Muusikoiden.net
06.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Moodit lyhyesti
1 2 3
Juzpe
26.01.2015 17:01:53 (muokattu 26.01.2015 17:05:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän voi siirtää teoriapalstalle, jos ei kitarapalsta ole hyvä paikka. Kitarajormat vaan näiden kanssa monesti painiskelee.
 
Katsotaanpa niitä moodeja hieman. Eli siis niin, että miten ne poikkeavat perusduurista/ mollista, vieläpä niin että itsekin sen ymmärrän, eli helvetin yksinkertaisesti.
 
Olen itse opetellut asian niin, että moodeillakin on "duuriversio" ja "molliversio", ja nämä ovat keskenään samalla tavalla rinnakkaisia (eli sisältävät samat sävelet) kuin ihan peruksen duuri ja mollikin. Tämä hiukan helpottaa asian hahmottamista. Kun moodeista puhutaan niin perusduuri on nimeltään jooninen ja molli aiolinen. Lokriseen moodiin ei tässä oteta kantaa. Bläkmetallijätkät ottakoon asiasta selvää itse.
 
Tässäpä nämä parit:
 
Duuriversio Molliversio
Jooninen Aiolinen
Lyydinen Doorinen
Miksolyydinen Fryyginen
 
Nämä parit suhtautuvat siis toisiinsa samalla logiikalla kuin duuri ja mollikin. Suinkaan ei ole olennaista opetella ulkoa miten joku C#-lyydinen asteikko menee, vaan asiaa kannattanee lähestyä siltä kannalta, että miten se poikkeaa perusmollista.
Katsotaanpa ne erot C-duuria ja A-mollia hyödyntäen:
 
C-jooninen (elikkästeen perusduuri) C-D-E-F-G-A-H
C-Lyydinen C-D-E-F#-G-A-H ja kuten huomaamme, 4. sävel on ylennetty. Muuten samaa paskaa kuin duurikin.
C-Miksolyydinen C-D-E-F-G-A-Bb ja sehän se on semmoinen moodi, jossa 7. sävel on alennettu.
 
Sitten ne mollihommat. Mennäänpäs A-mollista, että tulee mahdollisimman vähän risuaitaa.
A-Aiolinen (eli perusmallin luonnollinen molli) A-H-C-D-E-F-G
A-Doorinen (eli lyydisen "rinnakkaismoodi") A-H-C-D-E-F#-G alkaako joku logiikka häämöttää? Ylennetty 6. sävel.
A-Fryyginen (eli miksolyydisen rinnkkaismoodi) A-Bb-C-D-E-F-G, samat sävlet kuin miksolyydisessä. Jep Jep.
 
Ettäkö mihinkäkö niitä sitten käytetään?
Noilla "modaalisilla" äänillä voi ensinnäkin ihan vaan maustaa soittoaan, tai sitten voi oikein alleviivata olevansa jossain moodissa. Tai voihan sitä jotain pikku analyysiä tehdä sointuasteista, eix jeh? Tietääpähän vähä mitä sointuja pitäs näkyä, että kannattaa johonkin moodiin ittesä tunkee.
 
No katsotaanpa malliksi A-doorisen sointuasteet, ihan vaan kolmisointuina näin alkuun:
 
I asteen soinnuksi näyttäisi muotoutuvan A-molli
II asteen soinnussa vaikuttaisi olevan H, D ja F#. Hoomollilta näyttää.
III asteen soinnuksi tulee C, E, G elikkäs ihkaoikea C-duuri.
IV asteelle saadaan varmaan tuo Hoomollin rinnakkainen duuri, eli D-duuri
V asteelle vois arpoa jonkun kivankin, mutta E, G, H muodostaa tylsästi E-mollin
VI asteella pukkaa F#-vähennettyä. F#-A-C, kolme pientä terssiä pinossa, eli vähennetty.
VII asteella saadaan sitten tokkiinsa V-asteen rinnakkainen duuri väkisinkin, eli G-duuri
 
Tuollaisten sointujen esiintyminen samassa biisissä peräjälkeen saattaa viitata siihen, että kannattaa harkita doorisen moodin soveltamista melodioiden ja impropyllyilyn yhteydessä.
 
Analysoikaahan sointuasteet muillekin moodeille.
 
Jatketaanpa tästä toisella kertaa ja otetaan harmonisen mollin moodit mukaan!
 
E: vähä korjasin.
 
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku
Numb
26.01.2015 18:26:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

+
 
Ei mulla muuta.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
Juzpe
26.01.2015 20:15:07 (muokattu 26.01.2015 20:34:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatketaanpas hieman. Ennen kuin penetroidutaan siihen harmoniseen molliin oveluuksineen, niin katsotaan hiukan miten niitä moodeja voipi treenata.
 
1. Selvitellään omassa päässä edellisessä sepustuksessani oleva asia.
2. Otetaan joku kiva sointukierto, jammailuraita, yms. joka menee siinä moodissa mitä halutaankin kuunnella.
3. Improillaan/ sävelletään melodia ko. jammailuraidan päälle ja samalla "maistellaan" miltä se moodi oikein kuulostaa
4. Siirrytään takaisin vaiheeseen 1, vaihdetaan moodia jne...
5. Toistetaan koko loppuelämän ajan
 
Esimerkkikiertoja:
 
C- miksolyydinen:
 
| C | C | F | Bb |
 
E- doorinen:
 
| Em9 | Em9 | D | A |
 
Itte saa edellä kirjoitettujen ohjeiden mukaan keksiä omat tai laiskemmat hakee taustaraitansa säätuubista.
 
E: Niin ja miksolyydistä voipi koittaa pentatonisen- ja blues-asteikon lisämausteena vaikkapa ihan perus 12-tahtiseen bluussikierrokseen.
 
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku
Sammo
27.01.2015 10:02:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Jatketaanpas hieman. Ennen kuin penetroidutaan siihen harmoniseen molliin oveluuksineen, niin katsotaan hiukan miten niitä moodeja voipi treenata.
 
Esimerkkikiertoja:
 
C- miksolyydinen:
 
| C | C | F | Bb |

 
Noinhan se menee. Itse olen ehkä Frank Gambalen linjoilla että vielä enemmän moodien soundi menee päähän kun niitä treenaa pedaalibasson päälle. Eli käytännössä etsii kaksi (tai kolme) kolmisointua jotka edustaa moodia parhaiten ja ne perussävelen päälle. Esim:
 
jooninen : | C/C | G/C | F/C |
doorinen : | Eb/C | F/C |
fryyginen :| Eb/C | Db/C |
lyydinen: | Em/C | D/C | tai | C/C | D/C |
mixolyydinen : | Bb/C | C/C | tai | Gm/C | Am/C |
aiolinen : | Eb/C | Ab/C |
lokrinen : | Ebm/C | Db/C |
 
Noihan on suurin osa myös ihan norminelisointuja, mutta mä ainakin tykkään soolojen soitossa hahmottaa harmoniaa mieluummin kolmisointujen kuin nelisointujen kautta -- nelisointuarpeggiot tuppaa kuulostamaan enemmän sormiharjoituksilta. Ja tykkään Larry Carltonista.
 
"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
Juzpe
27.01.2015 14:34:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Noinhan se menee.
 
Jebs. Mä koitin semmosta mahtollisimman yksinkertasta reeniä näin alkuun hahmotta. Paras tapa hahmottaa asia paperilla lienee ihan itse pähkäillä nelisointuina nuo sointuasteet joka moodille ja sit siitä aika nopeesti hahmottuu moodin yleissoundi, kuulokuva ja harmoninen ympäristö missä sitä voi/kannattaa soveltaa.
 
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku
Chunga
27.01.2015 14:38:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hieno kirjoitus! Sait plussaa!
 
Periaatteessa tällä samalla tavalla pystyy sisäistämään oikeastaan minkä tahansa harmonisen ilmiön. Lyhyesti: kuuntele miltä kuulostaa ja opi tunnistamaan se.
 
Vaikka musiikki kuulostaisi hyvältä, se ei välttämättä ole sitä.
Juzpe
27.01.2015 14:42:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: Erittäin hieno kirjoitus! Sait plussaa!
 
Periaatteessa tällä samalla tavalla pystyy sisäistämään oikeastaan minkä tahansa harmonisen ilmiön. Lyhyesti: kuuntele miltä kuulostaa ja opi tunnistamaan se.

 
Teoriakirjoissa (ainakin siinä mitä itse luin aikanaan, olikohan I vai II-kurssin kirja) asia on selitetty aivan saatanan monimutkaisella tavalla, enkä ymmärtänyt siitä yhtään mitään. Tuo yllä kuvaamani opettelutapa asialle on taas ihan käytännön treenaamisen ja itse tehdyn päättelyn lopputulosta ja ainakin osuu minun hahmotuskyvylleni paljon paremmin.
 
"Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa, "Don't be a fan or that shit might hit you!" - Joku
Juzpe
12.05.2015 10:35:21 (muokattu 12.05.2015 14:09:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostellaanpa vähän ja jatkellaan lupaamallani asialla muun kuin peruksen duuri-/molliympäristön judskista. Käydään läpi pari muuta hyödyllistä harmonista pelikenttää. Ne ovat harmoninen molli ja kaksoisharmoninen eli unkarilainen molli.
 
Mennään taas A-pohjaisesti niin vältytään ylimääräiseltä risuaidalta.
 
Harmonisessa mollissa 7. sävel on ylennetty, joten siis itse asteikkö näyttää tältä:
 
A-H-C-D-E-F-G#
 
Veikeää tässä on se, että perus duuri/molliympyröissä ei esiinny puolentoista sävelaskeleen etäisyyksiä kahden peräkkäisen sävelen välillä. Tässähän sellainen kuitenkin on tuon 6. ja 7. sävelen välissä.
 
Puretaanpa hiukan auki sointuasteita (nelisoinnut sitten omalla ajalla kotiläksynä), että päästään seuraavaan asiaan:
I-aste A-C-E, eli A-molli
II-aste H-D-F, eli H-vähennetty
III-aste C-E-G# eli C-ylinouseva
IV-aste D-F-A eli D-molli
V-aste E-G#-H eli E-duuri. Pelimies huomaa C:n luuraavan tuolla myöskin ja tarvittaessa tarjoaa ylinousevaa sointua... Eli E-G#-C
VI-aste vaatiikin hiukan enempi tarkastelua. Normaalistihan sinne syntyy F-duurisointu (sävelet F-A-C) mutta myös F-mollisoinnun (mikäli G# ja Ab oletetaan samaksi säveleksi) rakennusaineet sieltä löytyvät.
VII-asteella onkin sitten G#-H-D, kolme pientä terssiä, eli vähennetty. Kun tuoho VII asteelle muodostaa nelisoinnun G#-H-D-F niin ainekset dimitiluun on katettu pöytään...
 
Kaksoisharmonisessa mollissa ollaankin jo hiukan ihanampien judskien äärellä.... :D Katsotaan taas kylmän rauhallisesti millainen itse asteikko on:
 
A-H-C-D#-E-F-G#
 
Niinkuin Juice lauloi "On siellä tritonus ja kromatiikka ja kaikki sitä diggaa... hau hau, sitten ho ho..."
 
Sointujahan tosta rakentelee jo naapurin tontille asti, katellaan vähän perusmuotoisia juttuja alkuun ja sitten rakennellaan vähä seksikkäämpää buugiee.
 
I-aste A-C-E eli A-molli
II-aste H-D#-F no perkele mikäs se tämä tämmöinen on? Suuri terssi eikä puhdasta kvinttiä vaan vähennetty. Lienee Hb5 sitten.
III-aste on syönyt C-E-G# eli C-ylinousevan soinnun
IV-asteella D#-F-A eli tuoda... eihän tässä oo mitään järkee, ninkö? D#sus2b5 anyone?
V-asteella sitten E-G#-H elicks E-duuri.
VI-asteella samat leikit kuin harmonisessa mollissa eli F-duuri tai F-molli.
VII-asteella mollia tarjolla normaalisti. Elicks G#-H-D#
 
Tuon asteikossa esiintyvän kromaattisen ripulin eli D#-E-F takia voi alan mies kehitellä hiukan erityyppisiäkin sointuja tuonne sekaan. Esimerkkinä vaikkapa A:sta aloittaen tuollaista Am#5 tyyppistä ratkaisua. Melkein hotsittais tsekata muutama nelisointu mitä noista palikoista saa aikaan. Parhaat palat kootusti:
- AmMaj7#5 eli A-C-F-G#
- AdimMaj7 eli A-C-D#-G#
- EaugMaj7 E-G#-C-D# joka on jo huimaa kamaa
Sokerina pohjalla:
- D#sus2b5addb9 eli D#-F-A-E
- Hsus4b5 eli H-E-F
 
Taidan luvata tehdä tähän asti läpikäydyistä judskista esimerkki-improt drone-basson päälle kuhan kerkiän.
 
http://maihinnousu.net/a/3524
 
Tuonne sitten lisäilen asiaa kun asiaa tarttuu haaviin.
Siirsin yksinpuehluni tänne:
http://muusikoiden.net/artikkelit/1975
Juzpe
04.07.2016 10:32:16 (muokattu 04.07.2016 10:32:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

418 päivää sitten viimeks päivitin artikkelia ja heti tänään taas räpsähti uutta juttua. Pankaas heitellen ideoita, että mitä tonne vois laitta tekstimuodossa.... Pahoitelen kovin kun ei ole ollut aikaa duunailla audiota.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
iPadGuitarist
04.07.2016 11:36:19 (muokattu 04.07.2016 11:36:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaiselle tavalliselle kuolevaiselle tuo teoria ei aukea, mutta lukuisien tuubituntien jälkeen moodit aukesivat käytännön tasolla tämän videon avulla. Kaveri on muutenkin tosi hyvä opettaja.
 
https://www.youtube.com/watch?v=N7tblNziRfE
 
hallu
04.07.2016 11:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussaa juzpelle. Luulin jo tajunneeni moodit, mutta en ollut tajunnut tuota duuri/molli juttua, jonka tajuan nyt. sinun ansioistasi. Kiitos Juzpe :-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Juzpe
04.07.2016 12:34:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Plussaa juzpelle. Luulin jo tajunneeni moodit, mutta en ollut tajunnut tuota duuri/molli juttua, jonka tajuan nyt. sinun ansioistasi. Kiitos Juzpe :-)
 
Jos lokrista ei lasketa mukaan, niin moodien tajuamiseen riittää rinnakkaisuuden tajuaminen ja sit ne 2 ääntä joilla mollista saadaan fryyginen tai doorinen. Toki sit pitää hiffata niiden vaikutus sointuasteisiin. Jos sitä sitte suraavalla kerralla kirjottelis Arabialaisesta moodista, joka on kans tosi käyttis tietyntyyppistä tunnelmaa haettaessa. Paljastan sen verran, että kyseessä on kaksoisharmonisen mollin 2. moodi.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Juzpe
04.07.2016 12:40:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iPadGuitarist: Tällaiselle tavalliselle kuolevaiselle tuo teoria ei aukea, mutta lukuisien tuubituntien jälkeen moodit aukesivat käytännön tasolla tämän videon avulla. Kaveri on muutenkin tosi hyvä opettaja.
 
https://www.youtube.com/watch?v=N7tblNziRfE

 
Guthrie Govanilla on sama asia jollain opetusvideolla kans, mutta se video kestää noin 4 minuuttia. :D Eikä noiden moodien opettelu mitään erikoismiesten hommaa ole, kuten edellä kirjotin, ton rinnakkaisuuden ja kahden äänen tajuaminen on tässä se tärkein pointti.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Ambitus
04.07.2016 12:59:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Guthrie Govanilla on sama asia jollain opetusvideolla kans, mutta se video kestää noin 4 minuuttia. :D Eikä noiden moodien opettelu mitään erikoismiesten hommaa ole, kuten edellä kirjotin, ton rinnakkaisuuden ja kahden äänen tajuaminen on tässä se tärkein pointti.
 
Yleensä mennään perse edellä puuhun kun aletaan opettelee kaikkia moodiasteikoita ulkoa, eikä perusosaaminen yllä Am-pentatonisen ykkösasemaa edemmäs. Kaikkein helpoin tapa omaksua moodit on opetella sointuja ja niiden sisään muodostuvat asteikot. Sitten kun tietotaito kasvaa, niin sointulaajennokset myös kasvavat ja tätä myötä myös erilaiset moodit. Jengi pitää moodeja jotenkin vaikeana tajuta, koska ne esitetään juurikin asteikkomuodossa, hassut nimet, saatanasti muistamista sekä epäselkeät astemerkinnät, jotka useimmille on hepreaa.
 
Juzpe
04.07.2016 13:18:19 (muokattu 07.07.2016 09:06:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Yleensä mennään perse edellä puuhun kun aletaan opettelee ulkoa...
 
Lyhensin vähä. Mullahan ei oo erillisiä sormituksia eri moodeille lainkaan, enkä muutenkaan käytä kun noin kolmea tai neljää asteikkosormitusta yhteensä. Kaikki muut nakkijärjestykset on vaan pikku muutoksin tehtyjä variaatioita noista. Kyllä sen soiton pitäs mun mielestä painottua siihen että tajuaa ja hahmottaa kuuloaistin musiikillisen kontekstin ja sitä kautta sit osaa kaivaa työkalupakista oikeat asiat.
Ulkoa jos lähtee opettelemaan likkejä, asteikoita, fraaseja, sointujen sormituksia yms. niin ulkoa muistettavaa paskaa kertyy korvien väliin ihan saatanasti, mutta varsinainen asia eli musikaalisuus ja osaaminen ei juurikaan kehity.
 
E: En tiä oonko itse menny perse edellä puuhun opetellessani ensiin moodeihin liittyvät "muutokset" perus duuri/molli lähtökohtaan nähden ja sitten rakennellu siihen päälle noi harmoniset asiat elikkäs sointuympäristön. Eli vähän niingy tossa edellä sanoit, mutta järjestys toisin päin.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Ambitus
05.07.2016 14:00:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Lyhensin vähä.
 
Emmä tarkoittanut sinua, jauhoin niinqy yleisesti ;)
 
Juzpe
07.07.2016 09:02:31 (muokattu 07.07.2016 09:03:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Emmä tarkoittanut sinua, jauhoin niinqy yleisesti ;)
 
Joo, en mä henkilökohtasena ottanukkaa :D Oli vaan pakko editoida tarpeettomat sanat pois välistä, kun melko vahvasti vastustan asioiden opettelua ulkoa musiikissa ja yleensä elämässä. Oivaltaminen on paljon parempi (ja alkuun vittumaisempi) tapa opetella asioita.
 
Kevennys: Kyl se Am-penan 1. asema tarjoaa jo ihan hyvät mahikset ottaa haltuun pikku hiljaa ainakin doorista ja fryygistä lisämaustoa. Useimmiten se peruspena on tatuoitu selkärankaan ihan ekana asteikkojuttuna, niin siihen päälle on ihan hyväkin hahmottaa asioita.
 
Perkele ku ei meinaa tuubista löytyä sitä Govanin videoa aiheesta. 4 minuttia ja ASIA KUNNOSSA.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Ambitus
07.07.2016 18:33:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzpe: Joo, en mä henkilökohtasena ottanukkaa :D Oli vaan pakko editoida tarpeettomat sanat pois välistä, kun melko vahvasti vastustan asioiden opettelua ulkoa musiikissa ja yleensä elämässä. Oivaltaminen on paljon parempi (ja alkuun vittumaisempi) tapa opetella asioita.
 
Kevennys: Kyl se Am-penan 1. asema tarjoaa jo ihan hyvät mahikset ottaa haltuun pikku hiljaa ainakin doorista ja fryygistä lisämaustoa. Useimmiten se peruspena on tatuoitu selkärankaan ihan ekana asteikkojuttuna, niin siihen päälle on ihan hyväkin hahmottaa asioita.
 
Perkele ku ei meinaa tuubista löytyä sitä Govanin videoa aiheesta. 4 minuttia ja ASIA KUNNOSSA.

 
Olisiko ollut tästä irroitettu video:
https://www.youtube.com/watch?v=e2t6OIa4d-c
 
Krice
08.07.2016 18:33:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoriapuolella jo mainitsin tämän tyypin, joka on kyllä oikeasti aika hyvä opettamaan näitä teoriajuttuja.
https://www.youtube.com/watch?v=d_DxhbYwJDA
 
heviäijä
17.07.2016 22:10:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Yleensä mennään perse edellä puuhun kun aletaan opettelee kaikkia moodiasteikoita ulkoa, eikä perusosaaminen yllä Am-pentatonisen ykkösasemaa edemmäs. Kaikkein helpoin tapa omaksua moodit on opetella sointuja ja niiden sisään muodostuvat asteikot.
 
Tyhmä tarvitsee konkreettisen esimerkin. Mitä tarkoitit tuolla sointujen sisään muodostuvilla asteikoilla? Harmoninen Am ja AmMaj7? Vai jotain muuta? Moodien idean ymmärrän ja fryygistä, fryygistä dominanttia ja doorista tulee käytettyä, kun olen niihin mieltynyt, mutta ainahan voi oppia lisää.
 
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti