Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran vooaus
1
jaragun
23.07.2015 23:29:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juttu on näin, että mun kitara vooa. En edes tiedä onko toi oikea sana, mutta se kuulostaa ihan siltä kuin soittaisi voimasoinnun epävireessä ja sitten se sointu ns. Aaltoilee, hankala selittää. Tätä ilmenee ainakin paksulla e- kielellä sekä g- kielellä. Osaisiko joku kertoa, kuinka tuon saisi pois. Olen myös vaihtanut kieliä eikä sekään ole auttanut. Kitara on gibson les paul.
 
Genitalripper
24.07.2015 08:22:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaragun: Juttu on näin, että mun kitara vooa. En edes tiedä onko toi oikea sana, mutta se kuulostaa ihan siltä kuin soittaisi voimasoinnun epävireessä ja sitten se sointu ns. Aaltoilee, hankala selittää. Tätä ilmenee ainakin paksulla e- kielellä sekä g- kielellä. Osaisiko joku kertoa, kuinka tuon saisi pois. Olen myös vaihtanut kieliä eikä sekään ole auttanut. Kitara on gibson les paul.
 
Lähdetään ihan perusjutuista liikkeelle, eli onhan kitara varmasti vireessä? Jos tuo oli itsestäänselvyys, niin onko intonaatio säädetty kohdilleen? Onko kuinka paksut kielet ja missä vireessä, voisi kuvitella että vähän löysä kieli ja kova soittotatsi pikkaukädessä voisi saada tuon kaltaisia ongelmia aikaiseksi.
 
melodian tekijä
24.07.2015 09:45:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet liian lähellä mikkejä? Mikkien magneetit vetävät kieliä puoleensa, tästä syystä kielet eivät värähtele normaalisti ja lopputulema saattaa kuulostaa juuri tuolta.
 
No way but the blues way
Genitalripper
24.07.2015 10:17:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

melodian tekijä: Kielet liian lähellä mikkejä? Mikkien magneetit vetävät kieliä puoleensa, tästä syystä kielet eivät värähtele normaalisti ja lopputulema saattaa kuulostaa juuri tuolta.
 
Jostain muistan lukeneeni, että mikkien magneetit ei ole tarpeeksi voimakkaat vaikuttamaan kieleen. Valitettavasti lähdettä tuolle ei ole, mutta ehkä jollain muulla on sellainen tarjota.
 
Antti1
24.07.2015 10:51:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genitalripper: Jostain muistan lukeneeni, että mikkien magneetit ei ole tarpeeksi voimakkaat vaikuttamaan kieleen. Valitettavasti lähdettä tuolle ei ole, mutta ehkä jollain muulla on sellainen tarjota.
 
Kyllä ne vaikuttaa, se on hyvin helppoa testata itsekin. Usein ongelma tosin korostuu yksikelaisilla mikeillä enemmän. Magneettimateriaalejakin on useita erilaisia, kaikki eivät tietenkään ole yhtä voimakkaita.
 
Oma veikkaukseni on kielet vs skaala vs soittotatsi.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
jaragun
24.07.2015 13:24:25 (muokattu 24.07.2015 14:04:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, tarkistin intonaation, se oli ok ja laitoin mikit kauemmas. Ei auttanu. Näköjään mitään ei voi tehä :/
 
Niin ja kielet ovat 10 - 46 ja käytän peruviritystä.
 
73nd3r
25.07.2015 10:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaragun: Kitara on gibson les paul.
jaragun: Näköjään mitään ei voi tehä :/
 
Minä en ihan vielä heittäis kirvestä (pun intended) kaivoon. Mitäs jos vaikka veisit sen kitaran ammattilaiselle tsekkaukseen ja säädettäväksi. Gibsoneilla kun yleensä on tapana soida ihan niin kuin kitaran pitäiskin.
 
BondakeBunny
25.07.2015 11:16:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä oli joskus silleen, että G kieli oli mukamas mittarin mukaan vireessä, mutta silti se oli omaan korvaan epävireessä ja aiheutti tiettyjä hankaluuksia otteissa. Hävis kyllä kun käytin nauhojen hionnassa ja sama jätkä sääti samalla muutenkin kaikki kondikseen.
 
Sattuma on nerouden ydin.
jaragun
28.07.2015 16:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, käytin mun kitaraa asiantuntijalla ja hän sai tuon vian korjattua. Hän sääti vain intonaatiota. Näköjään minä olin säätänyt sen huonosti :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «