Muusikoiden.net
12.12.2017

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarointi + jälkikasvu
1 2 3 4
Kontiak
11.01.2014 20:42:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kekkuliheikki: Maassa maan tavalla. Tama on ménage a trois.

Kovasti globaalilta ilmiöltähän tuo sun kuviosi kuulostaa.

"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
JaaGeRMaisTeR
12.01.2014 04:41:41

Meillä tuo 11kk pyrkii olemaan hyvinkin aktiivisesti mukana. Ääniteknikon hommia hän nyt on duunaillut. Keskelle pedalilautaa makaamaan ja potikoita vääntelemään. Viimisin villitys oli vääntää volumet nupista osoittamaan pohjosta. Ihmetellä kovaa ääntä ja miettiä miten saa vietyä isältä kivanvärisen piuhan. Eipä rajota muksu yhtään. Saan pidettyä kivasti pois pahanteosta nassikan, kun pedaleihin laitanvirrat päälle.

Suuria tunteita: http://maihinnousu.net/s/21352
Tomasi
13.01.2014 12:15:26 (muokattu 13.01.2014 12:21:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän soittelut aika vähiin ensin jäi ainakin mulla ensimmäisen puolentoista-parin vuoden aikana, mut kyllä se siitä, don't worry. Ensin kyllä tuo oma tekeminen on käytännössä katkolla, mutta tilanne muuttuu kun lapsi kasvaa. Aika menee niin nopeasti anyway tuossa vaihessa, ettei edes huomaa.

Nyt tytär on kohta viisi vuotta ja olen itse asiassa opetellut yleensä ottaen soittamaan kitaraa näin vanhana äijänä muiden soittimien lisäksi vasta pienokaisen syntymän jälkeen viimeisen kolmen vuoden aikana. ;) Parhaiten asiaan keskittymisaikaa on yhdeksästä tai kymmenestä yhteentoista. Ja lisäksi sohvan nurkassa on aina nojailemassa jokin sähkis ja Yamahan THR-10, jotka napsaisen toviksi tulille useita kertoja päivässä. Ihan hyvin voi soitella ja leikkiä poneilla/oktonauteilla samaan aikaan. :D

Tätä nykyä tehdään yhdessä tyttären kanssa biisejä, lapsukaisella aseina setti perkussioita, ukulele ja ksylofoni ja sanojen keksintä wahin polkemisen ohella, itse hoidan kitaroinnit ja avustavan laulun. Aika jänniä biisejä tulee mielikuvitusmaailmasta. Samalla ipana oppii miten biisejä tehdään, sen kun uskoo itseensä ja tekee.

Ja tehokkaaksi myös oppii, tein tuossa kerran itsenikin yllättäen kuusi biisiä valmiiksi nollista miksaukseen viikon aikana, kun jälkikasvu ja rouva olivat mummolassa.

Ai niin, ja ainakaan minulla tuo osaaminen ei katastrofaalisesti ole tuntunut katoavan vähäisemmällä treenaamisellakaan. Ihan sujuvasti lähtee vedot saksofonilla ja koskettimilla, vaikkei noita enää tulee käytännössä ollenkaan erikseen treenattua. Nopeus on tallella, kestävyys on kehnompi. Fonilla naama puutuu tunnissa ja koskettimilla samassa ajassa käsivarsista jotkin lihakset ilmoittelevat olemassaolostaan jos riipii jotakin nopeaa sooloilua non stop. En usko, että kitarallakaan olisi eri juttu. Vähän sama juttu kun polkupyörällä ajo siis.

Pitihän tätäkin kokeilla...
Sjömanni
13.01.2014 12:29:15

Tomasi:Ja lisäksi sohvan nurkassa on aina nojailemassa jokin sähkis ja Yamahan THR-10, jotka napsaisen toviksi tulille useita kertoja päivässä.

Sama täällä, paitsi mulla on Yamahan THR5. Aina käden ulottuvilla jos tulee pienikin hetki.

Sooloskabaan äänitin viimeksi vedon ykkösellä kun lapset olivat illalla pesemässä hampaita. Kyllä siinä jää raidan hinkkaaminen aika vähälle.

"Onko niin että vain Heinz ketsuppi, Lipton ja Madonna selviävät vuosikymmenestä toiseen?" nimim. Vihdoinkin, IL
tender.insanity
13.01.2014 14:23:05

Tomasi: Kyllähän soittelut aika vähiin ensin jäi ainakin mulla ensimmäisen puolentoista-parin vuoden aikana, mut kyllä se siitä, don't worry. Ensin kyllä tuo oma tekeminen on käytännössä katkolla, mutta tilanne muuttuu kun lapsi kasvaa. Aika menee niin nopeasti anyway tuossa vaihessa, ettei edes huomaa.

Joo, näinhän se on. Tässä vain nyt kun on kaikki asiat samaan aikaan päällekäin, niin yrittää miettiä miten aikaa saa kaikkeen riittämään. Ja kaipa tuo nyt ihan hyvin on mennyt, kun levyn nauhoitukset omalta osaltani on saatu tehtyä. Kakkoslevyä tässä visioin ja säveltelen koko ajan, niin olisi kiva niitäkin päästä soittelemaan :-p

Tomasi
13.01.2014 15:42:33

Meillä oli toukkavaiheessa nukahtamisen ja yöunien kanssa vaikeuksia. Silloin tilanne tuntui kestävän ikuisuuden, takki oli välillä tyhjä mihinkään muuhun. Jälkikäteen ajatellen ajanjakso ei ollut kuitenkaan kovin pitkä. Kun ei tiennyt, että koska se loppuu, jotenkin kuvitteli sen olevan pysyvä todellisuus.

Nyt taas tuntuu kasvaminen ja asioiden eteneminen menevän sellaista vauhtia, ettei kaduta yhtään keskittyminen ipanaan. Ei se enää uudestaan ole jonkin ikäinen ja sen ikäisen meiningillä. ;)

Kontiak
13.01.2014 17:57:12

Jos soittoaika tippuu vaikka neljästä tunnista tuntiin, niin ei se sitä välttämättä tarkoita, että olisi jotenkin tehokkaampi. Näyttää paremminkin siltä, että selittely on ilmestynyt kuvioihin.

HraPerkele
13.01.2014 18:02:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla reilu 2 v tytär,tällä hetkellä tosin en enää vaimon kanssa yhdessä ole ja aikaa jää soittamiseen vaikka millä mitalla,mutta aikasemmin tilanne oli niin että n. kerran viikossa bänditreenit ja kotisoitteluita varten alivuokrasin kavereitten bändikämppää missä sitten iltasin treenasin/äänittelin 1-3 kertaa vkossa.
Kotona keskityttiin olennaiseen ja treenikämpällä pystyi sitten keskittymään 100% soittoon. Kehityin saatana,ainakin mielestäni. ;)
Aika nopeasti toi aika kuitenkin meni,vaikka alkuun tuntuikin loputtoman pitkältä suolta.

Tomasi
13.01.2014 18:30:16 (muokattu 13.01.2014 18:31:37)

Kontiak: Jos soittoaika tippuu vaikka neljästä tunnista tuntiin, niin ei se sitä välttämättä tarkoita, että olisi jotenkin tehokkaampi. Näyttää paremminkin siltä, että selittely on ilmestynyt kuvioihin.

Juu ei. Toisaalta enemmän aikaa poltettuna = tehokkaampi ei myöskään ole koko totuus. Duunissa saa kahdeksassa tunnissa per päivä aiemman kahdentoista tunnin sijasta saman määrän asioita tehtyä, kun käyttää ajan harkiten. Sama treenaamisessa, kun ajatuksella tekee haahuilun sijasta. Pakko kun on. Tuntuu et penska on opettanut ihan eri lailla itsekuria ja kärsivällisyyttä. En minä ainakaan ole koskaan treenannut täydellisellä keskittymisella ja järjestelmällisesti tiukasti neljää tuntia joka päivä, vaikka olisi ollut mahdollisuuskin. Siksi en kai ole tämän parempi missään soittimessa. :)

kekkuliheikki
13.01.2014 18:50:51

Ainoa ongelma mulla on se, etta kun tuuttaan vahvistimella tuo pienin tulee siihen viereen seisomaan ja valittaa "jujaa".

Soita nyt Jazz Chorus 120 vahvarilla hiljaa. :(

En allekirjoita.
Tomasi
13.01.2014 18:55:27

kekkuliheikki: Ainoa ongelma mulla on se, etta kun tuuttaan vahvistimella tuo pienin tulee siihen viereen seisomaan ja valittaa "jujaa".

Soita nyt Jazz Chorus 120 vahvarilla hiljaa. :(

Ajattele myönteisen kautta. Sulla on täydelliset perustelut itsellesi Kemperin ostamiseen. ;)

Jucciz
13.01.2014 19:41:09 (muokattu 13.01.2014 19:54:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyttö vaan fuskaa tässä kuvassa, on se oikeesti ihan tottunut noihin...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/isin_tytto.jpg

...ja laittaa mielellään vähän kovemmallekin:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/more_volume.jpg

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Demo Harrison
15.01.2014 23:52:05

Jucciz: Tyttö vaan fuskaa tässä kuvassa, on se oikeesti ihan tottunut noihin...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/isin_tytto.jpg

...ja laittaa mielellään vähän kovemmallekin:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4302688/more_volume.jpg

Mainio ilme tytöllä etenkin ylemmässä kuvassa! Eli tykkäämisen paikka, jos tämä olisi naamakirja. Ja toki tykkään toljotella tuota vahvareiden uljasta rykelmää.

"Näitä laulan joita tiiän..."
Demo Harrison
16.01.2014 00:18:36

Omat poikani ovat 6- ja 8-vuotiaita. Aika pitkälti keksivät jo itse kolttosensa. Jos puhutaan oman musiikin tekemisestä kotosalla, niin sellainen on ollut jonkin aikaa pausella, ehkei pelkästään elämäntilanteen vuoksi.

MUTTA vaikka perheessä olisikin pieniä lapsia, niin eihän sitä kitaraa tarvitse naulaan ripustaa. Aina kun en ole jaksanut lukea iltasatua, niin olen ottanut akustisen mukaan lastenhuoneeseen. Varsin sujuvasti lapset ovat kuunnelleet kun soittelen ja laulelen Johnny Cashia, Beatlesia, Kari Peitsamoa, perinteisiä lastenlauluja jne. Ehkä näinä nukutushetkinä olen oppinut yhä paremmin myös sorminsoittotyylin, pohtiessani esim. kuinka sovittaa vaikkapa Walking In The Air akustiselle kitaralle. Hauskaa puuhaa siis tälläisetkin pienet iltasoitot ja pysyy jonkinmoinen tuntuma rakkaaseen soittimeen.

Jucciz
16.01.2014 02:39:11 (muokattu 16.01.2014 02:44:03)

Demo Harrison: Omat poikani ovat 6- ja 8-vuotiaita. Aika pitkälti keksivät jo itse kolttosensa. Jos puhutaan oman musiikin tekemisestä kotosalla, niin sellainen on ollut jonkin aikaa pausella, ehkei pelkästään elämäntilanteen vuoksi.

MUTTA vaikka perheessä olisikin pieniä lapsia, niin eihän sitä kitaraa tarvitse naulaan ripustaa. Aina kun en ole jaksanut lukea iltasatua, niin olen ottanut akustisen mukaan lastenhuoneeseen. Varsin sujuvasti lapset ovat kuunnelleet kun soittelen ja laulelen Johnny Cashia, Beatlesia, Kari Peitsamoa, perinteisiä lastenlauluja jne. Ehkä näinä nukutushetkinä olen oppinut yhä paremmin myös sorminsoittotyylin, pohtiessani esim. kuinka sovittaa vaikkapa Walking In The Air akustiselle kitaralle. Hauskaa puuhaa siis tälläisetkin pienet iltasoitot ja pysyy jonkinmoinen tuntuma rakkaaseen soittimeen.

Hyviä ajatuksia. Meillä taas vajaa viis vee tyttömme on tehnyt omia biisejä viimeistään siitä lähtien kun oppi puhumaan, tai itse asiassa jo vähän aiemminkin, viimeiset kolme vuotta nyt ainakin. Oli taannoin myös kausi kun melkeinpä kaikki asiat piti ilmaista puhumisen sijaan laulamalla - eikä se aivan ohi ole vieläkään, toivottavasti ei koskaan. ;)

Viimeksi tänään alkoi tulla yhtäkkiä improna laulua siitä harmituksesta, kun suosikkipehmolelukissa on ollut viikkoja kadoksissa. Tartuin kitaraan ja rupesin komppaamaan sopiviksi katsomillani soinnuilla Sointua (sic), ja säkeistöjä tuli putkeen vielä toistakymmentä. Ja siis, aivan täyttä asiaa ja tarinankerrontaa omilla melodioilla höystettynä.

En voi kuin ihailla pienen ihmisen luovuutta, kun sitä ei tukahduta vaan pikemminkin ruokkii.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kekkuliheikki
17.01.2014 18:03:22

Mun 3v tyttaren lempikappale on ihhahhaa.

Pitaa vaan saestaa tappotempolla. Ei kay normitempossa. Huutaa lisaa tempoa.

En allekirjoita.
Kontiak
18.01.2014 21:39:29

Jucciz: En voi kuin ihailla pienen ihmisen luovuutta, kun sitä ei tukahduta vaan pikemminkin ruokkii.

Jokos sinulla on levyllinen biisejä kasassa?

Jucciz
19.01.2014 20:25:02

Kontiak: Jokos sinulla on levyllinen biisejä kasassa?

Kiitos kysymästä. Aktiivisempina sävellysvuosinani niitä kertyi varmasti pari-kolmekin levyllistä. Nyttemmin sävellystyö on ollut paljon satunnaisempaa. Silloin harvoin kun nykyisin ehtii istahtaa kiireettömästi kitaran kanssa alas, syntyy kyllä biisejä tai ainakin niiden osia edelleen, mutta tekemällä en ole biisejä tehnyt aikoihin. Sen sijaan muiden tuotantoa tulee analysoitua ja transkriboitua senkin edestä.

Ehken kuitenkaan jatka tästä aiheesta pidemään tässä ketjussa, menee ohi otsikosta pahemman kerran.

kärsä
19.01.2014 21:29:41 (muokattu 19.01.2014 21:31:20)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä aihe tämä. Meillä on 7-vuotiaan tyttären kanssa ollut nyt kahtena vuotena teemana talvilomalla, että äänitetään jokin biisi uusiksi, jossa tytär on hoitanut lauluosuudet, itse oon soitellut muut äänet. Äänitysten jälkeen ollaan tehty musiikkivideo ja tallennettu DVD:lle kansineen. Tosi hauskaa kun saa fyysisen tuotoksen miyä katsella myöhemmin. 2012 tehtiin Hevisauruksen Viimeinen mammutti ja 2013 Sauruxien Kunniaksi dinojen. Tänä talvena onkin edessä sitten elokuvamusiikin puolelta vähän erilainen biisi. Ja tavoitteena että tyttö soittasi jo itsekin osan kitaroista kun reilu kaksi vuotta kotisoittoa takana.

Niin ja tarkemmin teemaan sopien, soittaminen jäi muista syistä kun ei vaan jaksanut enää treenailla vähemmälle, mutta nyt oikeastaan riittää kun lapsen kanssa soittelee, ei ole enää tarvetta oikeastaan kehittyä yhtään mihinkään. Koittaa jakaa sen vähäisen mitä osaa eteenpäin, niin pitkään kuin lasta kiinnostaa. :)

Demo Harrison
20.01.2014 11:37:00

kekkuliheikki: Mun 3v tyttaren lempikappale on ihhahhaa.

Pitaa vaan saestaa tappotempolla. Ei kay normitempossa. Huutaa lisaa tempoa.

Tuttu laulu meilläkin muskariajoilta. Eräs lastenlaulu jota olen myös kokeillut sormisoittotyylillä, G-duurista löytää aika kivasti sopivat sormitukset. Ehkä tässä voisi kohtaa iltanukutuksen yhteydessä purkittaa jonkun Fingerpickin' Children's Songs-omakustanteen :-).

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti