Muusikoiden.net
04.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Skaaloilla vai mikä kuulostaa hyvältä?
1
balanced1
14.11.2014 10:13:12 (muokattu 14.11.2014 10:13:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=pQSobhEO_FU

Tuli mieleen taas tuosta Lynchin videosta, että kuinta tärkeää on noudattaa jonkun tietyn skaalan kulkua. Lynch sanoi ettei oikeasti muista kuin pentatonisen asteikon ja onhan tuo ihan mieletöntä soittoa, mollissa mennään, mutta kuka voi sanoa tuosta mitään skaalaa mitä soitetaan?

GAS never dies.
hallu
14.11.2014 13:16:14

Asteikko on vain tapa tarkastella melodiakulkuja uskon ma. Tuomas Väinölä sanoi, että skaala ei ole kuningas, vaan fraasi on. Eli kuuntele mestareita ja opi miten niitä likkejä ja fraaseja käytetään niin opit luomaan itse lisää niitä. Skaala ei kerro mikä kuulostaa hyvältä, vaan selittää miksi se kuulostaa hyvältä. Skaala ei kerro mitä soittaa, vaan miten soittaa.

Asteikot ovat tapa purkaa musiikkia teoriaksi, mutta ne ovat työläs tapa johtaa teoriaa musiikiksi. Sitä paitsi pitäytymällä liiaksi skaaloissa siitä soitosta tulee helposti kaavamaista, mutta soittamalla suoraan musiikkia sinulla on koko otelauta käytössäsi sensijaan että käyttäisit vain seitsemää kahdestatoista sävelestä.

En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
balanced1
14.11.2014 15:05:57

hallu: Asteikko on vain tapa tarkastella melodiakulkuja uskon ma. Tuomas Väinölä sanoi, että skaala ei ole kuningas, vaan fraasi on. Eli kuuntele mestareita ja opi miten niitä likkejä ja fraaseja käytetään niin opit luomaan itse lisää niitä. Skaala ei kerro mikä kuulostaa hyvältä, vaan selittää miksi se kuulostaa hyvältä. Skaala ei kerro mitä soittaa, vaan miten soittaa.

Asteikot ovat tapa purkaa musiikkia teoriaksi, mutta ne ovat työläs tapa johtaa teoriaa musiikiksi. Sitä paitsi pitäytymällä liiaksi skaaloissa siitä soitosta tulee helposti kaavamaista, mutta soittamalla suoraan musiikkia sinulla on koko otelauta käytössäsi sensijaan että käyttäisit vain seitsemää kahdestatoista sävelestä.

Aika osuvasti sanoiksi puettu.

GAS never dies.
hallu
14.11.2014 16:03:28

balanced1: Aika osuvasti sanoiksi puettu.

Kiitos:-) minunkin mielestä Tuomas Väinölä on fiksu jätkä ja ihan hemmetin kova kitaristi

En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
passe
15.11.2014 00:35:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä Hallu! Erinomaista aivonystyröiden ärsyttämistä tällaiselle innokkaalle aloittelijalle.

Skaaloista tulee hirveän helposti sellainen turvaverkko. Niitä on tutun turvallista pumpata ylös alas, mutta aika nopeastihan se käy selväksi ettei se yksinään johda yhtään mihinkään.

Fraasit. Termi esitelty, ei kun harjoittelemaan. Mutta miten?

Offtopic:inkin Riskillä avaudun tässä toisestakin päivänpolttavasta ajatuksesta: kromaattinen sormitreeni. Tästähän tasaisin väliajoin aina väännetään, että onko se hyvä vai huono asia ja onko se musiikkia vai ei. Juuri tällä hetkellä se tuntuu itselleni juuri siltä mikä tästä puuttui, että sai seuraavan vaihteen silmään.

Mutta kysymys teille jotka ette noista tykkää: mitä tilalle? Siis ihan konkreettisia harjoituksia.

"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
Jucciz
15.11.2014 00:49:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itteä on helppo lainata. :D

Palautetaan mieleen vaikka tämä ketju, jossa oli tarkoituksena kerätä oikean musiikin seasta sen verran haastavaa soitettavaa, että siinä tekniikalle tehdään hyvää, mutta korvatkin saisivat nauttia musiikista eikä aivottomasta sävelten yhdistelystä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9756261

Joku kyseli joskus treeniohjelmaa kitaralle, tässä oli mun ehdotus:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=7828675#p7828675

Kromaattisista 1-2-3-4 -treeneistä olin joskus tätä mieltä, ja olen edelleen:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=11149807#p11149807

"Harjoituksia ja vinkkejä kitaristille":
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=10801643#p10801643

"Olenko jäänyt jälkeen kehityksessä?":
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=1319380#p1319380

Ottakaa se, mikä irti lähtee ja palatkaa myöhemmin uudestaan. :)

Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
passe
15.11.2014 01:04:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Loistavaa! Jos kaikki threadit olisivat yhtä informatiivisia suhteessa postausten määrään niin tässähän oltaisiin professorismiehiä kaikki tyynni.

"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
tomaattiorava
21.11.2014 21:06:42

hallu: Skaala ei kerro mitä soittaa, vaan miten soittaa.
Eiks se mee just nimenomaan päinvastoin? Eihän skaalat kerro fraseerauksesta mitään vaan niistä hyväksi todetuista intervallirakenteista joiden lomassa fraaseerausta voi harjoittaa.

kekkuliheikki
22.11.2014 10:22:55

Mun mielesta kaikki skaalat on osa sointua. Vittu kun en osaa naita teoriatermeja Suomeksi mutta yritan selittaa (eli mun H on B :)). Otin Scott Hendersonilta justiinsa Skypetunnin ja selvitti mulle hyvan harjoituksen. Olin tehnyt aiemmin samaa mutta skaalan savelilla.

Kannattaa opetella arpeggiot ensiksi. Joka puolella otelautaa. Eli otat sointukulun ja kun sointu vaihtuu siirryt seuraavaan lahimpaan sointusaveleen samalla kielella. Vaikkapa Fee-Fi-Fo-Fum ja yla-e.

EbM7, D7, Gm7, AbM7, BMaj7 jne...

G(3) A(5) Bb(3) C(3) D#(3)

Sitten alkaa korostelemaan noita kromaattisesti, muuntele rytmia jne... Talla paasee hyvin eroon kokosavel-puolisavelaste soitosta jota tulee harrastettua liian tiuhaan skaalojen kanssa.

Kun tarpeeksi soittaa niin ajattelee enemman intervalleina. Ainakin minun tapauksessa.

Fraseeraus, time ja soundihan on tarkeinta. :)

En allekirjoita.
Krice
22.11.2014 13:50:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skaala on harmoninen intervallirakenne! Olisiko se hyvä nimitys?

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti