Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tremolo-pikkaus haltuun.
1
tomaattiorava
11.06.2012 20:08:50 (muokattu 11.06.2012 20:17:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dödispuolelta tutut sahaukset pitäis siis saada lopultakin täydelliseen haltuun. Ei ole maailman simppelein homma sahata nuotteja täyttä häkää, siirtyä vaivattomasti kielten välillä ja pitää soitto puhtaana, varmana ja rentona.
Kannattaisko tätä asiaa (nimenomaan plekukäden osalta) lähestyä siltä kannalta, että kyseessä on vaan alternate-pikkaus mutta vimmatun nopeasti tehtynä?
Vai lieneekö hedelmällisempää nähdä tää tremolo-sahaus ihan omana tekniikkanaan ja täten lähestyä sen haltuunottoa sen mukaisesti?
Vinkkejä, keskustelua?
 
E : Sitten vielä semmoset riffittelyt missä alakieliltä koko ajan demppaillaan rytmiä ja iskujen välissä käydään ylemmillä kielillä sahaamassa. Loistava esimerkki http://www.youtube.com/watch?v=-s4nG5lsVYg
 
aalataur
11.06.2012 20:21:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä ole mikään death metal -asiantuntija, itse soittelen tremolot ihan samalla lailla kuin mitkä tahansa nopeat alternate-juoksutukset. Ranteella ja rennosti, pientä liikettä. Eikä niin että jäykällä kädellä väännetään hiki päässä kyynärvarresta vauhtia hakien. Kai sekin tosin toimii, jos haluttu soundi on oikea.
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Jussiman
11.06.2012 22:38:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täs on muuten tremolopikkauksen kuningas:
 
http://www.youtube.com/watch?v=9UmmbF1Zyvk
 
hevikukko
11.06.2012 23:30:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Vai lieneekö hedelmällisempää nähdä tää tremolo-sahaus ihan omana tekniikkanaan ja täten lähestyä sen haltuunottoa sen mukaisesti?
 
Sanoisin juurikin noin. Kannattaa lähestyä ihan omana tekniikkanaan. En ole itse millekään muulle tekniikalle antanut aikaa niin paljon, kuin alternatelle/tremololle. Tää tekniikka on todella haastavaa, koska sitä voi soittaa hiljaa ja kovalla otteella. Kova ote syö käsivartta väkisinkin, mutta on todellakin voimakasta tulkintaa =D Heh, kunnon plektran räjäytys on asiaa välillä!
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Burn
12.06.2012 15:08:32 (muokattu 12.06.2012 15:10:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Vai lieneekö hedelmällisempää nähdä tää tremolo-sahaus ihan omana tekniikkanaan ja täten lähestyä sen haltuunottoa sen mukaisesti?
 
Ite nään myös asian näin. Mulla jos käsi on samassa asennossa niin hitaissa demppausjutuissa kuin nopeissa sahauksissa, niin käsi puutuu melkolailla saman tien. Noissa hitaammissa jutuissa pyrin luomaan sitä raskautta niin, että se liike tulee lähes olkapäästä asti, kun taas nopeissa pickauksissa liike keskittyy ranteen alueelle. Tosin tekniikoita on yhtä monia kuin soittajiakin ja esim. tapa jolla pidät plektraa vaikuttaa sahaustekniikkaan paljolti. Nilen Toler-Wadella on noissa übernopeissa kohdissa lähes naurettava käden asento, mutta tuntuu sopivan miehelle:
 
http://www.youtube.com/watch?v=s-UL … ow&feature=player_detailpage#t=210s
 
EDIT ja myös plektravalinta vaikuttaa asiaan tietty. Teräväkärkiset ja pienikokoisemmat plekut sopivat oman kokemuksen mukaan hommaan paremmin kuin helvetilliset pizzaslicet.
 
M4ss3 m/: Ajatukset oli lähinnä alakerran ilmaisissa karkeissa ja Pepsissä. NEREUS
Numb
12.06.2012 15:19:34 (muokattu 12.06.2012 15:24:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jussiman: Täs on muuten tremolopikkauksen kuningas:
 
http://www.youtube.com/watch?v=9UmmbF1Zyvk

 
Kyl tremolopikkauksen kuninkaat löytyy tuolta mandoliininsoittajista :)
 
Vaikka tästä pikkauskäden kontrollista voipi ottaa oppia: http://www.youtube.com/watch?v=AauQS4lVjF8
 
I might be schizophrenic but I am also Jesus
Tonski
12.06.2012 15:25:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tremolopikkauksella nyt tässä ketjussa tarkotetaan sitä, että soitetaan vaan alternatea nopeasti niin että viivytään tavallista pidempään yhellä kielellä, niin itse en henkilökohtasesti ymmärrä mitä saavutetaan tekniikan vaihtamisella erikseen. Kyseessähän on alternatepikkauskuvioiden erikoistapauksia, joissa ainakin ite pyrin yleensä säilyttämään soittoasennon sen mukaisena, eli aivan kuin soittasin alternatepikkausta mitä käytännössä oikean käden puitteissa tapahtuukin. Ymmärrän että jos alternaten puitteissa tremolopikatessa upotetaan plekua vähemmän kielien väliin ja pienennetään erikseen liikerataa samalla soittotekniikalla ihan vaan kuvioiden soitettavuuden vuoksi, mutta jos esmes vaihdetaan käden asento täysin tai tehdään jotain vastaavaa, niin en käsitä mistä tulee tarve sellaseen.
 
Jussiman
12.06.2012 15:37:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Kyl tremolopikkauksen kuninkaat löytyy tuolta mandoliininsoittajista :)
 
Vaikka tästä pikkauskäden kontrollista voipi ottaa oppia: http://www.youtube.com/watch?v=AauQS4lVjF8

 
Mutta tämä onkin kitarapalsta!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti