Muusikoiden.net
09.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittaminen, esiintyminen, itsetunto ja psyykkaus
1
tender.insanity
05.09.2013 08:40:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaanpa tällaista ketjua tulille. Haulla löytyi jotain vanhaa juttua, mutta pistetään nyt tänne.

Tilanne on se, että kokemattomana muusikonretaleena soittamaan samaan poppooseen, jossa on alan tunnettuja ihmisiä, jotka ovat soitelleet ties kenen kanssa, heidän levyillään, kiertäneet ja satoja keikkoja takana.

Mitäs tunteita tuollaisen pitää herättää? Innoissaan, tottakai, kuin poikuutta menettäessä, mutta helvetinmoinen pelko perseessä kuitenkin.

Itse olen aina psyykannut itseäni niin, että ei voisi vähempää kiinnostaa onko toinen parempi soittaja kuin minä. Vedän taidoillani niin pitkään kuin menee ja loppu paikataan fiiliksellä.

Olen suhteellisen sinut oman soittotaitoni kanssa ja tiedän mitä osaan ja mitä en, ollen tyytyväinen itseeni kaikin puolin. Mutta silti on tällä hetkellä vähän sellainen olo, että mites tämä nyt tästä. Mitä jos en osaakaan riittävän hyvin?

Esiintymisestä nautin aina kun sellaiseen pääsen mukaan, vaikka aluksi jännittääkin ihan pirusti. Ja monesti esiintyminen on jotain, mitä en edes oikeasti osaa. On sitten kyse puheen pitämisestä isommalle yleisölle, karaoken laulamisesta tms.

Tiedän että on käynyt helvetinmoinen tuuri asioiden suhteen tällä saralla ja vetäytyminen ei todellakaan ole vaihtoehto enää. Ja että muut eivät varmaan ihan tuosta noin vain voi pistää minua pihalle, koska ideat - musiikki + sanat - ovat 99,99% minun käsialaani.

Fiiliksiä? Neuvoja? Vertaistukea?

Numb
05.09.2013 11:35:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Fiiliksiä? Neuvoja? Vertaistukea?

Jos siinnä on vanhoja kettuja, niin kaipa ne soittavat sun kanssas siks, että ne haluavat soittaa sun kanssas :)

Myöskin: soittajan persoonallisuus ei välttämättä tule siitä mitä se osaa, vaan siitä miten se osaa.

Mulla on sikäli samanlainen kuvio, että muusikkona olen mielestäni yhtyeen heikoin, mutta biisit on mun. Mä nyt lähden siitä, että muut hessut kai sitten riittävästi tykkäävät niitä biisejä soittaa.

Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
carmake
05.09.2013 13:51:19

Minkäänlaiseen kilpailutilanteeseen ei ole tarvetta lähteä koskaan ikinä. Bändihommissa pelkkä tekninen suorittaminen ei kuitenkaan takaa hyviä biisejä.

Jos tiedät etukäteen että kaveri on teknisesti sinua parempi, ota se mahdollisuutena oppia vaikkapa sitten jotain uusia jippoja. Jos kaveri on tekniikan lisäksi vielä hyvä kitaristi, tulet huomaamaan että hämmästelet täysin muita asioita kuin esim. nopeutta. Joskus on jopa surullista kuulla, kuinka jannu soittaa yhden äänen tunnissa ja siltikin se kuulostaa hyvältä.

Mutta joka tapauksessa, ole iloinen että pääset soittamaan "parempien" kanssa.
Musiikissa tuon pitäisi olla pakollinen kurssi ennen kuin pääsee jatkoon. :)

Funkånaut
05.09.2013 14:06:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meitsi on bändissä basisti ja paskin muusikko. Enkä tee kappaleitakaan.

Muut vaan tykkää kanssani soittamisesta, ja etenkin seurastani. Olen siis luonteeltani täydellinen kokoonpanoon.

"What do you think the next happen now?" - Jari "Sporde" Porttila Kuuntelen tämmöistä
Räkkipeli
05.09.2013 14:26:33

Joo kannattaa jättää ne soittotaitoasiat ja esiintymisjutut toissijaiseksi asiaksi nyt aluksi. Keskity enemmän siihen millainen bänditoveri olet ja siihen että fiilis on kohdillaan. Treenien myötä se soittovarmuus karttuu ja on vähemmän paskaa housuissa. Livenä, jos sulta ei luonnostaan tule esiintyminen, älä yritä väkisin elvistellä ja esiintyä. Ole neutraalisti soittamassa omana itsenäsi ja hoida oma tonttisi niin hyvin kuin voit.

Itsellä on kokemusta huippujen kanssa soittamisesta, ja kaikissa tapauksissa on ollut aina kyse samoista asioista: fiilis, musiikki ja hauskanpito. Kaikki muu tulee toissijaisena.

Eli turha kakka pois housuista ja rohkeasti mukana hommassa.

tender.insanity
05.09.2013 14:43:56

Jees. Onhan nuo edellä olevat tekstit sitä, mitä itekin funtsailee. Kunhan tuli avauduttua. Sillä mennään mitä on =)

hallu
05.09.2013 17:00:11

No jos kerran biisit on sun niin sähän oot sitten niinkö päällikkö siellä;-). Ei niitä prootyyppejä kannata pelätä, jos sulla on osaavaa ja kokenutta väkeä riveissäsi, niin ole tyytyväinen ja pistä ne hommiin. Hoida oma tonttisi kunnialla ja älä ole mulkku niin kyllä se siitä.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
tender.insanity
06.09.2013 08:12:52

hallu: No jos kerran biisit on sun niin sähän oot sitten niinkö päällikkö siellä;-). Ei niitä prootyyppejä kannata pelätä, jos sulla on osaavaa ja kokenutta väkeä riveissäsi, niin ole tyytyväinen ja pistä ne hommiin. Hoida oma tonttisi kunnialla ja älä ole mulkku niin kyllä se siitä.

Juu, emmä niitä pelkää. Enempi vain mietityttää tuo "oman tontin kunnialla hoitaminen". Noh.. Omatekemissä biiseissä saa tehdä mitä tahtoo, eikä siinä ole kellään nokan koputtamista :-p

Räkkipeli
06.09.2013 10:12:00

Pakko sanoa vielä, että vaikka vastaatkin kaikesta musiikin kirjoittamisesta, se ei anna oikeutta johonkin pomotteluun tai muuhun "ylivaltaan" bändissä. Ellei toki asiasta ole erikseen sovittu tai puhuttu. Jokainen soittaja on yhtä arvokkaassa asemassa bändissä. Jos siitä pitää kiinni ni bändi varmasti saundaakin hyvältä kun kaikilla on hyvä fiilis. Yhden miehen visiolijauksista tulee paska fiilis eikä kukaan halua tulla treenikämpälle pomoteltavaksi. En nyt siis väitä että Tender toimis näin, just saying. :D

gunner
06.09.2013 13:26:34

Ja turha sitä esiintymistä on niiden soittajakavereiden kannalta pelätä. Oletettavasti sä olet kuitenkin silloin esiintymässä yleisölle etkä bändille, joten helposti voit vaikka hoitaa koko keikan kattomatta kertaakaan muihin päin. Ei pääse ainakaan syntymään mitään kilpailutilanteita ja suorituspaineita, ja yleisössäkin ollaan varmasti tyytyväisempiä.
von spets
14.09.2013 08:11:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kavereina on taitavampia muusikkoja, kantsii kysyä heiltä neuvoja ja mielipiteitä oman soundin ja soitto-osuuden sovittamiseen. Sehän palvelee kokonaisuutta mikä on kaikkien etu. Ei ole heikkoutta tai epävarmuutta.
Ite olin esiintyjänä jännittäjä, en enää kun huomasin voivani velmuilla yleisön kanssa. Se voi olla myös jonkun bändin jäsenen arvokas rooli esiintyessä;)

www.facebook.com/thebadcaseband
Töynävä
14.09.2013 19:19:51

tender.insanity: Laitetaanpa tällaista ketjua tulille. Haulla löytyi jotain vanhaa juttua, mutta pistetään nyt tänne.

Tilanne on se, että kokemattomana muusikonretaleena soittamaan samaan poppooseen, jossa on alan tunnettuja ihmisiä, jotka ovat soitelleet ties kenen kanssa, heidän levyillään, kiertäneet ja satoja keikkoja takana.

Mitäs tunteita tuollaisen pitää herättää? Innoissaan, tottakai, kuin poikuutta menettäessä, mutta helvetinmoinen pelko perseessä kuitenkin.

Itse olen aina psyykannut itseäni niin, että ei voisi vähempää kiinnostaa onko toinen parempi soittaja kuin minä. Vedän taidoillani niin pitkään kuin menee ja loppu paikataan fiiliksellä.

Olen suhteellisen sinut oman soittotaitoni kanssa ja tiedän mitä osaan ja mitä en, ollen tyytyväinen itseeni kaikin puolin. Mutta silti on tällä hetkellä vähän sellainen olo, että mites tämä nyt tästä. Mitä jos en osaakaan riittävän hyvin?

Esiintymisestä nautin aina kun sellaiseen pääsen mukaan, vaikka aluksi jännittääkin ihan pirusti. Ja monesti esiintyminen on jotain, mitä en edes oikeasti osaa. On sitten kyse puheen pitämisestä isommalle yleisölle, karaoken laulamisesta tms.

Tiedän että on käynyt helvetinmoinen tuuri asioiden suhteen tällä saralla ja vetäytyminen ei todellakaan ole vaihtoehto enää. Ja että muut eivät varmaan ihan tuosta noin vain voi pistää minua pihalle, koska ideat - musiikki + sanat - ovat 99,99% minun käsialaani.

Fiiliksiä? Neuvoja? Vertaistukea?

Ensiksi sua pitää onnitella - onneks olkoon hienosta mahdollisuudesta!

Se, että sulle tuo mahku on annettu kertonee jo niiden arvostamiesi kanssa-muusikoiden kunnioituksesta sua kohtaan. Ne on melko varmasti olleet samassa tilanteessa jossain vaiheessa ja käyneet läpi samoja tuntemuksia. Ne tietää, että voi tulla hikkoja, kun yrität esittää kikkoja, mutta se kuuluu siihen touhuun ja onnistumisprosenttisi on varmasti hyvä, koska - tadaa - sä olet inessä. Tuurilla on varmasti ollut osansa, mutta vain pieni osa - ilman potentiaaliasi tuurilla ei olisi mitään merkitystä.

Itse erään alan esiintyvänä daideilijana koen, että voikärpäset mahassa on osa sitä juttua. Pieni hiki, varpailla olo, tieto siitä, että epäonnistua voi... Epäonnistumisen tiedostaminen ei silti tarkoita sitä, että antaisit luvan itsellesi epäonnistua - se oikeasti helpottaa juuri siinä tilanteessa, kun on vyörymässä alas portaita kolmella voltilla niskoja taittaen VÄLTTÄMÄÄN taittamasta niskojasi ja ländäämään jaloillesi, kunhan käyt vaan homman läpi mielessäsi ennen esiintymistilanteeseen joutumista - hyvissä ajoin ja omassa rauhassa.
Ihminen on siitä jännä, että jos funtsaa toistuvasti, että 'näin EI saa tehdä', niin kun sitä hokee itselleen, niin sitten kun se hetki on käsillä, jossa 'näin EI saa tehdä', niin kappas, juuri se virhe tuli tehtyä!

Jos psyykkaat ittees, niin mee positiivisten kautta -> Mä saan soittaa soolon vs. Mä en saa kusta mun sooloa. Negatiiviset tunteet on vahvoja ja mehän ohjaudutaan vahvojen tunteiden mukaan.

Jossain vaiheessa rupeet rutinoituun ja sitten on aika auvoisan tunteen -> Siirryt kohtaan "Kuinkahan hyvät wibat me saadaan jengille tänään aikaan" vs. "Kuinka me saadaan jengille hyvät wibat aikaan".

Anna itselles aikaa. Pelko muuttuu jännitykseks ja jännitys keskittyneisyydeks - all in good time.

Sujuvaa kauppaa: slx900, tiluttaja-pro, albero, DZN, JMT, tipi tuovinen, avantz, mattipar, Rakoni...
tender.insanity
15.10.2013 07:49:47

Hyviä juttuja kyllä kaikilla edelleen.

Eli kyse on tästä meidän ENFARCE -bändistä:

http://www.facebook.com/enfarce
http://www.youtube.com/enfarce

Laulu - Ricky Tournee
Kitara - Matias Vilkko
Kitara - Ade Manninen
Basso - Time Schleifer
Rummut - Mirka Rantanen

http://www.enfarce.com
Räkkipeli
15.10.2013 10:04:45

Yksikään nimi ei sano mitään. :D

Don Felder
18.10.2013 17:46:34

Mirka Rantanen ja Ade Manninen ovat tuttuja nimiä, mutta nämä muut ja erityisesti taiteilijanimien taakse piiloutuvat ovat täysin tuntemattomia.

En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
tender.insanity
18.10.2013 18:20:11

Don Felder: Mirka Rantanen ja Ade Manninen ovat tuttuja nimiä, mutta nämä muut ja erityisesti taiteilijanimien taakse piiloutuvat ovat täysin tuntemattomia.

No sama se onko tuttuja nimiä tai ei. Helvetin kova levy täältä tulossa kuitenkin.

www.enfarce.com

http://www.enfarce.com
d-iivil
18.10.2013 21:58:08

Räkkipeli: Treenien myötä se soittovarmuus karttuu ja on vähemmän paskaa housuissa.

Minkä ihmeen treenien? :)

- hiljaa ja matalalta -
Räkkipeli
21.10.2013 11:35:58

d-iivil: Minkä ihmeen treenien? :)

Bänditreenien.

baron
21.10.2013 18:42:34 (muokattu 21.10.2013 18:43:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on hyvä kysymys:
Onko parempi olla hyvän bändin huonoin vai "huonon" bändin paras?

Edellinen on kyllä kovin kehittävää!!!

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti