuusmuutos tai mieluummin wound-G olis mun ekat kokeilut.
 
Ja "g string warble" googlesta antaa tosi paljon kaikenlaista kivaa kokeiltavaa, kattotuulettimen sammutuksesta kielten pehmusteluun lapapuolella satulaa ;)
 
(Aattelin muuten että olis ollu Strato ja staggered-tyyppinen mikki, niissä tuontapaista joskus sattuu.)
 
GiovanniDiRondo
31.08.2015 22:17:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Jos tuo kitara tuli asiantuntijalta takasin kuulostaen samalta kuin sun linkki, niin vaihda asiantuntijaa.
 
Menee kyllä nettiarvailun puolelle, mutta jos säädöt on varmasti kunnossa, satulaura on takuulla OK, ja olet kokeillut pudottaa mikkejä reilusti, niin G-kielen paksuusmuutos tai mieluummin wound-G olis mun ekat kokeilut.
 
Ja "g string warble" googlesta antaa tosi paljon kaikenlaista kivaa kokeiltavaa, kattotuulettimen sammutuksesta kielten pehmusteluun lapapuolella satulaa ;)
 
(Aattelin muuten että olis ollu Strato ja staggered-tyyppinen mikki, niissä tuontapaista joskus sattuu.)

 
Itse laitoin joskus pienen punnuksen lapaan g-kieleen ja ruma sivuääni tuntui vaimenevan. Ei ollut kyllä näin härski resonanssi. Sitten joku päivä huomasin tosin että punnus oli tippunut...:)
 
Ville81
01.09.2015 00:40:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikkejä on laskettu juu, mut kyllä toi musta kuulostaa silti ihan magneetin tuottamalta häiriöltä. Luulen vähän että mulla on ollut sama ilmiö ekassa kitarassani (Yamaha Pasifica 112).
 
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
hevikukko
01.09.2015 22:26:55 (muokattu 01.09.2015 22:34:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa vialliselta mikiltä, jotain hämärää siinä on. Huojuuko kieli kaulamikillä vai tallamikillä vai molemmilla?
Jos ei huoju akustisena niin se on merkki siitä että sähköissä on jotain häikkää, juurikin viitaten mikkiin tai signaalin heikkouteen jossain kohtaa ketjua. Onko kaikki juotokset varmasti hyvin ja johdot ehjiä?
Huojuuko ääni Volumen ollessa auki kokonaan/kiinni jne.. tai sitten Tonen eri asetukset?
 
Allekirjoitus:
jaragun
02.09.2015 17:48:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, juuri äsken kun kokeilin laittaa tonen ihan nollille, niin tuo värinä loppui. Kohta voisi katsoa vähän niitä juotoksia.
 
hevikukko
02.09.2015 23:52:45 (muokattu 03.09.2015 10:56:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaragun: Moi, juuri äsken kun kokeilin laittaa tonen ihan nollille, niin tuo värinä loppui. Kohta voisi katsoa vähän niitä juotoksia.
 
Toivottavasti vika löytyy sieltä Tonen puolelta helposti. Joku huono juotos tai viallinen potentiometri joka ns. pätkii aiheuttaen tämän huojumisen. Jos sinulla sattuisi olemaan elektroniikka spray purkki siinä kätesi ulottuvilla, voisit kunnolla suihkasta sinne potikan sisään siis järkevän määrän ainetta ja sitte pyörittelet noin 10 sekuntia edes taas auki ja kiinni sitä kämmenellä kunnes aine kuivaa kunnolla. Se poistaa pahimmat pinttyneet pölyt ja liat sekä häiriöt joita syntyy kun potikkaa ei esim. tarpeeksi käytä jne.
Nämä viat ovat välillä ihan henkimaailman juttuja, vaikka tuntuisi olevan kunnossa niin joku pieni vika jossain aina kummittelee. Tämän vuoksi on syytä käydä jokainen osa läpi rauhassa ja se syy löytyy ajan kanssa.
 
P.S Ehkä tämänlaiset ongelmat olisi vastedes parempi jutella tuolla "Kitarakamat" keskustelussa.
 
Allekirjoitus:
jaragun
07.09.2015 22:31:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, olen nyt puhdistanut tuon tone- potikan, eikä se auttanut. Olen harkinnut potikan vaihtoa. Muuten, kun katselin netistä jotain potikoita, ja niissä oli jotain 300k, 500k- merkitöjä, niin onko niillä k- merkinnöillä paljon väliä?
 
73nd3r
08.09.2015 01:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Potikan arvolla on väliä, samoin konkan arvolla. Lyhyesti, isommalla potikan arvolla kitara soi kirkkaammin, ja konkassa päinvastoin.
Joku enemmän gibsoniitti korjaa jos tarpeen, mutta jos sulla on nuo lukemat niin ne on vissiin vol 300 (lin) ja tone 500 (log) kilo-ohmia. Jos aiempi soundi oli ok, pidä arvot samoina.
Ai niin, potikan mallinkin pitäis olla vanhan mukaan; tapin korkeus, hammastus jne.
 
Ja kun en tiedä sun taidoista, niin juotoksia voi treenata vaikka niillä vanhoilla kamoilla.
 
jaragun
17.09.2015 23:53:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti neuvoista, mistä muuten voi katsoa sen potikan arvot? Itse kun katoin, siinä ei ollut mitään merkintöjä.
 
jaragun
18.09.2015 08:39:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitan siis sitä potikkaa, mikä on kitarassa.
 
73nd3r
18.09.2015 10:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibsonin kytkentäkaavioita on netti pullollaan. Valmistajan sivullakin aika paljon: http://www.gibson.com/Support/Schematics.aspx
 
Tai voi mittailla multimeetterillä: http://www.instructables.com/id/How … stance-of-a-Potentiometer/?ALLSTEPS
 
Mun mielestä ollaan vähän tilanteessa, että sun taidot voi jäädä vajaiksi, ja mun (& muiden) neuvot on nettiarvailuina aika heikolla pohjalla. Mitäs jos käyttäisit sen kitaran ammattilaisella - mutta ei sillä samalla joka päästi sen vonkuvana takaisin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «