Muusikoiden.net
03.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tekniikkaongelmia
1
Yallup
05.07.2013 10:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä löytyykö täältä edellisiä keskusteluja aiheesta, mutta otanpa tämän esille. Nuorempana soittelin kaikenlaisia soittimia ja olipa pari bändiäkin, jossa vedettiin 70-luvun kamaa. Suoraviivaista rokkia jne. Vehkeet olivat sen ajan halpiksia ja enimmääkseen vetelin kitaralla. Silloin pidemmän setin tai harjoittelun jälkeen otelautakäsi oli aika kipeä, mutta eipä se menoa haitannut.
 
Sittemmin harrastus jäi taka-alalle ja välistä meni vuosia, ettei kitaraan edes koskettu. Nyt iällä innostuin asiasta uudelleen ja hankin straton, ettei ainakaan vehkeistä harrastus lopahtaisi. Nyt otelautakäsi ei tunnu vaivaavan yhtään. Sormet ja ranne/olkapää kestäisi vaikka koko päivän soitella. Nyt aivan erityisenä vaivana onkin plektrakäsi. Melkein koko linja hartioista ranteeseen tuntuu menevän jäykäksi. Varsinkin ranne ja peukalo tuntuvat voimattomilta ja olkapäätäkin saattaa kolottaa. Se alkoi ilmenemään melko kohta straton hankkimisen jälkeen. Tosin soittamisen määräkin monikertaistui samalla "ymmärrettävistä syistä". Nyt käsi alkaa temppuilemaan jo parin biisin jälkeen.
 
Aiemmassa soittopelissä oli telecaster-tyyppinen "tuhkakuppi"-tallansuoja, jonka päältä soittelin ja tuin rannetta (tai kämmensyrjää) siihen varsinkin tiluttaessa ja voimasoinnuilla. Muissakin vehkeissä on aina ollut kiinteä talla. Stratossa tämä ei tietenkään toimi samalla tavalla, eikä kättä voi tukea käytännössä mihinkään. Tai ainakaan en ole oikein löytänyt sopivaa kohtaa ja huomaan usein koko ranteen olevan jäykkä ja plektra hakeutuu ihan tallan juureen. Kämmensyrjä hakee tukea tallan takaa kielten päältä, kun "tuhkakuppia" ei ole. Liike tuntuu lähtevän melkein kyynärpäästä, joka ei liene kovin hyvä tapa.
 
Kertokaapa hieman minkälaista tekniikkaa/kädenasentoa käytätte, varsinkin näissä kelluvatallaisissa eri soittotavoilla (komppi/soolo jne)
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Krice
05.07.2013 11:30:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän stratollakin pitäisi pystyä soittamaan ilman vaivoja. Kättä pitää vain opetella tukemaan runkoon kyynärvarresta eikä niin että hakee tukea kämmenelle. Jotkut soittajathan tukevat soittoa jopa sormilla iskemällä ne lankkuun kiinni.
 
Hynkel
05.07.2013 11:50:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on kyynärvarsi kiinni rungossa ja vielä ranne lepää tallaan. Useimmiten ranne tekee kaiken työn, mitä nyt joskus kompatessa saattaa joutua enemmän töihin tuo käsvarskin.
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
Yallup
05.07.2013 13:25:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi asia saattaa olla myös tuon plektran puristaminen. Pidän sitä käytännössä peukun ja etusormen välissä ja vielä keskisormikin tulee mukaan kun pitää soittaa tarkemmin. Tämä johtunee siitä, että jossakin välissä elämää etusormesta katkesi jänne ja se ei koskaan kuntoutunut oikein ja sormi on koukussa lyhentyneen jänteen vuoksi. Tarvitsen keskisormea apuna jopa hiiren painalluksissa.
 
Klassisestihan plektraa pitäisi puristaa keskipeukalon ja etusormen viimeisen nivelen (=luun) välissä, jolloin kärki osoittaa suoraan kieliin. Minulla se karkaa sormien päihin. Pidän siis plektraa ikäänkuin pientä kynää ja sormet pyrkivät ojentumaan. Ranteen asento menee hieman oudoksi, jos kämmensyrjää ei voi tukea tallan päälle tai taakse. Toisaalta Ynkkäkin näyttää pitävän plektraa hieman samalla tavalla, mutta sillä liike lähtee ranteesta eikä edes liiku paljon, kyynärvarsi pysyy tiukasti paikoillaan. Ainakin tilussa. Minulla ranne tekee pyörivää liikettä, ei ylös/alas kuten kai olisi tarkoitus? Tai ainakin, jos sitä plekua pitäisi oikein.
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Arkka
10.07.2013 15:42:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Klassisestihan plektraa pitäisi puristaa keskipeukalon ja etusormen viimeisen nivelen (=luun) välissä, jolloin kärki osoittaa suoraan kieliin. Minulla se karkaa sormien päihin.
 
Jos tajusin oikein mitä tarkoitat, niin ei tuo pitäisi olla ongelma. Meikä pitää kans sillai ei nyt päässä, mutta pään ja nivelen välimaastossa. Jos laitan nivelen kohdalle, niin vaikeampi muuttaa plektran asentoa. Sellanen hienosäätö kulman kanssa jne. on mulle ainakin tärkee homma.
 
Tuen kämmensyrjän ranteenpuoleisen kulman (sen patin) tallaan/kieliin ja tarvittaessa nostan ylös. Pikkurillillä tuen kieliin ja kanteen vähän miten sattuu, usein tulee tuettua myös nimettömällä kieliin. Näitä en ole harjotellut, mutta joskus vaan huomasin tekeväni niin. Tää ei sikäli ole siis mikään ohje.
 
sustain65
10.07.2013 21:38:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka:
Pikkurillillä tuen kieliin ja kanteen vähän miten sattuu, usein tulee tuettua myös nimettömällä kieliin. Näitä en ole harjotellut, mutta joskus vaan huomasin tekeväni niin. Tää ei sikäli ole siis mikään ohje.

 
Joiltakuilta oikeilta soittajilta olen ymmärtänyt että tuollainen sormien tukeminen (kanteen) ei olisi hyvä juttu ja siksi opettelin vuosi sitten siitä tavasta pois. Ei tämäkään nyt mikään varsinainen ohje ole.
 
sickboy
10.07.2013 21:57:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Joiltakuilta oikeilta soittajilta olen ymmärtänyt että tuollainen sormien tukeminen (kanteen) ei olisi hyvä juttu ja siksi opettelin vuosi sitten siitä tavasta pois. Ei tämäkään nyt mikään varsinainen ohje ole.
 
Mä valmistuin keväällä Metropolia AMK:sta. Siellä ollessani pohdin tota kanteen tukemista, jota itse harrastan. Juttelin siitä opettajien kanssa ja ne oli kovasti sitä mieltä, että aivan sama. Kunhan tuntuu hyvältä soittaa. Ja se tukeminen mulla ei ole mitään tiukkaa nojaamista yhteen pisteeseen, vaan pari sormea kevyesti liikkuu siinä kantta pitkin.
 
Niistä koulun kolmesta kitaralehtorista yksi tuki plekukättä kitaran kanteen ja kaksi ei niinkään. Tämä kannen tukea käyttänyt opettaja ei kyllä hävinnyt tekniikassa tippaakaan muille.
 
azlag
11.07.2013 09:37:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös mm. Michael Angelo Batio vanno tuon "ankkuroinnin" nimeen? Eli että sormet tuetaan johonkin, kanteen, mikkeihin, mitä sattuu kohdillaan olemaankaan. En ole mikään Batio-fani mutta jos pitää miettiä kitaristia joka todennäköisesti on tiluttanut... paljon... niin Batio tulee ensimmäisenä mieleen. Ja vieläkin jaksaa eikä käsi ole tippunut tai mitään :) Luotan myös itse samaan tekniikkaan joten mielipiteeni pahasti puolueellinen, jokainen soittakoot Omalla tyylillään.
 
Yallup
11.07.2013 09:55:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Jos tajusin oikein mitä tarkoitat, niin ei tuo pitäisi olla ongelma. Meikä pitää kans sillai ei nyt päässä, mutta pään ja nivelen välimaastossa. Jos laitan nivelen kohdalle, niin vaikeampi muuttaa plektran asentoa. Sellanen hienosäätö kulman kanssa jne. on mulle ainakin tärkee homma.
 
Tuen kämmensyrjän ranteenpuoleisen kulman (sen patin) tallaan/kieliin ja tarvittaessa nostan ylös. Pikkurillillä tuen kieliin ja kanteen vähän miten sattuu, usein tulee tuettua myös nimettömällä kieliin. Näitä en ole harjotellut, mutta joskus vaan huomasin tekeväni niin. Tää ei sikäli ole siis mikään ohje.

 
Just tuolla tavalla itsekin soittelen. Pikkurilli tukee kanteen tarpeen mukaan, kompatessa sitten kämmen ja sormet ovat irti tallasta ja kannesta. Tuo pinsetti/kynäote plektrasta tuntuu luontevammalta, enkä ole koskaan oppinut "oikeaa" tapaa pikata. Ei tuo ole ainakaan erityisen kevyt menetelmä ja rasittaa peukkua.
 
Ehkä plektraote ei ole varsinainen syy käden väsymiseen, vaan joku kumma ylimääräinen kannattelu. Kyynärvarsi ei jotenkin osaa tukea straton kanteen, liekö syynä sen viistetty kulma? Luultavasti aiemmin painoin kyynärvarren kitaran terävämpään reunaan (kuten LP tai tele), jossa se pysyi itsekseen erikseen kannattelematta. Reuna ikäänkuin painui ihoon ja teki tukipisteen?
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Krice
11.07.2013 10:17:31 (muokattu 11.07.2013 10:18:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Kyynärvarsi ei jotenkin osaa tukea straton kanteen, liekö syynä sen viistetty kulma? Luultavasti aiemmin painoin kyynärvarren kitaran terävämpään reunaan (kuten LP tai tele), jossa se pysyi itsekseen erikseen kannattelematta. Reuna ikäänkuin painui ihoon ja teki tukipisteen?
 
Voi olla hyvinkin mahdollista, tosin tuo on varmaan yleensä päinvastoin eli terävä reuna tai paksu runko voi olla epäergonominen. Jos joku kitaramalli ei sovi käteen niin sillä on sitten aika hankala soitella eli ei muuta kuin vaihto sopivampaan lankkuun. Myös strato-mallejahan on ilman reunaviistettä ja paksulla rungolla.
 
Arkka
11.07.2013 13:05:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Ehkä plektraote ei ole varsinainen syy käden väsymiseen, vaan joku kumma ylimääräinen kannattelu. Kyynärvarsi ei jotenkin osaa tukea straton kanteen, liekö syynä sen viistetty kulma? Luultavasti aiemmin painoin kyynärvarren kitaran terävämpään reunaan (kuten LP tai tele), jossa se pysyi itsekseen erikseen kannattelematta. Reuna ikäänkuin painui ihoon ja teki tukipisteen?
 
LP-kopiolla mullakin pysyy käsi rennompana. Se voi kyl johtua siitäkin, että käden asento on muutenkin vähän erilainen kun käsi saa olla hieman enempi kaulan suunnalla eikä olkavartta tarvi nostaa niin paljoa. Tosin strato on ehkä muilta osin mulle ergonomisempi.
 
Yallup
11.07.2013 14:03:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän strato on hyvin muotoiltu ja hyvä pidellä ja soittaa, en olisi sitä mielellään vaihtamassa muunlaiseen jo soundinkin vuoksi. Varsinkin kaula tuntuu olevan kuin itselle erikseen tehty, ei minkäänlaisia oireita otekädessä. Kun vain saisi tuon oikean käden aseteltua jotenkin, ettei se ole olkapään kannatettavana.
 
Voihan se olla niinkin, että pitkähkön tauon/vähäisen soittelun jälkeen intoutui liikaa ja parin tunnin yhtämittainen vetely jumittaa paikat. Oli soitin mikä vaan. Aiemmin soittelu loppui, kun vasen käsi oli ihan puuta. Pieni taukokin saattaisi olla paikallaan? Jumppahetki joka biisin välissä?
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Tonski
11.07.2013 14:45:35 (muokattu 11.07.2013 14:45:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

azlag: Eikös mm. Michael Angelo Batio vanno tuon "ankkuroinnin" nimeen? Eli että sormet tuetaan johonkin, kanteen, mikkeihin, mitä sattuu kohdillaan olemaankaan.
 
Joo ja kuuntele mitä paskaa se suoltaa.. yhh:D Ymmärrän kyllä sen että esmes Petruccilla on pikkurilli ikäänkuin antamassa suuntaa ja Michael Romeolla tais olla pikkurilli ja nimetön kitaran rungossa kiinni, mut nää on joka tapauksessa teknisesti tosi päteviä soittajia sarallaan. Tota Bation 3-sormea-kiinni-rungossa-tekniikkaa oon joskus läpällä kokeillut, enkä missään universumissa vois kuvitella soittavani sillä itse.. mut hänelle se toimii, mikä on hänen näkökulmastaan oikeestaan pääasia. Ite kokeilisin tämän suhteen useempaa ratkasua ja valitsisin niistä sen mututuntumalta helpoimman tuntusen kuitenkin niin, että antaa alkutaipaleella useemmalle tavalle vähän enemmän aikaa kautta mahdollisuuden. Omakohtasista kokemuksista ainakin oon vaihtanu plektratekniikkaa ainaskin neljästi: alussa kahen sormen ankkuroimattomasta pinsettiotteesta siihen et ankkuroi romeotyylisesti pari sormea runkoon, siitä petrutsimaiseen tyyliin ankkuroiden vain pikkurillillä, lopulta nostin käden irti ankkuroinnista silleen et pleku oli tässä triidissä kuvatunlaisesti oikean käden etusormen ekan nivelen kohdalla.. Sit lopulta katoin täältä palstalta nimimerkki Ambituksen videon 'skeidaa.avi' missä avattiin plekukäden rentouden merkitystä ja sitä asennon funktiota. Se on toiminu tähän asti, alternatepikkaus lähti hurraamaan tatsin iskostuttua aika hurjasti verraten kaikkiin edellisiin tekniikoihin. Pakko painottaa taas että jokaselle on se oma tyyli; voi ihan hyvin pysyä siinä, mikä tuntuu luonnollisimmalta. Kunhan se ko. tapa ei aiheuta ylimääräisiä jännitteitä tai mitään lihasrikkoa.
 
Btw, mielenkiintonen juttu käden toimintaan liittyen: ihmisen tarkkuusote on pinsettiote, ts. esimerkiksi plekun pitäminen ikään kuin etusormen sisäsyrjää vasten, näin kirurgitkin opetetaan pitämään skalpellia. Se 'pleku etusormen ensimmäisen nivelen syrjää vasten'-ote on evolutiivisesti simpanssin tarkkuusote. Tsekkailkaa lukion oppikirjoista:D
 
Arkka
11.07.2013 17:02:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Btw, mielenkiintonen juttu käden toimintaan liittyen: ihmisen tarkkuusote on pinsettiote, ts. esimerkiksi plekun pitäminen ikään kuin etusormen sisäsyrjää vasten, näin kirurgitkin opetetaan pitämään skalpellia. Se 'pleku etusormen ensimmäisen nivelen syrjää vasten'-ote on evolutiivisesti simpanssin tarkkuusote. Tsekkailkaa lukion oppikirjoista:D
 
Jeah, en siis ole simpanssi! :D Ei vaiskaan, hyvä kirjoitus. Tarvii tuota simpanssiotettakin testailla. Kaikkee pitää kokeilla tosiaan ja voihan noita omaksua useampiakin.
 
Tonski
11.07.2013 17:58:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: ..voihan noita omaksua useampiakin.
 
Tää on muuten erittäin hyvä pointti, joka multa jäi tyystin sanomatta.. Ite ainakin kun soittaa tietynlaisia metallijuttuja, niin tulee vaihdettua tuo tylppä pleku jazzkolmoseen ja soitettua pinsettiotteen sijaan sillä 'simpanssiotteella' niin et kulmaa plektraa enemmän suhteessa kieliin. Jotenkin tietynlaisia riffejä on helpompi soittaa noin ja se plekusoundi tuo kunnon säröillä enemmän munaa siihen. Esmes jotkut sahausriffit kuulostaa ainakin omaan korvaan tylpällä plekulla pikaten kielten suuntasesti hiplaten liian.. samettisilta/pehmeiltä? :D Mut each to his own, tosiaan..
 
Yallup
23.07.2013 08:24:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttää toimivan paremmin, kun heittää pitkähihaiset veke ja pitää käsivarren paljaana. Ainakin sen kohdan, joka tukee kitaran reunaan. Kankaat luistavat aika tehokkaasti siinä straton viisteessä.
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Vetehinen
23.07.2013 18:12:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Näyttää toimivan paremmin, kun heittää pitkähihaiset veke ja pitää käsivarren paljaana. Ainakin sen kohdan, joka tukee kitaran reunaan. Kankaat luistavat aika tehokkaasti siinä straton viisteessä.
 
Mulla on täysin päinvastainen kokemus. Sweep-tekniikkaa haittaa suuresti ihokontakti kitaran (viisteen) kanssa. Siksi pitää olla käden ulottuvilla hikirannekkeita. :P Pitkä hiha ajaa saman asian.
 
I hate Muse.
ruikku20
23.07.2013 23:00:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Sit lopulta katoin täältä palstalta nimimerkki Ambituksen videon 'skeidaa.avi'
 
Onkohan tuo vielä jossain katsottavissa? Yhden ketjun löysin, jossa aalataur oli pistäny linkin videoon. Ei tuo linkki toiminu enään. Anyone?
 
Lars is the best anyways. Way better technically than the guy from dream theatre and he doesn't have a big ego which always helps. Kiitos youtube ja käyttäjä kmvoss! :D
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti