Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen soitto pilasi plektrakäden tekniikan - apua!
1 2
haspeli
27.07.2013 03:46:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soolo+rytmisähkökitaraa reilut 30 vuotta (plekulla) veivannut kaveri, jolle on tullut painajaismainen ongelma soittotekniikkaan. Rupesin soittamaan rumpuja n. 7 vuotta sitten ja se - ilmeisesti - sotki täysin oikean eli plektrakäden kitaransoiton. Ongelma on räjähtänyt käsille viimeisen puolen vuoden kuluessa.
 
Huomasin ajoittaisia oikean käden tekniikkaongelmia muistaakseni jo parisen vuotta rumpujen soiton aloittamisen jälkeen, mutta en tajunnut yhdistää niitä rumpujen soittoon, koska mielestäni esim. alternative picking oli parantumassa (kiitos rumpusoiton?). Lisäksi mietin, että olisko mulla reumaoireita, kun käsiala oli huonontunut jo vuosia aiemmin. Nyt luulen, että käsiala huononi paljosta kitaransoitosta ja siihen liittyvästä itseopitusta tekniikasta (itseopittu tyyli, mielestäni erittäin svengaava, "vallaton", mutta hieman epätarkka).
 
Ennen käteni liike lähti rennosti (isolla kaarella) kyynärpäästä saakka, nyt liikkuu vain ranne - tahtomattamani! En yksinkertaisesti enää osaa käyttää kyynärvarsitekniikkaa. Olen varma, että koska soitan rumpuja ranteilla, on tekniikkamuutos levinnyt sieltä plektrakäteen. Ikävintä hommassa on, että kitara ei toimi rannetekniikalla. Iskut menevät aivan päin peetä eli timen ajoitus on kadonnut. Aiemmin käsivarren heilahtely ylös-alas loi rytmin soittoon, nyt sitä enää ole! Lisäksi tajusin (vasta nyt), että aiemmalla tyylilläni käytin paljon ylöspäin pikkausta/upstroke, myös rytmisoitossa, nyt ranne pakottaa iskut alaspäin (hätäisesti). En oikein löydä sopivaa asentoa oikealle kädelle rannetekniikassa ja rentous on kadonnut. Olen yrittänyt etsiä kädelle eri tukipisteitä (talla, runko), mutta ei vain istu. Plektran asento sormissa on myös muuttunut ihmeellisen kitkaiseksi. Enkä enää tiedä millä korkeudella kitaran pitäisi roikkua kaulasta; rytmi- ja soolosoitto tuntuvat vaativan eri korkeutta, joka sekin toimii vain ajoittain eikä istu välttämättä hyvin edes kappaleen läpi.
 
Rumpujen soittoa en aio jättää.
Pitänee varmaan aloittaa kitaransoitto uudelleen rannetekniikan perusteista. 5 vuotta..? Prk!
Ranne on määrännyt menoa lopullisesti nyt noin parisen kuukautta. Harmittaa, kun ei pysty soittamaan edes omia biisejä enää!
Olen myös harkinnut Mark Knoplereita, mutta ei sormin soitto oikein istu (jo tehtyihin biiseihini, eikä mentaalisesti).
 
Vai olisko kellään poppakonsteja?
 
sepisti
27.07.2013 08:43:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä pitäisin tavoiteltavana asiana sitä, että käyttää rannetta kitaraa soittaessa. Laita youtubeen pätkä sun soittoa, niin voidaan nähdä, mikä on pielessä. Ajattelisin, että jos sun kyky soittaa on yllättäen huonontunut, syy on todennäköisesti jossain muussa kuin rumpujen soitossa. Ootko käyny lääkärissä tämän reumaepäilyn takia?
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
mattim
27.07.2013 14:34:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Olen soolo+rytmisähkökitaraa reilut 30 vuotta (plekulla) veivannut kaveri, jolle on tullut painajaismainen ongelma soittotekniikkaan. Rupesin soittamaan rumpuja n. 7 vuotta sitten ja se - ilmeisesti - sotki täysin oikean eli plektrakäden kitaransoiton. Ongelma on räjähtänyt käsille viimeisen puolen vuoden kuluessa.
 
Huomasin ajoittaisia oikean käden tekniikkaongelmia muistaakseni jo parisen vuotta rumpujen soiton aloittamisen jälkeen, mutta en tajunnut yhdistää niitä rumpujen soittoon, koska mielestäni esim. alternative picking oli parantumassa (kiitos rumpusoiton?). Lisäksi mietin, että olisko mulla reumaoireita, kun käsiala oli huonontunut jo vuosia aiemmin. Nyt luulen, että käsiala huononi paljosta kitaransoitosta ja siihen liittyvästä itseopitusta tekniikasta (itseopittu tyyli, mielestäni erittäin svengaava, "vallaton", mutta hieman epätarkka).
 
Ennen käteni liike lähti rennosti (isolla kaarella) kyynärpäästä saakka, nyt liikkuu vain ranne - tahtomattamani! En yksinkertaisesti enää osaa käyttää kyynärvarsitekniikkaa. Olen varma, että koska soitan rumpuja ranteilla, on tekniikkamuutos levinnyt sieltä plektrakäteen. Ikävintä hommassa on, että kitara ei toimi rannetekniikalla. Iskut menevät aivan päin peetä eli timen ajoitus on kadonnut. Aiemmin käsivarren heilahtely ylös-alas loi rytmin soittoon, nyt sitä enää ole! Lisäksi tajusin (vasta nyt), että aiemmalla tyylilläni käytin paljon ylöspäin pikkausta/upstroke, myös rytmisoitossa, nyt ranne pakottaa iskut alaspäin (hätäisesti). En oikein löydä sopivaa asentoa oikealle kädelle rannetekniikassa ja rentous on kadonnut. Olen yrittänyt etsiä kädelle eri tukipisteitä (talla, runko), mutta ei vain istu. Plektran asento sormissa on myös muuttunut ihmeellisen kitkaiseksi. Enkä enää tiedä millä korkeudella kitaran pitäisi roikkua kaulasta; rytmi- ja soolosoitto tuntuvat vaativan eri korkeutta, joka sekin toimii vain ajoittain eikä istu välttämättä hyvin edes kappaleen läpi.
 
Rumpujen soittoa en aio jättää.
Pitänee varmaan aloittaa kitaransoitto uudelleen rannetekniikan perusteista. 5 vuotta..? Prk!
Ranne on määrännyt menoa lopullisesti nyt noin parisen kuukautta. Harmittaa, kun ei pysty soittamaan edes omia biisejä enää!
Olen myös harkinnut Mark Knoplereita, mutta ei sormin soitto oikein istu (jo tehtyihin biiseihini, eikä mentaalisesti).
 
Vai olisko kellään poppakonsteja?

 
Säännöllinen vuorokausirytmi ja muutenkin säntillinen elämä auttaa moneen vaivaan.
 
.
Vetehinen
27.07.2013 16:08:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haspeli: Ennen käteni liike lähti rennosti (isolla kaarella) kyynärpäästä saakka, nyt liikkuu vain ranne - tahtomattamani! En yksinkertaisesti enää osaa käyttää kyynärvarsitekniikkaa. Olen varma, että koska soitan rumpuja ranteilla, on tekniikkamuutos levinnyt sieltä plektrakäteen. Ikävintä hommassa on, että kitara ei toimi rannetekniikalla. Iskut menevät aivan päin peetä eli timen ajoitus on kadonnut. Aiemmin käsivarren heilahtely ylös-alas loi rytmin soittoon, nyt sitä enää ole! Lisäksi tajusin (vasta nyt), että aiemmalla tyylilläni käytin paljon ylöspäin pikkausta/upstroke, myös rytmisoitossa, nyt ranne pakottaa iskut alaspäin (hätäisesti). En oikein löydä sopivaa asentoa oikealle kädelle rannetekniikassa ja rentous on kadonnut. Olen yrittänyt etsiä kädelle eri tukipisteitä (talla, runko), mutta ei vain istu. Plektran asento sormissa on myös muuttunut ihmeellisen kitkaiseksi. Enkä enää tiedä millä korkeudella kitaran pitäisi roikkua kaulasta; rytmi- ja soolosoitto tuntuvat vaativan eri korkeutta, joka sekin toimii vain ajoittain eikä istu välttämättä hyvin edes kappaleen läpi.
 
Rumpujen soittoa en aio jättää.
Pitänee varmaan aloittaa kitaransoitto uudelleen rannetekniikan perusteista. 5 vuotta..? Prk!
Ranne on määrännyt menoa lopullisesti nyt noin parisen kuukautta. Harmittaa, kun ei pysty soittamaan edes omia biisejä enää!
Olen myös harkinnut Mark Knoplereita, mutta ei sormin soitto oikein istu (jo tehtyihin biiseihini, eikä mentaalisesti).
 
Vai olisko kellään poppakonsteja?

 
Onpas sinulla monta ongelmaa. Ei ole poppaskonsteja, joudut keskittymään harjoittelemiseen. Mutta käypä kysymässä asiasta kitaratunnilla. On himppasen hasardia ottaa vastaan vinkkejä keneltäkään, joka tohtoroi näkemättä soittotapaasi. Saatathan runkata ripuliranteella vaikka miten hullusti, saranaliikettä väärään suuntaan tms. Kitaraope kyllä osaa neuvoa paikan päällä miten soitossasi kannattaa edetä ja mihin asioihin tulee kiinnittää huomiota. Tai sitten soitat enää pelkästään rumpuja. Seuraava potilas.
 
I hate Muse.
Vallu-Veke
27.07.2013 20:35:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpujen settiasettelu, istuin korkeus, huono tekniikka,... voivat olla myös syypäänä vaivoihin.
 
haspeli
28.07.2013 00:23:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mä pitäisin tavoiteltavana asiana sitä, että käyttää rannetta kitaraa soittaessa. Laita youtubeen pätkä sun soittoa, niin voidaan nähdä, mikä on pielessä. Ajattelisin, että jos sun kyky soittaa on yllättäen huonontunut, syy on todennäköisesti jossain muussa kuin rumpujen soitossa. Ootko käyny lääkärissä tämän reumaepäilyn takia?
 
Ei, kyllä ranne- ja kyynervarsitekniikka ovat sinänsä samanarvoisia. Riippuu yksilöstä ja siitä kumpaan on kallistunut alunperin.
 
Pitänee kaivaa vanhoja keikkavideoita ja katsoa, miten homma ennen kulki (koko käden osalta). Lisäksi varaan lekuriajan heti loman jälkeen, vaikka olenkin 99,99 % varma, että rummuista tämä johtuu. Sopii niin hyvin kuvioon.
 
Kitaraa oon soitellut viime vuosina 1-3 tuntia / viikko, rumpuja 9-20 tuntia / viikko. Eli kädet ovat saaneet kyytiä.
 
Kädet toimivat mielestäni rummuissa OK. Tremolotkin ym. alkaa jo toimia kivasti.
Vasen käsi hieman jäykempi (ranne), mutta se on rumpaleilla tavallista, että toinen käsi ei ole yhtä vahva (notkea). Jalkatyöskentely on sitten asia erikseen... motoriikka...
 
haspeli
28.07.2013 00:26:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Säännöllinen vuorokausirytmi ja muutenkin säntillinen elämä auttaa moneen vaivaan.
 
Jos olisin kaivannut äidillisiä neuvoja, olisin soittanut mutsilleni.
En vain nähnyt mitään järkeä herätä outoon aikaan täällä lomareissun aikavyöhykkeellä.
 
haspeli
28.07.2013 00:36:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

beliel: Saatathan runkata ripuliranteella vaikka miten hullusti, saranaliikettä väärään suuntaan tms. Tai sitten soitat enää pelkästään rumpuja.
 
Toi ripuliranne on hyvä huomio, koska analyysini mukaan, vaikka käsivarteni on aiemmin sahannut isoa liikettä kyynervarresta lähtien, on mielestäni ranteeni elänyt villiä elämää eli tehnyt ison liikkeen sisällä pääosin alternative soittoa aivan mieleni mukaan - vaikeuksitta. Esim. paljon ylöspäin suuntautuvia iskuja, vaikka iso varsi liikkuukin alaspäin. Lisäksi vapaata string skippingiä (alternativena) monissä rytmiosuuksissa.
 
Mulla on melko leveäkaulainen hevikeppi. Nyt tuntuu, ettei pelkkä ranneliike riitä kattamaan kaikkia kuutta kieltä.
 
haspeli
28.07.2013 00:43:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke: Rumpujen settiasettelu, istuin korkeus, huono tekniikka,... voivat olla myös syypäänä vaivoihin.
 
Sanoisin, että käsien osalta rummut ovat aika OK.
Ei satu / tunnu missään, vaikka 4-5 tunnin treenejä usein.
Okei, korvissa joskus...
 
Käsitekniikat ovat myös mielestäni kehittyneet ihan kivasti.
Vuosien rumputreenien kuluessa ranteiden käyttö on selvästi kasvanut itsestään.
Se lienee energitaloudellisin tyyli. Miksi liikuttaa (korostetusti) koko vartta, kun ranteellakin pelittää.
 
Gary Enfield
28.07.2013 00:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ole kokemusta moisesta. Näytät kuitenkin itse vastanneen kysymykseesi. Jos rummut on numero uno se on. Lykkyä tykö. Etkö saa kiinni mistään vanhoista liikeradoista?
 
haspeli
30.06.2017 16:34:17 (muokattu 30.06.2017 16:46:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päivitänpä hieman tätä aloitustani.
 
Vuosi sitten kesällä 2016 napsahti uusi soittotyyli jotenkin itsestään sitten lokeroonsa - ja nyt kulkee taas!
 
Koko vuosi on ollut yhtä juhlaa, kun tatsi on parantunut jatkuvasti, ja väittäisin, että tiettyissä pikkausjutuissa se on jopa parempi kuin ennen. Eli vuosien alamäen jälkeen soittotaito palasi, mutta vain plektrakäden tyylimuutoksen myötä.
 
Aiemmin soitin enimmäkseen siten, että käsivarsi tukeutui n. 10-15 cm päästä kyynervarresta kitaran ylärunkoon, ja soittaessa koko käsivarsi heilui kuin vesuri metsurilla. Rumpujen soitto siis pilasi tuon heiluriliikkeen, koska aivot menivät sitä myötä rannemoodiin (tai niin asian tulkitsen). Nyt homma menee enimmäkseen rannetekniikalla siten, että käsivarren alaosa on mahdollisimman paljon kiinni kitarassa.
 
Sooloja vetäessä pyrin pitämään kämmenpuolen ranne(luun?) kiinni kampisysteemin / tallan päällä. (Joku ulkomainen tubettaja suositteli sitä, ja huomasin tänä keväänä, että tosiaan siten saa hyvän tukipisteen.) Vauhdikkaammassa rytmisoitossa (rämpytys) irrotan tuon rannetukipisteen ja käsi heiluu vapaammin.
 
Ketjun alkupäässä joku vastasi, että hanki rannetuki. Hieman ihmettelin sitä, kun ei koskaan ole ollut tarvetta (kitaran kanssa), mutta nyt sitä voisi harkita, koska ranne tosiaan tekee kovimman työn. Rumpujen kanssa käytän kyllä tukea juurikin plektraranteessa.
 
M A H T A V A A !
 
Rumpujen mukana pitäisi tulla varoitustarra: "Rumpujensoitto saattaa vaarantaa kitarasoittotekniikkasi!"
 
Jucciz
03.07.2017 00:35:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mää oon taipuvainen ajattelemaan, että eri soittimien soittamisen pitäisi nimenomaan täydentää kokonaismusikaalisuutta ja -muusikkoutta. Jos rumpujensoiton voi edes kuvitella pilanneen kitaransoiton, jotain on tehty ihan perustavanlaatuisesti väärin - jommassakummassa tai molemmissa soittimissa jo lähtöjäänkin.
 
Tai sitten vaan ajattelen tilannetta oman napani kautta: en nimittäin itse ihan hevillä suostu rumpujani myymään nyt kun vihdoin semmoiset pystyin hankkimaan 20 vuoden odottelun jälkeen - sen verran kivaa vastapainoa se on työkseen kitaroinnille. ;)
haspeli
06.07.2017 00:57:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kyllä mää oon taipuvainen ajattelemaan, että eri soittimien soittamisen pitäisi nimenomaan täydentää kokonaismusikaalisuutta ja -muusikkoutta. Jos rumpujensoiton voi edes kuvitella pilanneen kitaransoiton, jotain on tehty ihan perustavanlaatuisesti väärin - jommassakummassa tai molemmissa soittimissa jo lähtöjäänkin.
 
Samaa mieltä täydentämisestä. Sanoisin, että alternative pikkaus jopa parani jossakin vaiheessa ehkä juuri rumpujen soiton ansiosta, mutta sitten (samalla) alkoi se kyynärvarren liikkeen sekoaminen.
 
Aloitin rummuilla vasta 36 v., joten kai se on luonnollista, että motoriikka ja liikeradat ovat jo siinä iässä turtuneita pakotetuille muutoksille, eli keho ei vain taivu automaattisesti uuteen muottiin. Ja kyllä sen alussa huomasi varsinkin jaloissa, kun yritti saada mm. tuplat toimimaan.
 
Laittakaa itsenne ja pentunne nuorina rumpuoppiin, kun motoriikka on vielä kehitysvaiheessa! :D
 
Skeletor_
14.10.2017 02:26:45 (muokattu 14.10.2017 02:57:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin kokemusta rumpujen soiton vaikutuksesta kitarointiin.
 
Mikko Kosonen näyttää miten sen pitäisi mennä: https://www.youtube.com/watch?v=hmDJcIJk7pY
 
Elikkä itsellä myös sellainen kummallisuus tullut bongattua että tuen plektrakäden joitakin sormia bodyyn. Elikkä pitäis oppia ikävästä opitusta tavasta pois. Tuntuu melkein mahdottomalta. Kärsin plektrasormien puutumisesta.
 
Auttaisko tekniikan vaihto plektrasormien puutumiseen? Vaikuttaa kyllä hankalalta heiluttaa nyrkkiä ilmassa.
 
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
Kefiiri
14.10.2017 11:26:52 (muokattu 14.10.2017 11:27:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skeletor_: Elikkä itsellä myös sellainen kummallisuus tullut bongattua että tuen plektrakäden joitakin sormia bodyyn.
 
Eivätkös sitä kaikki tee vähän tarkemmissa kuvioissa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Skeletor_
14.10.2017 13:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eivätkös sitä kaikki tee vähän tarkemmissa kuvioissa.
 
Kyllä, on melko vaikeaa soittaa ilman ja pitänee Kosonenkin joskus. Pitää tutkia youtubesta.
 
Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta.
sustain65
14.10.2017 22:45:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eivätkös sitä kaikki tee vähän tarkemmissa kuvioissa.
 
En minä ainakaan tee, mutta en taida sitten soittaa sellaisia vähän tarkempia kuvioita.
 
Muistan että soittamisen opettelun alussa oli taipumusta pitää pikkurilliä kanteen tuettuna, mutta opettelin siitä pois ja mielestäni se kannatti. Toki käsi on useinkin tuettuna, mutta silloin tarkoituksena on dempata joko soitettua kieltä tai kieliä joiden en halua pitävän mitään ääntä.
 
Gary Enfield
14.10.2017 22:50:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkurillin tuesta on kai suurin hyöty sormisoitossa, jossa se vakauttaa ja antaa näppäykseen voimaa. En osaa ajatella miten se auttaisi plektrasoitossa.
 
Krice
15.10.2017 10:41:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Muistan että soittamisen opettelun alussa oli taipumusta pitää pikkurilliä kanteen tuettuna, mutta opettelin siitä pois ja mielestäni se kannatti.
 
Mitä hyötyä siitä oli, että se kannatti? Minusta tuolla ei ole mitään merkitystä, jos soitto sujuu muuten. Eli jälleen kerran sellainen asia, johon ei ole yhtä mustavalkoista totuutta. Arvelen, että tuossa käy muutenkin niin että kun oppii soittamaan paremmin niin se tukeminen vähenee tai poistuu luonnostaan.
 
sustain65
15.10.2017 12:25:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Mitä hyötyä siitä oli, että se kannatti? Minusta tuolla ei ole mitään merkitystä, jos soitto sujuu muuten. Eli jälleen kerran sellainen asia, johon ei ole yhtä mustavalkoista totuutta. Arvelen, että tuossa käy muutenkin niin että kun oppii soittamaan paremmin niin se tukeminen vähenee tai poistuu luonnostaan.
 
En ainakaan tarkoituksella tarjonnut mitään "mustavalkoista totuutta". Kirjoitin vain omasta kokemuksestani asian parissa. Miksi helvetissä täällä niin moni lukee kommentteja kuin piru raamattua?
 
Plektralla soittaminen on vähemmän rajoittunutta itselläni, kun en tue sormea kanteen. Ja sormisoittoa kommenttini ei koskenut (huomaa koko ketjun nimi). Kukin saa tietysti soittaa ihan sillä tyylillä mikä itselle tuntuu parhaalta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «