Muusikoiden.net
05.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tuure Kilpeläisen tahtoisin tahtoisin nuotteja?
1 2
Rkeka
24.10.2012 08:57:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko jollain Tuure Kilpeläisen tahtoisin tahtoisin biisin nuotteja tai hajua mistä niitä vois saada/ostaa?

Ianuarius
24.10.2012 10:10:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei taida olla tehtykään.

The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Jucciz
24.10.2012 10:33:02

Mää teen korvausta vastaan. Ota yhteyttä vaikka pikaviestillä.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sammo
25.10.2012 12:22:14

Jucciz: Mää teen korvausta vastaan. Ota yhteyttä vaikka pikaviestillä.

Koska täällä nipotetaan kirjoitussäännöistäkin, niin nipotetaan myös tekijänoikeuksista: koska sulla ei oletettavasti ole kappaleeseen tekijänoikeuksia eikä kustannusoikeuksia, ei sulla pitäisi olla oikeutta hyötyä teoksesta silloin taloudellisesti (i.e. myydä). Tai toisin sanoen tekijänoikeus on sama kopiointitavasta riippumatta (CD -> CDr = CD -> nuotti).

Tiedän että tuota ei noudateta esim. soittotunneilla (tästä olen hyötynyt itsekin) ja olen myös ennenkin liputtanut muiden auttamista jos siihen on mahkuja, mutta bisnesmallina tuo on kyllä lähtökohtaisesti väärä.

"Just swimming in the sea of rubato"
Jucciz
25.10.2012 15:36:08

Sammo: Koska täällä nipotetaan kirjoitussäännöistäkin, niin nipotetaan myös tekijänoikeuksista: koska sulla ei oletettavasti ole kappaleeseen tekijänoikeuksia eikä kustannusoikeuksia, ei sulla pitäisi olla oikeutta hyötyä teoksesta silloin taloudellisesti (i.e. myydä). Tai toisin sanoen tekijänoikeus on sama kopiointitavasta riippumatta (CD -> CDr = CD -> nuotti).

Tiedän että tuota ei noudateta esim. soittotunneilla (tästä olen hyötynyt itsekin) ja olen myös ennenkin liputtanut muiden auttamista jos siihen on mahkuja, mutta bisnesmallina tuo on kyllä lähtökohtaisesti väärä.

Nuotinkirjoittajahan saa korvauksen nimenomaan siitä vaivannäöstä ja transkriptiosta, joka on siis nuotinkirjoittajan oma hengentuotos. Ei siinä ollakaan myymässä itse musiikkikappaletta, sävellyksenä tai levytyksenä - konkreettisena tai digitaalisena. Karkeasti voidaan siis sanoa, että nuotinkirjoittaja myy oman näkemyksensä siitä, miten kappale menee - ei itse kappaletta.

Mun on vaikea sulattaa karvoineen ja nahkoineen väittämää, että kappaleen nuotin kirjoittaminen olisi sama asia kuin kappaleen kopioiminen jakeluformaatista toiseen. Ensiksi mainittu edellyttää erikoisosaamista sekä enemmän tai vähemmän älyllistä ja taiteellista panosta. En tiedä, mitä laki tarkalleen asiasta sanoo, mutta omasta mielestäni taitavasti tehty nuottitranskriptio ylittää teoskynnyksen ja on itsenäinen ja oma teoksensa. Tai aika epäreilulta tuntuu, jos näin ei ole.

Mietityttää vaan, miten sellaisessa tilanteessa sitten pitäisi toimia, jos jostain kappaleesta ei ole olemassa lainkaan nuottiversiota ja joku sellaisen tarvitsee. Sitten on tietty sekin tilanne, että moneen käyttöön esim. toivelaulukirjat (tai jopa bändin viralliset nuottikirjat) eivät sovellu, vaikka niissä kappaleesta jonkinlainen versio olisikin. Jos vaikkapa keikkaileva bändi tarvitsee kunnon laput jostain biisistä (sattuneesta syystä aihepiiri on mulle tuttu ja omakohtainen), jonkunhan ne on kirjoitettava.

Joku voisikin joskus pitää aiheesta luennon: miten näissä tilanteissa kuuluu toimia a)hyvien tapojen ja b)lain mukaan - jos ne ovat kaksi eri asiaa. Tosiasia on kuitenkin se, että nuotteja kirjoitetaan jatkuvasti myös niistä biiseistä, joista ei ole olemassa virallista nuottijulkaisua - tilaustyönä.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sammo
25.10.2012 16:33:24

Jucciz: Nuotinkirjoittajahan saa korvauksen nimenomaan siitä vaivannäöstä ja transkriptiosta, joka on siis nuotinkirjoittajan oma hengentuotos. Ei siinä ollakaan myymässä itse musiikkikappaletta, sävellyksenä tai levytyksenä - konkreettisena tai digitaalisena. Karkeasti voidaan siis sanoa, että nuotinkirjoittaja myy oman näkemyksensä siitä, miten kappale menee - ei itse kappaletta.

Olen lähes satavarma että olet väärässä. TJEU:
http://www.musiikkikustantajat.fi/tekijanoikeus.php ... En tiedä onko tämä täysin pitävä analogia mutta jos sä sovitat jonkun tekijänoikeuden alaisen teoksen uudestaan, ei sei muutu silloinkaan uudeksi teokseksi. Vaikka sovitus olisi kuinka parempi kuin alkuperäinen.

Mietityttää vaan, miten sellaisessa tilanteessa sitten pitäisi toimia, jos jostain kappaleesta ei ole olemassa lainkaan nuottiversiota ja joku sellaisen tarvitsee. Sitten on tietty sekin tilanne, että moneen käyttöön esim. toivelaulukirjat (tai jopa bändin viralliset nuottikirjat) eivät sovellu, vaikka niissä kappaleesta jonkinlainen versio olisikin. Jos vaikkapa keikkaileva bändi tarvitsee kunnon laput jostain biisistä (sattuneesta syystä aihepiiri on mulle tuttu ja omakohtainen), jonkunhan ne on kirjoitettava.

Silloin pyydetään kustannusoikeuden haltialta lupa tehdä nuotit:
http://www.musiikkikustantajat.fi/faq.php

Tuota kaikkea tehdään ja rajankäynti on varmasti vaikeaa ja sitä ei myöskään valvota. Mutta jos tuota aikoo tehdä työkseen niin asioista varmaan kannattaa ottaa selvää sitten kunnolla.

Ja jos osoittautuu että olen täysin väärässä, pyydän julkisesti anteeksi.

Jucciz
25.10.2012 16:58:53

Jees. Esim. noissa vähän isommissa projekteissa nuottien tilaaja on jo hoitanut neuvottelut kustantajan kanssa. Mun vastuulle on jäänyt vain itse myyräntyö.

Ianuarius
25.10.2012 17:33:41

Eli Rkeka, you're screwd.

rintapek
25.10.2012 18:24:35

Ianuarius: Eli Rkeka, you're screwd.

Ihan miten asian ottaa.

Toisinaan ihan terve talonpoikaisjärki on kumminki tervetulleempaa ko ihan pilkuntarkka pykälänviilaaminen.

Esim. humppapalstallahan on "lappuketju". Mut ei siel ole ainuttakaan lappua kenen tahansa ladattavissa, vaan kysyvälle joku ehkä lähettää sähköpostia, jos huvittaa.

Jos mitn lappua ei ole ylipäänsä olemassa, niin harva semmoista ihan huvikseen tekee, ellei itte mokomaa tartte.

Ittellä on käytössä hirveen monta omakätisesti tehtyä muistilappua, mis on biisin nimi, sävellaji, sointukierto ja säkeistöjen alkusanat niin suurella fontilla mitä A4 antaa myöten. En oikeesti miellä mitään lakia rikkovani, vaik en noit kaupasta ole ostanutkaan.

Jos mä leikkaan naapurille nurmikon ja saan palkaksi jallupullon, ni en mä oikeesti hirveesti märehdi sen asian kans, et tuliko rikottua kilpailulainsäädäntöä tai tarttisko toi jallupullo ilmoittaa verotuksessa. Mut mä olenkin suurrikollinen.

Mut siin paikkaa tilanne tietty muuttuu, milloin mainostaa leikkaavansa nurmikkoa/tekevänsä lappuja tms.

One kind of music only - the good kind
Kampela77
25.10.2012 19:09:15

Tyhmiä lakeja saa ja kannattaa rikkoa ihan vapaasti.

Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
baron
27.10.2012 20:47:17

Kuka tahansa saa soittaa kenen tahansa piisin kunhan tekee Teostoilmoituksen.
1. Jos kerran on lupa soitttaa niin pakkohan on lupa tehdä muistiinpanoja miten piisi menee (nuotit)
2. Ei kai sillä voi olla merkitystä kuka ne muistiinpanot (nuotit) on tehnyt, soittaja itse vai joku muu?
3. Jos soittaja on pyytänyt jotain muuta pistämään piisin muistiin (nuotittanut) niin eikö se ole soittajan ja nuotittajan keskinäinen sopimus joka ei muille kuulu?

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ianuarius
27.10.2012 21:05:53

No ei varmaan tosta oo kysymys, vaan sen tuotteen myymisestä. Aina ku raha tulee kuvioihin mukaan alkaa lainsäätäjiä kauheasti kiinnostaa kaikki.

Vestu
27.10.2012 21:29:55

Mä(ä) voin tehä ilmaseks.

Like father like scum
misacase
14.02.2013 19:14:28

Eiköhän Tuure halua, että sen biisit raikuu kaikkialla, missä muodossa tahansa...

A - Säkeistö

G Am D Em 2x
D C H7

B - Säkeistö

Em Am D G H7
Em Am D C H7

Ja jossain vaiheessa tulee joku modulaatio, en ole niin tarkkaan kuunnellut, poimi sanat biisistä...

Modulaatio hommia, valitse joku
G ->A -> H -> C
A ->H -> C# -> D
D ->E -> F# -> G
E ->F#-> G# -> A
C ->D -> E -> F
H ->C#->D# -> E

Jari M
12.05.2013 23:23:56

Biisi löytyy HITS Suomipopin sankarimiehet-nuottikirjasta.

Bf109
13.05.2013 22:14:55

Jucciz: En tiedä, mitä laki tarkalleen asiasta sanoo, mutta omasta mielestäni taitavasti tehty nuottitranskriptio ylittää teoskynnyksen ja on itsenäinen ja oma teoksensa. Tai aika epäreilulta tuntuu, jos näin ei ole.

Youtube & Hal Leonard Corporation on näköjään samaa mieltä...
http://www.youtube.com/watch?v=roNC4azOz-8

Hämmentävää että nuotteja myyvä lafka voi todeta soitonopetusvideon rikkovan tekijänoikeutta? Jotenkin vielä ymmärtää että biisin omistava taho voisi näin tehdä?

Sammo
14.05.2013 10:36:04

Bf109: Youtube & Hal Leonard Corporation on näköjään samaa mieltä...
http://www.youtube.com/watch?v=roNC4azOz-8

Hämmentävää että nuotteja myyvä lafka voi todeta soitonopetusvideon rikkovan tekijänoikeutta? Jotenkin vielä ymmärtää että biisin omistava taho voisi näin tehdä?

Asiaa sen paremmin tuntematta Hal Leonard ("the world's largest music print publisher.") omistaa Laylan kustannusoikeudet eli käytännössä omistaa sen biisin. Soitinopetusvideo on tässä verrattavissa nuotteihin ja yrityksenä Hal Leonard luonnollisesti haluaa suojella omien nuottien + opetusvideoiden markkinoita. Lisäksi Hal Leonardin kautta Eric Clapton and Jim Gordonin perikunta saa sopimuksen mukaisen korvauksen.

Bf109
14.05.2013 14:31:49 (muokattu 14.05.2013 14:52:00)

Tuplat, toinen pois...

Bf109
14.05.2013 14:49:43

Bf109: Ok, kuvittelin että PRINT publisher tarkoittaa nimenomaan painettua tavaraa. Mutta uskon jos sanot että omistaa kaiken tarpeellisen.

Sinänsä harmillista, olen tykännyt katsoa noiden lessoneiden perusteella onko joku kiinnostava biisi mahdollinen soitettava nyt vai vasta tulevaisuudessa. Ja sitten hankkinut niitä nuotteja, niitä kun ei tarvitse kelata samaan aikaan kun opettelee.

Edit: taustallahan saattaa tosiaan olla että Justin itsekin myy nuotteja lessoneihinsa (ja maksaa webbbisivujensa mukaan rojaltit), youtube-näkyvyydellä Justin saattaa muodostua varteenotettavaksi kilpailijaksi juuri siihen nimeomaiseen nuottivihkoon.

baron
14.05.2013 16:34:22

Sen verran off-topicia että oon pistänyt useammankin bändini koverpiisin Youtubeen eikä mitään nipotusta.
Ilmeisesti olemme oppineet vähän soittamaan sillä viimeisen Youtubelisäyksen niitten automaattinen tunnistusohjelma tunnisti koveriksi, mutta ilmeisesti sen verran huono kuiteskin että oikeuksien haltija salli sen jäädä sinne, ei ilmeisesti pahemmin kilpaile originaalin kanssa.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti