Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Liidaus: Miten astua seuraavalle tasolle?
1
Riigga
22.11.2013 15:29:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nyt rämpytellyt kitaraa muutaman vuoden ajan, ja osaan kompata loistavasti itseäni, kaveria ja soittaa mukana. Perusjutut on hallussa, mutta soolomeininki on vielä aika tuntematonta aluetta. Osaan kyllä soittaa valmista sooloa, mutta en improvisoida itse. Myös nopeutta ja sormien "ketteryyttä" tarvitsisin lisää. Youtubesta löytyy kivasti backing trackeja, ja niiden kanssa on kiva jammailla sitä vähää mitä osaan. Omia esikuvia ovat Slash, Eddie Van Halen, Joe Perry ym. ja etsin heidän kaltaistaan soundia.

Eli: Miten saan lisää speediä, ja onko joitakin asteikkoja joita kannattaisi tutkiskella? Kertokaa miten oma sooloamisenne sai alkunsa! :)

"En todellakaan ollut menossa vankilaan lakat kynsissä." - Slash
-Monkey-
22.11.2013 17:26:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ei hirveästi ole vielä kokemusta leadikitaroinnista, mutta noin puolen vuoden ajalta kuitenkin. Olen itse soittanut noin neljä vuotta kitaraa, kaksi rokkibändissä ja loppu enemmän metallimeininkejä. Suurimman osan kitaransoitostani olen soitellut komppijuttuja mutta nyt viimeisimmän metalliprojektin aikana olen alkanut opetella ja harjoitella myös soolojuttuja. Yksi mielestäni hyvä tapa parantaa nopeutta on esimerkiksi valita joku soolo jonka osaa soittaa ja jos Guitar Pro löytyy niin avaa sen sillä ja nostaa tempoa vähitellen ylöspäin. Mikäli guitar prota ei löydy niin Tuxguitar -niminen ilmainen kopio löytyy netistä. Toimii ainakin minulla :) Soolojen tekemisestä löytyy googlettamalla ja ihan täältä muusikoiden.netistäkin jonkin verran keskustelua, kannattaa tutkia, niistä löytyy esimerkiksi skaalaehdotuksia paljon. Tässä muutama:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=199132
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=81440
http://www.ykkoskitara.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=2206&start=75

Joku kokeneempi voi kertoa lisää, toivottavasti tästä on kuitenkin apua.

TMik
24.11.2013 01:20:03 (muokattu 24.11.2013 01:34:09)

Ihan ensimmäisenä opettelet mollipentatoniset asemat kaulalta. Sen jälkeen taittuukin sitten suurin osa slasheista ja perrystä.

Edit: nopeus ja ketteryys tulee toistamalla niitä samoja juttuja riittävästi (=paljon). Opettele jotain blues lickkejä ja tunge niitä sinne improilun joukkoon.

Noiden kaikkien soundipalettiin tarvit pleximarsun, les paulin, superstraton ja jonkun säröpedaalin volumeboostiksi. Lisäksi reverbiä ja delaytä ja evh:n kohdalla myös flangerin, choruksen ja ties mitä muuta.

Confidentum
24.11.2013 08:58:55

Tuli aikoinaan opeteltua skaaloja ja lickejä ja kelattua niitä ristiin rastiin improvisoimalla ja aattelin että tätä se on kitarasoolo. Sittemmin tajusin, että on kahdenlaista sooloilua: hetkessä kiinni olevaa ainutkertaista improvisoimalla soitettua soolo-osuutta ja sitten kappaletta/sävellystä/sovitusta eteenpäin vievää ja siinä olennaisena osana olevaa sävellettyä kitaran soolo-osuutta. Semminkin olen pyrkinyt soolo-osuuksistani tekemään sävellettyjä eli soitan sooloni kussakin biisissä aina samalla tavalla. Soolosoitto ei siis ole vaan skaalojen kautta improa vaan se voi olla muutakin.

Potikka kaakkoon!
hallu
24.11.2013 10:13:49

Tuomas Väinölä vastasi tähän kysymykseen mielestäni loistavasti eilen musafasun Rockwayn kitaraklinikassaan. Hän sanoi:"kuunnelkaa levyjä, siellä se kaikki musiikki on. Unohtakaa skaalat, tai äkää unohtako mutta ei niihin pidä liiaksi keskittyä. Kuunnelkaa mestareita, miten he sen tekevät ja tehkää perässä kunnes osaatte tehdä itse. Asteikko ei ole kunigas vaan fraasi on.".

Minusta se oli hyvin sanottu. Opettele fraaseja tai likejä mestareilta ja huomaa minkälaisessa asioayhteydessä niitä on käytetty ja kun oivallus alkaa itää päässä etsi uusia asiayhteyksiä joissa sitä voisi käyttää ennen pitkää huomaat että fraasit synnyttävät lisää fraaseja. Teoria ja asteikot eivät vastaa kysymykseen mikä kuulostaa hyvältä, vaan ne selittävät miksi se kuulostaa hyvältä. Ne eivät vastaa kysymykseen mitä soittaa, vaan miten soittaa. Ensimmäiseen kysymykseen vastaus täytyy etsiä itse, eli kuuntele mestareita ja opi.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
MaxDamage
05.12.2013 14:42:51

hallu: Tuomas Väinölä vastasi tähän kysymykseen mielestäni loistavasti eilen musafasun Rockwayn kitaraklinikassaan. Hän sanoi:"kuunnelkaa levyjä, siellä se kaikki musiikki on. Unohtakaa skaalat, tai äkää unohtako mutta ei niihin pidä liiaksi keskittyä. Kuunnelkaa mestareita, miten he sen tekevät ja tehkää perässä kunnes osaatte tehdä itse. Asteikko ei ole kunigas vaan fraasi on.".

Minusta se oli hyvin sanottu. Opettele fraaseja tai likejä mestareilta ja huomaa minkälaisessa asioayhteydessä niitä on käytetty ja kun oivallus alkaa itää päässä etsi uusia asiayhteyksiä joissa sitä voisi käyttää ennen pitkää huomaat että fraasit synnyttävät lisää fraaseja. Teoria ja asteikot eivät vastaa kysymykseen mikä kuulostaa hyvältä, vaan ne selittävät miksi se kuulostaa hyvältä. Ne eivät vastaa kysymykseen mitä soittaa, vaan miten soittaa. Ensimmäiseen kysymykseen vastaus täytyy etsiä itse, eli kuuntele mestareita ja opi.

Oli pakko iskeä sinulle plussaa. Kokonaisuudessaan aivan käsittämättömän loistava ja kaiken kiteyttävä postaus.

Ianuarius
05.12.2013 18:27:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehität sävelkorvaa ja sit opettelet tunnistaan miten minkäkilaisia juttuja instrumentillas saa aikaseksi.

The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Vladi
06.12.2013 12:42:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä kävi ainakin niin, että kun jätin asteikkojen edestakaiset sahaamiset sun muut pois ja aloin keskittymään tekemään soolosta osan musiikkikappaletta, niin myös niitä soolospotteja alkoi tulla eri kokoonpanoissa enemmän. Ei siinä, kyllähän varsinkin johonkin rock/metallihommaan sopii mainiosti nopeammat asteikkolurituksetkin, mutta tärkeintä on mielestäni palvella kokonaisuutta ja kuunnella mitä taustassa tapahtuu.

Pyri rakentamaan sooloon aina kyseiseen biisiin sopiva draaman kaari: jos biisin soolospotti alkaa hiljaisesti, aloita rauhallisesti ja seuraa taustan dynaamisia vaihteluita soitollasi. Yksi hyvä tapa on pyrkiä hyräilemään päässään melodioita tausan päälle ja sitten opetella saamaan niitä kitarasta ulos. Tämähän ei poissulje teknistä taituruutta mitenkään, kuten ehkä esikuviesi soitosta oletkin jo huomannut.

Niin ja hei, äänitä soittoasi! Soittaessa ei yksinkertaisesti ehdi havaitsemaan kaikkia omia soitannollisia juttuja ja ainakin itsellä se auttoi kiinnittämään huomattavasti enemmän huomiota timeen ja rytmiikkaan yleensä. Myös monet nuottivalinnat eivät kuulostaneet jälkikäteen kuunneltuna läheskään yhtä hyviltä, kuin ne sillä hetkellä tuntuivat.
hallu
07.12.2013 16:02:51

MaxDamage: Oli pakko iskeä sinulle plussaa. Kokonaisuudessaan aivan käsittämättömän loistava ja kaiken kiteyttävä postaus.

Ah, kiitoksia. Kovasti mieltä lämmittää plussa. Kiitän tässä myös Tuomas Väinölää, jolta tuon ajatuksen kuulin ja vaikka haluaisin, en kehtaa kunniaa siitä itselleni ottaa. Onhan nämä seikat tosin useammastakin suusta monissa yhteyksissä tälläkin palstalla esille tuotu.

Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti