Muusikoiden.net
08.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä aloittaa?
1 2 3 4 5
Hylsy123
10.11.2012 06:54:24 (muokattu 13.11.2012 01:14:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, tässä torstaina (08.11.12) tuli mulle ensimmäinen kitara. "Fender Squier Bullet Strat RW SB", Eli halvempi p*ska mitä suositellaan. Ja vahvari huonompi mitä suositellaan "Artec Cubix G2R", mutta eipä ollu rahaakaa enempää, Thomannilta tilatut, 201€ makso virittimen, plektrojen ja hihnan kanssa. Oon opetellu vähäsen "Metallica - One" introa ja "Ac/dc - Hells bells" introa, mutta miten pääsisin alkuun? En osaa mitään kunnolla. Joten nyt, enemmän asiasta tietävät: mistä mun kannattaa alottaa? Yritänkö rämpyttää mikä kuullostaa hyvältä, vai onko joku muu paljonkin tärkeempää? (Yritin käyttää hakua, mutta ei löytyny mitään aiheeseen sopivaa, sori jos tämä jo on. :/ )

EDIT: Äänitän joka päivä vähintään yhen riffin, joista pystyn kattomaa miten tulee kehitystä.

Vetehinen
10.11.2012 07:52:40 (muokattu 10.11.2012 08:01:17)

Onnea ja tsemppiä uuden harrastuksen kanssa! Alussa ainakin minulla soittotreeni oli tylsää puurtamista, mutta vuosien päästä siitä nauttii koko ajan enemmän.

Soittotunnit joltain osaavalta opelta olisi hyvä lähtökohta. Mutta on muitakin keinoja päästä alkuun. Netistä löytyy paljon ohjeita englanniksi, esim tuolta: http://www.ultimate-guitar.com/lessons/

Nyt on vähän kiire, niin jäi vastaus torsoksi, pahoittelen.

Joku lentävä lause tai jotain muuta persoonallista.
wavelength
10.11.2012 11:52:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korvien käyttöä kannattaa harjoitella mahdollisimman paljon. Opettele melodioita ja sointukulkuja ensisijaisesti korvakuulolta. Homma helpottuu ajan kanssa, ja lopulta käy lähes automaattiseksi.

Mikko_AAA
10.11.2012 12:09:20

www.rockway.fi

tomaattiorava
10.11.2012 12:11:40

Mikko_AAA: www.rockway.fi

no vittuun tämä

"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Ianuarius
10.11.2012 12:21:36 (muokattu 12.11.2012 10:46:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksityisopetusta suosittelisin ihan senkin takia, että alat tekemään hommat oikein ihan noin soittoasennoista sun muista lähtien. Noista voi toki lukea netistä ja kattoa youtube-videoita, mut jos sitten joku juttu onki vähän väärin, niin ei kukaan oo korjaamassa. Jännetuppitulehdukset ja krooniset selkä-/niskakivut on aika ikäviä meinaan. :D Ite kun alottelin laulamista kunnolla, niin kävin neljällä laulutunnilla, että sain vähän pointtereita miten ne hommat tehään. Ei tota monestikaan tarvi mihinkään kurssille ilmottautua; kattoo vaan vaikka wanted-palstalta jonku häiskän (tai vaikka pariki niin saa vähän perspektiiviä) läheltä joka antaa tunteja.

Sitten valitte joku biisi josta tykkäät (tämä on tärkeää), kato mitä siinä täytyy osata ja opettele ne jutut niin että ne alkaa kuulostaan niillä nauhoituksillasi hyviltä. Toi nauhoittelu ja kuunteleminen on ehottomasti sellanen juttu, jonka teet oikein.

E: ei siis torilta ;)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Dundee
10.11.2012 16:34:35

Itselläni oli varsinkin alussa motivaatio todella korkealla kun kokoajan oppi jotain uutta ja yritinkin jokaisena päivänä oppia aina edes vähän jotain. Nykyään tulee välillä kauheita morkkiksia jos jotkut asiat ei suju, kuten tremolo pikkaus tietyn vauhdin jälkeen mitä näkee jengin tekevän parin vuoden soittelun jälkeen. Jammailu on tietysti nykyään niin paljon mielekkäämpää kun on joku haju mitä tekee.

Noita youtuben lessoneita tulee katsottua vieläkin ahkerasti ja niistä on hyvä lähteä liikkeelle. Justinguitar on mielestäni todella hyvä, sieltä alottaa beginner lessoneista niin pääsee mukavasti vauhtiin. Yksityistunteja suosittelisin ottamaan muutaman kuukauden jälkeen, kun alkaa hiukan sormet löytämään sujuvammin oikeille nauhoille (miksei vaikka hetikin, mutta itse koin tunnit hyödyllisemmiksi kun ei joutunut ihan kokoajan nauhoja laskemaan yms). Siinä vaiheessa sitä ei vielä mielestäni ole ehtinyt oppia mitään huonoa tapaa niin selkärankaan, että siitä ei pääsisi vielä helposti eroon.

Tosi hyvä ois jos pelkästään levyjä kuuntelemalla saisit kitarasta ulos noita simppeleitä riffejä tai melodioita, alkaa se musiikillinen puolikin kehittymään samantien eikä vasta myöhemmin niinkuin allekirjoittaneella.

Onnea uudesta harrastuksesta, toivottavasti jää sullakin tämmöiseksi ikuisuusprojektiksi niinkuin kovin monella muullakin. Ei kannata myöskään ottaa itseensä jos tulee joskus kysyttyä tällä palstalla jotain tyhmää, sillä ilmeisen yleinen ilmiö ainakin täällä ja varsinkin kitaristipuolella, että jotkut tahot rupeavat helposti aukomaan siitä päätään.

"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
Vetehinen
12.11.2012 09:38:47

Ianuarius: Ei tota monestikaan tarvi mihinkään kurssille ilmottautua; kattoo vaan vaikka torilta jonku häiskän (tai vaikka pariki niin saa vähän perspektiiviä) läheltä joka antaa tunteja.

Myös Wanted-palstalta saattaa löytyä soitto-opeja. ;)
http://muusikoiden.net/wanted/index.php?id=7&location=all&type=all

Ja aloittelijatason kysymyksille hyvä palsta on tuossa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=11

Joku lentävä lause tai jotain muuta persoonallista.
skadap
12.11.2012 09:57:38

Ite ainakin aloitin opettelemalla otteita, ja soittelin niistä jotain perus biisejä. *
Sitä kautta onnistu sitten helpommin esimerkiksi fade to blackin säkeet yms.

Oma neuvo on ainakin se että elä ahda liikaa teoriaa alussa päähäsi, voi muuten lopahtaa innostus aika nopeasti. Että pikkuhiljaa vaan ja biisien opettelussa, soita sellasta mistä ite tykkäät.

Hylsy123
13.11.2012 02:36:14

Kiitoksii paljon vinkeistä. (ja sorry väärästä alueesta.) Noita justinguitar videoita nyt kattellu ja yrittäny opetella.

Vasemman käden sormet on nyt mulla vissii suurin ongelma, joku sormi aina sörkkii jotain muutakin kieltä, vaikka pienet sormet onki. Noi kitaratunnit on harkinnan tasolla "ehkä joskus", vaikka varmasti paremmin ja nopeemmin niillä oppiskin.

Tosta nauhottamisesta oon nyt huomannu, ettei mikään mitä oon yrittäny soittaa kuullosta sinne päinkään, vaikka vahvarin läpi ne on alkanu "hyviltä" kuullostamaa.
Motivaatio meinannu jo loppua (joo'o, näin nopeesti), mutta löyty lisämotivaatiota, kun alkaa sormet liikkumaa ees vähän sinne päin mihin aivot määrää.

Edelleen paljon kiitoksia kaikille hyvistä ohjeista! Tästä se lähtee.

Checy
13.11.2012 08:09:21 (muokattu 13.11.2012 08:10:25)

Hylsy123: Kiitoksii paljon vinkeistä. (ja sorry väärästä alueesta.) Noita justinguitar videoita nyt kattellu ja yrittäny opetella.

Vasemman käden sormet on nyt mulla vissii suurin ongelma, joku sormi aina sörkkii jotain muutakin kieltä, vaikka pienet sormet onki. Noi kitaratunnit on harkinnan tasolla "ehkä joskus", vaikka varmasti paremmin ja nopeemmin niillä oppiskin.

Tosta nauhottamisesta oon nyt huomannu, ettei mikään mitä oon yrittäny soittaa kuullosta sinne päinkään, vaikka vahvarin läpi ne on alkanu "hyviltä" kuullostamaa.
Motivaatio meinannu jo loppua (joo'o, näin nopeesti), mutta löyty lisämotivaatiota, kun alkaa sormet liikkumaa ees vähän sinne päin mihin aivot määrää.

Edelleen paljon kiitoksia kaikille hyvistä ohjeista! Tästä se lähtee.

Tää on kyllä sellanen harrastus mikä vaatii paljon treeniä ja motivaatiota, jos meinaa joskus tulla edes siedettävän hyväksi :) Turha sitä on mun mielestä odottaa että joka päivä oppii jotain uutta, se ottaa aikansa että asiat oppii lihasmuistin kera. Paljon treeniä ja vääntöä ja meininkiä vaan mukaan niin lähtee sitten! Ja turha tosiaan masentua jos ei yhtenä päivänä soitto kuullosta ollenkaan hyvältä; se voi ja aika varmasti kuulostaa seuraavana päivänä jo paljon paremmalta.

Tsemppiä!

Ianuarius
13.11.2012 09:36:25

Pidät vaan hauskaa ja nautit siitä soittamisesta. Se hyvältä kuulostaminen tulee sit sivutuotteena joskus.

baron
13.11.2012 09:37:04

Checy: ) Turha sitä on mun mielestä odottaa että joka päivä oppii jotain uutta

Oppiminen usein menee "portaittain":
Joku juttu tuntuu päivä toisensa jälkeen ylivoimaiselta kunnes joku kaunis päivä se menee ja sitten ihmettelee mitä vaikeaa tässä muka on ollut.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Dundee
13.11.2012 11:20:33

Ihan vaan muiden "tavallisten" ihmisten kitaravideoiden katselu on mulle ollut ajoittain varsin motivoivaa. Sitä tulee semmonen fiilis kun joku biisi joka soundaa hyvälle ja näkee jonkun 8-vuotiaan vetävän sen kun vettä vaan, että "jos tuo, niin kyllä minäkin". Toisinaan nää kyl masentaakin, mut viel ei oo masentanu niin paljon että ois kamat pitäny myydä. Aina niitä uusia motivaation lähteitä vaan tuppaa löytymään ja kun vielä koittaa nauttia niistä asioista mitä jo osaa. :)

Biisien opettelussakaan ei ole synti vetää vähän mutkia suoriksi ja tehdä jotain juttuja omalla tavallaan(tämä on pikemminkin suositeltavaa). Emmä ainakaan kovin monesta biisistä osaa sooloja tai jokaista pikku lickiä ihan yks yhteen.

Yks hyvä uus tapa aloittelijalle aloittaa kitaransoitto ois toi Rocksmith, jos löytyy pleikkaria tai xboxia kotoa. Ei se mikään perinteisin tai ainakaan täällä vielä kovin keskusteltu tapa, mutta kyllä sillä jotain oppii ja mukavahan se on nähdä noin pisteissäkin mitattuna millä tavalla sitä kehittyy. Kaikki ei kyllä oo siinä pelissä toteutettu ihan parhaalla mahdollisella tavalla, eli jos siitä innostuu niin kannattaa ajatella se lähinnä sellaisena tukevana elementtinä muun opettelun ohella. Siinä kans pystyy tutustumaan hiukan erilaisiin efekteihin niin saa kuvan vähän siitä mitä vois joskus tarvita.

"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
Ianuarius
13.11.2012 12:02:50

Toi videoiden kattominen just on ollu itelleki tosi tärkeää motivaation kannalta... ei niinkään tavisten kun joittenki Guthrie Govanin. Jotenki ku niitä kattoo niin tulee itelleki sellanen hinku tähätä korkeammale. :)

Alussa ei tosiaan kannata sooloja opetella yks yhteen, vaan opettelee vetämään vähän omalla tyylillä. Sit ku sormet on alkanu vähän saada otetta siihen kitaraan, niin sit opettelee vaikka yksittäisiä juttuja sieltä sooloista ja lisäilee mukaan siihen mitä ite on normaalisti soittanu siinä. Jos joku ois mua neuvonu noin ku alottelin, niin en varmaan ois kuunnellu. :D Nykysellään kuitenki tulee vedettyä sooloja juurikin tolla mentaliteetila. Opettelee ne parhaat likit sieltä ja jos on oikein hyvä soolo, niin sehän vaan tarkottaa, että pitää opetella kaikki. ;)

Tolleen kuitenki pääsee etenemään. Perfektionismi alussa on niinku kahen metrin korukunen korotettu suojatie. Sit ku biisi alkaa mennä jo hyvin, niin voi ruveta hinkkaamaan kaikkea täydelliseksi.

Gabe
13.11.2012 18:08:07

Hal Leonard Kitarakoulu on loistava teos yksinopiskeluun:

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9524611414

Toinen mikä kannattaa ostaa on Suuri Kitarakirja:

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510200727

" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Ianuarius
13.11.2012 20:35:50

Olettaen että haluaa lukea kirjasta. Kaikki nuohan löytyy netistä nykypäivänä ku sellanen sattuu oleen. Jos jaksaa lukea sivutolkulla offtopicia ja tappelua niin ihan täällä muusikoiden.netissäkin.

Hylsy123
15.11.2012 07:31:07 (muokattu 15.11.2012 09:06:31)

Noniin, kiitoksia taas paljon uusista vinkeistä, mutta noi on jo ihan liian pitkällä tähän mun tasoon nähden. Tällä hetkellä opettelen vasta vaihtamaan kolmen (3) soinnun välillä (A, E ja D), joka menee päin mettää, mutta taas on fiilis kova. Eilen ei jaksanu ku ehkä 2 tuntia rämpytellä, varmaan osittain toissapäivän takia, jolloin vajaa 7h putki rämpyttelyn yrityksessä alko jo sormenpäitä vähän sattumaan.

Muistaakseeni meillä oli jo ala-asteella noita sointujen vaihtoja kitaralla joita harjoteltiin, enkä muista sen olleen kovin vaikeeta. Nyt (about 10 vuotta ala-asteen jälkeen) ei vaan sormet löydä oikeita paikkoja, vaikka kuinka yrittää. Sormet venyy pitkälle, muttei mene sinne mihin pitäis.

Tota Rocksmith peliä oon nyt alkanu aika vakavasti harkitsemaan, mutta tuntuis typerältä käyttää noin 100€ yhteen peliin, kun saman verran makso oma kitara (joka muuten pysyy vireessä n. 15min). Tietenkin, jos sille täältä tulee kannatusta, että vois sen kanssa oppia samalla, kun pelaa, todennäkösesti sen ostan. Pelkästä pelistä 100€ on vähän liikaa omaan makuun. :/

Tota "Suuri Kitarakirja", on suositeltu täällä useesti, mutta 40€ kirjasta on kuitenkin mun mielestä vähän liikaa, koska teoria ei ole ikinä ollu mulla kovin vahva puoli. Senkin kyllä ostan, jos ihmiset täällä sanoo sen olevan "lähes pakollinen" yksin opettelussa.

Sit vielä kiitoksia tälle (http://www.youtube.com/watch?v=EoeprSxzNJU) sällille täältä (vaikka tuskin lukee) koska intron soittelun kanssa nosti motivaatiota (ja pääty laittomasti kopioiden ensimmäisellä n. 20 sekunnilla soittoääneks, sori. :/).

Vielä viimeseks pieni kysymys, kuinka nopeesti plektrat normaalisti kuluu? Oon nyt kolmea (3) plektraa käyttäny tässä viikon ajan, ja yks on ihan täysin käyttökelvoton, jopa ihan liian pitkälle soiteltu, kaikki kielet soi kaks (2) kertaa joka näppäilyllä. Kaks (2) muuta on ihan ok kunnossa, mut toinen menee varmaan seuraavan rämpyttelyn jälkeen mäkeen. Ne plektrat on jotain keltasia "Fender Delrin 73mm" (Thomannilta 12kpl 3.9€). Eipä sillä, ei kai mun talous siihen kaadu, vaikka joutuisin joka viikko tollasen paketin ostamaa. Meneehän mulla tupakointiin about sama raha joka päivä. Mielenkiinnosta lähinnä kyselen.

Edit: Tuolla Justinguitar videoissa on toi "ankkurisormi", jonka mä näen olevan v****maisin vinkki minkä ikinä voi saada. G kieli ainakin itellä tälleen alkuun, tuntuu liikuttaessa sormea sitä pitkin samalta, kun veitsellä viiltäis. En varmasti käytä tota, vaikka kuinka hyvin perusteltais.

Edit 2: Tosta korvien käytöstä kun ollu puhetta, oonko pahasti väärässä, että "Ultima Thule - I Will Stay" (http://www.youtube.com/watch?v=-71AkR88OrA) on kitara soitettu ihan päin honkia, vai onko se vaan tollanen soundi, josta en vaan yhtään tykkää? Samalta ei tunnu toi Lollipopsien alkuperänen versio, tai varsinkaan Hurriganesin.

Sergei Fallinen
15.11.2012 09:31:35

Hylsy123:

Tota "Suuri Kitarakirja", on suositeltu täällä useesti, mutta 40€ kirjasta on kuitenkin mun mielestä vähän liikaa, koska teoria ei ole ikinä ollu mulla kovin vahva puoli. Senkin kyllä ostan, jos ihmiset täällä sanoo sen olevan "lähes pakollinen" yksin opettelussa.

Ei se mikään pakollinen ole ja musiikinteoriaan on varmasti parempiakin opuksia. Toisaalta itse näin sen pari viikkoa sitten 10-15 eurolla jossain halpiskirjakaupassa.

Vielä viimeseks pieni kysymys, kuinka nopeesti plektrat normaalisti kuluu? Oon nyt kolmea (3) plektraa käyttäny tässä viikon ajan, ja yks on ihan täysin käyttökelvoton, jopa ihan liian pitkälle soiteltu, kaikki kielet soi kaks (2) kertaa joka näppäilyllä. Kaks (2) muuta on ihan ok kunnossa, mut toinen menee varmaan seuraavan rämpyttelyn jälkeen mäkeen. Ne plektrat on jotain keltasia "Fender Delrin 73mm" (Thomannilta 12kpl 3.9€). Eipä sillä, ei kai mun talous siihen kaadu, vaikka joutuisin joka viikko tollasen paketin ostamaa. Meneehän mulla tupakointiin about sama raha joka päivä. Mielenkiinnosta lähinnä kyselen.

Ite käytän muistaakseni vähän paksumpia, mutta käytännössä plektra hukkuu ennen kuin se kuluu käyttökelvottomaksi. Viikossa ei tapahdu mitään vaikka soittaisi 10 tuntia päivässä.

vain taito on rajana
Ianuarius
15.11.2012 10:06:28 (muokattu 15.11.2012 10:11:14)

100 eurolla saat tsägällä yksityisopelta 5-6 tuntia opetusta. Tossa Rocksmithissä on kaiken maailman haasteita, trainereita sun muuta ja sit oikeasti opettelet soittaan sen biisivalikoiman läpi, mitä siihen peliin sisältyy. Onhan toi tyyris ku vertaa johonki normipeliin, mutta sit ku järjelä aattelee kuinka paljon hyötyä siinä on soitossa, niin halpa se on ku mikä. :D

En ny tosiaan välttämättä kellekään yli 2 vuotta soittaneelle suosittelis, mutta sun tilanteessa toi sopii ku luoti päähän.

Mitä suureen kitarakirjaan tulee, niin ite en pitäny mitenkään ihmeellisenä opuksena. Lainaa kirjastosta, plärää läpi ja se on siinä.

Toi "ankkurisormi" on sit yks niitä tappotekniikoita, joilla saa kädet melko nopeesti soittokelvottomiksi. Mm. Steve Morse on kehunut, että jos joutuis opettelemaan koko soittamisen alusta uudestaan, niin ehdottomasti ilman ankkurointia. En tajua miks kukaan sitä menis suosittelemaan.

Mitä tohon I Will Stay:hin tulee, niin vaikuttais vaan vähän bändin omalta sovitukselta. Sama asia ku Diablon versio Abban Dancing Queenista.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti