Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Dempatut kielet
1
Yallup
09.09.2013 08:23:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun isketään pelkkiä dempattuja kieliä, olisiko parempi säilyttää sointuote, vai sammuttaa kielet pidemmältä matkalta, monesta kohtaa? Usein otteesta tulee häiritseviä huiluääniä, varsinkin säröillä. Mikä olisi paras tapa tehdä "tsäp" niin, että se ei kuulosta epävireiseltä?

"Tosta se taitaa lähteä.."
firebrd
11.09.2013 15:03:01

Yallup: Kun isketään pelkkiä dempattuja kieliä, olisiko parempi säilyttää sointuote, vai sammuttaa kielet pidemmältä matkalta, monesta kohtaa? Usein otteesta tulee häiritseviä huiluääniä, varsinkin säröillä. Mikä olisi paras tapa tehdä "tsäp" niin, että se ei kuulosta epävireiseltä?

Lisää säröä, kielet Fb-vireeseen ja vahvistimestä middle nollaan niin kukaan ei huomaa.

Kannattaa kattoa ettei plektrakäsi ole liian kaukana tallasta ettei mene epävireiseksi.

tepeh
11.09.2013 19:24:25

Itse ainakin annan sormien "levätä" otelaudalla kielien päällä. Ei siis sointuotetta vaan rennosti vain sormet päälle.

Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
TMik
11.09.2013 23:28:20 (muokattu 11.09.2013 23:34:12)

Sun pitää dempata niitä kieliä samalla kans plektrakädellä.

Oikea käsi sitten mielellään siten että useampi sormi koko otelaudan ylitse. Tai jos ote on jotenki kömpelö tai hidas niin itselläni on tapana sitten nostaa vaan sormet siinä samassa asennossa ylös (ja tällöinkin pitäs kyllä onnistua kaikkien ylempien ja yhden alemman kielen demppaukset noiden varsinaisten soitettavien kielten lisäks pelkällä vasurilla) ja lyön ne dempatut äänet sitten vaan niille varmasti ei rämiseville kielille.

Hankala selittää näin internetissä

novo
12.09.2013 00:42:54

firebrd: Lisää säröä, kielet Fb-vireeseen ja vahvistimestä middle nollaan niin kukaan ei huomaa.

Kannattaa kattoa ettei plektrakäsi ole liian kaukana tallasta ettei mene epävireiseksi.

Ja kannattaa nimen omaan kattoo sitä plektraa, sillä saa soiton tarkemmaks.

Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
Yallup
12.09.2013 11:45:08

tepeh: Itse ainakin annan sormien "levätä" otelaudalla kielien päällä. Ei siis sointuotetta vaan rennosti vain sormet päälle.

Itse olen tuossa kahden vaiheilla. Huiluäänet saa tapettua varmimmin pletrakäden syrjällä, mutta se on hieman raskas tapa. Tosin silloin ei tarvitse muuttaa otetta. Aika hyvin toimii tuo "sormet lepäämään" kielille, mutta silloin pitää olla nopsana rakentamaan seuraava ote. Ns. lihasmuisti (otteelta toiselle) joutuu hieman lujille, kun edellista "paikkaa" ei ole. Eikö periaate kuitenkin ole, että huiluääni kuolee, kun kieli dempataan vähintään kahdesta kohtaa?

Otetaanpa esimerkki: miten demppaisit kielet vaikka Steppenwolfin Born to be wild alkuriffin jälkeen, kun alkaa laulu? Vai demppaatko ollenkaan ja soitat lyhyitä iskuja? Demppaatko vain tallan päästä? Itse teen sen siten, että nostan sormet mutta säilytän voimaotteen ja demppaan vielä kielet oikeankäden syrjällä, koska huilu tulee kovin voimakkaasti siitä asemasta. Jotenkin vaan en ole tyytyväinen tulokseen.

Oikeastaan ydinkysymys tuossa esimerkissä on, pidetäänkö dempattujen kielien ote ettei se kuulosta epävireiseltä. (Onko dempatuilla kielillä sävelkorkeutta ollenkaan?)

"Tosta se taitaa lähteä.."
TMik
12.09.2013 13:40:11

Nyt tehdään asiasta liian hankalaa :)

Siis mitä sä nyt tarkotat tossa steppenwolffissa? Siinähän renkutetaan vaan avointa e-kieltä kun laulu alkaa.

E-tu
12.09.2013 19:09:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ettet nyt sekota demppaamista ja kuolettamista, saatana.

http://www.mikseri.net/hagall/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti