Muusikoiden.net
08.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä on kitaransoitossa tärkeintä?
1 2 3 4 5 6
balanced1
23.02.2013 13:56:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään tuntuu kaikki ihailevan näitä tekniikan ihmelapsia joilla ei loppupeleissä tunnu olevan mitään musiikillista annettavaa. Kaikki osataan, muttei mitään sanottavaa kuitenkaan. Mielestäni musiikki ei ole mitään urheilukilpailua jossa täytyy näyttää, kuinka monta nuottia pystyy soittamaan tietyssä ajassa.
Skaalojen edestakainen sahaaminen ei kuulosta musiikilta ja tunnelataus on aika minimissä.
Arvostaako porukka nykyään enää soittajia joille on tärkeintä esittää joku biisi koskettavasti ja unohtaa egoilu?
 
Esim tämä herra ei liene ole yhtä teknisesti taitava kuin joku Gohan, mutta aika vaikea olisi kuvitella Gohanin tai heimolaistensa pystyvän samaan tunnelmaan.
 
http://www.youtube.com/watch?v=1DBewzgXgYk
 
GAS never dies.
arppah8
23.02.2013 14:02:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balanced1: Gohanin tai heimolaistensa
 
Liekö joku afrikan heimo tämä kun en ole moisesta ennen kuullut? Nimi viittaisi sinnepäin ainakin.
 
Tästähän on väännetty jo vuosikymmeniä, tuskinpa asia taas yhdellä ketjulla mihinkään muuttuu. Opinions and assholes ja subjektiivisuus etc.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
balanced1
23.02.2013 14:13:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Liekö joku afrikan heimo tämä kun en ole moisesta ennen kuullut? Nimi viittaisi sinnepäin ainakin.
 
Tästähän on väännetty jo vuosikymmeniä, tuskinpa asia taas yhdellä ketjulla mihinkään muuttuu. Opinions and assholes ja subjektiivisuus etc.

 
Onhan esim Govan todella taitava ja muita yhtä taitavia löytyy pilvin pimein ja jotka tuntuu olevan jatkuvasti otsikoissa, mutta ei vaan meikäläiseen jaksa upota, kun kovasti pitkästyttävää on tekninen mitäänsanomaton soittaminen.
Ei Hendixkään tainnut olla kovin tekniikan päälle tai SRV, mutta silti ne sai keikalla koko yleisön haltuun soitollaan.
 
GAS never dies.
hallu
23.02.2013 14:37:15 (muokattu 23.02.2013 15:33:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No täällä muusikoiden netissä ja varmaan muuallakin me tunnumme suhtautuvan soittajiin aika välineellisesti. Atvioimme kitaristia samalla tavalla kuin kitaraakin tyyliin "tämä kitarsiti soveltuu hyvin musiikin esittämiseen".
 
Toisaalta itse ajattelen, että emmehän me oikeasti puhu niistä soittajista joita arvioimme, vaan itsestämme. Kun käytän jotakin tunnettua kitaristia esimerkkinä, kerron oikeastaan omista unelmistani ja arvostuksistani ja elämänasenteestani. Ne soittajat joista puhumme, operoivat jo sellaisella tasolla että emmehän me ole millän tavalla päteviä arvioimaan heidän osaamistaan tai osaamattomuuttaan. Me puhumme siitä mikä meitä koskettaa ja puhuttelee ja silloin puhumme nimenomaan itsestämme.
 
Jos joku täällä kirjoittaa, että Ynkkä on paska tai ihqu, niin en minä siinä opi mitään uutta ynkästä, mutta opin tuntemaan hiukan sitä kirjoittajaa tai ainkain minulle syntyy joku mielikuva hänestä. Jos joku ihminen kirjoittelee foorumille mitä mieltä hän on asioista tai ihmisistä, niin oma ymmärrykseni kasvaa nimenomaan siitä kirjoittajasta eikä niistä asioista joista hän kirjoittaa, koska niistä minulla on jo mielipide valmiina....useinmiten.
 
Kolmas juttu on se, että eniten arvostusta saa aina hän joka soittaa suositussa bändissä. Taitavalta vaikuttaa aina kitaristi, joka pysyttelee tiukasti "kotonaan" siis tekee sitä minkä osaa parhaiten. Toisaalta kiinnostavimpia ovat ne kitaristit jotka pyrkivät surffaamaan tuntemattomilla vesillä ja ottavat riskejä, mutta he eivät aina vaikuta yhtä taitavilta, vaikka oikeasti voivat sitä ollakin.
 
Jos taas mietin otsikon mukaisesti mikä on kitaran soitossa tärkeintä, niin itseilmaisuhan se sitä on. Itse ajattelen että soittotaito ei ole päämäärä, vaan väline päämäärään pääsemiseksi. Ihan samanlainen väline kuin kitarakin. Kitaran saa rahalla, mutta soittotaito pitää hankkia kovalla työnteolla. Soittotaito itsessään ei ole vastaus mihinkään vaan se sanottava. Jos ei ole tunteita ilmaistavaksi, niin ilmaisee sitten sitä tunteettomuutta. Tärkeintä että ilmaisee rehellisesti jotakin mikä tuolla sisällämme asuu. Se tietenkin edellyttää, että meidän täytyy edes jollakin tasolla olla tietoisia siitä. Toisaalta soittamaan opettelu voi olla myös keino tulla siitä tietoiseksi eli soittaminen voi olla myös väline itsetutkiskeluun ja kaipa se käy terapiastakin. Itse käytän soittotaitoani myös musiikin kuunteluun. Levyltä kuultu kappale on vasta puoli totuutta ja vasta kun soitan ja laulan itse sen, alkaa se musiikki varsinaisesti elää ja vallankin jos jossakin vaiheessa onnistun löytämään siihen sellaisen oman näkökulman, että se alkaa tuntua omalta, niin voi sanoa että jonkinlainen ymmärrys on alkanut tapahtua.
 
Soittotaito ilman tarkoitusta on yhtä tyhjä kuin uusi kitara ilman soittamista.
 
-----edit------------
 
Korjailin pahimpia kirjoitusvirheitä ja typoja.
 
----/editend----------
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
balanced1
23.02.2013 14:40:52 (muokattu 23.02.2013 14:41:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No täällä muusikoiden netissä ja varmaan muuallakin me tunnumme suhtautuvan soittajiin aika välineellisesti. Atvioimme kitaristia samalla tavalla kuin kitaraakin tyyliin "tämä kitarisiti soveltuu hyvin musiikin esittämiseen".
 
Toisaalta itse aina ajattelen, että emmehän me oikeasti puhu niistä soittajista joita arvioimme, vaan itsestämme. Kun käytän jotakin tunnettua kitaristia esimerkkinä kerron oikeastaan omista unelmistani ja arvostuksistani ja elämän asenteestani. Ne soittajat joista puhumme, operoivat jo sellaisella tasolla ettemmehän me ole millän tavalla päteviä arvioimaan heidän osaamistaan tai osaamattomuuttaan. Me puhumme siitä mikä meitä koskettaa ja puhuttelee ja silloin puhumme nimenomaan itsestämme.
 
Jos joku täällä kirjoittaa, että Ynkkä on paska tai iqu, niin en minä siinä opi mitään uutta ynkästä, mutta opin tuntemaan hiukan sitä kirjoittajaa tai ainkain minulle syntyy joku mielikuva hänestä. Jos joku ihminen kirjoittelee foorumille mitä mieltä hän on asioista tai ihmisistä, niin oma ymmärrykseni kasvaa nimenomaan siitä kirjoittajasta eikä niistä asioista joista hän kirjoittaa, koska niistä minulla on jo mielipide valmiina.
 
Kolmas juttu on se, että eniten arvostusta saa aina hän joka soittaa suositussa bändissä. Taitavalta vaikuttaa aina kitaristi, joka pysyttelee tiukasti "kotonaan" siis tekee sitä minkä osaa parhaiten. Toisaalta kiinnostivimpia ovat ne kitaristit jotka pyrkivät surffaamaan tuntemattomilla vsillä ja ottavat riskejä, mutta he eivät aiva vaikuta ythä taitavilta, vaikk aoikeasti voivat sitä ollakin.
 
Jos taas mietin otsikon mukaisesti mikä on kitaran soitossa tärkeintä, niin itseilmaisuhan se sitä on. Itse ajattelen että soittotaito ei ole päämäärä, vaan väline päämäärän pääsemiseksi. Ihan samanlainen väline kuin kitarakin. Kitaran saa rahalla, mutta soittotaito pitää hankkia kovalla työn teolla, mutta soittotaito itsessään ei ole vastaus mihinkään vaan se sanottava. Jos ei ole tunteita ilmaistavaksi, niin ilmaisee sitten sitä tunteettomuutta. Tärkeintä että ilmaisee rehellisesti jotakin mikä tuolla sisällämme asuu. Se tietenkin edellyttää, että meidän täytyy edes jollakin tasolla olla tietoisia siitä. Toisaalta soittamaan opettelu voi olla myös tie tulla siitä tietoiseksi eli soittaminen voi olla myös väline itsetutkiskeluun ja kaipa se käy terapiastakin. Itse käytän soittotaitoani myös musiikin kuunteluun. Levyltä kuultu kappale on vasta puoli totuutta ja vasta kun soitan ja laulan itse sen, alkaa se musiikki varsinaisesti elää ja vallankin jos jossakin vaiheessa onnistun löytään siihen sellaisen oman näköulman, että se alkaa tuntua omalta, niin voi sanoa että jonkinlainen ymmärrys on alkanut tapahtua.
 
Soittotaito ilman tarkoitusta on yhtä tyhjä kuin uusi kitara ilman soittamista.

 
Hallu puhua viisauden sanoja. Ugh, täytyä lukea teksti useampi kerta. Woah.
 
GAS never dies.
hallu
23.02.2013 14:43:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balanced1: Onhan esim Govan todella taitava ja muita yhtä taitavia löytyy pilvin pimein ja jotka tuntuu olevan jatkuvasti otsikoissa, mutta ei vaan meikäläiseen jaksa upota, kun kovasti pitkästyttävää on tekninen mitäänsanomaton soittaminen.
Ei Hendixkään tainnut olla kovin tekniikan päälle tai SRV, mutta silti ne sai keikalla koko yleisön haltuun soitollaan.

 
Kyllä Hendrix ja SRV hallitsivat tekniikkansa täysin suvereenisti siitä ei liene epäilystäkään. Jokainenhan voi kokeilla minkälaisen harjoittlumäärien takana nuo tekniikat ovat. Kaikki musiikillinen ilmaisu vaatii teknistä osaamista. Se, että bluesin tai R&b:n soittaminen vaatii erilaista tekniikkaa kuin vaikkapa fuusiojazzin ei tarkoita sitä että jälkimmäinen olisi teknisempää.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
tomaattiorava
23.02.2013 14:46:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tärkeintä on ettei tee lainkaan virheitä.
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
hallu
23.02.2013 14:54:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Tärkeintä on ettei tee lainkaan virheitä.
 
Ha ha, tää on hyvä. Ota plussa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Kontiak
23.02.2013 14:54:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaran soittaminen tietenkin.
 
http://www.truthinshredding.com
Jucciz
23.02.2013 15:07:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hallulla on sana hallulla. Vai oliko se hallussa. Hyvinkin fiksusti sanottu tuo, että monesti arvostelevat sanat kertovat yllättävän paljon nimenomaan arvostelijasta.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Funkånaut
23.02.2013 15:13:26 (muokattu 23.02.2013 15:14:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Kyllä Hendrix ja SRV hallitsivat tekniikkansa täysin suvereenisti siitä ei liene epäilystäkään. Jokainenhan voi kokeilla minkälaisen harjoittlumäärien takana nuo tekniikat ovat. Kaikki musiikillinen ilmaisu vaatii teknistä osaamista. Se, että bluesin tai R&b:n soittaminen vaatii erilaista tekniikkaa kuin vaikkapa fuusiojazzin ei tarkoita sitä että jälkimmäinen olisi teknisempää.
 
Näinpä. Tekniikka on väline, joka auttaa soittamaan kitaraa haluamallaan tavalla.
 
E: Ja hallulle plussa pidemmästä tekstistä. Melko tyhjentävästi asia sanottu.
 
Vitun Porkku. Hyi vittu oikeesti. - tommiot Kuuntelen tämmöistä
BoNey
23.02.2013 15:14:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on vuosien kuluessa oikeastaan kokonaan kadonnut kitaransoiton tarkastelu teknisenä suorittamisena. Enkä puhu pelkästään tiluttelusta, vaan yleensäkin kitaristin perustekniikoista vibratoineen, bendeineen yms. Nykyisin näihin tulee kiinnitettyä lähinnä huomioita negatiivisessa mielessä, jos joku juttu ei vaan omaan korvaan kuulostaa hyvälle. Toki tekniikkaa tulee itsekin reenattua, mutta huomattavasti vähemmän, kuin aiemmin.
 
Kitarasta on oikestaan tullut ainoastaan yksi instrumentti muiden joukossa, eikä siihen tule kiinnitettyä paljoa enempää huomiota, kuin muihinkaan soittimiin. Toki vanha kamarunkkari on sillä tavoin hengissä, että hyviä kitarasoundeja tulee fiilisteltyä ja kaiveltua ympäri internettiä.
 
Tuo ilmaisu ja fiilis on sen sijaan noussut itselläni paljon tärkeämmäksi asiaksi. Nykyisin tulee enemmän kuunneltua itse sävellystä ja sitä, miten hyvin kitaristi (tai jonkun muun istrumentin soittaja) biisin tunnetilan saavuttaa. That being said, erittäin teknisellä soitolla voi myös saavuttaa noita fiiliksiä aivan yhtä hyvin, kuin rauhallisemmallakin menolla.
 
www.youtube.com/user/StereoidsBand/videos
balanced1
23.02.2013 15:14:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Hallulla on sana hallulla. Vai oliko se hallussa. Hyvinkin fiksusti sanottu tuo, että monesti arvostelevat sanat kertovat yllättävän paljon nimenomaan arvostelijasta.
 
Hallulla on aina kyllä hallussa. Siksi sanoin, että täytyy lukea pariinn kertaan.
Ainakin minulla on tarkoitus soittaa niin hyvin fiiliksen kanssa biisit eikä yritää soittaa jotain kuulumatonta sekaan.
Neil Young tietää vieläkin what to do ja se uppoa aika hyvin meikäläiseen. On vaan huolestuttavaa nuorison asenne musiikkiin.
 
GAS never dies.
Funkånaut
23.02.2013 15:16:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balanced1: On vaan huolestuttavaa nuorison asenne musiikkiin.
 
Ei kannata tehdä yleistyksiä muutaman valopään takia. Tiedän, ja osittain tunnenkin, monta nuorta M.nettiläistäkin jotka tekevät hyvää musaa ja soittavat hyvin. Itsensä kuuloista, nimittäin. Ei kaikille nuorille ole tärkeintä se, kuinka monta nuottia saa sovitettua tahtiin.
 
Vitun Porkku. Hyi vittu oikeesti. - tommiot Kuuntelen tämmöistä
balanced1
23.02.2013 15:20:50 (muokattu 23.02.2013 15:22:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BoNey: Itselläni on vuosien kuluessa oikeastaan kokonaan kadonnut kitaransoiton tarkastelu teknisenä suorittamisena. Enkä puhu pelkästään tiluttelusta, vaan yleensäkin kitaristin perustekniikoista vibratoineen, bendeineen yms. Nykyisin näihin tulee kiinnitettyä lähinnä huomioita negatiivisessa mielessä, jos joku juttu ei vaan omaan korvaan kuulostaa hyvälle. Toki tekniikkaa tulee itsekin reenattua, mutta huomattavasti vähemmän, kuin aiemmin.
 
Kitarasta on oikestaan tullut ainoastaan yksi instrumentti muiden joukossa, eikä siihen tule kiinnitettyä paljoa enempää huomiota, kuin muihinkaan soittimiin. Toki vanha kamarunkkari on sillä tavoin hengissä, että hyviä kitarasoundeja tulee fiilisteltyä ja kaiveltua ympäri internettiä.
 
Tuo ilmaisu ja fiilis on sen sijaan noussut itselläni paljon tärkeämmäksi asiaksi. Nykyisin tulee enemmän kuunneltua itse sävellystä ja sitä, miten hyvin kitaristi (tai jonkun muun istrumentin soittaja) biisin tunnetilan saavuttaa. That being said, erittäin teknisellä soitolla voi myös saavuttaa noita fiiliksiä aivan yhtä hyvin, kuin rauhallisemmallakin menolla.

 
Eihän tekniikassa ole mitään vikaa, mutta voiko olla, että monella liika tekninen osaaminen vie luovuutta pois?
Eli yrittää soveltaa liikaa kaikkea oppimaansa sen sijaan, että kuuntelisi kappaletta.
BB.king jätti aika vähiin nuotit mutta pääsi aika hyvään tunnelmaan silti:
 
http://www.youtube.com/watch?v=SgXSomPE_FY
 
Aika kovia jätkiä taustalla..miten tuonne istuisi joku tuhattaituri?
 
GAS never dies.
Arkka
23.02.2013 15:59:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite väittäsin että niitä nopeita soittajia ihailtiin paljon enemmän joskus kasarilla.
 
Mut juu, ohan se niin, että nopeella autolla tulee helposti ajettua nopeampaa. Tai ainakin nopeampaa kuin polkupyörällä.
 
hallu
23.02.2013 16:11:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Ite väittäsin että niitä nopeita soittajia ihailtiin paljon enemmän joskus kasarilla.
 
Mut juu, ohan se niin, että nopeella autolla tulee helposti ajettua nopeampaa. Tai ainakin nopeampaa kuin polkupyörällä.

 
Eiks oo jännä juttu, että vaikka soittaisi kuinka nopeati, niin kestää kuitenkin yhtä kauan päästä maaliin;-). Tai jos on liian näppärä, niin saattaa sujahtaa kokonaan maailin ohi:-D.
 
Ei maar, kyllä mulle sopii nopea tai hidas soitto kunhan vain soittaja on tekemisissään rehellinen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Funkånaut
23.02.2013 16:32:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balanced1: Eihän tekniikassa ole mitään vikaa, mutta voiko olla, että monella liika tekninen osaaminen vie luovuutta pois?
 
Voi olla, muttei koske todellakaan kaikkia. Jos tsekkailee vaikkapa Paco de Luciaa ja kumppaneita, ni ei se liian pikkunäppäräks useimmiten mene, vaikka sen tiedostaa et tarvittaessa lähtee.
 
Vitun Porkku. Hyi vittu oikeesti. - tommiot Kuuntelen tämmöistä
balanced1
23.02.2013 17:24:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, Al Dimeola ei lienee hitaimpia, kuten ei myöskään Larry Carlsson, mutta ehkä ne kuitenkin lopuksi kuuluvat 70-80 luvun "Govaneihin".
 
GAS never dies.
Funkånaut
23.02.2013 17:32:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balanced1: Niin, Al Dimeola ei lienee hitaimpia, kuten ei myöskään Larry Carlsson, mutta ehkä ne kuitenkin lopuksi kuuluvat 70-80 luvun "Govaneihin".
 
No jaa, kyl molemmilta löytyy mielettömän paljon kiinnostavia raitoja. Kuten Shawn Lanelta ja Allan Holdsworthiltakin. Vaikka osaa soittaa nopeastikin ja teknisesti haastaviakin pätkiä.
 
Vitun Porkku. Hyi vittu oikeesti. - tommiot Kuuntelen tämmöistä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti