Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suuren suuri plektraote -gallup!
1 2
tender.insanity
17.10.2014 11:30:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gallupit kiellettyjä, tiedän, mutta tämä sentään voi saada ihan keskustelua aikaan.

Miten pidät plektraa?

Mulla on aina ollut vähän omalaatuinen tapa, eli useimmiten komppisoittelussa peukalo, etu- ja keskisormi pitää kiinni. Välillä peukalo ja keskisormi. Sitten kun siirrytään sooloilemaan, niin ote muuttuu perinteiseksi peukku/etusormi -yhdistelmäksi.

Jostain luin, että kitaristi usein pitää kynää kädessä samalla lailla kuin plektraa. Mulla tosiaan kirjoittaessa tai piirtäessä on juurikin se kolmen sormen ote.

www.enfarce.com
milkman
17.10.2014 13:04:50 (muokattu 17.10.2014 13:06:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän miten sattuu. Jokin kolmen sormen pysyvä kaava siinä kai on, mutta tyyli kyllä vaihtelee otteessa, vaikka soitettava musiikki ei vaihtelisikaan. Ongelmani on, että en oikein koskaan ole oppinut (jaksanut harjoitella riittävästi) soittamaan plektralla niin, että se tuntuisi luontevalta.

Eli juu, kohta 12 vuotta sähkökitaraa soittaneena etsin edelleen plektraotteitani.

Yallup
17.10.2014 14:51:54

Itsekin harrastan kolmen sormen plekuilua, vaikka se on periaatteessa väärin. Pienenä myönnytyksenä kuitenkin kun etusormi on nuorempana viottunut, niin sillä ei voi tehdä kaikkea normaalisti. Olen kyllä yrittänyt, mutta se sormi ei vaan pelaa kunnolla. Ei siinä ole edes tunto jokapaikassa ja viimeinen nivel on jäykkä.

"Tosta se taitaa lähteä.."
Funkånaut
17.10.2014 15:00:49

Monasti en edes käytä plektraa, mutta kun käytän niin peukku/etusormiote on valintani. En henkilökohtaisesti edes osaa ottaa kolmen sormen otetta plekusta siten, että soittaminen olisi edes etäisesti sujuvaksi tulkittavissa.

Tykkään soittaa myös sormilla plektran kanssa, joten mitä vähemmän sormia pitää plektrasta kiinni niin sitä kätevämpää se on.

"... And two hard-boiled eggs." Laatumusaa
sustain65
17.10.2014 15:06:38

Peukalon ja etusormen välissä.

Tosin ihan juuri näinä päivinä olen miettinyt plektran ja kielen välistä kulmaa, että onko "oikein" tai siis soittamisen ja soundin kannalta sopivasti. Nyt plektra on koko ajan viistosti suhteessa kieleen ylhäältäpäin katsottaessa. Vaikuttaa olennaisesti kyllä soundiin, verrattuna siihen että plektra on kielen suuntaisesti. Jos lähtisin muuttamaan tuota, niin täytyisi jotenkin muuttaa sitä miten pidän plektraa. Ehkä plektran asentoa ja otetta plektrasta pitäisi osata muunnella soitettavan jutun mukaan?

Bf109
17.10.2014 16:27:18 (muokattu 17.10.2014 16:28:09)

tender.insanity:
Jostain luin, että kitaristi usein pitää kynää kädessä samalla lailla kuin plektraa. Mulla tosiaan kirjoittaessa tai piirtäessä on juurikin se kolmen sormen ote.

Ei niin mitään samaa noissa otteissa ainakaan mulla. Saako kynästä edes järkevää otetta pelkästään kahdella sormella?

Plekusta kiinni aina samalla lailla kahdella sormella, vain siinä on pientä eroa tilanteen mukaan paljonko kärkeä jättää näkyville. Lyijykynässä taas tarpeen mukaan 3, 4 tai 5 sormea kiinni.

73nd3r
17.10.2014 17:21:56

http://the-gadgeteer.com/2009/08/29 … eels-zerogravity-orbit-guitar-pick/

pappasfin
17.10.2014 18:42:03 (muokattu 17.10.2014 20:28:07)

Pelkällä peukku ja etusormella aina, sooloili tai komppas.
Näin jää niitä muita sormia enempi sitten vaikka Chicken Pickin hommaan jos tarvii.

Kynää sitten tuleekin pidettyä peukku-etu- keskisormi otteella.

PappaSFin
Paakkis
17.10.2014 19:42:42

Peukku/keskari, mul ei ole etusormesta jälel ku puolet ja sil o wtun hankala soittaa..

Sammo
18.10.2014 13:01:49

tender.insanity: Mulla on aina ollut vähän omalaatuinen tapa, eli useimmiten komppisoittelussa peukalo, etu- ja keskisormi pitää kiinni. Välillä peukalo ja keskisormi. Sitten kun siirrytään sooloilemaan, niin ote muuttuu perinteiseksi peukku/etusormi -yhdistelmäksi.

Tarkkailin itteäni ja näyttäsi että mulla on vähän sama. Soolot ja isommalla kädellä komppaus menee perinteisellä. Harjaus taas hoituu näköjään kolmella sormella ja vielä siten että pleku kääntyy niin, että kaulan puoleinen reuna plekusta osoittaa yläviistoon. Itse asiassa tuo kulma tuntuu vaikuttavan soundiin melko paljon, alaviistoon soundi on jonkin verran enemmän keskiäänivoittoinen. Jännä juttu.

"With me, I play loud. It's right out there. My manhood is right on the table. Examine it, pick it up, if you will. There it is." - Nigel Tufnell, Guitar Player Oct. '84
Jucciz
19.10.2014 22:40:57

sustain65: Peukalon ja etusormen välissä.

Näillä mennään. Siinä jää vielä kolme plektrakäden sormea muuhun räpeltämiseen.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
hallu
19.10.2014 23:03:14

Peukku ja etusormi pitelee plekua ja koura on vähän niinkö nyrkissä jos ei kolmelle muulle sormelle keksi jotain hommaa (riippuu vähän musasta ja soittaako rytmiä vai sooloa). Pinsettiote, kynäote, tms. ei minulta luonnistu.

En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
antnis
19.10.2014 23:57:45

Hiukan vähäinformatiivinen galluppi jos pysytään näin yleisellä tasolla. Kiinnostavampi olisi tietää vaikka kuvien kanssa, että missä kohtaa plekua pidetään ja miksi. Miten paljon etusormi koukistuu jne.

varpio
20.10.2014 00:53:38 (muokattu 20.10.2014 00:55:01)

Periaatteessa yritän pidellä ja soitella siten kuin Uli tässä selittää: https://www.youtube.com/watch?v=K9JAEWTBNfw

Tuo kolmen sormen ote vaan ei minulta kovin hyvin luonnistu joten peukalolla ja etusormella soittelen enimmäkseen. Tärkeää on pidellä noita sormia sillä tavalla koukussa että välillä ranteen lisäksi voi liikuttaa sormien niveliä (lähinnä kai peukalon), sillä saa ehkä tiettyä lisätarkkuutta. Ja yleensä pidän plektraa juuri tuolla lailla kulmassa, mutta se kulman suuruus taitaa vaihdella suurestikin, riippuen esim. siitä mitä kieltä soittaa ja kuinka nopeasti. Eri otteilla ja kulmilla saa eri saundia mutta eipä sitä kovin tietoisesti tule mietittyä.

E: niin ja välillä ankkuroin muita sormia esim. pleksiin, mikkeihin tai ylempiin kieliin, en tiedä tarkalleen milloin ja miksi.

barclay
20.10.2014 11:24:33 (muokattu 20.10.2014 11:25:02)

Kolmella sormella. Etusormi ja keskari plekun alla ja peukalo päällä. Luonnollista. Yritin äsken myös peukalo-keskisormi ja peukalo-etusormi -otteita, mutta ne tuntuivat honteloilta ja epätarkoilta..

Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli http://www.mikseri.net/kostiainenproj
Arkka
20.10.2014 12:41:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.dropbox.com/sc/fhtgxstcujongw6/AADNMEQhHrCHkmp7r9_ciaLda

Siinä minuutin soittamisen jälkeen ote, joka on siis eri ote kuin se millä plektrasta otan kiinni ennen soittamista. Kuinka yleistä mahtaa olla tuo kärjen osoittaminen enemmän peukun osoittamaan suuntaan? Tekniikkavelhoilla tuo on varmaan enempi 90 asteen kulmassa.

Oleellista mulle on myös tuo, että sitä ei montaa milliä peukun takaa näy. Leikkaan peukaloplektrastakin osan pois (siis kerran vuodessa kun sellasta tarvii).

tukse
20.10.2014 19:57:46

Itse pidän näin:
https://www.dropbox.com/s/bwpxbii4h … s2zl/2014-10-20%2019.47.30.jpg?dl=0

En tiedä tuo on vaan tuntunut parhaimmalta. Jos laitan peukalon ja etusormen väliin plektran niin sormet osuu kieliin.

Put up or shut up
Jucciz
20.10.2014 21:20:09

tukse: Itse pidän näin:
https://www.dropbox.com/s/bwpxbii4h … s2zl/2014-10-20%2019.47.30.jpg?dl=0

En tiedä tuo on vaan tuntunut parhaimmalta. Jos laitan peukalon ja etusormen väliin plektran niin sormet osuu kieliin.

Tarkennus pöydänjalkaan ja sitten lähikuva sormista ja plekusta. ;)

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
LesPaul70
21.10.2014 09:52:03

Ilmoittaudun sen perinteisen peukalo+etusormen nivel -otteen käyttäjäksi.

Ihan ekan bändini aikana olin - itseoppineena ja kauan ennen nettiaikaa - oli kolmen sormen "pinsettiote", pleku peukun, etusormen ja keskisormen välissä. Kyllähän se siinä rässibändissä vielä meni, kun komppauksessa oli paljon downstrokea, mutta muuten oli turhan rajoittava. Upstrokeilla tulokset aika heikkoja: nopea sahaus ja edestakaisin ramppa-ramppa (tyyliin DP: Black Night) oli epätarkkaa ja soundasi karsealta, usealta kieleltä edestakaisin menevät tekniikat kuten edestakaiset arpeggiot, sweeppauksen ja alternate/economy pickingin sai kokonaan unohtaa. Eivät yksinkertaisesti olleet silloisen tekniikkani rajoissa, ja isoin rajoittava tekijä löytyi juuri tuostaa plekuotteestani.

Nykyisen plekuotteen opettelu meinasi sitä, että meni jokunen viikko opetellessa koko ohjelmisto "uudelleen". Mutta maksoi itsensä nopeasti takaisin, kun pystyi tekemään helposti juttuja, jotka olivat ennen olleet turhan hankalia tai peräti mahdottomia. Muutenkin plekukontrolli, soiton tarkkuus ja soundikin paranivat merkittävästi.

Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
LesPaul70
21.10.2014 10:05:45

Lisäisin vielä, että nykyisessä plekutekniikassa oleellista melko lyhyt välimatka sormen ja kielen välissä. Hyvä grippi tärkeä, että pleku ei vaihda asentoaan tai "karkaa" kesken biisin, vaikka soittajan sormet hikoilisivat. Nämä vaatimukset täyttäviä plekuja ovat esim. Ibanezin "pisara" (sandpaper grip), Jazz III ja John Petruccin signature-pleku.
Pidemmät plekut (Fender-mittaiset) vetäisen sivuleikkurilla Ibanezin pisaran mittoihin ja teräväkärkisiksi ennen käyttöönottoa.

Minulla tämä mahdollistaa parhaan plekukontrollin ja tarkkuuden soitossa.

Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti