Muusikoiden.net
07.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kaula valuu seisaalta soitettaessa?
1
Oosk
28.05.2012 17:47:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin viestiä tästä "kitara ja hihna" aiheeseen, mutta epäilen ettei kukaan jaksa selata kolmannelle sivulle asti joten tein uuden aiheen, kerta ongelmakaan ei ole sama.

Alotin harjottelemaan seisaalta soittoa ja ongelma on seuraava; kitaran kaula valuu sooloja soiteltaessa lattiaakohden, en tiedä johtuuki ongelma siitä että kitara on epätasapainossa, koska rungossa on värinäkammioita eikä siksi ole yhtä raskas kuin normaali les paul. Vai onko tämä ihan normaalia että jos kaulaa ei tueta niin se tuppaa valumaan?

Jos ongelma johtuu epätasapainosta, niin miten kitaraan voi lisätä painoa "fiksusti"?

carmake
28.05.2012 18:22:53

Kyllähän kitaroissa esiintyy epätasapainoa pahimmassa tapauksessa erittäin paljonkin. Sun tapauksessa voi tietty johtua myös siitä ettet ole vielä hirveästi seisaaltaan soittanu, eli tottumiskysymys. Mutta jos ongelma tuntuu jatkuvan niin kokeile vaikka siirtää rungossa olevien hihnatappien paikkaa. Varmaan kovin suuriin tasapainotuksiin ei kannata ruveta, ehkäpä sitten parempi skeba seuraavaksi. Jos siis oikeasti tuntuu että ei meinaa pysyä hanskassa. Mikä kitara on kyseessä?

Oosk
28.05.2012 18:29:43

karmake:

Kyllähän kitaroissa esiintyy epätasapainoa pahimmassa tapauksessa erittäin paljonkin. Sun tapauksessa voi tietty johtua myös siitä ettet ole vielä hirveästi seisaaltaan soittanu, eli tottumiskysymys. Mutta jos ongelma tuntuu jatkuvan niin kokeile vaikka siirtää rungossa olevien hihnatappien paikkaa. Varmaan kovin suuriin tasapainotuksiin ei kannata ruveta, ehkäpä sitten parempi skeba seuraavaksi. Jos siis oikeasti tuntuu että ei meinaa pysyä hanskassa. Mikä kitara on kyseessä?

Se voi kyllä olla, kokeilin lisätä tohon päätynuppiin ripustamalla painoa ja heti tuntu paljo miellyttävämmältä soittaa, muttei taida kovin käytännöllinen ratkaisu olla, heh. Hihna vetää paitaa välillä ryttyyn, muutenkin inhottava soittaa kun pitää kaulaa tukea kokoajan.
Kitara on epiphone les paul ultra 2, taitaa kostautua nyt tuo kun en ennen ostoa kokeillut seisaaltaan soittaa..

hallu
28.05.2012 18:57:41

Itse meinasin ensimmäisenä ehdottaa leveää luistamattomasta materiaalista tehtyä remmiä joka ihmeesti tasapainottaa pienen kaulapainoisuuden. Kitaran rungon painoa voi pikkuisen lisätä esimerkiksi messinkinen tekniikkapoteron kansi, metallisen mahdollisimman painavat potikan nupit. Hihnatappien paikan siirtäminen, mutta siitä tietenkin tulee ylimääräisiä ruuvin reikiä runkoon. Huomaathan että sitä kuormaa ei tarvitse kiinnittää välttämättä kitaraan, vaan sen voi laittaa myös siihen hihnaan sinne kitaran tyvipäähän (esimerkiksi sellainen tarrakiinnitteinen nilkka tai rannepunnus jollaisia saa urheilukaupoista tai sitten keksii jotain elegantimpaa) painoahan ei välttämättä tarvita paljoa.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
carmake
28.05.2012 19:47:05

Oosk: Se voi kyllä olla, kokeilin lisätä tohon päätynuppiin ripustamalla painoa ja heti tuntu paljo miellyttävämmältä soittaa, muttei taida kovin käytännöllinen ratkaisu olla, heh. Hihna vetää paitaa välillä ryttyyn, muutenkin inhottava soittaa kun pitää kaulaa tukea kokoajan.
Kitara on epiphone les paul ultra 2, taitaa kostautua nyt tuo kun en ennen ostoa kokeillut seisaaltaan soittaa..

Jotain vastaavaa Epiä olen joskus harteilla kantanut ja muistan kyllä hyvin kitaran suuren epätasapainon. Mielestäni mihinkään virityksiin mitkä vaikeuttaa soittoa ei kannata ryhtyä, jotain pysyvää pitää miettiä tai sitten vaihtaa kitaraa.

Schnowotski
28.05.2012 19:50:55 (muokattu 28.05.2012 19:52:59)

Edellämainittujen tasapainotusehdotuksien lisäksi eräs ikävä tosiseikka on se, että kaulapainoisuus nyt vain on asia, johon täytyy tottua. Itse firebird-miehenä olen soittimen kaulapainoisuuteen tässä vuosien aikana totutellut, eikä se enää juurikaan haittaa.

Tietenkin jos ei ole tarpeeksi cool jätkä soittamaan siistejä kitaroita niin aina voi ostaa vaikkapa valkoisen stratocasterin tai jonkun telen tai jotain.

viisi_kitaraa
28.05.2012 22:04:05

Kokeile sitoa se hihnan toinen pää sinne virittimien lähelle kuten mm. akustisissa usein tehdään.

Minä olen tottunut tuohon, ja tuntuu oudolta, jos hihnan molemmat päät ovat kitaran "rungossa"

Gabe
29.05.2012 00:42:16

hallu: messinkinen tekniikkapoteron kansi

Mistä hallu tällaisia muuten saisi ostaa/teetettyä? Olen yrittänyt kosmeettisten syiden takia metsästää mutta ei ole löytynyt.

Mutta aloittajalla sellainen kysymys että oletko kokeillut vaikuttaako hihnan pituuden lisääminen/lyhentäminen asiaan? Jos ei niin leveä hihna voi olla hyvä idea kokeilla. Aika jännä että Les Paul mallisessa kitarassa on kaulapainoisuutta. Mulla Gibsonin Les Paulissa se oli nimenomaan päinvastoin "tyvi"/runkopainoinen. Eikä SG:nkään kaula painu maata päin vaikka on paksu kaula ja ohut runko. Tästä tuli mieleen sekin etto onko asennossa tms. tällaisessa jotain häikkää?

Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
vasili
29.05.2012 02:49:34

Mokkanahkainen, tai jostain muusta pitävästä materiaalista valmistettu hihna ajaa asian.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti