Muusikoiden.net
11.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kampi
1 2 3
brainy
03.09.2012 19:07:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko vibrakampi välttämätön olla jos soittaa heviä,rockia, kun ei oikein löydy sopivaa kitaraa kammella. 1000€ arvosia kitaroita etin. SG:tä ajattelin muuten ei oo kampee kuten kaikki tietää.
 
Cool-guitarist
03.09.2012 19:14:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei, kammen avulla saa ehkä kikkailtua enemmän, mutta ei se välttämätön missään nimessä ole. Ilman sitä saattaa pärjätä jopa paremmin, koska kammen käyttö on helppo, mutta hiukan liian houkutteleva ja yleinen tehokeino.
 
"It's good to dream."
balanced1
03.09.2012 19:50:00 (muokattu 03.09.2012 19:50:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saahan SG:täkin kammella ja tonnilla löytyy kyllä valinnanvaraa jo mukavasti sopivan kitaran löytämiseksi. Toinen juttu on sitten tarvitseeko kampea. Siihen vastauksen tiedät varmaan parhaiten itse. Maailma on pullollaan hevi-kitaristeja, jotka eivät tarvitse kampea.
 
tomaattiorava
03.09.2012 21:30:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omat kaksi markkaa :
Jos on aloittelija ja on ensimmäistä tai toista kitaraa ostamassa niin asiat sujuvat paljon sulavammin ku jättää ne kammelliset kitaran kaupan koukkuihin ja sijoittaa jämptiin kiinteätallaiseen.
Miksikö? No ensinnäkin se vibrakammen kanssa säätäminen on yleensä melkosta painajaista mikäli se kitaran anatomia on muutenkin vielä vähän hakusessa. Täysin vasta-alkaja jonkun floikkakitaran kanssa on täysin hukassa viimeistään siinä kohtaa kun kielet pitäisi vaihtaa.
Toiseksi, niinkuin yllä taisi joku jo mainita, se kammen olemassa olo siinä ulottuvilla saattaa houkutella soittajaa menemään siitä "aidan matalimmasta kohtaa". Varsinkin kaikki vibrato ja bendaus-tekniikat on varsin oleellista olla hallussa ihan tavallaisella kiinteätallaisella, eli suomeks otelautakädellä suoritettuna. Sitten vasta kannattaa alkaa miettimään kammellista kitaraa kun alkaa vähän jo olemaan perillä siitä mitä oikeen touhuaa ja mihin sitä haluaa kehittää.
Näin säästyy monilta murheilta.
 
Räkkipeli
03.09.2012 23:08:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtisin siitä että kampi on ihan pakollinen.
 
http://www.liveleak.com/view?i=e16c18ff17
Remove
04.09.2012 10:11:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Lähtisin siitä että kampi on ihan pakollinen.
 
En mä ainakaan pysty tiluttamaan jos ei oo kampee.
 
tender.insanity
04.09.2012 10:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava:
Miksikö? No ensinnäkin se vibrakammen kanssa säätäminen on yleensä melkosta painajaista mikäli se kitaran anatomia on muutenkin vielä vähän hakusessa. Täysin vasta-alkaja jonkun floikkakitaran kanssa on täysin hukassa viimeistään siinä kohtaa kun kielet pitäisi vaihtaa.

 
No enpä tiedä. Oma eka sähkökitara oli floikallinen. Nopeasti tuota oppi säätämään kun teki ja ihmetteli ihan oma-aloitteisesti. Itse koen että tuosta oli enemmän hyötyä kuin haittaa tulevaisuutta ajatellen.
 
Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
Dundee
07.09.2012 14:41:39 (muokattu 07.09.2012 14:42:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itte tuli toisena soittovuotena ostettua floikallinen ibanez ja kyllä siitä tuli tietämättömälle melko painajainen kun piti ekaa kertaa kielet vaihtaa ja ei käsittänyt kunnolla kitaran anatomiaa noin muutenkaan. Virettä oli myös tosi bitch vaihtaa, joten aika nopeasti kun kyllästyi floikan kanssa leikkimiseen niin blokkasin tallan kiinteäksi. Nyt mulla ei sitä Ibaa enää ookkaa, enkä usko että uutta on tulossa ainkaan hetkeen.
Aika turhahan se kampi siinä loppujenlopuksi on. Itse ainakin huomannut että sitä joutuu väkisin olemaan vähän luovempi kun ei voi ideoiden loppuessa turvautua kammen kanssa temppuiluun. Kyllä niitäkin silti on ihan hyvä opetella ainakin muutama. :)
 
Edit: Ois näköjään voinut tän uskomattoman pitkän ketjun lukeakkin etukäteen kun ylempänä ihan samat pointit jo mainittu :D
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
hallu
07.09.2012 16:06:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

brainy: Onko vibrakampi välttämätön olla jos soittaa heviä,rockia, kun ei oikein löydy sopivaa kitaraa kammella. 1000€ arvosia kitaroita etin. SG:tä ajattelin muuten ei oo kampee kuten kaikki tietää.
 
Kampi on ihan hauska olla olemassa, mutta ei missään tapauksessa välttämätön, koska musiikki ei siitä huonone vaikka ne kampeamiset jättää poiskin sieltä ka keikkea musiikkia voi soittaa ilman kampea se on vain mauste jolla kitaristi voi värittää soittoaan.
 
SG on ehkä paras koskaan tehty rokkikitara ja jos sillä ei voi jotain soittaa, niin sen voi huoletta jättää soittamatta, koska ei sitä kukaan kaipaa.
 
Mitä siihen kampeen yleensä ottaen tulee, niin kannattaa huomata, että se kampi maksaa rahaa. Jos käyt katsomassa vaikka thomannin sivuilla minkä hintaisia laadukkaat tremolosysteemit maksaa, niin pääset juvälle asiasta. Kunnollinen tremolo maksaa kolmisen sataa ja siihen vielä työt päälle. Se tarkoittaa, että jos kitara ilman tremoloa maksaa vaikkapa tuhat euroa, niin tremolon kanssa se sama kitara maksaa luokkaa tuhatviisisataa tjsp. Jos tremoloton ja tremolollinen kitara maksaa saman verran, niin se tarkoittaa että siinä tremolokitarassa on tingitty jossakin kohtaa laadussa (no ei ehkä ihan näin suoraviivaisesti, mutta väjän tähän suuntaan on hyvä ajatella. Ei siinä kitarassa mikään tule ilmaiseksi). Tästä siis seuraa, että trmolollista kitaraa ei kannata ostaa jos sitä tremoloa ei tarvitse (vähän kärjistetysti tämä on tietenkin sanottu, mutta pääpiirteittäin tähän suuntaan kummiskin voi ajatella).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Groke
07.09.2012 23:05:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmankin kampea on hyvällä menestyksellä rokattu. AC/DC:n Angus Young on käyttänyt SG:ssään kampea vain parissa kappaleessa. Livenä ei ehkä koskaan? Black Sabbathin Tony Iommi ei senkään vertaa. Kolmas SG:ää pääasiallisesti käyttänyt oli Frank Zappa. SG näkyy myös Freen tunnetuimmalla videolla, kappaleessa "All Right Now".
SG lienee sikäli pienemmille ihmisille hyvä, että on ohut ja kevyt. Skaalakin on stratoja ja monia muita liki tuuman lyhyempi, eli ~24,6" (http://www.stewmac.com/freeinfo/a-scalelength). Kuten Les Paulissakin.
Ainakin Anguksen SG on myös kapeakaulainen, satulan kohdalta 39.5 mm. Hänhän on varsin pienikokoinen heppu. Anguksen(kin) signature SG maksaa useita tuhansia, tavallinen Gibson SG Standard öpaut tonnin, samankaltainen ESP LTD Viper satoja euroja, Epiphonen kopiot sitä vähemmän. Harley Benton 85 euroa... ;-)
 
Kaikki eivät SG:stäkään pidä, eli ulkonäkö, kaulapainoisuus tms. saattaa hieman tökkiä. Jos maksimaalinen sustain on tärkeää, niin Les Paul yms. painavammat kitarat lienevät ainakin keskimäärin hieman parempia.
Jos SG:n kammella viitataan siihen perinteiseen Bigsbyyn, niin se ei kuulemma ole mikään optimaalinen valinta divebombailuun tms.
 

 
Fender Stratocastereista ainakin Eric Claptonin signaturemallista on talla blokattu kiinteäksi. Dire Straitsistakin tunnettu Mark Knopfler on mainiosti kiinteän tallan kanssa pärjännyt. Hänen Stratostaan en ole varma, mutta Les Paul on kiinteätallainen.
Kuten se on myös sellaisilla kitaristeilla, kuin Zakk Wylde, Gary Moore (RIP), Slash, Jimmy Page, Billy Gibbons, Joe Bonamassa jne. Enpä muista Metallican vokalisti/kitaristi James Hetfieldiäkään kampi kädessä nähneeni. Kammetonta Fender Telecasteria on moni rokkarikin käyttänyt, kuten rollareiden Keith Richards ja Bruce Springsteen.
 
brainy
10.09.2012 19:42:50 (muokattu 10.09.2012 19:43:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ostaisin esim. Fender American spesial strat kitaran jossa on 2 yks telasta mikkiä ja 1 atomic humbucker ja kampi nii onkohan se talla hyvä vai huono vai siltä väliltä. Ylipäätänsä millainen koko kitara on kokemuksia?
 
Wradlin
10.09.2012 19:44:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kammella ei tee mitään jos sitä ei tarvitse. Ja harva tarvitsee.
 
brainy
10.09.2012 20:43:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa hyvä tieto! Kitarallakaan ei tee mitään jos ei tarvitse.
 
tender.insanity
10.09.2012 20:59:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Kammella ei tee mitään jos sitä ei osaa käyttää. Ja harva osaa.
 
Korjattu.
 
Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
Räkkipeli
10.09.2012 22:34:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampihan on se tärkein osa koko kitarassa. Sitä tarvitsee ihan jokainen.
 
http://www.liveleak.com/view?i=e16c18ff17
Wradlin
11.09.2012 12:29:15 (muokattu 11.09.2012 12:30:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

brainy: Onpa hyvä tieto! Kitarallakaan ei tee mitään jos ei tarvitse.
 
No ei tarvitse olla kovinkaan välkky tuon tietääkseen. Kampiasia on siinä mielessä eri, että sitä käyttävät myös ne jotka eivät kampea ollenkaan tarvitsisi.
 
E: tenderin "korjaus" on hyvä.
 
yanera
13.09.2012 19:52:35 (muokattu 13.09.2012 19:56:29)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin american standardin kampi on ihan ok, liikkuu ylös ja alas. Toki niitä hyviä kampia on muitakin, Mutta itselleni on ehdoton, että se liikkuu ylös ja alas.

Itse tykkään tehdä kammella noita whammybar juttuja, tosin se vaati kitaralta hyvät mikit, ja Floydi on siinä jutussa hyvä, mutta en pidä floydista sen monimutkaisuuden vuoksi, kieltenvaihto ym.
 
Olen kerran päässyt testaamaan Kahlerin kampea, se on mielestäni ylivoimaisesti paras kampi mihin olen koskenut, tosin sen kieltenvaihdosta ym en tiedä...
 
Mutta ei se kampi välttämätön ole. Ynkälläkin on stratossa kampi ja aika vhän tekee mitään whammybar juttuja.
 
Tosin sillä kammella saa tehtyä muitakin ääniä. Mutta itse hevirokkia soittaneena huiluääni jostain nauhasta ja kammella edestakaisin niin kivaa vingutusta lähtee.
 
Ja norsu äänen tekeminen on kivaa. Ks EVH
 
kutakuinkin näin: http://www.youtube.com/watch?v=2aS7Y-BUyEc
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
OrangeD
13.09.2012 19:58:57 (muokattu 13.09.2012 20:04:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No riippuu ihan siitä, minkä artistin/bändin kappaleita ajattelit soittaa. Esim. jotain Steve Vain tai Children of Bodomin kappaleita on täysin mahdotonta soittaa ilman vibrakampea, mutta kyllä siitä kammesta on vain enemmän haittaa, kun hyötyä, jos ei sitä aio paljoa käyttää. Kyllä sun nyt itse luulisi tarpeeksi hyvin tietävän tarvitsetko sitä, vai etkö.
 
Kitara on elämä.
viisi_kitaraa
14.09.2012 02:26:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännä ettei kukaan vielä maininnut pedaaleja, joilla saa saman efektin kuin kammella. Ja vähän helpommin...
 
Minä en kampea käytä, mutta jos ko. efektiä tarvitsisin käyttäisin paljon mielummin pedaalia.
 
Jucciz
14.09.2012 03:20:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viisi_kitaraa: Jännä ettei kukaan vielä maininnut pedaaleja, joilla saa saman efektin kuin kammella. Ja vähän helpommin...
 
Mainitsepa sinä puolestaan yksikin pedaali, joka tekee täsmälleen saman asian kuin kitaran vibrakampi. Voisin nimittäin olla kiinnostunut ostamaan.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti