Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten tulla tutuksi nuottien kanssa?
1
Khassera
13.02.2015 21:55:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen flunssakuumepäissäni päättänyt että opiskelen jonkun verran kitaransoiton (ja sitä kautta pianon/musiikin) teoriaa. En oikein tiedä mistä lähteä liikenteeseen, ja haluaisin kovasti oppia tuntemaan kaulan hyvin. Eli nuottien muistaminen: mitä jengi täällä tekee sen eteen?
 
Olen tutustunut CAGEDiin mutta se ei vaikuta kauhean käytännölliseltä skaaloihin. Sointujen muodostamiseen tosin se on mulle järkeenkäypä.
 
Onko mitään resursseja mitä olisi suositella jotta kitaransoitto helpottuisi? Improaminen esimerkiksi on aian ufolandiaa, osaan kyllä soittaa tabeista ja jotenkuten perusmelodiat ja soinnut korvakuulolta, mutta improaminen on siltikin hakuammuntaa ja sikahidasta. Voisin kuvitella että kun ymmärtää skaalojen muodostamisen (3-nuottia/kieli-tsydeemistä luin jonkin verran) niin soittaminen on intuitiivisempaa. Tässä kolmen nuotin tsydeemissä on ööö 7 "muotoa." no enikeis..
 
Mitä "systeemiä" käytätte nuottien muistamiseen/improamisen kehittämiseen?
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
ahvenonkala
14.02.2015 10:45:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ainakin kaulan tutuksi tekemiseen/nuottien muistamiseen voi lähteä ihan vain soittamalla jotain simppeleitä biisejä suoraan nuotista. Joku koululaulukirja ensin vaan auki ja siitä sitten vaikeuttaa. Kun yksi asema kaulalla on tuttu, niin sitten vaihdat toiseen.
 
-Hexa-
14.02.2015 11:20:50 (muokattu 14.02.2015 11:28:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Normi G-avaimella oleva nuottiviivasto on aika helppo. Kirjoitat FACE alhaalta ylös viivojen väliin. Sinne viivoille sitten loput nuotit. Tämän jälkeen aika must sisäistää tällainen asia: http://kitara-asteikot.musapaja.net/kvinttiympyra.jpg
 
Nuilla tiedoilla pystyy jo reenaan primavistaa ja siitä on sitte hyvä jatkaa.
 
Edit. Eikä se bassoavaimella ole sen kummempi. Koko sköndä vaan parisäveltä alemmas.
 
Tekniikka on musiikissa hyvä renki, mutta huono isäntä.
Khassera
14.02.2015 12:57:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sori, tuli virhe, eli nuottinotaatio ei kiinnosta varsinaisesti, vaan lähinnä nuottien nimet otelaudalla. Eli siis nuottien löyttäminen otelaudalta nopeasti. :)
 
Bongasinkin teoriapuolelta jonkun skaalojenmuodostusketjun jota nyt kahlaan läpi. Tähän ketjuun halusin vaan huudella jos joku muukin on opetellut CAGEDin ja todennut että jokin parempikin metodi on olemassa.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Chunga
14.02.2015 13:44:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras metodi on nimeltään "Brute Force", eli juurikaan hienostelematta pänttäät otelaudan äänet haltuun :) (tämä oli vitsi juum)
 
Tapoja tähän on, esimerkiksi käymällä asteikoita läpi yhdellä kielellä alhaalta ylös opit ensinnäkin asteikkojen äänet järjestyksessä ja opit asteikot siten että kielen matalin ääni ei välttämättä ole aina asteikon pohjaääni. Todella hyvää treeniä!
 
Tai Miettimällä sointukäännöksiä, tyyliin kysymällä itseltään: mistä kaikkialta ympäri kaulaa saan e-duurisoinnun e-,g#- ja b/h - äänet soitettua yhtä aikaa, ensin vierekkäisillä kielillä, sitten yhden kielen väliin jättämällä jne.
 
Vaikka musiikki kuulostaisi hyvältä, se ei välttämättä ole sitä.
Zeeboo
14.02.2015 14:22:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kerran CAGED, niin sitä voi käyttää hyväksi otelaudan haltuun ottoon yksittäisten äänien vinkkelistä: Tuolla konstilla (CAGED) C-duuri sointu saadaan viiteen eri asemaan otelaudalla; samalla konstilla saadaan C-duuri asteikko - siis se C. D. E. F... - viiteen asemaan. Opettele niin, että soitat ja samalla sanot soitetun äänen nimen. Joko ääneen tai ajattelet sen, ihan sama, kunhan juurrutat äänien paikat muistiin. Tällä konstilla otat haltuun kaikki ylentämättömät ja alentamattomat äänet otelaudalta. Ei mikään ihan pikkujuttu. Tästä eteenpäin ylennetyt ja alennetut löytyvät yhtä nauhaa ylempää ja vastaavasti alempaa.
 
Niin, ja 12. nauhasta ylöspäinhän sama homma toistuu niinkuin avoimilta kieliltä aloitettaessa.
 
Jokaisella on oma konstinsa, eikä sama konsti toimi kaikilla. Mun mielestä tuo on kokeilemisen arvoinen, siitä kun on aika lyhyt matka intervallien hahmottamiseen sointujen muodostukseen, moodeihin ja muuhun sälään.
 
White men can't Monk
Chunga
14.02.2015 14:47:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikilla edellämainituilla keinoilla oli yksi yhteinen piirre: rajoittaminen. Ei mulla muuta. Huomion arvoinen asia vaan. Mielestäni.
 
Vaikka musiikki kuulostaisi hyvältä, se ei välttämättä ole sitä.
Khassera
14.02.2015 20:33:53 (muokattu 14.02.2015 20:34:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: Kaikilla edellämainituilla keinoilla oli yksi yhteinen piirre: rajoittaminen. Ei mulla muuta. Huomion arvoinen asia vaan. Mielestäni.
 
Minäkin olen ajatellut näin ennenkuin aloin opettelemaan jotain "systemaattista" sointujen/skaalojen handlausta. Käytin tätä argumenttia velliperseeni puolusteluun: Kuka nyt haluais mihinkään kaavoihin kangistua soittamisessa? (ts: en jaksa opiskella niin sen täytyy olla turhaa.)
 
Mutta kun soittaminen pitäis mennä nuotilleen, tai ainakin niin että se kuulostaa hyvältä. Ja dissonanssi ei kuulosta hyvältä, ainakaan kovin monen korvaan, Yoko Ono voi varmaan todistaa.
 
Siksipä olisi varmaan hyvä tietää mitä nuotteja soittaa jotta välttää riitasoinnut, ja tähän tarvii muistia, ja muistiin on olemassa kikkoja, näitä kikkoja kaipaan tähän ketjuun ja niitä on onneksi jo tullukin. :)
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Old Guitar
04.03.2015 23:44:48 (muokattu 04.03.2015 23:54:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alussa kannattaa käyttää apuvälineitä, esim. kitaraa, painettua otelaudan kuvaa yms., mutta mahdollisimman nopeasti kannattaa siirtyä opettelemaan kitaran otelautaa pelkästään päänsisäisesti. Harjoitella voi bussimatkoilla, pyöräillessä, uidessa, kävellessä, juostessa, tiskatessa, päiväunilla, nukkuessa, autoillessa, terveyskeskusten odotusaulassa, leipäjonossa, jumalanpalveluksissa, pitkittäessä tiettyä tointa, tietenkin kitara kädessä ja monissa muissakin paikoissa, melkeinpä missä vain.
 
Nuottien paikat otelaudalla tulee takoa päähäsi tulikirjaimin kaikin mahdollisin keinoin, jotta ne päätyy pysyvään muistiin. Otelaudan sävelethän etenevät aina samalla tavalla, joten ne on helppo ajan kanssa hahmottaa (C, D, E, F, G, A, B ja korotukset ylös ja alennukset alas). Siispä jos sinulle annetaan yksi otelaudan sävel, niin sen avulla pystyt helposti hakemaan kaikki otelaudan sävelet, jos vähääkään viitsit ajatella asiaa ja tunnet länsimaisen musiikin sävelten nimet (7 + korotukset ja alennukset= 12). Helppoa vai mitä?
 
Mutta vaikeampaa on se, että pystyt hahmottamaan jokaisen soittamasi sävelen nuotin nimen lennosta. Siihen kai pitäisi pyrkiä, ainakin itse pyrin.
 
Aseta itsellesi tehtävä: otelaudan tuntemus! Valjasta kaikki kykysi ja tarmosi tehtävän suorittamiseen. Laadi suunnitelma, luo keinot (oma tapasi toimia), tutustu olemassaolevaan tietoon ja sulata se osaksi ratkaisua. Kehitä koko ajan toimintatapojasi.
 
Jos terveyttä ja ikää riittää, niin takaan, että et epäonnistu! Riippuu ainoastaan itsestäsi; oletko toivoton periksiantava luuseri vai mestari, joka hallitsee täydellisesti kitaran otelaudan sävelet.!
 
Ota iisisti - loppu lähestyy...
Ianuarius
05.03.2015 07:24:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tapoja tulikin tässä jo paljon ja omastakin mielestä nämä ovat parhaita:
 
Ihan alkuun pääsemiseen mielestäni näppärintä on että valitset jonkin sävelen, vaikkapa E, ja koetat mahdollisimman nopeasti soittaa E:n jokaiselta kieleltä järjestyksessä läpi. Sitten valitset toisen sävelen. Ei mikään kaiken kattava harjoitus, mutta sillä pääsee alkuun, eli alkaa ainakin vähän hahmottaa, että missä mitäkin on.
 
Sitten vain alat soitella jotain kappaleita, joista tykkäät, ja samalla kun soitat, sanot ääneen jokaisen sävelen, jolla on kulloisellakin hetkellä sormi. Tietenkin biisejä pitää tässä tapauksessa hidastaa aika paljon, mutta eihän tällä ole tarkoituskaan opetella soittamaan niitä kappaleita hyvin. Eli tässä Troopperin riffi menis vaikkapa "E, E, E, D, B... D, D, D, C, A... C, C, C, B, G... D, G, D..." jne. Jos tulee sointuja, niin sit sanot soinnusta jokaisen sävelen, jolla sattuu sormi oleen.
 
Sit ku alkaa hahmottaa kunnola, että missä kitaralla on kaikki nuotit, niin on paljon helpompi lähteä jatkamaan siitä eteenpäin.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Juzpe
05.03.2015 10:48:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse opettelin nelisointukäännöksillä.
 
Menetelmä on jotakuinkin tämmönen:
 
0. Vedetään duurissa
1. Valitaan etumerkintä
2. Muodostetaan I-VII-asteen soinnut nelisointuna
Esim: C-duurissa Cmaj7, Dm7, Em7, Fmaj7, G7, Am7, Hm7b5
3. Valitaan kieliyhdistelmä 1-4, 2-5 tai 3-6.
4. Etsitään perussävel ja soitetaan mainitut soinnut järjestyksessä siten että mennään parittomilla ylös oktaavin verran ja tullaan parillisilla takaisin.
5. Palataan kohtaan 1
 
Kun kyllästyttää, vedetään samaa paskaa välillä luonnolllisessa, melodisessa ja harmonisessa mollissa, sekä kaikissa perusmoodeissa.
 
Samalla tulee handlattua se, mitä ääniä mikäkin sointu sisältää. Samoin asteikot, sointuasteet ja sävellajien sekä moodien olennainen sisältö tulee tutuksi.
 
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa
Da Make
05.03.2015 16:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin vaikea hahmottaa miksi sen kitaran kanssa pitäisi räplätä kun teoriaa opiskelee. Nastaa homma ihan kirjaakin lukemalla.
 
Tohtori Toonika on yksi teos jonka haltuun ottaminen on suositeltavaa.
Suuri kitarakirja (Denyer) ja Complete Guitarist (Chapman) on kans ihan hyviä. Jälkimmäisessä bonuksena aivotyöskentely brittiläisen ilmaisun vs. germaaninen nuotinnos välillä. Tonic, 2nd, 3rd, 4th 5th, vrt sekunti, lerssi, kvartti, kinkki.
 
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
power of tower
08.03.2015 22:36:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma ehdotus harjoituksesta sekä improvisaatiota, että otelaudan hahmottamista jeesaamaan olisi seuraavanlainen:
 
1. Plokkaa joku omasta mielestäsi hyvä licki tai melodianpätkä (onks tää yhdys sana?) Se voi olla ihan mikä vaan mutta joku lyhyt, esim. 8 ääntä voisi olla hyvä alkuun.
2. Opettele soittamaan se ja laulamaan mielellään myös.
3. Selvitä, minkä soinnun tai sointujen päälle kyseinen licki on soitettu
4. Mieti, mitkä äänet kyseisessä lickissä on (eli muuta se "kirjaimiksi")
5. Selvitä, mitä intervalleja lickissä on käytetty suhteessa alla olevaan sointuun, eli muuta se "numeroiksi". Tässä vaiheessa selviää samalla, mitä skaaloja lickissä on käytetty.
6. Soita sitä eri puolilta otelautaa. Tässä voi hyödyntää esim. sitä CAGED -systeemiä
7. Soita sitä eri sävellajeissa
8. Muuntele lickin rytmitystä
9. Muuntele lickin ääniä (eli esim. jos vika ääni on soinnun perusääni, niin kokeile piruuttasi, miltä vaikka 7 kuulostaa. Paskalta voi kuulostaa ehkä, mutta kaikkea kannattaa kokeilla)
10. Käytä tätä lickiä surutta joka paikassa. Jossain vaiheessa se muuttuu omaksi ja se on vaan ääniä, jotka kuulet päässäsi. Kun sitä tarpeeksi muuntelee, ei sitä edes tunnista "varastetuksi".
 
Tällä tavalla saa monta kärpästä yhdellä iskulla: oppii lisää musiikillista sanavarastoa, kehittää korvaa, oppii löytämään ääniä otelaudalta, oppii mahdollisesti käyttämään uudenlaisia skaaloja ja lisäksi varmaankin oppii kuuntelemaan musiikkia analyyttisemmin, kun etsii näitä sopivia lickejä plokattavaksi.
 
Jos pelkästään lukee teoriaa kirjoista, voi olla vaikeaa saada sitä hyödynnettyä omassa soitossa. Jos ottaa haltuun uutta musiikkia ja samalla selvittää siihen liittyvän teorian, ei tätä ongelmaa ole.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti