Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaransoito keveys
1
m.savis
20.02.2013 10:11:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on kitarassani 13-56 (58?) sarjan kielet ja se tuntuu kovin raskaalta soittaa.
Olisiko apua ohemmista kielistä esim. 08 sarjasta, jotta soittotuntuma kevenisi?

hallu
20.02.2013 10:15:05

m.savis: Minulla on kitarassani 13-56 (58?) sarjan kielet ja se tuntuu kovin raskaalta soittaa.
Olisiko apua ohemmista kielistä esim. 08 sarjasta, jotta soittotuntuma kevenisi?

olisi

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
pappasfin
20.02.2013 10:43:06

m.savis: Minulla on kitarassani 13-56 (58?) sarjan kielet ja se tuntuu kovin raskaalta soittaa.

Hmm.. voin olla väärässä mutta TROLLI?

Jos ei ole trolli niin vastaus alla:

- Kyllä mutta 013 setistä hyppäys 08 settiin ei järkevää vaan 012 tai 011 settiin
- Soitin raskaus myös voi johtua siitä, että kaulan, tallan, satulan säädöt eivät ole kohdillaan soittajalle esim. talla on liian korkea, kaula liian kovera tai satula liian korkea.

PappaSFin
m.savis
20.02.2013 12:18:48

Hallulle: En ole kirjailija. Ei ollut muuta kysyttävää.

Ei ole TROLLI.
Kiitos valottavasta vastauksesta. Olen aloittelia. Eihän ole tyhmiä kysymyksiä on vain tyhmiä kysyjiä.

Terveisin: Markku Savolainen

carmake
20.02.2013 12:34:34

Usein kannattaa antaa hieman enemmän informaatiota kysymysten pohjalle, vastauspohja voi laajentua kummasti. Tässä tapauksessa esim. kitaran merkki vois olla ihan hyvä ilmottaa.

Mutta komppaan aiempaa, kokeile ensin esim. 0.11 ja sitten tunnustelet asiaa lisää.

Jos mahdollista niin testaa kitaroita missä on erilaisia kielisettejä kiinni, voi auttaa päätöksenteossa.

pappasfin
20.02.2013 13:16:59

m.savis: Hallulle: En ole kirjailija. Ei ollut muuta kysyttävää.

Ei ole TROLLI.
Kiitos valottavasta vastauksesta. Olen aloittelia. Eihän ole tyhmiä kysymyksiä on vain tyhmiä kysyjiä.

Terveisin: Markku Savolainen

OK

Katso onko kaula kovera eli kaulan vierestä kaulan suuntaisesti kun katsoo niin onko se otelauta suora vai kuinka kovera, jos on reilusti kovera niin varamsti on raskas soittaa eli kaulaa kannattaa sitten säätää kaularaudasta kireämmälle ja ennen kuin säätää sitä kireämmälle niin löystää vähän kieliä varmuudeksi ja ihan senkin takia koska kun kaulaa kiristää (suoremmaksi) niin kielien tiukkuus kasvaa kun kaulan veto kasvaa. Älä kiristä kerralla liikaa vaan tuollaiset 1/6 - 1/8 kierrosta ja mieluusti ei yli 1/4, ettei tule mitään vahinkoa, pieni varovaisuus on hyvä muistaa ja se ettei kerralla rusauta liikaa.

Hyvä on muistaa se, että vaikka säätäessä kaularaudasta kaula suoristuu niin se kuitenkin hakee viipeellä sitä paikkaansa, joskus jopa yön yli on hyvä antaa kitaran kaulan asettua eli jos näyttää 1/6 - 1/8 tai jop 1/4 verran kiristyksen jälkeen ettei mitään tapahdu niin sitten antaa vähän aikaa olla ja katsoa että tapahtuuko viipeelläkään mitään, ettei sitten mene ja kiristä niin paljon että kuuluu jokin ikävä napsaus jostain paikkaa merkkinä siitä että nyt hajos jokin (onneksi yleensä ei hajoa mutta vara ei venettä kaada).

Jos kaula on suorassa ja eikä kielet ole korkealla niin kokeile miten soitto sujuu vaikkapa hieman matalammalla vireellä jos nyt on E-vire niin pudota se Eb tai jopa D vireeseen, jos tämäkään ei auta niin kokeile ohkaisempaa kielisettiä eli 012 tai 011 settiä.

Jos kielet ovat siitä huolimatta korkealla kun on kaula sopivasti suora ja vire haluttu ja silti on raskas soittaa sopivilla kielillä niin sitten tallaluu ja kenties satula on sitten liian korkealla.

- Tallaluuta voi madaltaa hiomalla sitä pohjasta varovasti, ei kerrallaan liikaa, hioo vähän ja testaa sitä käyttämällä vaikka paksua ja ohkaista E-kieltä milloin tuntuisi sopivalta

- Vikana sitten ihmettelee onko satula liian korkealla, tämä on vähän vaikeampi kohta kun yleensä tuo on liimattuna paikallaan, tätäkin voi madaltaa varovasti.

Jos olet epävarma säätämisen ym. suhteen niin kysyä apua kaverilta tai jostain liikkestä.

Niin ja tervetuloa tänne Muusikoiden.net sivustolle

PappaSFin
Jucciz
20.02.2013 13:30:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://openclipart.org/people/cyber … on/cybergedeon_dont_feed_trolls.svg

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
ancci
03.03.2013 17:03:23

Noh vastasit jo itse omaan kysymykseesi. 08 on kyllä aika ohut jo. Ehkä mieluummin jotain 10-52 settiä tai 10-46 lähtisin kokeilemaan. Riippuu tosin vähän myös siitä, millaisessa vireessä soittelet.

blues guitar
03.03.2013 17:28:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sähkis vai akustinen kyseessä? Ainakin sähkökitarassa tuollainen 13-58 setti on normivireessä tuhti, 10-48 on aika käytetty.

Jos vaihdat 13-setistä esim. 10-settiin niin joudut todennäköisesti myös löysäämään kaularautaa.

...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gabe
03.03.2013 20:03:46

m.savis: Hallulle: En ole kirjailija. Ei ollut muuta kysyttävää.

Siltä varalta että et ole trolli niin tuo hallun Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! ei todennäköisesti ollut sinulle tarkoitettu, vaan se teksti tulee esiin jos kirjoitettu vastaus on mnetin mielestä liian lyhkäinen, moni kopioi sen sitten siihen tekstin alle.

Itse kysymykseen vastasitkin jo itse, kokeile ohkaisempia kieliä. Kitara kannattaa myös säätää, huonoissa säädöissä olevaa kitaraa on aika raskas soittaa.
Ssyba
04.03.2013 11:25:38

Itse soitellut vuosia 8 setillä ja onhan se kevyt setti soittaa. Riippuu tietysti paljon muistakin säädöistä. En näe mitään syytä olla siirtymättä 13 setistä suoraan kasiin jos mieli tekee, kitara vaan on todennäköisesti runsaiden säätöjen edessä kun kielien veto muuttuu radikaalisti.

Karhu III, elämän nektariini...
pappasfin
04.03.2013 11:42:09 (muokattu 04.03.2013 14:00:30)

Ssyba: Itse soitellut vuosia 8 setillä ja onhan se kevyt setti soittaa. Riippuu tietysti paljon muistakin säädöistä. En näe mitään syytä olla siirtymättä 13 setistä suoraan kasiin jos mieli tekee, kitara vaan on todennäköisesti runsaiden säätöjen edessä kun kielien veto muuttuu radikaalisti.

Mä ainakin epäilen, että kyseessä on akustinen kitara, kun yleensä sähkiksissä ei ole kiinni 013 settiä ja jos epäilyni on oikea niin tuollainen 008 tai edes 009 setti ei taida tulla kyseeseen, ohkaisimpana akustiseen teräskieliseen sitten se 010 setti.

Ja tietysti akustiseen teräskieliseen akkarillie tarkoitetut kielet koska ne sähkökitaralle tarkoitetut kielet eivät vaan soi kunnolla siinä akkarissa, toki voi laitella sähkökitaran kieliä akkariin mutta ite en laittais kun soundi ja tuntuma on ihan vetkut.

Ja jos laittaisi 013 setistä johonkin 008 settiin niin saapi sitten säätää ja jos kyse akkarista niin lieneekö enää sitten intonaatio edes lähellekään kohdillaan ja sen säätäminen akkarissa onkin vähän eri juttu.

Olis kyllä ollu hyvä jos aloittaja olisi varmuudeksi maininnu mikä kitara on kyseessä.

PappaSFin
Karipiirto
04.03.2013 17:51:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuo 13-56 kiinni toisessa kitarassa mutta siinä vire onkin droppi-A#. En kyllä käsitä miten tuon setin edes pystyisi virittämään standardiin. Äiree kun sitä kitaraa oli väsäillyt jollain kurssilla, oli kurssinvetäjä unohtanut että lapussa luki silloin C-vire ja yritti sitten saada perusvirettä siihen, minkä oli jättänyt kesken kun ei kielet antaneet niin paljoa myöten.

Eli vähän peikolta haiskahtaa minustakin tuo aloitusposti.

"If you're going to be crazy, you have to get paid for it or else you're going to be locked up." Hunter S. Thompson
mpekkanen
04.03.2013 18:09:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vai oliko tarkoitus siirtyä 013 vahvuisesta 080 vahvuiseen :)

JoKo
04.03.2013 18:16:46 (muokattu 04.03.2013 18:20:04)

Mulla on tuo 13-56 kiinni toisessa kitarassa mutta siinä vire onkin droppi-A#. En kyllä käsitä miten tuon setin edes pystyisi virittämään standardiin. Äiree kun sitä kitaraa oli väsäillyt jollain kurssilla, oli kurssinvetäjä unohtanut että lapussa luki silloin C-vire ja yritti sitten saada perusvirettä siihen, minkä oli jättänyt kesken kun ei kielet antaneet niin paljoa myöten.

Eli vähän peikolta haiskahtaa minustakin tuo aloitusposti.

Tottumiskysymyshän tuo on. Siinä kitarassa mitä tulee eniten soitettua on 13 setti normivireessä ja vähitellen on myös muiden kitaroiden kielet vaihtuneet paksumpiin kun en enään oikein osaa soittaa 10 seteillä, ohuemmista puhumattakaan.

Ketjun aloittajalle vastaisin että kitara on todennäköisesti huonosti säädetty jos se tuntuu raskaalta.

pappasfin
04.03.2013 18:36:09 (muokattu 04.03.2013 18:46:29)

Kopsattu tiedot aloittajan profiilisivusta:

Jäsenkuvaus: m.savis (#148399)
Rekisteröitynyt: 08.02.2013
Viim. kirjautunut: 03.03.2013
Viim. aktiivinen: 03.03.2013 14:41 (1vrk, 4h ja 1min sitten)

Sähköposti: m.savis@kolumbus.fi

Niin peikkoja/trolleja voi olla tai sitten ei. Jos tämä on trolli niin en minä ainakaan kehtais trollata siten, että tiedoistani käy ilmi kaikille sähköpostiosoitteeni
Kyseinen s-postiosoite kun löytyy useammasta jutusta netissä ja luulisin, että sen perusteella ei tämä kuitenkaan ehkä ole trolli.

Mutta voihan näitä aina arpoa mikä on kyseessä, netissä kun piisaa kaikenlaista ihmeellistä.

"Tre små troll
De leker med en boll
Och bollen är av guld
De heter Trip, Trap, Trull"

Pahoittelen surkeaa ruotsinkielen taitoani mutta tuli tuosta trolli sanasta mieleen
vanha koulussa opittu runo ;-)

PappaSFin
Todd
06.03.2013 17:21:52

aloittelija*

rölöemsäähhh,mutta toi alotti

Käännän napojen polariteetin tämän kävyn ja paperiklemmarin avulla. Sitten teen suprajohteen merivedestä ja kuolleesta oravasta. -Angus MacGyver
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti