Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittaminen tuntuu kömpelöltä 14 vuoden jälkeen..
1 2 3
Laulava Kylätohtori
10.07.2012 08:00:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse mainostan aina sähkökitaran soittoa ilman vahvistinta. Ja keskittyy siihen, että jokainen nuotti soi selkeästi ja voimakkaasti. Tämä kehittää mielestäni tarkkuutta.
 
Joskus itselläkin käynyt mielessä, että kuinka paljon itsellä mahtaa olla vääriä soittoasentoja ym. kun olen kuitenkin käytännössä itseoppinut kitaristi. Mutta toisaalta, koska käytän vasemman käden peukaloa paksujen kielten paineluun, enkä ole kokenut mitään erityisiä ongelmia (ranteen kipeytymistä tms.), niin eipä ole tullut tehtyä asialle mitään. Mutta kuitenkin tuntuu, että välillä olisi paikallaan soitella ihan perustekniikkaharjoituksia soittovarmuuden lisäämiseksi. Ei ole kuitenkaan mitään, mistä "saisi kiinni" joten ovat sitten jääneet suunnittelun tasolle...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Hynkel
10.07.2012 09:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse mainostan aina sähkökitaran soittoa ilman vahvistinta. Ja keskittyy siihen, että jokainen nuotti soi selkeästi ja voimakkaasti. Tämä kehittää mielestäni tarkkuutta
 
Täysin eri mieltä... Jotta soittoon saisi sujuvuutta, pitäisi treenata niin että kaikki nyanssit kuuluu. Sähkis on sähköinen soitin ja tarkoitettu nimenomaan vahvistettavaksi. Tarkkuutta saa sitten metronomilla ja vaikka "1234-treenillä", soittaen hhhhhiiitaaaaaassssti ja varioiden (1234, 4321, 1324, 4231 jne.). Koko ajan keskittyen ja kiinnittämällä soljuvuuteen ja rentouteen huomiota.
 
Good luck!
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Krice
10.07.2012 10:45:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Sähkis on sähköinen soitin ja tarkoitettu nimenomaan vahvistettavaksi.
 
No jaa, kyllähän se on myös akustinen soitin. Muutenhan ei olisi mitään merkitystä mitä puuta käytettäisiin ja minkä kokoisia runkoja jne. Itse oon kans sitä mieltä, että ilman vahvistinta soittaminen kehittää tatsia, koska esim. kompressointi ei peitä dynamiikan puutteita.
 
Kefiiri
10.07.2012 11:03:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Täysin eri mieltä... Jotta soittoon saisi sujuvuutta, pitäisi treenata niin että kaikki nyanssit kuuluu. Sähkis on sähköinen soitin ja tarkoitettu nimenomaan vahvistettavaksi.
 
Samoilla linjoilla. Vahvarin kanssa kuulee ne nyanssit kevyemmälläkin kosketuksella. Ilman vahvaria kehittyy tarpeettoman ärtsy tatsi, kun äänet pitää saada kuuluviin sormivoimin. Eihän sitä vahvaria tarvitse käyttää kompressoivan särön kanssa, voi vetää ihan kliinilläkin.
 
Hynkel
10.07.2012 12:23:11 (muokattu 10.07.2012 12:28:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Samoilla linjoilla. Vahvarin kanssa kuulee ne nyanssit kevyemmälläkin kosketuksella. Ilman vahvaria kehittyy tarpeettoman ärtsy tatsi, kun äänet pitää saada kuuluviin sormivoimin. Eihän sitä vahvaria tarvitse käyttää kompressoivan särön kanssa, voi vetää ihan kliinilläkin.
 
Joo näin minäkin sen näen. Toki ilmankin voi vedellä, mutta yleisellä tasolla uskoisin että liian rouheeta tatsia pitäisi kyetä välttämään kaikin keinoin. Toki perkussiivisempaakin voi olla seassa, mutta korva hioutuu kuulemaan ne usein maukkaimmat pienet vivahteet aika paljon paremmin vahvistettuna. Kömpelyys voi johtua just tuosta liian ärtsystä tatsista, viitaten ketjun aloittajaan.
 
EDIT. Sähkökitara ei ole akustinen soitin. Ihan turha moista väittää. Puilla ja osilla on merkityksensä, mutta soundi lähtee edelleen sormista. Eikä lähde sieltäkään ilman vahvistinta.
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
hallu
10.07.2012 12:30:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: No jaa, kyllähän se on myös akustinen soitin. Muutenhan ei olisi mitään merkitystä mitä puuta käytettäisiin ja minkä kokoisia runkoja jne. Itse oon kans sitä mieltä, että ilman vahvistinta soittaminen kehittää tatsia, koska esim. kompressointi ei peitä dynamiikan puutteita.
 
Huomattavasti pienempi merkitys niillä onkin kuin mitä monet tuntuvat mnetissä ajattelevan. Tai sanotaanko, että iso osa siitä merkityksestä on vain soittajan korvien välissä;-).
 
Sähkökitaran akustista soundia ei vahvisteta, vaan se kitara tuottaa nimenomaan sähköisen soundin. Sen vuoksi se mitä vahvistimesta tulee on tyystin eri asia kuin miltä kitara akustisesti kuulostaa.
 
Mitä kylätohtorin kommenttiin tulee, niin kyllä minusta on ihan hauskaa ja opettavastia soittaa tähkökitaraa ilman vahvistinta. Jos puut "laulaa", niin ihan hyvähän sillä on harjoitella ilman vahvistinta. Jos puut vain läpsyy veltosti, niin ei sitä sitten niin hauska ole soittaa ilman vahvistinta. Eli riippuu varmaan pikkuisen kitarasta tuo. Itselläni on tuo puoliakustinen, jota voi hyvinkin soittaa puoliksi ilman vahvistinta:-) tai oikeastaan se on täysakustinen sähkökitara:-D
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Räkkipeli
10.07.2012 14:27:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse mainostan aina sähkökitaran soittoa ilman vahvistinta. Ja keskittyy siihen, että jokainen nuotti soi selkeästi ja voimakkaasti. Tämä kehittää mielestäni tarkkuutta.
 
Tätä harhaluuloa itsekin hehkutin joskus. Mutta juttu on niin, että ilman sähköjä sitä keppiä soittaa jopa huomaamatta erilailla kun plugattuna. Ja kun sähkökitarasta on kyse, eli halutaan saundata mahdollisimman hyvältä sähköjen kanssa, on puhdasta typeryyttä kelata että ilman sähköjä treenaaminen olisi jotenkin kehittävämpää jollain osa-alueella kuin sähköjen kanssa. Kyse on enemmänkin mentaalisesta jututsta, eli siitä että se juttu on soittajan korvien välissä.
 
SILKKAA PASKAA
tomaattiorava
11.07.2012 11:29:42 (muokattu 11.07.2012 11:31:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihme wänkkäämistä taas, maalaisjärjellä tästäkin selvittäisiin.
 
Jos koko ikänsä on soittanu samalla high-gain särösaundilla, niin rohkenen väittää että soitossa paranee äkkiä asia jos toinenkin jos alkaa vähän treenailee ilman sähköjä. Tai ei välttämättä parane jos ei niitä ala tietoisesti parantamaan, mutta ainakin aistit huomaavat äkkiä yhtä sun toista "uutta" kun virheet ja nyanssit eivät huku särövallin alle ja soitin on kaikin puolin "naturell". Vahvistettuna saundissa on aina omat mausteensa (vahvistin, säädöt, piuha, kitara, tila etc). Vastaavasti jos on koko ikänsä soittanu jazz chorusilla niin virran pois kytkeminen ei välttämättä tuo tullessaan mitään yhtä uutta ja mullistavaa.
 
Jollaan psykologisella tavalla mun mielestä kitaran saundi oikeesti vaikuttaa siihen miltä se käsissä tuntuu. Jos kokeilee sitä ilman sähköjä soittoa, niin aluks tuntuu vähän niinku siltä että tässähän tarvii käyttää voimaa ihan hulluna että nuotit soi kunnolla. Vastaavasti mättösäröt päällä tuntuu välillä siltä että soitin soi lähes itestään. Ja näiden välimaastoon mahtuu vaikka mitä!
Kyllä sitä kitaraa kannattaa "maistella" ja tunnustella mahd. monipuolisesti. Sähköttä soittaminen kuuluu mielestäni tähän.
 
Hynkel
11.07.2012 12:44:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava
 
Nii-in, ääripäiden väliin kun katsos aina mahtuu.
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Krice
11.07.2012 14:43:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ilman vahvaria kehittyy tarpeettoman ärtsy tatsi, kun äänet pitää saada kuuluviin sormivoimin.
 
Hassu väite, koska ei kitaraa tarvitse soittaa lainkaan kovaa jos haluaa saada ääntä kuuluviin.
 
Numb
11.07.2012 14:45:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä vähemmän vahvistetussa soundissa on säröä/kompressiota/efektejä, sitä lähempänä vahvistamattomalla kitaralla soittaminen on vahvistettua soittoa.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
Kampela77
11.07.2012 14:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: No jaa, kyllähän se on myös akustinen soitin. Muutenhan ei olisi mitään merkitystä mitä puuta käytettäisiin ja minkä kokoisia runkoja jne. Itse oon kans sitä mieltä, että ilman vahvistinta soittaminen kehittää tatsia, koska esim. kompressointi ei peitä dynamiikan puutteita.
 
Tämä on totta. Eikä pidä myöskään unohtaa kielten paksuuden vaikutusta saundiin.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Räkkipeli
12.07.2012 12:00:11 (muokattu 12.07.2012 12:02:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Jos koko ikänsä on soittanu samalla high-gain särösaundilla, niin rohkenen väittää että soitossa paranee äkkiä asia jos toinenkin jos alkaa vähän treenailee ilman sähköjä.
 
Itse olen ainakin huomannut että vahvistimessa voi olla enemmän kuin yksi kanava, kutsutaan myös puhtaaksi kanavaksi, jossa ei ole säröä läheskään niin paljoa. WOOW!
 
Puhuit vielä maalaisjärjestä. :D
 
Hassu väite, koska ei kitaraa tarvitse soittaa lainkaan kovaa jos haluaa saada ääntä kuuluviin.
 
No sen takia se singaali vahvistetaankin ettei tarvitse soittaa ohi tekniikan. Eli periaatteessa tuo kumoaa kokonaan jo sen "soitetaan ilman sähköä" jutun hyödyt.
 
SILKKAA PASKAA
Johann Onn
12.07.2012 14:08:26 (muokattu 12.07.2012 14:08:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Jos koko ikänsä on soittanu samalla high-gain särösaundilla, niin rohkenen väittää että soitossa paranee äkkiä asia jos toinenkin jos alkaa vähän treenailee ilman sähköjä.
 
Räkkipeli: Itse olen ainakin huomannut että vahvistimessa voi olla enemmän kuin yksi kanava
 
Tota joo: Mahdettiinkohan siinä ylemmässä, nyt tarkoittaa "soundi mikä soundi, soitto ei muutu" eikä "soitto soundiin mukaan" soittajia ?.
 
Sellaiselle, jolle kitara on pääsiassa on impro- / sävellysväline voi olla hankalaa, kun tietyllä soundilla, syntyy aina just tietynlaista tavaraa. Meikäläiselle,
se ainakin on. Itse soitan mielummin ilman vahvaria tai multiefektiä, koska silloin se mitä syntyy, ei ole enää särön määrästä / efekteistä / jne. kiinni.
 
"Tulee mitä tulee / ihan mitä tahansa" on paljon mielenkiintoisempaa pidemmän päälle, kuin "gerne X biisi #871", jos multa kysytään.
 
sepisti
12.07.2012 14:33:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Itse olen ainakin huomannut että vahvistimessa voi olla enemmän kuin yksi kanava, kutsutaan myös puhtaaksi kanavaksi, jossa ei ole säröä läheskään niin paljoa. WOOW!
 
Puhuit vielä maalaisjärjestä. :D
 

 
No sen takia se singaali vahvistetaankin ettei tarvitse soittaa ohi tekniikan. Eli periaatteessa tuo kumoaa kokonaan jo sen "soitetaan ilman sähköä" jutun hyödyt.

 
Rasittavaa tuollainen tahallaan väärinymmärrys... Sovitaanko, että kokeilet joku kerta vaihtaa sitä kanavaa:)
 
Usein näkee keskusteluja joissa kaverit valittaa, kun "pintsit" ei irtoa ja vika on tietty kamoissa... Eli tuossa on ainakin esimerkki, jota kannattaa harjoitella ilman vahvistinta.
 
Räkkipeli
12.07.2012 16:35:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Rasittavaa tuollainen tahallaan väärinymmärrys... Sovitaanko, että kokeilet joku kerta vaihtaa sitä kanavaa:)
 
Usein näkee keskusteluja joissa kaverit valittaa, kun "pintsit" ei irtoa ja vika on tietty kamoissa... Eli tuossa on ainakin esimerkki, jota kannattaa harjoitella ilman vahvistinta.

 
Mitä paskaa sä nyt yrität sanoa? En ymmärtänyt..
 
SILKKAA PASKAA
Hynkel
12.07.2012 17:27:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minä ainakin tarkoitin ihan treeniä, enkä esim. säveltämistä tai bändisoittoa. Jokainen opettajakin on aina suositellut vahvarin kanssa treenaamista, just sen tatsin ja dynamiikan kehittämiseksi. Mutta jos joku ei halua ymmärtää tai haluaa tehdä toisin niin siitä vain. Vinkkinä soljuvuuden löytämiseksi ja kömpelöyden kitkemiseksi ketjun aloittajalle voin suositella edelleen sitä samaa.
 
Se että treenaa vahvarin kanssa ei tee soitosta himmailua, vaan koska soitin on sähköillä soitettavaksi tarkoitettu, niin jo senkin takia... äääääähh. Ei kai kukaan treenaa Casiollakaan ilman volaa, vai treenaako? Piano ja akustinen kitara ovat sitten asia erikseen.
 
Never argue with idiots. They drag you to their level and beat you with experience.
Laulava Kylätohtori
13.07.2012 09:36:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Jos koko ikänsä on soittanu samalla high-gain särösaundilla, niin rohkenen väittää että soitossa paranee äkkiä asia jos toinenkin jos alkaa vähän treenailee ilman sähköjä. Tai ei välttämättä parane jos ei niitä ala tietoisesti parantamaan, mutta ainakin aistit huomaavat äkkiä yhtä sun toista "uutta" kun virheet ja nyanssit eivät huku särövallin alle ja soitin on kaikin puolin "naturell". Vahvistettuna saundissa on aina omat mausteensa (vahvistin, säädöt, piuha, kitara, tila etc). Vastaavasti jos on koko ikänsä soittanu jazz chorusilla niin virran pois kytkeminen ei välttämättä tuo tullessaan mitään yhtä uutta ja mullistavaa.
 
No tätä mää just tarkotin. Itse soittelin joskus melko isolla säröllä ja huomasin, että ne nyanssit ja pienet epäpuhtaudet hautautuivat sen särön alle. Kun vähän soittelin ilman vahvistinta, niin kyllä siinä tarkkuus kehittyi, ainakin itsellä, muista en tiedä. Enkä nyt todellakaan tarkoita, että se vahvistin pitäisi heittää ikkunasta ulos ja soittaa aina ja iankaikkisesti kaikki treenit ilman vahvistinta.
 
Itse soittelen illalla, kun lapset nukkuvat ym., teleä ilman mitää vahvistimia ja minusta se on hyödyllistä. Jos siinä menee joku hyvin, selkeästi ja jouhevasti, niin kyllä se menee sitten myös vahvistimen läpi soitettaessa. Ja ihan samalla voimalla näppäilen kuin muutenkin. Tarkoitus ei ole saada ilman vahvistinta samaa äänenpainetta kuin vahvistimella. Eikä ole ainakaan itsellä vielä soittotatsi lähtenyt kieroutumaan tämän takia - yhtä onneton se on kuin ennenkin, ei sen huonompi.
 
Toki vaikutus on parempi, jos soittelee vaikka jollain ultrapuhtaalla saundilla vahvistimen läpi, mutta jos se ei ole esim. hiljaisuuden takia mahdollista, on ilman sähköä soitto hyvä vaihtoehto. Eikä se varmaan kaikille sovi, eikä ollut tarkoitus julistakaan sitä ainoaksi ja oikeaksi harjoitusmetodiksi.
 
Jollaan psykologisella tavalla mun mielestä kitaran saundi oikeesti vaikuttaa siihen miltä se käsissä tuntuu. Jos kokeilee sitä ilman sähköjä soittoa, niin aluks tuntuu vähän niinku siltä että tässähän tarvii käyttää voimaa ihan hulluna että nuotit soi kunnolla. Vastaavasti mättösäröt päällä tuntuu välillä siltä että soitin soi lähes itestään. Ja näiden välimaastoon mahtuu vaikka mitä!
Kyllä sitä kitaraa kannattaa "maistella" ja tunnustella mahd. monipuolisesti. Sähköttä soittaminen kuuluu mielestäni tähän.

 
Samaa mieltä. Tavallaan kitarasaundi "ohjaa" soittamaan tietyllä tavalla. Sitä tulee soitettua sellaisia juttuja jotka ko. saundilla kuulosta hyvältä.
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
tender.insanity
13.07.2012 09:39:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä harjoittelen usein midisynalla soittelua ilman virtaa. Kuulostaa hyvältä ja suosittelen myös muille.
 
Laulava Kylätohtori
13.07.2012 09:41:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Kyllä minä ainakin tarkoitin ihan treeniä, enkä esim. säveltämistä tai bändisoittoa. Jokainen opettajakin on aina suositellut vahvarin kanssa treenaamista, just sen tatsin ja dynamiikan kehittämiseksi. Mutta jos joku ei halua ymmärtää tai haluaa tehdä toisin niin siitä vain. Vinkkinä soljuvuuden löytämiseksi ja kömpelöyden kitkemiseksi ketjun aloittajalle voin suositella edelleen sitä samaa.
 
Se että treenaa vahvarin kanssa ei tee soitosta himmailua, vaan koska soitin on sähköillä soitettavaksi tarkoitettu, niin jo senkin takia... äääääähh. Ei kai kukaan treenaa Casiollakaan ilman volaa, vai treenaako? Piano ja akustinen kitara ovat sitten asia erikseen.

 
Olen samaa mieltä. Kyllä sähkökitaran treenaus pitää pääasiallisesti sähköillä tehdä, ei siinä mitään. Sähköllä luotu saundi on se juttu, eikä sitä voi ilman sähköjä treenata. Mutta itse ainakin tarkoitin tuolla "ilman vahvistinta" kommentilla, että joskus voi treenata ilman sähköjä. Siis ei pääsääntöisesti, vaan satunnaisesti, kun sellainen tilanne tulee.
 
Tuo piano-vertaus on hyvä. Mutta voihan sähköpianollakin treenata illman sähköjä esim. sormituksia tai jotain. Jos on vaikka tilanne, jossa sähköillä ei pääse soittamaan....
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «