Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Barresoinnut ja nuottienopiskelu
1
glamguitarist
18.04.2015 09:53:33 (muokattu 20.04.2015 23:17:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kirjoiti barreista ja nuottienopiskelusta aloittelijat ketjuun. Barrejen ja nuottien kanssa etenkin alussa taistellaan eli alla vähän vinkkejä näihin juttuihin.
 
Barret

Valtaosan ajasta kun olen soittanut, niin olen ottanut barret Henrix tyylillä. Eli peukku ottaa bassokielistä yleensä e-kielen ja joskus a-kielenkin ja etusormen täytyy ottaa vain 1-3 ohuinta kieltä.

Sitten alkasin treena barrea klassisella tyylillä eli tavallaan oikeaoppisesti. Väsyi käsi todella nopeasti. Painoin etusormella kohtisuoraa otelautaa vastaan. Sitten löytyi Justinguitarista kevyempi tai oikeampi versio. Kaveri on kova selittämään ja noin 4 minuutin kohdalla alkaa päästä asiaan. Mutta alkaa olla barret tällä tyylillä paljon paljon kevyempiä ja helpompia.

http://www.justinguitar.com/en/IM-111-EShapeMajorMinorBarreChords.php

Monesti kitaralla soitetaan soinnusta vain 3-4 alinta kieltä ja silloin ei ole mitään tarvetta barreta kaikkia kieliä. Mitä lähempän soittoasento on klassisenkitaran soittoasentoa, sen helpompaaa esim barresoittua on ottaa. Sähkiksellä onnistuu hihnan kanssa seisoessa tai istuessakin ilman klasari soittoasentoja tms. niin että kitara on klassisssa asennossa vaikka soittaja ei olekaan.

Nuottien opiskelussa aloitin tuolla

http://www.amazon.com/Hal-Leonard-G 567&sr=1-1&keywords=complete+guitar

Ei mene aina aivan vaikeutuvassa järjestyksessa. Varmasti joku muukin vastaava alkeisopas toimii. Jos on ipadi tai joku vastaava, niin toimii e-kirja tai kindle juttu hyvin, etenkin jos on audiopätkä aina siinä harjoituksen vieressä. Saa ostaa ainakin amazonista ja istoresta. Musiikkiteorian alkeiskurssin suoritin kanssanopistossa ja se avarsi todella paljon tietämystä.

Sitten esim bluesjutuissa nuottiajattelua menee monimutkaiseksi. Klassisen kitaran alkeiskurssit ovat hyviä tuota nuotienopettulua ajatellen. Nuotit ovat simppeleitä ja pääsee treenaamaan ihan neljäs ja kahdeksasosia ilman että nuottikuva heti muuttuu todella vaikeaksi.

Treenaamisessa tosi moni kovan tason soittaja on sanonut, että harjoittelua ja soittaminen ovat eri asioita. Harjoittelussa pitäisi opetella jotain uutta ja soittamisessa soitetaan jotain jota jo osataan. Harjoittelun voi jakaa eri osa-alueisiin tekniikkaa voi treenata aivan epämusikaalisestikin, että treenataan metronomin kanssa tekniikkaa ilman, että kitarasta lähtevät äänet vaikuttavat kovinkaan paljoa musiikilta. Mutta tyylejä ja ihmiset ovat oppineet todella erilaisilla harjoitustavoilla.

Olen rämpyttänyt vuosia ja joku vuosi alkoin harjoitella systemaattisesti, nyt on mennyt taas viikkoja etten ole koskenut kitaraan. Systemaattinen harjoitus tuo tulosta aika nopeasti. Rämpyttely taas ei kehitä juuri ollenkaan.

Harjoitus jatkuu taas joskus..
 
Yallup
22.04.2015 12:11:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikein hoksaa, miten tämä Hendrix-barre toimii? Jos peukutat E- ja jopa A-kielenkin, ei siinä sormet yllä kuin pariin ohuimpaan kieleen - ainakaan minulla. Kyseessä lienee klasarisoittaminen, eikä siinä barresta voi puhua.
Barreessa yleensä soitetaan kaikkia kieliä, jotka sointuun kuuluu ja etusormi vastaa siinä satulaa. F-sointu on aina barree ja usein ylennetyt/alennetut ja ylimmissä jätetään E-kieli yleensä pois. Itse demppaan sen samalla etusormella, jolla barree otetaan.
 
Jos painoit etusormen kohtisuoraan otelautaan, niin toki se on raskasta. Siinähän suotta painaa kaikki kielet nauhaa vasten, kun tarve on esim F-duurissa vain kolmelle kielelle: ala-E, b- ja ylä-e. B-soinnuissa vain kaksi: A- ja ylä-e kielet.
 
Tämän voi keveiten hoitaa vaikka tuon videon tapaan, joskin itse pidän etusormea paljon enemmän kallellaan ja melko koukussa niin, että etusormen pää painaa ala-E:tä ja alin nivel hoitaa ylemmät. Keskimmäinen nivel ei siis paina keskimmäisiä kieliä (ainakaan nauhaan saakka). Sehän olisi jopa pahasta vireen kannalta, kun samaa kieltä painaisi barree-sormi ja varsinainen sointusormi. Vireen se sotkee siksikin, että joutuu painamaan sikalujaa kieliä ja peukku on tottavie lujilla!
 
En tiedä tarkoittaako aloittaja klassista- vai sähkökitaran soittoa. Itse soittelen lähinnä sähkistä ja mielellään täysiä sointuja. Rakennan barree-soinnun aina ns. voimasoinnun kannalta. F-sointu: etusormi painaa (ilman voimaa) E-kieltä, keskimmäinen A-kieltä ja pikkurilli D-kieltä. Sillä voi soitella voimasoinnun heti. Jos tehdään duuri, niin nimetön tulee mukaan G-kielelle. Kun soitetaan koko sointu, etusormen alin nivel painaa loput alas. Toki sormet ovat sointuasennossa koko ajan, mutta vain ne kielet on painettu, joita tarvitaan. Poikkeuksena sitten vaikka F-molli tai seiska, jossa on pakko painaa etusormi suoraksi, että välikieli painuu tarpeeksi. Nämä on onneksi kuitenkin väliaikaisia ja peukku kestää sen hyvin kun sitä ei ole koko ajan kuormitettu suotta.
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Peu
22.04.2015 14:57:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseessä lienee klasarisoittaminen
 
Ei todellakaan. Klasarikitaralla ei peukuteta käytännöss ikiniä, koska
a) ei tyylin mukaista
b) ei mahdotonta, mutta vaati turhan paljon venyttelyä, koska kaula on sekä paksumpi että leveämpi kuin missään (kuusikielisessä) sähkiksessä.
 
Itse olen saanut joskus sellaisen käsityksen, että Hendrix-tyylillä tarkoitetaan basso sävelen peukuttamista, ja kolmisoinnun ottamistasitten ylemmiltä kieliltä.
Esim.
Peukuta a E-kieleltä, sormet etu, keskari ja nimetön asianmukaisesti d,g ja b kielille.
 
Itse en ole ikinä edes yrittänyt A-kielen peukuttamista koska siihen tarvitaan käytännössä strato tms. tyyppinen kaula.
 
Funkånaut
22.04.2015 18:16:52 (muokattu 22.04.2015 18:17:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peu: Ei todellakaan. Klasarikitaralla ei peukuteta käytännöss ikiniä, koska
a) ei tyylin mukaista
b) ei mahdotonta, mutta vaati turhan paljon venyttelyä, koska kaula on sekä paksumpi että leveämpi kuin missään (kuusikielisessä) sähkiksessä.
 
Itse olen saanut joskus sellaisen käsityksen, että Hendrix-tyylillä tarkoitetaan basso sävelen peukuttamista, ja kolmisoinnun ottamistasitten ylemmiltä kieliltä.
Esim.
Peukuta a E-kieleltä, sormet etu, keskari ja nimetön asianmukaisesti d,g ja b kielille.

 
Mahdollisesti myös ohuelle e-kielelle mut joo. Itse hahmotan "Hendrix-barret" juuri tuolla tavalla.
 
E: Ja käytän tuollaista barre-otetta paljon. Kätevämpi, eikä kaikkia kieliä tartte muutenkaa soittaa. Vaan oleelliset äänet.
 
"You are Churchill agent crazy. Homoloordi." - Pekka Siitoin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «