Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Otelautakäsi ja barre-soinnut
1
Juzo95
28.11.2011 23:03:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen taistellut barre-sointujen kanssa jo tovin tuloksetta. Eli etusormella kun pitäisi painaa yhden nauhan kielet niin H-kieli ei soi koska se jää juuri etusormen nivelen kohdalle. Olen kokeillut peukalollakin painaa alinta kieltä mutta ei sekään toimi sillä peukalo taittuu ylöspäin niin ettei saa kunnolla kieltä painettua.

Onko kellään mitään ohjetta tai vinkkiä?

Virhe! Tyhmä tai liian ärsyttävä allekirjoitus.
Jucciz
28.11.2011 23:13:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Olen taistellut barre-sointujen kanssa jo tovin tuloksetta. Eli etusormella kun pitäisi painaa yhden nauhan kielet niin H-kieli ei soi koska se jää juuri etusormen nivelen kohdalle. Olen kokeillut peukalollakin painaa alinta kieltä mutta ei sekään toimi sillä peukalo taittuu ylöspäin niin ettei saa kunnolla kieltä painettua.

Hitaasti ja ajan kanssa hyvä tulee. Toki kannattaa tsekata, ettei kitaran säädöt ole aivan pielessä, esim. kielet aivan liian korkealla. Myös kielten paksuus vaikuttaa barré-otteiden ottamisen helppouteen.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Juzo95
28.11.2011 23:22:46

En ole kyllä hirveästi barre-sointuja soitellut. Kielet eivät mielestäni ole korkealla muttei ihan otelaudassa kiinnikkään, sopivalla korkeudella siis. No kielet itsessään ovat Elixirin 11-49 eli se vaikuttaa varmaan jonin verran, mutta kun niillä muuten on mukava soittaa ja ongelma tosiaan on pääasiassa tuo H-kieli luultavasti sormen nivelen takia.

Täytyy nyt huomenna katsoa kunnolla missä vika ja koittaa korjata sitä.

hallu
29.11.2011 23:41:41

Juzo95: En ole kyllä hirveästi barre-sointuja soitellut. Kielet eivät mielestäni ole korkealla muttei ihan otelaudassa kiinnikkään, sopivalla korkeudella siis. No kielet itsessään ovat Elixirin 11-49 eli se vaikuttaa varmaan jonin verran, mutta kun niillä muuten on mukava soittaa ja ongelma tosiaan on pääasiassa tuo H-kieli luultavasti sormen nivelen takia.

Täytyy nyt huomenna katsoa kunnolla missä vika ja koittaa korjata sitä.

No otelaudan radiushan vaikuttaa tuohon myös. Jos on iso radius niin barre on haastavampi ja päinvastoin. Itse olen tuon barrepulman ratkaissut pitkälti niin että en vaan sitten soita niitä tai soitan sointuun vain se verran ääniä kun saa puhtaasti soimaan. Pitäisi kyllä itsekin enemmän harjoitella kun mulla on yksi biisi missä soitetaan lähes pelkästään barresointuja, niin pystyn sen kyllä soittamaan mutta kolmannessa säkeistössä jo alkaa menemään vasen käsi hapoille:-)

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Mesa/Boogie
30.11.2011 00:29:31

Juzo95: Olen taistellut barre-sointujen kanssa jo tovin tuloksetta. Eli etusormella kun pitäisi painaa yhden nauhan kielet niin H-kieli ei soi koska se jää juuri etusormen nivelen kohdalle. Olen kokeillut peukalollakin painaa alinta kieltä mutta ei sekään toimi sillä peukalo taittuu ylöspäin niin ettei saa kunnolla kieltä painettua.

Jos on ongelma on vain H-kieli, niin kokeile toki liikuttaa sitä etusormea hiukan nauhan suuntaisesti. Jos vaikka saisit sen nivelen paikan sellaiseen kohtaan, jossa siitä ei olis haittaa. Ootko muuten huomannut, että etusormen sivussa on kohta, jossa luu on ikään kuin lähempänä pintaa? Mä ainakin huomaan painavani barre-otteissa just sillä kohdalla...

Soittakaa pojat tango - vaikka sitten joku huonompi tango...
wavelength
30.11.2011 09:15:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Barréotteisiin auttaa etusormen "rullaaminen" satulaa kohti siten, että kieliä painetaan sormen peukalonpuoleisella kyljellä, eikä sen pehmeällä alapinnalla. Sormen kyljessä luut ovat pinnassa, eikä siinä ole kielenmentäviä rakoja nivelten kohdalla.

Gary Enfield
30.11.2011 13:54:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95:

Kokeillaan. Tässä muutama ehdotus.

Älä paina kieliä joita ei tarvi painaa, esmes A-duuri viidennestä asemasta, niin etusormi painaa vaan kolmea kieltä.
Oikeastaan sitä täysin soivaa koko barreta ei niin kauheasti edes tarvitse kun elävöittää komppia, esmes ykköselle neljä alinta ja kakkoselle neljä ylintä kieltä. Se on vaan Townsendin tuulimyllyt ja jotkut iskukohdat kun vaatii kaikki kuusi ääntä yhtä aikaa.
Opettele rentouttamaan otelautakäsi joka ainukaisessa mahdollisessa välissä, älä pidä kättä jännityksessä yhtään liikaa. Älä siis myöskään rutista otelautaa tarpeettomasti.
Kokeile saada ensin saada vain se alin kieli ja h-kieli soimaan barrella ja sitten lisäät muut äänet yksi kerrallaan niin havitset paremmin mitä siinä oikeasti tapahtuu.

Ongelmaan on taatusti ratkaisu joka löytyy soittamalla ja miettimällä. Äärimmäisessä tapauksessa voi erilainen kaula auttaa, mutta enpä rientäis sen perään.
TBZ
30.11.2011 17:37:05

Juzo95:

http://www.youtube.com/watch?v=-uJP2rWbMig

Tuosta 3 minuutista eteenpäin, mutta suosittelen kyllä katsomaan kokonaan ihan hyvää asiaa.
Kannattanee kyllä opetella alusta alkaen niin, että kaikki kielet soi jos aikoo meinaa soittajana. Eipähän tule ongelmia tulevaisuudessa kun osaa. Ja kyllä nuo barre soinnutkin tuntuu helpoilta sitten, kun sormet vahvistuu

Juzo95
01.12.2011 15:56:01

Tuo etusormen kääntäminen vähäsen taitaa olla ratkaisu ainakin minun ongelmaan. Ei vielä ihan täydellisesti onnistu mutta paremmin ja tästä hyvä harjoitella eteenpäin.

Kiitokset kaikille!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti