Muusikoiden.net
03.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Onko tämä oikeasti vaikea vai olenko vain huono?
1 2
tender.insanity
26.04.2015 10:31:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä aamun tapellut yhden kuvion kanssa omassa biisissä. Nauhoitella pitäisi, mutta ei nyt ihan putkeen tahdo mennä.

Eli onko tämmöinen oikeasti vaikea vai oonko vain paska?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/kuva.png

Olen koittanut eri asemoista ja sormituksilla jne jne. Ei vaan lähde. Kuvio toistuu useamman kerran biisissä, että pitäisi saada menemään. Tahti kerrallaan nauhoittaminen kyllä menee jotenkuten, mutta kuitenkin.

Kertokaas armaat tilumestarit, kuinka teillä menee tuollainen. Tempo tosiaan 135BPM. Ihan perussettiä tuo nyt varmaan on mutta ainakin näillä treenimäärillä tuottaa harmaita hiuksia :D

Mixer
26.04.2015 12:26:37 (muokattu 26.04.2015 12:27:12)

Tässä kaiketi pätee se sama, mikä pätee muuhunkin.. Hitaasti aloitat, laita metronomi nakuttaan 70 bpm ja siitä nostat pikkuhiljaa. Kokeilet hitaasti mikä sormitus on paras, ja opettelet sitten sen tuohon lickkiin. Siitä sitten 5 bpm väleissä nouset tohon 135 bpm.

Jos ei onnaa edes 70 bpm 16-osia, niin ota vaikka 100 bpm ja menet tuon likin neljäsosina. Siitä nostat 160 bmp, jonka jälkeen puolitat 80 bpm:n ja vedät kahdeksasosina taas 160 bpm asti, jonka jälkeen taas puolitus 80 bpm ja 16-osina. Tätähän sun tarvii nostaa vain siihen 135 bpm:n mutta tuossa vaiheessa oot sellainen tiluhirmu, että 200 bpm menee helposti :D

Näin mää opettelen vaikeat likit...

Treeniä siis!

tender.insanity
26.04.2015 12:30:26 (muokattu 26.04.2015 12:30:51)

Mixer:
Treeniä siis!

Muuten hyvä, mutta treenaaminen ei ole mun juttu. Pitää nyt tämä roska saada pois alta, että pääsee nauhoittamaan seuraavaa biisiä :-p

EDIT: Laitetaan tänne kunhan valmistuu.

Mixer
26.04.2015 12:41:31

Mieleen tuli vain sellaista, että ootko itse vai joku muu säveltänyt tuon kohdan?

Mielenkiinnosta vain, että jos on omasta kynästä, niin miten on mahdollista säveltää itselleen liian vaikeita kohtia? Tämä ei ole kettuilua!

tender.insanity
26.04.2015 12:54:08

Mixer: Mieleen tuli vain sellaista, että ootko itse vai joku muu säveltänyt tuon kohdan?

Mielenkiinnosta vain, että jos on omasta kynästä, niin miten on mahdollista säveltää itselleen liian vaikeita kohtia? Tämä ei ole kettuilua!

Oma biisi, juu.

Tässä kun perheellisenä ei ole treeniaikaa nimeksikään, niin pitää tehdä vaikeita biisejä. Niitä sitten nauhoitellessa homma käy treenaamisesta =)

Ja onhan se kiva tehdä musiikkia, mitä ei todellakaan livenä soitella eikä edes soittovideota kykene tekemään :D

Pande
26.04.2015 13:13:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole ainakaan vaikea sormitus, vaan hyvinkin selkeä ja ongelmaton. Paitsi nämä kaksi juttua huomasin:

Ekan tahdin viimeisen nuotin kohdalla etusormi valmiiksi D-kielelle nauhalle 11 ja sormea taittaen tuo g-kielen 11 nauhan nuotti. Helpottaa siirtymää 2. tahtiin.

Viimeisen pull-offin tilalle soittaisin mielummin pickaten niin tuon koko viimeisen tahdin voi soittaa economylla.

Mixer: Mielenkiinnosta vain, että jos on omasta kynästä, niin miten on mahdollista säveltää itselleen liian vaikeita kohtia?

Miksei se olis mahdollista?

tender.insanity
26.04.2015 13:46:01

No tämmöinen siitä nyt tuli. Loppuaika meni ääniefektien kanssa pelleillessä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/Paskakikkare%205.mp3

Pasi B Pace
26.04.2015 14:24:51

En mä sais tollasta menee ees parin päivän treenaamisen jälkeenkään

Tappaminen on ainoa taito, jonka ihmiskunta on hionut huippuunsa.
Jucciz
26.04.2015 15:07:23 (muokattu 26.04.2015 15:08:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mixer: Mielenkiinnosta vain, että jos on omasta kynästä, niin miten on mahdollista säveltää itselleen liian vaikeita kohtia? Tämä ei ole kettuilua!

Eihän tossa nyt ole mitään kummallista. Mää ainakin sävellän ihan nuottiviivastolle ilman kitaraa. Tällöin tulee todennäköisimmin vältettyä tyypillisimmät kitaramaiset kliseet, ja varmemmin biisiin päätyy jotain, mitä oikeasti kuulee päässä eikä vain sormien vaeltelun tulosta.

Ts. sit vasta kun on valmista, mulle selviää, miten kyseisen kappaleen kitaraosuudet ylipäätään soitetaan, ja riittääkö ittellä paukut niiden soittamiseen edes. Yleensä ennemmin tai myöhemmin ne onnistuu kyllä, mutta mun mielestä soittimen tai varsinkaan soittotaidon ei pitäisi rajoittaa tai ohjata sävellystyötä. Mennään musiikki edellä ja opetellaan soittamaan biisi vasta sitten. :)

Yhteenvetona: mulla sävellystyö tapahtuu nimenomaan päässä: en sävellä miettimällä sormituksia tai kelailemalla otteita soitin sylissä. Soittamisen aika on vasta kun biisi on valmis.
tender.insanity
26.04.2015 15:22:45

Jucciz: Eihän tossa nyt ole mitään kummallista. Mää ainakin sävellän ihan nuottiviivastolle ilman kitaraa.

Kerrankin yhdyn sinuun rajusti takaapäin.

Itse en ole vuosiin säveltänyt mitään niin että olisi kitara kourassa. Kaiken teen suoraan koneella. En mielelläni edes muutenkaan koske kitaraan, mutta se on välttämätön paha siinä kun pitää saada ääni ulostettua :D

Mixer
26.04.2015 17:30:42

No tota mää just hainkin, että siinä kaiketi on pakko olla joku tietokoneavusteinen sävellys menossa, kun eihän sitä lickiä kai muuten kuule?

Itselläni ei onnistu nuottien lätkiminen paperille, vaan tarvin kepakkoa siihen, että kuuntelen onko se mitä päässä liikkuu hyvää.

Guitar Pro:lle on kyllä tullut säädeltyä erikoisia sooloja, ei puhettakaan että oppisin niitä soittamaan, mutta ei ne biiseihin ookkaa tulossa.

Jucciz
26.04.2015 17:46:00

Mixer: No tota mää just hainkin, että siinä kaiketi on pakko olla joku tietokoneavusteinen sävellys menossa, kun eihän sitä lickiä kai muuten kuule?

Hmm... tota.

http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4veltapailu

Kyllä monikin muusikko pystyy lukemaan melodioita ja kuulemaan ne päässään ilman tietokonetta tai mitään soitinta. Toki nykyään on kätevää, kun voi säveltää suoraan nuotinkirjoitusohjelmaan ja kuunnella lopputuloksen enemmän tai vähemmän oikeanlaisilla soundeilla. Toista se oli muinaisilla säveltäjillä: aika isoja kokonaisuuksia piti pystyä hahmottamaan ja kuulemaan päässä - tuskinpa monellakaan oli varaa pyytää 80-henkinen orkesteri paikalle ihan vaan, jotta voisi testata miltä nuo tahdit 549-553 kuulostaa ja pitäisikö sieltä vaihtaa yksi tai kaksi ääntä.

Mun mielestä on lisäksi äärimmäisen hyödyllinen taito pystyä nuotintamaan omat ideansa ilman instrumenttia. Samalla se kehittää älyttömästi musiikin hahmottamista, mikä puolestaan auttaa ymmärtämään myös toisten tekemää musaa ja havaitsemaan siinä erilaisia ilmiöitä, joita voi sitten taas hyödyntää omassa musassa.
Kefiiri
26.04.2015 18:01:40 (muokattu 26.04.2015 18:02:18)

Kyllä minäkin pystyn nuotintamaan simppelit sävelkulut ilman soitinta... mutta joudun mielessäni laittamaan sormet otelaudalle ja kokeilemaan, mistä se etsitty intervalli löytyy :D

En ole musiikin asiantuntija.
Kampela77
27.04.2015 18:39:43

Toisaalta, jos siinä sävellysvaiheessa miettii hommia kitarakädessä, niin pystyy kehittelemään maksimaalisen nopeita juoksutuksia, kun pystyy testailemaan optimaalisia liikeratoja.

Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Sammo
28.04.2015 09:33:26

Pande:
Viimeisen pull-offin tilalle soittaisin mielummin pickaten niin tuon koko viimeisen tahdin voi soittaa economylla.

Itekin katsoin että tuossa olisi aika paljon paikkoja economy/gypsy/Eric Johnson -kielten vaihtoon (ohuemmalle kielelle mennessä alasiskulla ). Ekan tahdin kolmannella iskulla ja toisen tahdin ekalla iskulla on pahat paikat. Jos tokan tahdin kun saisi aloitettua alaspäin iskulla loppu ois Cranking The Code meininkiä.

"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
tender.insanity
28.04.2015 09:54:26

Sammo: Itekin katsoin että tuossa olisi aika paljon paikkoja economy/gypsy/Eric Johnson -kielten vaihtoon (ohuemmalle kielelle mennessä alasiskulla ). Ekan tahdin kolmannella iskulla ja toisen tahdin ekalla iskulla on pahat paikat. Jos tokan tahdin kun saisi aloitettua alaspäin iskulla loppu ois Cranking The Code meininkiä.

Tosiaan päädyin sitten soittamaan tuon niin että aloitin ihan D-kielen 6. nauhavälistä ja siitä meni kaksi ekaa iskua ja sitten vain siirsin asemaa samoilta kieliltä ylöspäin kaulalla. Eipä se nyt helppo ollut, mutta sai rykäistyä sisään.

Tuosta vielä nuotit/tabulatuurit koko paskaan ihmeteltäväksi, mikäli jotakuta kiinnostaa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/Paskakikkare%205.pdf

Numb
28.04.2015 11:28:29

Jucciz: ...mulla sävellystyö tapahtuu nimenomaan päässä: en sävellä miettimällä sormituksia tai kelailemalla otteita soitin sylissä.

Mulla osittain päässä. Toiselta osin soittelemalla ja hyräilemällä - aina joskus sieltä löytyy jotain jännää. Sointukiertoja tai vaihdoksia en tässä vaiheessa mieti, ainoastaan sitä herättääkö lopputulos minussa jotakin tuntemuksia.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
kärsä
29.04.2015 22:59:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Tosiaan päädyin sitten soittamaan tuon niin että aloitin ihan D-kielen 6. nauhavälistä ja siitä meni kaksi ekaa iskua ja sitten vain siirsin asemaa samoilta kieliltä ylöspäin kaulalla. Eipä se nyt helppo ollut, mutta sai rykäistyä sisään.

Tuosta vielä nuotit/tabulatuurit koko paskaan ihmeteltäväksi, mikäli jotakuta kiinnostaa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/Paskakikkare%205.pdf

Hyvä! Tämä on erittäin ok, että joku tekee näin, että julkaisee säveltämänsä musiikin myös nuotteina ja kertoo kuinka musiikki on luotu. Ei jää epäselväksi että nuotinlukutaidosta ei olisi hyötyä - vaikka joutuukin miettimään miten teoksensa soittaisi. Itse en osaa kuin alkeita...pähkäillen ikuisuuden.

Garsed&Helmerich: Quid Pro Quo - kitaristin ABC
tender.insanity
30.04.2015 08:00:24

kärsä: Hyvä! Tämä on erittäin ok, että joku tekee näin, että julkaisee säveltämänsä musiikin myös nuotteina ja kertoo kuinka musiikki on luotu. Ei jää epäselväksi että nuotinlukutaidosta ei olisi hyötyä - vaikka joutuukin miettimään miten teoksensa soittaisi. Itse en osaa kuin alkeita...pähkäillen ikuisuuden.

Jep. Mulla on paha tapa kaikki nuotittaa, mitä teen.

Snapo
05.05.2015 00:10:24

tender.insanity: Jep. Mulla on paha tapa kaikki nuotittaa, mitä teen.

Luetko soittaessa nuotteja vai tabeja?

"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti