Muusikoiden.net
09.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazz standardeja
1
silhouette
28.01.2013 16:10:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Jaksaisiko joku neuvoa minulle jazz-standareja mitä voisin soitella (ja miksei kuunnellakin)? Kysyn tätä siksi, että perinteisempi jazz mitä tässä haen ei ole kovin tuttua vaikka olenkin jo vuosia kuunnellut joitakin jazz-kitaristeja, Methenyä, Carltonia, Scofieldiä jne. Ja, viime aikoina olen harjoitellut jazz kappaleita sieltä simppelimmästä päästä, "Mistyä", "Autumn Leavesia", ja Milesin "So What" jne ja jotain samanlaisia kappaleita tässä haen. Samoin hieman haastavammatkin kappaleet käyvät, tyyliin "Donne Lee" ja "Blues For Alice", mutta mieluimmin ottaisin neuvoja vähän rauhallisempiin kappaleisiin. Kiitti :)

Aina voi yrittää.
sepisti
28.01.2013 19:37:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän oma-aloitteisuutta...
http://www.jazzstandards.com/compositions/index.htm
Vai pitikö sulle neuvoa miten näitä soitetaan?

silhouette
28.01.2013 20:04:07

sepisti: Vähän oma-aloitteisuutta...
http://www.jazzstandards.com/compositions/index.htm
Vai pitikö sulle neuvoa miten näitä soitetaan?

Kyllä minä olen yrittänyt etsiä netistä jazz-standardeja vaikka kuinka paljon, mutta valikoima on niin valtava, että sieltä on vaikea poimia niitä mitkä vastaisivat kriteerejä, kun tarkotin "Autumn Leavesin" ja "Mistyn" kaltaisia balladeja ennemmin kuin nopeita ralleja. En ehkä kirjoittanut sitä avausviestiini
tarpeeksi selvästi joten pahoittelut siitä.

Aina voi yrittää.
Zeeboo
28.01.2013 20:23:11 (muokattu 28.01.2013 20:27:24)

Real Bookit on aika kannattava hankinta noin pitemmän päälle. Niissä on soinnut & teemat kirjoitettu tyyliin "as played by...". Ykkösosassa on enemmän tuota trad-osastoa, joten sitä kantsii silmäillä.

Jos imrovisointivinkkelistä mietit (?), niin sellaiset kappaleet, joissa tilapäisiä modulaatioita ei ole ihan kuhisemalla olisivat varmaan hyvä katsella läpi.

Esim: There will never be another you, Nature boy, Green dolphin street, Mood indigo, In a mellow tone, Some day my prince will come, Angel eyes, Out of nowhere, Don't get around much anymore, Naima, Meditation jne.

Niin, ja kuuntelemallahan löytää mieleisiä ;)

White men can't Monk
silhouette
28.01.2013 20:30:24 (muokattu 28.01.2013 20:46:22)

Zeeboo: Real Bookit on aika kannattava hankinta noin pitemmän päälle. Niissä on soinnut & teemat kirjoitettu tyyliin "as played by...". Ykkösosassa on enemmän tuota trad-osastoa, joten sitä kantsii silmäillä.

Esim: There will never be another you, Nature boy, Green dolphin street, Mood indigo, In a mellow tone, Some day my prince will come, Angel eyes, Out of nowhere, Don't get around much anymore,

Itse asiassa minulla on tuo ensimmäinen Real Book ja hommasin sen joku kuukausi sitten. Mutta, vaikka minulla onkin kyseinen kirja, niin silti se, että tunnen perinteistä jazzia niin huonosti vaikuttaa siihen, että mitä kappeleita kirjasta poimisin opeteltavaksi. Tietenkin ajan kanssa, kun tutustun enemmän juuri tuohon perinteiseen jazziin niin asia - toivottavasti - selkenee :)

Ja, kiitos kappale vinkeistä, täytyy perehtyä niihin heti.

Lisäys: Kiitos tosiaan vielä, "There Will Never Be Another You" sekä "Dont Get Around Much Anymore" lähtee kyllä treenattavien listalle. :)

Aina voi yrittää.
heikkiha
29.01.2013 08:34:39

Edellä mainitut ovat hyviä biisivalintoja. Tässä muutama ajatus biisien treenamisesta:

1) Standardi
Kun puhutaan standardeista, on hyvä muistaa että alunperin monet noista kappaleista ovat oman aikansa listahittejä, sävelmiä elokuvista ja näytelmistä, joita sitten jazzmuusikot ovat tulkinneet esim. ravintoloissa ja yökerhoissa. Onkin siis hyvä tiedostaa kappaleen alkuperä ja kuunnella mahdollisimman monta erilaista versiota kyseisestä kappaleesta. Hyvin monessa kappaleessa on lyriikat, joten ehdottomasti sanoihin on hyvä tutustua ja usein myös opetella sanat ulkoa. Tämä kaikki vahvistaa henkilökohtaista sidettäsi kappaleeseen ja auttaa kappaleen tulkitsemisessa ja "sisäistämisessä".

2) Kontrafaktit (Contrafact)
Jazzmuusikot ovat tehneet monia kappaleita jotka pohjautuvat toiseen kappaleeseen. Näitä kutsutaan kontrafakteiksi (jos joku tietää paremman suomennoksen niin feel free). Useimmassa tapauksessa nimenomaan jonkun kappaleen sointukiertoa on lainattu ja tehty uusi melodia. Miksi sointukiertoa? Koska sointukierto on se mihin soitetaan sooloja! Monet bebop-kappaleet ovat kontrafakteja: esim. Donna Lee (Back Home Again in Indiana), Ornithology (How High The Moon), Half Nelson (Lady Bird) tai Four Brothers (Jeepers Creepers). Eli kun valitset kappaleita niin ota selvää onko samasta kappaleesta tehty kontafakti tai onko kappale kontrafakti jostain toisesta kappaleesta. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_jazz_contrafacts

3) Blues ja Rhythm Changes
Opettelemalla jazz bluesin ja rytmikierron hyvin, pääset nopeasti laajentamaan ohjelmistoasi. Koska sointukierto pysyy pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta vakiona niin jäljelle jää vain melodian opettelu. Lisäksi nämä ovat myös hyviä valintoja jameihin, jos ei millään löydy standardia jonka kaikki osaisivat. :)

On hiukan hoppu, joten pahoittelut jos ajatukseni ovat esitetty sekavasti tai jotain olennaista on jäänyt pois. Yritän korjailla sitten myöhemmin!

-Heikki

"Eihän täällä olla lusimassa vaan pitämässä hauskaa ja saamassa aikaan kunnon jälkeä." - Robbie Robertson
silhouette
29.01.2013 13:45:11

Kiitoksia myös sinulle heikkiha asiallisesta viestistä, "Back Home Again In Indiana" sekä "Ornithology" lähtevät kanssa muiden harjoiteltavien kappaleiden jatkuvasti suurenevaan joukkoon.

Ja, mitä tulee noihin kontrafakteihin, niin yksi esimerkki tulee vaan mieleen: Frank Gambalen, Stuart Hammin sekä Steve Smithin GHS-projekti levyllä "Show Me What You Can Do" on minun mielestä ilmiselvä kontrafakti, eli kappale "Beyond The Bridge" joka näyttäisi pohjautuvan John Coltranen "Giant Stepsiin". Siltä se ainakin minusta kuulostaa, ja vähintääkin sointukulku on kyseisestä Coltranen biisistä jos ei melodiakin. Muuten kyllä koko kontrafekti-käsite on ihan uusi, eli kiitoksia siitäkin, aina oppii jotain uutta. :)

Aina voi yrittää.
Hynkel
29.01.2013 14:12:30

Mielenkiintoinen aihe. Itse olen vanhemmalla iällä hakeutunut yksityisopettajan ohjaukseen, ja me käydään juuri näitä stankkuja läpi. Olen soittanut kauan, ja koin että jazz voisi olla sellainen laji jota treenaamalla saisi eniten irti myös muuhun soittoon.

Aloitimme Autumn Leavesista ja Blue Bossasta, ja itse asiassa näiden kahden analysoimiseen olemme nyt käyttäneet noin vuoden. Etenkin Autumn Leaves on niin monipuolinen kappale, ja täynnä "kliseitä" (II-V-I jne.), että siitä saa todella paljon irti. Vaikka ko. kappaleet ovat aika erilaisia, Blue Bossa groovaavampi luonteeltaan ja Autumn Leaves lineaarisempi, on ollut todella antoisaa verrata näitä kahta keskenään ja päästä ummikkona ikään kuin takaportin kautta livahtamaan sisään jazzin maailmaan. Arpeggiot, moodit, erilaiset sointukäännökset, sävelkuljetus, tritonussubstituutiot, kvarttisoinnut (vaikkakin ehkä enemmän modaaliseen jazziin liittyen eräänlaisena sivujuonteena), altered harmony... kaikkea tätä olemme käyneet läpi yhdessä. Minulla on kyllä hyvä ja aiheesta innostunut opettajakin, tämä tekee varmasti paljon, mutta minusta aika mahtava metodi ollut kyllä. Etenkin kun ottaa huomioon etten vielä vuosi/kaksi sitten tiennyt blues-kaavaa monimutkaisemmasta musiikista oikein mitään. Vähän perusteita korkeintaan.

Eilen otimme työn alle E.S.P:n ja All Bluesin, saas nähdä meneekö niihin toinen vuosi. Footprints olisi tarkoitus saada mukaan vielä pian, nälkä nääs kasvaa syödessä.

Ehdottomasti jaan aiemman kommentin siitä että kannattaa kuunnella eri versioita. Toiset on simppelimpiä kuin toiset, ja sitä kautta voi päästä helpostikin käsiksi niihin vaikeampiin umpisolmuihin.

Loistava meininki, keep it up!

Varmista aina että nakissa on kaksi päätä. Jos näin ei ole, kyseessä on rinkeli.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti