Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Moodit lyhyesti
1 2 3
Ambitus
19.07.2016 01:17:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Tyhmä tarvitsee konkreettisen esimerkin. Mitä tarkoitit tuolla sointujen sisään muodostuvilla asteikoilla? Harmoninen Am ja AmMaj7? Vai jotain muuta? Moodien idean ymmärrän ja fryygistä, fryygistä dominanttia ja doorista tulee käytettyä, kun olen niihin mieltynyt, mutta ainahan voi oppia lisää.
 
Ihan perus "Ironmaiden"-kierrolla: Em - C - D ilmenee jo kolme eri moodia: E-aiolinen, C-lyydinen ja D-miksolyydinen. Ei se sen vaikeampaa ole. Lisäämällä sointuja ja sointujen laajennoksia saadaan lisää vaikeusasteita.
 
heviäijä
19.07.2016 01:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Ihan perus "Ironmaiden"-kierrolla: Em - C - D ilmenee jo kolme eri moodia: E-aiolinen, C-lyydinen ja D-miksolyydinen. Ei se sen vaikeampaa ole. Lisäämällä sointuja ja sointujen laajennoksia saadaan lisää vaikeusasteita.
 
Selvä, kiitos, tässä riittää ideoita taas oman soiton kehittämiseen.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Juzpe
23.08.2016 11:06:50 (muokattu 23.08.2016 11:15:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Ihan perus "Ironmaiden"-kierrolla: Em - C - D ilmenee jo kolme eri moodia: E-aiolinen, C-lyydinen ja D-miksolyydinen. Ei se sen vaikeampaa ole. Lisäämällä sointuja ja sointujen laajennoksia saadaan lisää vaikeusasteita.
 
Mää taas kelaan tollasen kierron ainkain IrMa-tyyppisessä kontekstissa niin, että siinä leivotaan E-mollissa (tai aiolisessa) I-VI-VII kiertoa kolomisointuina. Sit jos tossa samassa kierrossa I-asteeksi määrittää esim. tuon D-duurin, niin ollaan D-miksolyydisessä.
 
Otetaas vaikka 12-tahtinen blues esimerkiksi siitä miten moodeja voi sovelta käytännössä. Mennään A:sta. A7:lle naputellaan A-miksolyydistä, D7:lle A-doorista ja E7:lle A-joonista (eli duuria) tai vaikkapa E lyydistä dominanttia. Näin kun puuhaa, niin tulee vähän niinkuin varkain seurailleeksi soinnutuksessa tapahtuvia asioita. A-miksolyydisen voi ajatella olevan tässä tapauksessa se laatikko mistä lähdetään liikkeelle. Soinnun vaihtuessa D7:lle tuo nuotti C (eli se 7 siitä D7:sta) pitää ottaa mukaan ja C# mielellään jättää pois, jolloin moodi vaihtuu miksolyydisestä dooriseen. E7-soinnussa on taas G#, joka ei kuulu tuohon A-miksolyydiseen ja kun miksolyydisen 7. sävel ylennetään saadaan sitten jooninen eli duuri. Katotaanko sitä lyydistä dominanttia ja syytä siihen myöhemmin... tai jos Ambitusta kiinnostaa selittää miksi Simpsons-moodi sopii tuohon V-asteen dominanttiseiskalle niin anna mennä.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
heviäijä
23.08.2016 19:34:23 (muokattu 23.08.2016 19:40:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe:. A7:lle naputellaan A-miksolyydistä...
 
Mutta eihän A-miksolyydisessä ole C# säveltä, mutta C on. Jotenkin luulisin, että tuo puolisävelaskelta ohi ei kuulosta kovin hyvältä. Vai onkohan mun kirjassa virhe, C-miksolyydisen intervallit on: Koko-koko-puoli-koko-koko-puoli-koko, mutta kuva otelaudasta näyttää että sävelet D ja D# soivat, ei oikein käy järkeen. Tällöin A-miksolyydisessä olisi se C eikä C#, Entäs kun A-miksolyydinenhän on D-duurin viides moodi, niin D-duurissa kyllä on se C#. Säähh, mielestäni olen jo kertaalleen sisäistänyt moodien idean, mutta nyt ei leikkaa.
 
Mun kirjan mukaan soitettuna A-miksolyydinen olisi A-molli, nyt joko väsyttää liikaa, tai unohdan jotakin.

Katotaanko sitä lyydistä dominanttia ja syytä siihen myöhemmin... tai jos Ambitusta kiinnostaa selittää miksi Simpsons-moodi sopii tuohon V-asteen dominanttiseiskalle niin anna mennä.
 
Kyllä minua kiinnostaa, jos vaan joku jaksaa selittää.
 
EDIT: Netistä kun haki miksolydian mode, niin löytyikin ihan järkeen käyvää settiä. Toivotaan etten ole lukenut ihan puuta heinää tosta kirjasta.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Ambitus
23.08.2016 21:35:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: Mutta eihän A-miksolyydisessä ole C# säveltä, mutta C on.
 
Väärin...A-miksolyydisessä on C#
 
Juzpe: Mää taas kelaan tollasen.....tsäbädäbä...simpsons=lyydinen dominantti
 
Aika hankalasti kelaat :D Eli käytännössä soitat kaikille soinnuille miksolyydistä (A-mikso, D-mikso ja E-mikso). Tai no...kaikki tyylillään. Ei se väärin oo kelata sävellajin pohjasäveltä ja soveltaa siihen (samat saatanan nuotit siellä kuitenkin viuhuu). Itse kyl miettisin tollasta modaalista musiikkia (=blues) niitten sointujen pohjasävelten kautta, eikä sävellajin kautta. Missäs kohtaa toi simpsons juttu tuli? Multa meni hieman ohi...
 
Jucciz
23.08.2016 23:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Otetaas vaikka 12-tahtinen blues esimerkiksi siitä miten moodeja voi sovelta käytännössä. Mennään A:sta. A7:lle naputellaan A-miksolyydistä, D7:lle A-doorista ja E7:lle A-joonista (eli duuria)
 
Jotenkin kamalan työläs hahmotustapa minusta. Mulle ainakin on paljon tärkeämpää ja helpompaa hahmottaa soinnun pohjasävel ja soinnun (ts. asteikon) laatu siihen päälle. Emmää suostu ajattelemaan D- tai E-pohjaisia sointuja siitä vinkkelistä, mikä A-pohjainen asteikko siihen käy. Turhaa kuormitusta pääkopalle, ainakin siis omalla kohdalla.
Juzpe
24.08.2016 01:18:42 (muokattu 24.08.2016 01:22:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Missäs kohtaa toi simpsons juttu tuli? Multa meni hieman ohi...
 
Siis lyydisen dominantin lempinimi on tuo "simpsons"-moodi. Se teemahan lähtee melko kivalla likillä ko. laatikosta. E-lyydistä dominanttia tarjoilin siis siihen E7-soinnulle. Ja juu, kyä siihen se miksolyydinen tulee joka soinnulle. Tosin mun mielestä on ihan eri homma soittaa A-doorista ku D-miksolyydistä vaikka niissä samat sävelet onkin. Tulee soitettua eri sormituksilla ja eri ööm... tuota... asioita eli judskia... :P
Jucciz:
Kyseessähän ei ollu mun tapa hahmottaa asiaa vaan ihan puhtaasti 12-tahtisen blueskierron käyttäminen sen hahmotuksen harjoitusvälineenä. Mä kun en hahmota lainkaan vaan vedän pelkkää autopilottiräbläystä. Se on vähä semmosta hommaa, että kun nääs latasee tarpeeks hauleja taivaalle niin tuurilla joku osuu johonkin....
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Jucciz
24.08.2016 02:14:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten on se, että ainakin mulle moodit ja asteikot ovat vain tietyn kuuloisia (ts. rakenteeltaan tietynlaisia) säveljoukkoja, eivätkä ne automaattisesti kytkeydy mihinkään tiettyyn sormitukseen: ne voivat siis alkaa mistä kohtaa otelautaa hyvänsä (ts. miltä kieleltä ja mistä asemasta hyvänsä) ja päättyä myös ihan minne tahansa. Siitä syystä mun on vaikea ymmärtää, miksi A-doorinen tai D-miksolyydinen pitäisi oletusarvoisesti rakentaa tai polkaista käyntiin eri asemasta tai eri sormituksesta tai ajatella nimenomaan "maantieteellisesti" eri asioina, kun kerran ne sisältävät samat sävelet eli kuulostavat täysin samoilta. Toki se kulloinenkin soiva juurisävel kannattaa hahmottaa suhteessa omaan tekemiseensä - tai pikemminkin päinvastoin - mutta se onkin toinen juttu.
heviäijä
24.08.2016 10:22:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Väärin...A-miksolyydisessä on C#
 
No sitähän minäkin, eli kirjan kuva on piiretty huonosti, eikö miksolyydisessä ole suuri terssi, jos ensimmäistä säveltä ajatellaan pohjasävelenä.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Juzpe
24.08.2016 12:11:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki se kulloinenkin soiva juurisävel kannattaa hahmottaa suhteessa omaan tekemiseensä - tai pikemminkin päinvastoin - mutta se onkin toinen juttu.
 
No tää mainittu "toinen juttu" ajaa kyllä mut käyttään erilaisia sormituksia ja sijoittumaan kartalla eri tavalla. Ei tä mikään tietosesti reenattu asia ole vaan ihan jälkikäteen tehty havainto omista tekemisistä. Aina välillä tulee kysyneeksi itseltään: "Miks mää ny tällai vedän?" Vähä niinku lentäs autopilotilla ja jälkikäteen selvittelis että missä tuli käytyä ja mitä tehtyä vai oliko kenties pelikaani turbiinissa. Lentäjiä me vaan ollaan, ei jumalia.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Juzpe
24.08.2016 12:12:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heviäijä: No sitähän minäkin, eli kirjan kuva on piiretty huonosti, eikö miksolyydisessä ole suuri terssi, jos ensimmäistä säveltä ajatellaan pohjasävelenä.
 
On. Se on samammoine ku duuri (tai jooninen) mutta pienellä septimillä.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
finlanderr
02.09.2016 10:33:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Tämän voi siirtää teoriapalstalle, jos ei kitarapalsta ole hyvä paikka. Kitarajormat vaan näiden kanssa monesti painiskelee.
 
Katsotaanpa niitä moodeja hieman. Eli siis niin, että miten ne poikkeavat perusduurista/ mollista, vieläpä niin että itsekin sen ymmärrän, eli helvetin yksinkertaisesti.
 
Olen itse opetellut asian niin, että moodeillakin on "duuriversio" ja "molliversio", ja nämä ovat keskenään samalla tavalla rinnakkaisia (eli sisältävät samat sävelet) kuin ihan peruksen duuri ja mollikin. Tämä hiukan helpottaa asian hahmottamista. Kun moodeista puhutaan niin perusduuri on nimeltään jooninen ja molli aiolinen. Lokriseen moodiin ei tässä oteta kantaa. Bläkmetallijätkät ottakoon asiasta selvää itse.
 
Tässäpä nämä parit:
 
Duuriversio Molliversio
Jooninen Aiolinen
Lyydinen Doorinen
Miksolyydinen Fryyginen
 
Nämä parit suhtautuvat siis toisiinsa samalla logiikalla kuin duuri ja mollikin. Suinkaan ei ole olennaista opetella ulkoa miten joku C#-lyydinen asteikko menee, vaan asiaa kannattanee lähestyä siltä kannalta, että miten se poikkeaa perusmollista.
Katsotaanpa ne erot C-duuria ja A-mollia hyödyntäen:
 
C-jooninen (elikkästeen perusduuri) C-D-E-F-G-A-H
C-Lyydinen C-D-E-F#-G-A-H ja kuten huomaamme, 4. sävel on ylennetty. Muuten samaa paskaa kuin duurikin.
C-Miksolyydinen C-D-E-F-G-A-Bb ja sehän se on semmoinen moodi, jossa 7. sävel on alennettu.
 
Sitten ne mollihommat. Mennäänpäs A-mollista, että tulee mahdollisimman vähän risuaitaa.
A-Aiolinen (eli perusmallin luonnollinen molli) A-H-C-D-E-F-G
A-Doorinen (eli lyydisen "rinnakkaismoodi") A-H-C-D-E-F#-G alkaako joku logiikka häämöttää? Ylennetty 6. sävel.
A-Fryyginen (eli miksolyydisen rinnkkaismoodi) A-Bb-C-D-E-F-G, samat sävlet kuin miksolyydisessä. Jep Jep.
 
Ettäkö mihinkäkö niitä sitten käytetään?
Noilla "modaalisilla" äänillä voi ensinnäkin ihan vaan maustaa soittoaan, tai sitten voi oikein alleviivata olevansa jossain moodissa. Tai voihan sitä jotain pikku analyysiä tehdä sointuasteista, eix jeh? Tietääpähän vähä mitä sointuja pitäs näkyä, että kannattaa johonkin moodiin ittesä tunkee.
 
No katsotaanpa malliksi A-doorisen sointuasteet, ihan vaan kolmisointuina näin alkuun:
 
I asteen soinnuksi näyttäisi muotoutuvan A-molli
II asteen soinnussa vaikuttaisi olevan H, D ja F#. Hoomollilta näyttää.
III asteen soinnuksi tulee C, E, G elikkäs ihkaoikea C-duuri.
IV asteelle saadaan varmaan tuo Hoomollin rinnakkainen duuri, eli D-duuri
V asteelle vois arpoa jonkun kivankin, mutta E, G, H muodostaa tylsästi E-mollin
VI asteella pukkaa F#-vähennettyä. F#-A-C, kolme pientä terssiä pinossa, eli vähennetty.
VII asteella saadaan sitten tokkiinsa V-asteen rinnakkainen duuri väkisinkin, eli G-duuri
 
Tuollaisten sointujen esiintyminen samassa biisissä peräjälkeen saattaa viitata siihen, että kannattaa harkita doorisen moodin soveltamista melodioiden ja impropyllyilyn yhteydessä.
 
Analysoikaahan sointuasteet muillekin moodeille.
 
Jatketaanpa tästä toisella kertaa ja otetaan harmonisen mollin moodit mukaan!
 
E: vähä korjasin.

 
Satuinpa vilkaisemaan tätä ja vihdoin asia avautuu jopa minulle ymmärrettävässä muodossa. Olen siis itse asiassa käyttänyt moodeja tietämättäni jo vuosia.
 
Ja sitä onnistumisen elämystä kun arvasin jo etukäteen mikä tuo lokrinen moodi on! Arvasin sen kun siinä viitattiin bläckmetalliin. KIITOS!!!!
 
PS: Miksi nämä teoriajutut yritetään selittää niin usein liian hankalasti?????
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
baron
02.09.2016 11:22:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe:.
 
Otetaas vaikka 12-tahtinen blues esimerkiksi siitä miten moodeja voi sovelta käytännössä.

 
Huono esimerkki kun perusblueskierto ei oo tonaalista musiikkia, ei missään sävellajissa ole sointuja A7, D7, E7.
 
Fiksuinta on ajatella että siinä on pohjasävelen mukaiset miksolyydiset, tai sitten sävellajin mukainen mollipentatoninen, molliblues tai duuriblues asteikko.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Juzpe
02.09.2016 14:00:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Huono esimerkki kun perusblueskierto ei oo tonaalista musiikkia, ei missään sävellajissa ole sointuja A7, D7, E7.
 
Fiksuinta on ajatella että siinä on pohjasävelen mukaiset miksolyydiset, tai sitten sävellajin mukainen mollipentatoninen, molliblues tai duuriblues asteikko.

 
No just tän takiahan se on hyvä esimerkki ku ei voi vaan sokkona vetää laatikosta X vaan pitää ottaa juuri mainitsemasi pohjasävelen mukaiset miksolyydiset, tai mun tapauksessa A-miksolyydinen, A-doorinen ja A-jooninen (ajattalutapaero, samat nuotit) huomioon.
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
lessthanthree
14.09.2016 23:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: No just tän takiahan se on hyvä esimerkki ku ei voi vaan sokkona vetää laatikosta X vaan pitää ottaa juuri mainitsemasi pohjasävelen mukaiset miksolyydiset, tai mun tapauksessa A-miksolyydinen, A-doorinen ja A-jooninen (ajattalutapaero, samat nuotit) huomioon.
 
Jos ite soittasin niin, että ajattelisin aina A:n pohjalta kaiken, niin äänivalinnat huononis kyllä roimasti. Kun kelailee sointujen mukaan, niin tulee painotettua varmemmin niitä istuvampia ääniä soittoon.
 
Juzpe
14.09.2016 23:18:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lessthanthree: Jos ite soittasin niin, että ajattelisin aina A:n pohjalta kaiken, niin äänivalinnat huononis kyllä roimasti. Kun kelailee sointujen mukaan, niin tulee painotettua varmemmin niitä istuvampia ääniä soittoon.
 
No tuota... kysehän on hahmotushommista. Tottahan sille D7:lle tulee vedettyä erityylistä hommaa ku A7:lle tai E7:lle. Itse lähestyn asiaa ennemminkin siinä järjestyksessä, että soitan ensin ja jos tarttee analysoida niin kelailen sit jälkeenpäin, että mikähän tää asia teoriakirjan mukaan oli nimeltään... :D Yleensä ei mitään niin merkittäviä oivalluksia tuu, että tarttis oikein analysoida vaan 99,7%:sti autopilottipaskaa tulee suollettua.
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Brownie
19.10.2016 11:38:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ikinä ymmärtänyt moodeista mitään. Olen kyllä soittanut modaalista jazzia, mutta en tiedä onko sillä mitään tekemistä moodien kanssa.
 
Juzpe
19.10.2016 12:11:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brownie: En ole ikinä ymmärtänyt moodeista mitään. Olen kyllä soittanut modaalista jazzia, mutta en tiedä onko sillä mitään tekemistä moodien kanssa.
 
No nyt kun kiinnostuneena luit ton artikkelin aiheesta, niin paraniko ymmärryksesi asiasta?
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Brownie
19.10.2016 16:42:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: No nyt kun kiinnostuneena luit ton artikkelin aiheesta, niin paraniko ymmärryksesi asiasta?
 
Ei, koska minulla on Astingin oireyhtymä ja valikoiva lukihäiriö.
 
Juzpe
19.10.2016 17:37:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Brownie: Ei, koska minulla on Astingin oireyhtymä ja valikoiva lukihäiriö.
 
Ok. Suosittelen käyntiä lääkärissä jos niistä on harmia. Mikäli taas ei ole niin toivon hauskoja, nautinnollisia ja antoisia hetkiä modaalisen jazzin parissa. *halihali*
 
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «