Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua slide-soittoon
1
silhouette
03.10.2014 14:14:57 (muokattu 03.10.2014 14:24:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen aloittanut opettelemaan sliden soittoa ja kaipaisin vähän neuvoja muutaman kysymyksen kanssa:
 
1. Pitääkö kitaran kielien korkeutta nostaa jos haluaa soittaa slaidilla? Ja, jos pitää, niin miten se kielten nosto onnistuu ihan normaalin Yamahan akustisen kitaran kanssa?
 
2. Onko kitarassa jolla slaidia soitetaan hyvä olla ohut tai paksu kielisetti?
 
3. Ja, soittaako ketään ns. kunnon slide-soittaja normaalissa E-vireessä vai soittavatko nämä slideilijät aina jossain muussa vireessä kuin juuri tuo normaalivire? Ja, jos viitsitte, niin laittaisitteko mulle esimerkkejä sellaisista kitaristeista jotka soittavat slaidia perus/normaalivireessä.
 
Kiitos! =)
 
Aina voi yrittää.
Chunga
03.10.2014 14:27:46 (muokattu 03.10.2014 14:28:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Minä olen aloittanut opettelemaan sliden soittoa ja kaipaisin vähän neuvoja muutaman kysymyksen kanssa:
 
1. Pitääkö kitaran kielien korkeutta nostaa jos haluaa soittaa slaidilla?

 
Ei oo pakko, mutta se helpottaa. Jonkinlainen peruskorko täytyy toki olla, että slide-soitto on ylipäänsä mahdollista (putki ei paina kieltä nauhavälin aiheuttamaan kuoppaan)
 
2. Onko kitarassa jolla slaidia soitetaan hyvä olla ohut tai paksu kielisetti?
 
Tähän en osaa vastata, luulisin ettei ole ihan hirveästi merkitystä
 
3. Ja, soittaako ketään ns. kunnon slide-soittaja normaalissa E-vireessä vai soittavatko nämä slideilijät aina jossain muussa vireessä kuin juuri tuo normaalivire? Ja, jos viitsitte, niin laittaisitteko mulle esimerkkejä sellaisista kitaristeista jotka soittavat slaildia perus/normaalivireessä.
 
Jos haluat soittaa blues-komppikitaraa, niin avosointuvireeseen laittaminen helpottaa, koska silloin sulla on lähes aina vapailla kielillä oikeita ääniä (olettaen että vire/capo on oikeassa sävellajissa).
https://www.youtube.com/watch?v=ehmTfSO441g&feature=youtu.be&t=1m12s
 
Slidella pystyy normaalivireessa soittamaan suht ok yksiäänistä melodialinjaa, esim:
https://www.youtube.com/watch?v=SdbJjrrj3Ik
 
Kiitos! =)
 
We've gone full circle.
elsewhere
03.10.2014 14:29:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Minä olen aloittanut opettelemaan sliden soittoa ja kaipaisin vähän neuvoja muutaman kysymyksen kanssa:
 
1. Pitääkö kitaran kielien korkeutta nostaa jos haluaa soittaa slaidilla?
 
2. Onko kitarassa jolla slaidia soitetaan hyvä olla ohut tai paksu kielisetti?
 
3. Ja, soittaako ketään ns. kunnon slide-soittaja normaalissa E-vireessä vai soittavatko nämä slideilijät aina jossain muussa vireessä kuin juuri tuo normaalivire? Ja, jos viitsitte, niin laittaisitteko mulle esimerkkejä sellaisista kitaristeista jotka soittavat slaidia perus/normaalivireessä.
 
Kiitos! =)

 
1. Ei tarvitse, jos saa sen muuten soimaan puhtaasti ja kauniisti. Käytännössä se voi olla hyvin hankalaa jos kielet ovat kohtuullisen matalalla, varsinkin jos haluaa käyttää yhtään enemmän vibraa. Hyvänä puolena slidesoitossa on se, että se ei yleisesti ottaen ole ihan kauhean vaativaa kitaraa kohtaan, joten Torilta bongatulla satasen squierilla pääsee jo pitkälle.
 
2. Makuasia ja soundikysymys, kuten aina. Kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Itse tykkään aika ohuesta.
 
3. En muista tiedä ja itsekin olen vaan satunnainen harrastelija, mutta kyllä slidellä voi soittaa ihan hyvin myös normaalivireessä. Se vaan vaatii erilaista tekniikkaa ja varsin hyvää demppaamista, koska väärien kielten soiminen kuulostaa helposti rumalta. Kannattaa kokeilla pienikokoista slideä ja kahta keskimmäistä kieltä. Helpompaa se kyllä avovireessä on...
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
silhouette
03.10.2014 14:41:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: Slidella pystyy normaalivireessa soittamaan suht ok yksiäänistä melodialinjaa, esim:
https://www.youtube.com/watch?v=SdbJjrrj3Ik

 
Nättiä soittoa muuten Timolta ja Teemulta, kiitos linkistä!
 
Aina voi yrittää.
Willie87
03.10.2014 14:52:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Minä olen aloittanut opettelemaan sliden soittoa ja kaipaisin vähän neuvoja muutaman kysymyksen kanssa:
 
1. Pitääkö kitaran kielien korkeutta nostaa jos haluaa soittaa slaidilla? Ja, jos pitää, niin miten se kielten nosto onnistuu ihan normaalin Yamahan akustisen kitaran kanssa?
 
2. Onko kitarassa jolla slaidia soitetaan hyvä olla ohut tai paksu kielisetti?
 
3. Ja, soittaako ketään ns. kunnon slide-soittaja normaalissa E-vireessä vai soittavatko nämä slideilijät aina jossain muussa vireessä kuin juuri tuo normaalivire? Ja, jos viitsitte, niin laittaisitteko mulle esimerkkejä sellaisista kitaristeista jotka soittavat slaidia perus/normaalivireessä.
 
Kiitos! =)

 
1. Niin kuin tuli jo esille, niin se helpottaa soittoa kun ei putki särise nauhoihin vahingossa. Mutta kyllä matalammallakin actionilla pystyy soittamaan.
 
2. Käsittääkseni paksu kielisetti helpottaa soittamista. Oleellinen tekijä on kielen jännitys, esim. teräskielisellä akustisella on mielestäni paljon helpompi vedellä putkella verrattuna sähkökitaraan, sillä kielet ovat sen verran jäykempiä etteivät ne pääse särisemään nauhoihin.
 
3. Yksi hyvä perusvire on EADGHD. Tällöin saat duurisoinnut soitettua yhdeltä nauhaväliltä neljältä ylimmältä kieleltä. Virittämällä EGDGHD voit käyttää duurisointuun viittä ylintä kieltä ja DGDGHD on sitten avoin G-viritys.
 
Veikkaisinpa että suurimmassa osassa putkella soitettuja biisejä on jonkinlaista virityskikkailua helpottamassa soittoa. Muistaakseni esim. Free Birdissä kitaristilla oli kaksi G-vireistä kieltä (G ja H). Lisäksi tarina kertoo että satulan päällä oli jonkinlainen metallinpala nostamassa kieliä studiossa.
 
lapio
03.10.2014 15:16:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette:
 
1. Pitääkö kitaran kielien korkeutta nostaa jos haluaa soittaa slaidilla? Ja, jos pitää, niin miten se kielten nosto onnistuu ihan normaalin Yamahan akustisen kitaran kanssa?
 
Kiitos! =)

 
Helpoin tapa nostaa kieliä akkarissa on varmaan löysätä kaularautaa. Oman kokemukseni mukaan tilusäätöisellä (kielet matalalla) on vähän hankalampi soittaa slidellä. Korkeammilla kielillä voi olla vähän kovempi tatsi.
B-tone-flat
03.10.2014 22:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiukan normaalia paksummat kielet helpottaa myös aloittamista. Jäykempinä helpommin kontrolloitavissa. Actionia on helpoin nostaa laittamalla satulan alle snadi shimmi.
 
Slide-soitossa soitto-tekniikka korostuu. Se soitatko avoimella vai standardi vireellä ei ole tekniikan kannalta tärkeää. Sen sijaan tekniikan kannalta oleellinen asia joka kannattaa päättää heti alussa on soitatko plekulla vai sormilla.
 
Marshall Amps have a Black Tone and thundering sound of a good ol' Alabama Train.
silhouette
03.10.2014 22:58:38 (muokattu 03.10.2014 23:00:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Slide-soitossa soitto-tekniikka korostuu. Se soitatko avoimella vai standardi vireellä ei ole tekniikan kannalta tärkeää. Sen sijaan tekniikan kannalta oleellinen asia joka kannattaa päättää heti alussa on soitatko plekulla vai sormilla.
 
Sen mitä nyt olen soittanut sliden kanssa, niin olen soittanut sormilla. Jotenkin se vaan tuntuu luonnistuvan multa paremmin kuin plektran kanssa soittaminen ja sillä tavalla pystyn paremmin kontrolloimaan soittamiseni dynamiikkaa ja vivahteita.
 
Aina voi yrittää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «