Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Itseopiskelu: kirjat jne.
1
Rockarco
19.11.2011 21:58:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mikäs näistä vaihtehdoista olisi paras kitaransoiton itseopiskeluun?

http://www.suomalainen.com/fi/Suuri-kitarakirja-sku-P9789510200728

http://www.suomalainen.com/fi/Kitara-%28%2Bdvd%29-sku-P9789522204189

http://www.suomalainen.com/fi/Kitar … is%C3%A4vihko%29-sku-P9789510262597

http://www.suomalainen.com/webapp/w … logEntryId&expDataUniqueID=20810070

Tai oisko kellään parempia ehdotuksia muista kirjoista tai vaikka dvd: istä?

lonelyplayer
19.11.2011 22:26:58

Tuli äsken kommentoitua vastaavaan aiheeseen.Mulle on kerääntynyt
jo melkoisen paksu kasa alan oppaita. Eivät ole kovin paljon auttaneet :) Paitsi kirjakauppiaita...

Parempaa opetusta netistä löytyy.

Kuitenkin kaikein parasta olisi löytää hyvä musiikinopettaja.
Siitä se lähtee...

Rockarco
19.11.2011 22:31:02

juu siitä se opettajasta se varmaan lähtee juu.... mut mulla ei ole mahdollisuuksii nyt mihinkään opettajaan, joten siks neuvoa kaipasin. En kysynyt, että tarvitsenko kirjan vai opettajan. Vaan tahdoin tietää mikä on parasta materiaalia itseopiskeluun.

Rokkijumala 2.0
19.11.2011 22:42:39

Rockarco: juu siitä se opettajasta se varmaan lähtee juu.... mut mulla ei ole mahdollisuuksii nyt mihinkään opettajaan, joten siks neuvoa kaipasin. En kysynyt, että tarvitsenko kirjan vai opettajan. Vaan tahdoin tietää mikä on parasta materiaalia itseopiskeluun.

Metallicasta lähtee kaikki tuxguitar ja metallican klassikot vaan kehiin =D

lonelyplayer
19.11.2011 22:46:36 (muokattu 20.11.2011 08:41:31)

Tässä hyvä paikka:

http://www.justinguitar.com/

Kohdassa SONGS on hyviä biisejä, kolme eri vaikeustasoa.

Mulla ei ainakaan kirja kovin hyvin toimi, ei edes jonkun DVD:n kanssa. Ainoastaan samanaikainen kuuntelu/soittaminen + kaiken loputon kertaaminen toi tulosta. Biisin opettelu pätkittäin ja hidastettuna aina uudestaan... :)

Iiwana-80
19.11.2011 23:08:24 (muokattu 19.11.2011 23:09:25)

Rockarco: Eli mikäs näistä vaihtehdoista olisi paras kitaransoiton itseopiskeluun?

Kaksi ensimmäistä opusta tunnen ja omistan, ja sanoisin että jälkimmäinen on enemmän soittajalle, kun taas tuo Suuri Kitarakirja yrittää olla kaiken kattava onnistumatta oikein kunnolla missään. Nuita muita en tunne, enkä osaa sanoa niistä mitään.

Netti on tietysti täynnä yhtä ja toista, ja kannattaa tietysti katsella myös justiguitarreja ja muita nextleveleitä. Hyviä vinkkejä niistäkin tietysti saa, mutta... juu, aloittelijana itse haluan enemmän tyvestä puuhun mallia ja minulle opettajan jälkeen toiseksi paras vaihtoehto on hyvä kirja.

Suosittelen siis Kitarja Soittajan käsikirjaa sillä varauksella, että tuota Lenonardin opusta en tunne, enkä osaa sen osalta sanoa muuta kun että näkemättä en ostaisi.

sustain65
20.11.2011 07:37:23

Jonkinmoinen läjä opas- ja nuottikirjoja on tullut hankittua ja mielestäni niistä hankinnoista aivan ylivertainen on "Kitaristin työkalupakki" (Timo Ketola, http://ktpakki.fi/ ). Siinä on perusteoriaa, treenejä, asteikkoja, esimerkkejä komppauksesta, sointukulkujen teoriaa, hyviä vinkkejä improvisointiin aivan alusta hyvinkin pitkälle, lyhyitä fraaseja ja vielä CD:kin mukana. Ei tosin ole kaikkein huokein opus, mutta mielestäni rahalle saa erinomaisen vastineen. Ei "lopu kesken" ihan äkkiä, siinä on vuosikausiksi treenattavaa. Kirjan formaattikin on käytännöllinen, kierreselkä, joten ei tarvitse taistella soffalla sivujen auki pysymisen kanssa.

Iiwana-80
20.11.2011 08:52:11

sustain65: Jonkinmoinen läjä opas- ja nuottikirjoja on tullut hankittua ja mielestäni niistä hankinnoista aivan ylivertainen on "Kitaristin työkalupakki" (Timo Ketola, http://ktpakki.fi/ ).

Katos perhana... nykyään siinä näyttää olevan mukana jonkinlaista rainaakin DVD:llä. Tämä näyttää kyllä myös opukselta, joka kyllä pitää hyllyynsä hankkia. Hinnasta viis, ne köyhät jokka hintalappuja vilikuilloo...

Räkkipeli
20.11.2011 10:19:15

Jos jotakuta hyvät soitto-oppaat ei auta, se joku ei osaa lukea tai ei muuten vaan osaa hyödyntää asioita.

Kirjakaupat, musakaupat ja kirjastot on täynnä hyviä oppaita. Parhaimpia mm. MI (musicians institute) -koulun lanseeraamat oppaat.

Myös kannattaa tsekata Guthrie Govanin Creative Guitar ja Advanced Guitar. Mies puhuu paljon käytännön asioista ja muutenkin hyvin järkevällä tavalla kitaran soittamisesta.

If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
Jucciz
20.11.2011 12:16:56 (muokattu 20.11.2011 12:19:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Hal Leonardin kirja lähtee ihan alkeista "tämä tässä on kitara, tässä on kaula, talla jne..." Kirja sisältää lähinnä yksinkertaisia etydejä, yksinkertaistettuja versioita joistain klassikkosävelmistä (trad. jne) sekä pienen sointutaulukon. Materiaali on nuotteina, ei tabulatuurina (sillä irja on ajalta ennen internetin ja nettitabulatuurien ilmaantumista kaikkien ulottuville), mikä on mielestäni tosin pelkästään hyvä juttu. Kirjan avulla on periaatteessa mahdollista saada nuotinluvun perusteet jollain tasolla hanskaan, joskaan soiton kannalta ei käydä läpi kuin ensimmäinen asema, ts. ei taideta mennä neljättä nauhaa korkeammalle missään kohtaa.

Tuo kirja ei juurikaan opasta rokkia tai muuta nuorisomusiikkia soittamaan, eli jos se puoli yhtään kiinnostaa, kannattaa tsekata vähän tuoreempia opuksia. Muistelen, että itselläni olisi ollut tämä kirja käytössä joskus vuonna 1987 tai 1988 kun kävin ekoilla soittotunneilla Landolan kanssa. Olin juuri kuullut Guns n' Rosesia ekan kerran ja tuo kirja ei muistaakseni juurikaan tarjonnut eväitä Appetite for Destruction -levyn riffien soittamiseen. ;)

Tässä joitain kirjoja, joista olen itse löytänyt hyviä vinkkejä soittamiseen:
John Ganapes: Blues You Can Use - A Reference Guide to Blues, R&B, Jazz and Rock Rhythm Guitar
Robben Ford: Rhythm Blues for Guitar sekä The Art Of Blues Rhythm (DVD)
Steve Khan: Contemporary Chord Khancepts
William Leavitt: Melodic Rhythms for Guitar
Jody Fisher: The Complete Jazz Guitar Method
Mick Goodrick: The Advancing Guitarist

Moni noista kirjoista aukeaa paremmin, jos edes ihan perusperusteet on jo hanskassa, mutta nuo ovat erittäin "riittoisia" teoksia: soitettavaa ja pohdittavaa riittää miltei jokaisessa vuosikausiksi.

Ihan alkuun kyllä itse kävisin edes muutaman kerran hyvällä opettajalla, joka saattaisi homman alkuun. Sen jälkeen olisi hirveän paljon helpompi aloittaa itseopiskelu.

Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
kimurantti1
20.11.2011 15:17:27 (muokattu 20.11.2011 16:22:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi yllä mainitut on hyviä opuksia. Ne ei kuitenkaan ole tarkoitettu aivan aloittelijoille, vaan joitain vuosia aktiivista soittoa pitäisi olla takana jotta niistä saa oikeasti jotain irti, etenkään "Advancing Guitarist".

Tuolla ylempänä mainittu justinguitar-sivusto on todella, todella hyvä ja selkeä sivusto, joka voittaa toistaiseksi kaikki mun näkemäni aloittelijoiden oppaat. Ensinnäkin, toisin kuin monien internetin opetussivustojen "gurut", Justin Sandercoe on oikea ammattimuusikko, joka on tuottanut ja soittanut mm. Katie Meluan bändissä, eli kompetenssia löytyy ja juttunsa kannattaa ottaa tosissaan. Ei mitään maksuja tai huuhaata tyyliin "opi tiluttamaan 30 päivässä näillä neljällä ohjeella", vaan oikeasti hyödyllistä ja käytännönläheistä juttua monesti videoita apuna käyttäen. Mä kahlaisin ko. sivuston juttuja kunnolla, siellä on juuri sitä "tyvestä puuhun"-asiaa, jota joku peräänkuulutti. Ton lähemmäksi oikeita kitaratunteja hyvällä opettajalla (jotka on aina paras vaihtoehto) ei netin tai kirjan välityksellä päästä.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Karipiirto
20.11.2011 16:33:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuri kitarakirja löytyy hyllystä ja täytyy sanoa että vaikka kattava ja hyvä teos onkin, välillä teksti on sen verran hankalaa että sama sivu ja aihe pitää lukea aika moneen kertaan ennen kuin se aukeaa. Itse en tuota opettajatonta opettelua jättäisi yksistään yhden tai kahden kirjan varaan. Paljon enemmän auttaa yksinkertaisten melodioiden opettelu korvalla, mistä sitten jatketaan hieman monimutkaisempiin melodioihin. Sontuja löytyy listattuna noista kirjoista, netistä ja kavereilta ja jo ihan virsikirjoista tai toivelaulukirjoista löytyy sointukiertoja, mitä soitella erilaisilla rytmeillä. Jos ei ole opettajaa, voi soiton opettelu herkästi olla aika hajanaista. Juttu sieltä, toinen täältä ja vähän on jo kokeiltu jotain muutakin. Pitkä tie, mutta jos siihen kumminkin päätyy, niin kyllä silläkin kykenee etenemään. Riippuu ihan siitä, miten paljon töitä sen eteen jaksaa tehdä. :)

Joku älypää keksi että Rock kuoli vuonna -86. Minä synnyin -87. Olen niin katkera että menen kyllä kuselle sen haudalle, enkä lopeta ennen ku se nousee ja huutaa että "Nyt saatana loppuu se luruttaminen!!!"
Hynkel
20.11.2011 20:04:16

kimurantti1: Noi yllä mainitut on hyviä opuksia. Ne ei kuitenkaan ole tarkoitettu aivan aloittelijoille, vaan joitain vuosia aktiivista soittoa pitäisi olla takana jotta niistä saa oikeasti jotain irti, etenkään "Advancing Guitarist".

Tuolla ylempänä mainittu justinguitar-sivusto on todella, todella hyvä ja selkeä sivusto, joka voittaa toistaiseksi kaikki mun näkemäni aloittelijoiden oppaat. Ensinnäkin, toisin kuin monien internetin opetussivustojen "gurut", Justin Sandercoe on oikea ammattimuusikko, joka on tuottanut ja soittanut mm. Katie Meluan bändissä, eli kompetenssia löytyy ja juttunsa kannattaa ottaa tosissaan. Ei mitään maksuja tai huuhaata tyyliin "opi tiluttamaan 30 päivässä näillä neljällä ohjeella", vaan oikeasti hyödyllistä ja käytännönläheistä juttua monesti videoita apuna käyttäen. Mä kahlaisin ko. sivuston juttuja kunnolla, siellä on juuri sitä "tyvestä puuhun"-asiaa, jota joku peräänkuulutti. Ton lähemmäksi oikeita kitaratunteja hyvällä opettajalla (jotka on aina paras vaihtoehto) ei netin tai kirjan välityksellä päästä.

Itsekin nostaisin Justinin täällä esiin... ja on tällaiselle perusjanarillekin vielä kiva aarreaitta, eli toimii vaikka olisi vähän pidemmälläkin kuin ihan alkeissa. Paljon hyviä tekniikkaan liittyviä juttuja tyylitajuisesti ja selkeästi esitettynä. Eikä maksa mitään.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti