Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kingston Wall tabulatuureja
1
tumssi
08.05.2015 13:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
Onkohan jollain tiedossa oimivia tabeja kingston wallin biiseihin. Netistä löytyy jotain pätkiä biiseistä mitkä tuntuvat menevän väärin. Muistaakseni ennen löytyi jostain olisiko ollut mirrorland sivustolta?
Jos jollain on tallessa tai tietää mistä etsiä niin olisin kiitollinen.
 
Jucciz
09.05.2015 22:33:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks ois tietty se, jos kuuntelis ja kokeilis ihan omia korvia käyttää. Sillai aika monikin soittaja on lopulta tullut hyväksi.
Techno-Allah
10.05.2015 00:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Yks ois tietty se, jos kuuntelis ja kokeilis ihan omia korvia käyttää. Sillai aika monikin soittaja on lopulta tullut hyväksi.
 
Joistain vain kiva joskus kaivella asioita valmiita materiaalista ja tehdä niistä omansa. Se ei oo sulta pois. rÄYH, nazi
 
"... Congratulations. You have just discovered the secret message. Please send your answer to Old Pink, care of the Funny Farm..." - Pink Floyd
Jucciz
10.05.2015 00:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Techno-Allah: Joistain vain kiva joskus kaivella asioita valmiita materiaalista ja tehdä niistä omansa. Se ei oo sulta pois. rÄYH, nazi
 
Vielä vähemmän se on keltään pois, jos soittaja käyttää ihan omiakin korviaan, eikä vaan toisten - etenkin kun monien nettitabulatuurien perusteella ne toisten korvat on monesti aika kehnoja.
tender.insanity
10.05.2015 10:14:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Vielä vähemmän se on keltään pois, jos soittaja käyttää ihan omiakin korviaan, eikä vaan toisten - etenkin kun monien nettitabulatuurien perusteella ne toisten korvat on monesti aika kehnoja.
 
No onhan se pois niiltä jotka tekevät sitä ansaitakseen rahaa. Säkin olisit heti alkuun voinut kaupata omia palvelujasi.
 
Sitä paitsi vaikka omien korvien käyttö on suotavaa niin itse ainakin tuollaisissa tilaushommissa otan kaikki keinot käyttöön. Kiinnosta alkaa korvalla kahlaamaan kuin pakon edessä. Ekaksi googlataan tabulatuurit/soinnut/nuotit sitten chordifyt ja tracnscribet käyttöön.
 
Jos saa vaikka tietyn könttäsumman, niin maksimoidakseen tuntiliksan on kaikki keinot sallittuja.
 
Vai onko arvon Jucciz eri mieltä asiasta?
 
Da Make
11.05.2015 09:52:40 (muokattu 11.05.2015 10:01:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kingston Wallin musassa ei ole mitään niin monimutkaista, etteikö niitä saisi plokattua korvakuulolta kunhan vain paneutuu asiaan. Lähtökohtaisesti kitara on useimmiten Drop-Cis vireessä, eli Eb + dropattu 6. kieli. Fryyginen dominantti, fryyginen, (mixo)lyydinen ja doorinen moodi ovat laajalti käytetössä KW:n biiseissä; niissä soinnille tunnusomaisissa melodioissa, jotka kuulostavat joko "itämaisilta", tai "hilpeän taikametsäisiltä." Laatikkosormitukset eivät kylläkään juurikaan auta löytämään jutun juonta, vaan tässäkin tapauksessa otelaudan sävelet ovat kokonaisuudessaan käytössä. Melodiantajun kannalta kannattaa tutustua musiikin teoriaan ja moodeihin. Täällä hyvät lähtökohdat, jos käytössä ei ole alan kirjallisuutta:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=226434&co=60
 
Tiedän monta soittajaa, jotka toteuttavat musiikkia mekaanisesti laittamalla sormen oikeaan kohtaan oikeaan aikaan "e ---5-6-8". Mutta miltä se kuulostaa? Soiko päässä vain numerot?
 
Tämmöinen lähestymistapa on suht kaukana Wallin melodisesta ja musikaalisesta tyylistä, joka on ehkä lähempänä fiiliksellä vetämistä. Kuuntelee niitä soolokitaraosuuksia niin voi oivaltaa miten voimakkaasti soittajan sielu on läsnä jokaisessa nuotissa.
 
edit:
Itseä ainakin kiehtoi kyseisessä kitaristissa mystinen happoisuus, saundi oli kuin salatiedettä. Koskaan en ole yrittänyt apinoida suoraan niinkin tunnistettavaa tyyliä, mutta väkisinkin diggailusta johtuen jotkut piirteet kuuluvat kuulemma omassakin soitossa.
 
Mikään ei muuten luultavasti kuulosta pitkästyttävämmältä, kuin Jimi Hendrixin kappaleiden "vetäminen kuten ennalta sovittu ja ylös kirjoitettu."
 
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Jucciz
11.05.2015 11:43:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makea paiskasin plussalla. Myös mua hirvittää tabulatuuriveijoissa se, että ne kenties oikeasti hahmottaa musiikin numeroina eikä soivina sävelinä. Mikään ei tunnu mulle luontevammalta kuin musiikin oivaltaminen korvia käyttämällä ja omaa instrumenttia tutkimalla.
 
Ai niin, mutta sillä tavoin saattaisi oppia jotain kitarasta ja kehittää korviaan. Se ei oikeen oo tätä päivää.
Juzpe
11.05.2015 19:05:26 (muokattu 11.05.2015 19:07:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: No onhan se pois niiltä jotka tekevät sitä ansaitakseen rahaa. Säkin olisit heti alkuun voinut kaupata omia palvelujasi.
 
Sitä paitsi vaikka omien korvien käyttö on suotavaa niin itse ainakin tuollaisissa tilaushommissa otan kaikki keinot käyttöön. Kiinnosta alkaa korvalla kahlaamaan kuin pakon edessä. Ekaksi googlataan tabulatuurit/soinnut/nuotit sitten chordifyt ja tracnscribet käyttöön.
 
Jos saa vaikka tietyn könttäsumman, niin maksimoidakseen tuntiliksan on kaikki keinot sallittuja.
 
Vai onko arvon Jucciz eri mieltä asiasta?

 
Juccizesta en tiedä, mutta itse en lappuja juurikaan suosi. Itse kirjoittamiani tai muiden. Jopa niissä "kusisissa EVVVK tilaushommissa" opettelen esitettävän materiaalin ulkoa, ettei soittoni vaikuttaisi siltä, että yritän esiintyä tarinankertojana vaikka todellisuudessa vain luen ääneen jonkun muun kirjoittamaa juttua.
 
Asenne "maksimoidakseen tuntiliksan kaikki on sallittua" on aika helvetin arveluttava kutsumusammatissa. Kyseiseen asenteeseen tai sen erilaisiin variaatioihin olen törmännyt aika paljon ja täytyy sanoa, että yhteistyön lopettamiseksi kanssani se on yksi tehokkaimpia tapoja. Ei haittaa jos "ei lähe" mutta jos asenne on "en mä vittu jaksa tollasen takii mitää tehdä" niin sit ei kyllä ikinä "lähe" myöskään.
tender.insanity
11.05.2015 21:18:02 (muokattu 11.05.2015 21:21:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Juccizesta en tiedä, mutta itse en lappuja juurikaan suosi. Itse kirjoittamiani tai muiden. Jopa niissä "kusisissa EVVVK tilaushommissa" opettelen esitettävän materiaalin ulkoa, ettei soittoni vaikuttaisi siltä, että yritän esiintyä tarinankertojana vaikka todellisuudessa vain luen ääneen jonkun muun kirjoittamaa juttua.
 
Asenne "maksimoidakseen tuntiliksan kaikki on sallittua" on aika helvetin arveluttava kutsumusammatissa. Kyseiseen asenteeseen tai sen erilaisiin variaatioihin olen törmännyt aika paljon ja täytyy sanoa, että yhteistyön lopettamiseksi kanssani se on yksi tehokkaimpia tapoja. Ei haittaa jos "ei lähe" mutta jos asenne on "en mä vittu jaksa tollasen takii mitää tehdä" niin sit ei kyllä ikinä "lähe" myöskään.

 
No esittämään meneminen on ihan eri juttu. Itse en pidä toisten musiikin esittämisestä. Se on rinnastettavissa tempputyöllistämiseen, eli itse teet paskaduunin huonolla liksalla ja kappaleen tekijä iloitsee matkalla pankkiin.
 
Itse tässä oikean työn ohessa on tullut tehtyä semmoisia tilausjuttuja että "teepä 1:1 versio siitä ja siitä biisistä" tai "teepä sellainen ja sellainen versio siitä ja siitä biisistä". Ja aikataulut yleensä ASAP, ihan normaalisti. Eipä siinä sen oikean työn ja perheen elättämisen jälkeen jää hirmuisesti aikaa alkaa korvilla etsimään sitä toisen kertsin jälkeisen kohdan juttua jne. Mikäli siis jostain vain löytyy osviittaa. Muuten pitää kuunnella.
 
Jos kappaleen tekoon taustoineen kaikkineen pyörähtää semmoinen 6h, niin mieluiten suurimman osan ajasta käyttää johonkin muuhun kuin plokkaamiseen. Eikä todellakaan kiinnosta alkaa ulkoa opetella, vaikka se kuinka sotii sinun kutsumustasi vastaan.
 
Eri asia on sitten jos lykätään joku biisi, jota ei ole julkaistu ja pyydetään tekemään parempi versio ja ainoana lähteenä on vituiksi tehty mp3, niin siinä sitten joutuukin etsimään niitä nuotteja ja aikaa menee enempi, mutta sitten on liksakin isompi.
 
Makuasioita, mutta itse pidän tuollaisesta "Hit Record And Forget" meiningistä.
 
Jucciz
11.05.2015 21:22:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Itse tässä oikean työn ohessa on tullut tehtyä semmoisia tilausjuttuja että "teepä 1:1 versio siitä ja siitä biisistä" tai "teepä sellainen ja sellainen versio siitä ja siitä biisistä". Ja aikataulut yleensä ASAP, ihan normaalisti. Eipä siinä sen oikean työn ja perheen elättämisen jälkeen jää hirmuisesti aikaa alkaa korvilla etsimään sitä toisen kertsin jälkeisen kohdan juttua jne. Mikäli siis jostain vain löytyy osviittaa. Muuten pitää kuunnella.
 
Mikä sopii kellekin. Paljon nopeammin mää plokkaan soivasta versiosta asiat itse kuin etsin netistä jotain kusisia tabulatuureja ja korjailen niistä ensin virheet.
 
Mutta siis, mulla on takana nuotinnos-/sovitustilauksia vasta noin 1500 biisin verran. Mitäpä mää aiheesta tietäisin?
tender.insanity
11.05.2015 21:32:11 (muokattu 11.05.2015 21:33:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mikä sopii kellekin. Paljon nopeammin mää plokkaan soivasta versiosta asiat itse kuin etsin netistä jotain kusisia tabulatuureja ja korjailen niistä ensin virheet.
 
Viimeksi ihan meni kolme sekuntia, kun googlasin wikipediasta yhden tunnetun sinfonian moooooooooonisivuisen partituurin (tiätsä, siinä on niitä kusisia nuotteja, mitkä kertoo mistä painetaan?) ja siitä sitten muokkailin semmoisen pikaversion ja vetelin kitaralla (ihan ilman tabulatuureja) eri soittimien juttuja ja tein synat jne. Toki, jos sulla on taitoa ja intoa semmoiseen lähteä korvien kanssa, niin senkus vaan.
 
Siinä kusisessa partituurissa muuten oli yksi virhe.
 
Juzpe
11.05.2015 23:42:36 (muokattu 11.05.2015 23:43:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teepä 1:1 versio siitä ja siitä biisistä
 
No jos jonku pätkän laitat tämmäsestä tilausjutusta kuuneltavaks tai vaikka vähä valotat mitä biisejä o tullu duunattua.
tender.insanity
12.05.2015 06:43:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: No jos jonku pätkän laitat tämmäsestä tilausjutusta kuuneltavaks tai vaikka vähä valotat mitä biisejä o tullu duunattua.
 
No vaikka tuosta
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/pikku%20klippi.mp3
 
sickboy
12.05.2015 10:36:24 (muokattu 12.05.2015 10:38:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korvakuulolta blokkaaminen on hyvä taito osata, mutta Kingston Wall ei ole sieltä helpoimmasta päästä aloittaa tämän taidon kehittämistä. Kitaran otelauta ja eri sointukäännökset pitää olla melko hyvin hallussa, jottei Kingston Wallin blokkaaminen olisi aivan järjettömän työlästä. Puhumattakaan perusasioista kuten soinnun pohjasävelen kuulemisesta/hahmottamisesta.
 
Kyllä nuoteille ja tabeille on olemassa oma paikkansa kitaratreenissä. Ei niiden tarve välttämättä kieli soittajan laiskuudesta. Meitä on taidoiltaan ja musikaalisuudeltaan hyvin eri tasoisia soittajia. Joku voi oppia soittamaan Kingston Wallia nuoteista/tabeista itsensä (ja ehkä muidenkin) iloksi, vaikkei pystyisi korvakuulota opettelemaan edes Ukko Noaa.
 
Kitaraosuuksien blokkaaminen levyltä on välillä melkoista salapoliisityötä. Pitää pystyä päättelemään onko käytössä joku normivireestä poikkeava viritys, onko käytetty capoa, onko joku juttu soitettu yhdellä kertaa vai koostuuko se useasta kitararaidasta.
 
Korvakuulolta blokkaamisen aloittamisen suosittelen ennemminkin aloitettavan Nirvanasta tms. Sieltä yrittää alkaa räimimään voimasointuja kohdilleen.
 
tender.insanity
12.05.2015 10:45:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy:
Kitaraosuuksien blokkaaminen levyltä on välillä melkoista salapoliisityötä.

 
Kyllähän sitä enemmän tekisi itsekin jos aikaa olisi. Juurikaan en musiikkia kuuntele kuin autossa ja poliisi voisi tykätä kyttyrää jos ajaessa olisi kitara kourassa.
 
Monesti kitara on ilman piuhaa sylissä kun vaikka Pikku Kakkonen pauhaa telkkarissa. Siinä tulee usein soiteltua tunnareiden päälle ja varsinkin kimeät puheäänet on kivoja koittaa matkia kitaralla.
 
Edelleen arvostan niitä joilla on oikeasti hyvät korvat ja aikaa. Itsellä ei ole kumpiakaan, joten on turha ottaa kauhalla jos on lusikalla annettu.
 
Jotain kitaraa plokkaillessa homma menee vaikeaksi siinä vaiheessa mulla kun wah tai joku muu mölytin on käytössä. Jokin aika sitten tuskailin talkboxin kautta vedettyjen taustakitaroiden kanssa :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «