Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohjeita pikkaukseen?
1 2
hallu
27.09.2014 15:41:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jzci: En ole oikeen koskaan tajunnut tätä asennetta, että sitä pidetään suurinpiirtein jonain ylpeyden aiheena kun ei jaksa tai kiinosta treenata. Jos joku juttu ei mene, joka pitäisi saada menemään, niin eikö se ole ihan typerää olla ottamatta selvää että miksi se ei mene? Jos taas ei kiinosta että meneekö vai ei, niin mitä tolkkua sitä on tulla kertomaan ketjuun jossa kysellään että miten homman saisi kulkemaan paremmin?
 
Ymmärrän pointisi ja ei nyt ehkä ylpeillä muuten kuin kuka tahansa on soitostansa ylpeä. Sellainen seikka on kuitenkin hyvä mainita, että kaikki jutut voidaan soittaa monella tavalla ja se ilmaisullinen tarve oikeastaan määrää sen, että minkälaista tekniikkaa se vaatii. Tämä foorumi on niin tavattoman tekniikkapainotteinen, että on ihan hyvä kun joku välillä muistuttaa, että "....mitä välii, vedä siltä kun hyvältä tuntuu...". Ja ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa eikä yhtä oikeaa tekniikkaa oikestaan mihinkään asiaan. Ja niistä persoonallisista lähestymistavoista syntyy se kaikki rikkaus ja omaperäinen ilmaisu.
 
BB King sanoi jossain haastattelussa, että olisi penskana halunnut oppia soittamaan slidellä ja kun oli siihen liian kömpelö niin kuitenkin ihaili sitä soundia ja koitti keksiä toisia tapoja lähestyä sitä ja kuten me tiedämme hän tulikin siinä ohessa luoneeksi ihan oman tyylin.
 
Ei sillä etteikö tekniikkaa voisi opetella ja vähintäänkin tutustua erilaisiin tapoihin soittaa kitaraa, mutta ei siihen hirttäytyä pidä. Minun mielestä hyvä asenne on että jos ei osaa/opi soittamaan nopeasti (ts. se ei tunnu riittävän mielekkäältä, että viitsisi nähdä sitä kaikkea vaivaa jota se vaatisi), niin soittaa sitten hitaammin. Jos biisiin ei sovi hidas soitto, niin valikoi ne tärkeimmät nuotit ja soittaa ainoastaan ne, jotka hitaamminkin kerkiää.
 
Jos pitää tärkeänä soittaa nopeasti, niin sitten pitää tehdä lujasti töitä oppiakseen soittamaan nopeasti, mutta se ei ole ainoa tapa. Eikä edes ainoa oikea tapa.
 
tender.insanity: ...................................Tarkoitan sillä sitä, että jos joku *valitsemasi kitarasankari tähän* soittaa jonkun jutun tietyllä lailla, niin pitääkö oppia itse täysin samalla lailla? Missä on se oma juttu sitten?
 
Satriani näin esimerkiksi sanoi että on aina ollut kehno pickaaja, joten alkoi vetelemään lickit legatolla. Hyvinhän se sen homman hoitaa.

 
Tämä. Siinä se on sama asia vain ytimekkäämmin ilmaistuna.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Jzci
27.09.2014 16:41:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Sen verran monta vuotta tässä tullut soiteltua, että vaikka joku tekniikka hieman "väärä" on, niin eipä sitä hetkessä muuteta. Ja miksi muuttaa? Se millä tavalla soitat, on juuri sinun oma tyyli.
 
Tässähän ei nimenomaan ole mitään väärää jos siihen omaan tapaan/ulosantiinsa on itse tyytyväinen, mitä ketjun aloittaja ilmeisesti nimenomaan ei ole. Jos joku asia omassa soitossa mättää, niin onhan se mielestäni ihan järkevää ensin yrittää paikallistaa mikä se ongelma on ja sitten pyrkiä korjaamaan se sellaiseksi että lopputulos kuulostaa siltä miltä itse tahtoo, sen sijaan että hinkkaa vaan menemään ja toivoo että jonain päivänä se juttu yhtäkkiä kuulostaakin siltä kuin haluaa.
 
Tarkoitan sillä sitä, että jos joku *valitsemasi kitarasankari tähän* soittaa jonkun jutun tietyllä lailla, niin pitääkö oppia itse täysin samalla lailla? Missä on se oma juttu sitten?
 
Ei nyt välttämättä täysin samalla tavalla, mutta ei siinä nyt mielestäni ole mitään väärää ottaa mallia niistä jotka ovat jossain asiassa hemmetin taitavia. Suurimmalle osalle soittajia se oma tyyli kuitenkin muodostuu siitä että niitä ideoita ja asioiden toteutustapoja varastellaan sieltä sun täältä, instrumentista ja tyylilajista riippumatta, ja pidemmän päälle ne sulautuvat siksi omaksi tyyliksi. Se, että tähän pyrkii tietoisesti ei mielestäni millään tapaa tuhoa sitä omaa juttua.
 
Satriani näin esimerkiksi sanoi että on aina ollut kehno pickaaja, joten alkoi vetelemään lickit legatolla. Hyvinhän se sen homman hoitaa.
 
Eli ensin oli ongelma, ja sitten siihen löytyi ratkaisu jolla homman sai pelittämään haluamallaan tavalla.
 
Ketjun aloittaja puhuu siitä että omassa soitossa joku tökkii, niin ei ole kovin rakentavaa sanoa että vedä vaan siltä niinkuin tuntuu. Se on ihan suotavaa pysähtyä hetkeksi tutkimaan mikä siinä ei toimi ja miettiä että mitä sille asialle voi tehdä, vaikka sitten tutkimalla jonkun osaavan soittajan tyyliä ja matkimalla perässä. Tuo ongelman löytäminen tosin voi olla joissain tilanteissa melko vaikeaa, ja noiden ongelmakohtien paikallistamisessa jostain osaavasta opettajasta on takuulla suuri apu. Yksi varsin yleinen tuollainen ongelma ainakin nopeasta pikkauksesta puhuttaessa on se, että luullaan että vika on siinä että oikea käsi ei toimi tarpeeksi nopeasti, tai että vasemman käden sormet eivät pysy perässä, vaikka ongelma on todellisuudessa se että kädet eivät pelaa synkassa keskenään.
Tawsky
27.09.2014 17:07:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No yksi juttu tulee mieleen, jos tuo on sun perussoundi. Vähennä säröä ainakin harjoitellessasi ja ota kaiku kokonaan pois ainakin harjoitellessasi. Niin ja hidasta soittoasi ainakin harjoitellessasi, että ajatus ehtii mukaan.
 
Tää sama tuli mullekin mieleen tuosta.
 
Ja sitten siitä varsinaisesti pikkaamisesta sen verran että ainakin tuon videon perusteella näyttää aloittaja tekevän turhan isoja liikkeitä alternate picking-hommassa. Ei sitä mahdottoman nopeasti voi soittaakaan jos pleku liikkuu hervottomia matkoja joka kerta kun osuu kieleen.
 
Minä lähdin alternatea (tässä tapauksessa lähinnä kolme nuottia per kieli juoksutuksissa) treenaamaan sillä että opettelin ensin soittamaan kolme nuottia yhdellä kielellä puhtaasti. Siinä voi käyttää mitä kuvioo tykkää, vaikka jonkun asteikon sormitusta tai sitten jotain symmetristä juttua joka ei välttämättä kuulosta niin kivalta. Sitten lisäsin aina yhden kielen lisää kun alkoi sujumaan.
 
En minä vielä tässä vaiheessa mikään mahdottoman nopea ole mutta edistystä on tapahtunut sentään.
 
saatanan paska ade -Traditional
freakingenius
27.09.2014 18:25:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: Tää sama tuli mullekin mieleen tuosta.
 
Ja sitten siitä varsinaisesti pikkaamisesta sen verran että ainakin tuon videon perusteella näyttää aloittaja tekevän turhan isoja liikkeitä alternate picking-hommassa. Ei sitä mahdottoman nopeasti voi soittaakaan jos pleku liikkuu hervottomia matkoja joka kerta kun osuu kieleen.

 
Ja sama vasemmalla kädellä.
 
hallu
27.09.2014 18:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jzci: Tässähän ei nimenomaan ole mitään väärää jos siihen omaan tapaan/ulosantiinsa on itse tyytyväinen, mitä ketjun aloittaja ilmeisesti nimenomaan ei ole. Jos joku asia omassa soitossa mättää, niin onhan se mielestäni ihan järkevää ensin yrittää paikallistaa mikä se ongelma on ja sitten pyrkiä korjaamaan se sellaiseksi että lopputulos kuulostaa siltä miltä itse tahtoo, sen sijaan että hinkkaa vaan menemään ja toivoo että jonain päivänä se juttu yhtäkkiä kuulostaakin siltä kuin haluaa.
 

 
Ei nyt välttämättä täysin samalla tavalla, mutta ei siinä nyt mielestäni ole mitään väärää ottaa mallia niistä jotka ovat jossain asiassa hemmetin taitavia. Suurimmalle osalle soittajia se oma tyyli kuitenkin muodostuu siitä että niitä ideoita ja asioiden toteutustapoja varastellaan sieltä sun täältä, instrumentista ja tyylilajista riippumatta, ja pidemmän päälle ne sulautuvat siksi omaksi tyyliksi. Se, että tähän pyrkii tietoisesti ei mielestäni millään tapaa tuhoa sitä omaa juttua.
 

 
Eli ensin oli ongelma, ja sitten siihen löytyi ratkaisu jolla homman sai pelittämään haluamallaan tavalla.
 
Ketjun aloittaja puhuu siitä että omassa soitossa joku tökkii, niin ei ole kovin rakentavaa sanoa että vedä vaan siltä niinkuin tuntuu. Se on ihan suotavaa pysähtyä hetkeksi tutkimaan mikä siinä ei toimi ja miettiä että mitä sille asialle voi tehdä, vaikka sitten tutkimalla jonkun osaavan soittajan tyyliä ja matkimalla perässä. Tuo ongelman löytäminen tosin voi olla joissain tilanteissa melko vaikeaa, ja noiden ongelmakohtien paikallistamisessa jostain osaavasta opettajasta on takuulla suuri apu. Yksi varsin yleinen tuollainen ongelma ainakin nopeasta pikkauksesta puhuttaessa on se, että luullaan että vika on siinä että oikea käsi ei toimi tarpeeksi nopeasti, tai että vasemman käden sormet eivät pysy perässä, vaikka ongelma on todellisuudessa se että kädet eivät pelaa synkassa keskenään.

 
Täytyy kyllä tunnustaa, että olet täysin oikeassa eikä tuohon kommenttiisi voi oikein vastaankaan väittää:-)
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
vvaltsu
27.09.2014 21:44:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellään on kyllä vähän sama lähestymistapa kuin tender.insanitylla. Pikkaan miten sattuu siis, kunhan vaan kuulostaa hyvältä. Jos joku juttu tuntuu vaikealta soittaa, niin siinä vaiheessa rupean kattomaan, jos sitä voisi helpottaa kattomalla järkevämmät sormitukset tai pikkaussuunnat. Outside picking on meikäläisen mielestä paras keino nopeuttaa soittoa, economya en käytä käytännössä ikinä. Economy on siitä vähän huono tekniikka, että sitä ei voi soveltaa ihan kaikkialle, kun taas alternatea voi. Panostan siis alternateen, sillä kun se on 100% hallussa niin economya ei tarvitse enää mihinkään. Kuulostaakin paljon jytymmältä. Jos haluaa soljuvaa soundia, niin suoraan vaan legatoa kehiin.
 
Life's too short to buy cheap gear.
Mor So
27.09.2014 22:54:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten Guthrie Govan kirjassaan kertoi, nopeat kitaristit eivät liikuta sormiaan yhtään nopeammin kuin muutkaan, he vain liikuttavat niitä vähemmän.
eli lähdet treenaamaan mahdollisimman pientä liikerataa, tässä hyvä esimerkki
https://www.youtube.com/watch?v=eyQGp5rDkmE
 
freakingenius
27.09.2014 23:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mor So: Kuten Guthrie Govan kirjassaan kertoi, nopeat kitaristit eivät liikuta sormiaan yhtään nopeammin kuin muutkaan, he vain liikuttavat niitä vähemmän.
eli lähdet treenaamaan mahdollisimman pientä liikerataa, tässä hyvä esimerkki
https://www.youtube.com/watch?v=eyQGp5rDkmE

 
Tsekatkaa Rick Graham!
 
freakingenius
27.09.2014 23:31:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu: Economy on siitä vähän huono tekniikka, että sitä ei voi soveltaa ihan kaikkialle, kun taas alternatea voi.
 
Mä ajattelen economya ehkä enemmän alternativen sisar tekniikkana enkä niinkään vastakkaisina tekniikoina. Economya voi käyttää tietyissä kohdissa vaikka muuten käyttäisi alternativea. Eihän ole pakko vain jompaa kumpaa, vaan ottaa hyödyt ja parhaat puolet molemmista.
 
Meursault
28.09.2014 11:29:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika samoilla linjoilla Jzci:n kanssa. Ensinnäkin kun treenaa (tekniikkaa) on luonnollisesti syytä keskittyä siihen mitä tekee ja miten tekee. Ja kun opettelee eri tekniikoita, joita Satriani halutessaan esimerkiksi kuitenkin osaa laajasti, niin on enemmän tapoja sitten ilmaista itseään. Ironista kyllä moni ei kuitenkaan näin tee vaikka eri tyylejä hallitsisikin. Kyllä eri tekniikoissa myös on kyse siitä miltä saundaa. Ja tällä taas on merkitystä kun yrittää kertoa jotain soitollaan. Lisäksi kun keskittyy näihin asioihin saa soittoonsa kontrollia.
 
Näistä syistä mietin treenatessani (tekniikkaa edelleen?) mitä oikeastaan olen tekemässä. Ehkä sitten joskus pystyn johonkin. Täydellisiähän meistä ei koskaan tule, eikä siihen varsinaisesti pidä pyrkiäkään. On myös eri asia kun treenaa biisiä tai bändin kanssa, saati sitten soittaa livenä! Silloin en näitä asioita mieti lainkaan.
 
Kuitenkin meillä jokaisella on omat vahvuutemme (soittajina tässä yhteydessä?), ja joillakin irtoaa tietyt asiat paremmin luonnostaan. Ehkäpä juuri alternate picking tai ehkäpä se on hillittömät legato juoksutukset, on ymmärrettävää että näitä vahvuuksiaan tuo esiin enemmän ja niitä jalostaa luonnollisesti myös enemmän.
 
Vaan hyvä on tehdä töitä myös heikkouksiensa saralla, joskaan en niitä jalostaisi ja vahvistaisi(nerokasta). Kuten tuossa joku sanoikin, omalta mukavuusalueeltaan on toisinaan varsin hyvä lähteä pois. Eikä tämä päde pelkästään soittamiseen. Usein tämä kuitenkin vaatii itsensä kohtaamista pimeällä kujalla. Edelleen monipuolisuus on valttia, se antaa useampia keinoja ilmaista itseään.
 
Lopuksi vielä sanottakoon että moni todella "kova" soittaja vetelee ihan alternatellakin. Kuten sanottua jokaisella tuntuu olevan ne muutamat vahvemmat osa-alueet joita viljelevät enemmän ja joihin varmasti saundillisesti ovat itse myös mieltyneet enemmän, Holdsworthillä legatot esimerkiksi. Jos puhutaan kuitenkin pikkaamisesta niin kovia alternate miehiä ovat vaikkapa Paul Gilbert, Steve Morse, Al Di Meola(!). Enkä siis usko että tällä, pikkaako alternatella vai economylla, lopulta on merkitystä esim. nopeuden kannalta, mutta saundeissa kyllä on eroa.
 
Muuten missä Satriani on kertonut tuon heikon alternaten olevan syynä legato painotteiseen soittoonsa? Olen nimittäin hänenkin alternate soittoaan kuullut ja kyllä se mut vakuutti, ajattelinkin syynä olevan enemmänkin mieltymys legatoihin?
 
yanera
28.09.2014 17:20:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No yksi juttu tulee mieleen, jos tuo on sun perussoundi. Vähennä säröä ainakin harjoitellessasi ja ota kaiku kokonaan pois ainakin harjoitellessasi. Niin ja hidasta soittoasi ainakin harjoitellessasi, että ajatus ehtii mukaan.
 
Niin hyvin kun soitatkin, niin nyt kuulosti siltä kuin etenisit sormet edellä..... pimeässä sillä tavalla hapuillaan. Anna ajatuksesi johtaa ja jos sormet kiirehtii edelle niin suitse ne. Soundista sen verran, että paljon säröä ja kaikua varsinkin delay, on kuin prinsessan patja. Siinä on mukava köllötellä, mutta ei siltä mihinkään ponnisteta telmitään vaan. Kuiva ja puhdas tai ainkain puhtaampi soundi antaa napakan ja tukevan pohjan josta voi ponnistaa mihin tahansa.
 
Pois mukavuusalueelta, siellä käydään välillä levähtämässä ja rentoutumassa, mutta sinne ei jäädä.

 
Kiitos vinkeistä.
 
Vesi hiiva ja sokeri.
sustain65
28.09.2014 18:07:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satrianin omasta mielestään "heikko" alternate on varmaan parempaa kuin monen kitaristin "hyvä".
 
yanera
15.10.2014 05:10:52 (muokattu 15.10.2014 05:11:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kommentista päätellen pikkaukseni ja vasen käsi eivät ole synkassa keskenään. No olen jo vedellyt 20-vuotta. Tuskin enää kauheasti kehittämiseen varaa on. Tyylini on tosin vanhanaikainen. Varhaisina eiskuvina toimivat slash ja hammetti, eivät mitään tiluttajia hekään...
 
Vesi hiiva ja sokeri.
hallu
15.10.2014 17:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Kommentista päätellen pikkaukseni ja vasen käsi eivät ole synkassa keskenään. No olen jo vedellyt 20-vuotta. Tuskin enää kauheasti kehittämiseen varaa on. Tyylini on tosin vanhanaikainen. Varhaisina eiskuvina toimivat slash ja hammetti, eivät mitään tiluttajia hekään...
 
Totta kai kehittämisen varaa on aina eikä 20 vuotta nyt mikään maailmanloppu ole, vaan olet vasta kulkenut soittajaurasi alkutaipaleen ja opetellut soittamaan ja olet astumassa seuraavalle tasolle.
 
Itse olen soittanut pitkään ja ollut välillä soittamattakin ja olen 45 vuotias ja harjoittelen taas aktiivisesti ja huomaan kehitystä tapahtuvan koko ajan. Se riippuu vain työmäärästä ja laadusta eli täytyy tunnistaa niitä asioita ja kohtia, missä haluaa kehittyä ja sitten keksiä keinot kehittymiseen ja netistähän löytyy älyttömästi tietoa miten harjoitella. Itse täytyy vain löytää tarkoitus ja motivoitua harjoittelemaan, niin mikä vain on mahdollista.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
tukse
16.10.2014 17:54:06 (muokattu 16.10.2014 18:09:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äijällä heiluu toi oikean käden pickkausliike kuin hullun mulkku mielettömän perseessä :D
 
Treenaa tuo alternate piikkaus semmoiseksi että teet mahdollisemman pientä liikettä oikealla kädelläsi, ja ala käyttämään vasemman käden pikkurilliä. Se että käyttää vain kolmea sormea, niin se rajoittaa tosi paljon soittamista.
 
https://www.youtube.com/watch?v=mfv7SgUH8z8
 
Tästä voi kattoa kuinka paljon kolmella sormella soittaminen rajoittaa vs 4 sormea.
 
https://www.youtube.com/watch?v=U__vtSWMGvk
 
Warren deMartini on varmaan teknisesti muutenki parempi, mutta ymmärrät varmaan pointin.
 
Put up or shut up
yanera
17.10.2014 18:52:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tukse: Äijällä heiluu toi oikean käden pickkausliike kuin hullun mulkku mielettömän perseessä :D
 
Treenaa tuo alternate piikkaus semmoiseksi että teet mahdollisemman pientä liikettä oikealla kädelläsi, ja ala käyttämään vasemman käden pikkurilliä. Se että käyttää vain kolmea sormea, niin se rajoittaa tosi paljon soittamista.
 
https://www.youtube.com/watch?v=mfv7SgUH8z8
 
Tästä voi kattoa kuinka paljon kolmella sormella soittaminen rajoittaa vs 4 sormea.
 
https://www.youtube.com/watch?v=U__vtSWMGvk
 
Warren deMartini on varmaan teknisesti muutenki parempi, mutta ymmärrät varmaan pointin.

 
Joo
 
Toi mun pätkä on 5v vanha. Kyllä nyt pitäisi jo olla tuosta kehitystä tullut. Laitan joku päivä uuden näytteen. Analysoitavaksi.
 
Vesi hiiva ja sokeri.
yanera
18.10.2014 22:14:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä saa minut tuntemaan lohtua:
 
https://www.youtube.com/watch?v=6W9eHEobkmc kohdasta 1 min
 
Vesi hiiva ja sokeri.
Thubby
19.10.2014 11:34:16 (muokattu 19.10.2014 11:34:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää hehkuttaa, että tuli oltua tuolla keikalla ja oli hyvä.
 
Niin aika iso liikerata tosiaan on plekukädellä. Itsekkin olen tässä työstänyt plekukäden tekniikkaa ja yrittäny saaha mahollisimman pientä ja hallittua liikettä. Ja pikkurillis näyttää kanssa aika orvolta. Sekin vaan mukaan soittoon. Miksi olla käyttämättä kaikkia käytettävissä olevia sormia?
 
Over thinking, over analyzing separates the body from the mind.
Krice
26.03.2015 21:55:08 (muokattu 26.03.2015 21:56:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisään tähän vanhaan ketjuun vinkin, jonka olen itse havainnut hyväksi tavaksi kehittää pikkausnopeutta (ja kai myös varmuutta). Eli soittaa kaikki nuotit pickaamalla. Ei siis helpota mitään pull off - hammer on -tyylisillä kikoilla, puhumattakaan täppäämisestä. Kehittää kummasti nopeutta, ja soveltuu tosi hyvin ainakin hevikitaristeille, jotka usein nopeuttaa soittoaan kikkailemalla. Tuolla tavalla pickkaamisen perusnopeus ja varmuus kehittyy hyvin, samoin pitää tosissaan alkaa miettimään mikä on paras/nopein tapa pickata (liittyen käden/ranteen/sormien liikkeeseen).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «