Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kynsien ja sormien välin aukeaminen bendatessa
1 2 3 4
kimurantti1
25.10.2011 17:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wespa: Voipi olla tyhmä kysymys, mutta pesetkö kätesi aina ennen soittamisen aloittamista?
 
Kyllä mä ne vedellä huuhtasen että saa ylimmät paskat pois, mutta oon kyllä jo kauan sitten oppinut, että saippualla en ennen soittoa pehmitä sormia.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Antti1
25.10.2011 20:33:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut tees pientä observointia tosiaan ton kynsien leikkaamisen suhteen, jos sillä on mitään yhteyttä tuohon. Tuskin on, ellei leikkaa mun tavoin vähän liian lyhkäseksi jatkuvasti. Vaan ongelmaan on jo tottunut, ei sitä niin kauhean usein enää tapahdu pienen valppauden myötä.
 
Osta, osta osta!
kimurantti1
25.10.2011 20:41:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mut tees pientä observointia tosiaan ton kynsien leikkaamisen suhteen, jos sillä on mitään yhteyttä tuohon.
 
Ei kun kyllä sillä ihan oikeasti on! Myös mä olen huomannut, että leikkelen kynnet vasta illalla kun en enää soita ja annan yön yli rauhoittua. Enkä myöskään leikkaa liian lyhyiksi.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Gary Enfield
25.10.2011 20:46:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika jännä juttu tuo, ei ole ikinä tullut mieleenkään moinen ongelma. Liekö anatominen juttu, että sormenpää on luiska muodoltaan ja kynsiraja on edempänä kuin sormen pää? Tai jotain semmosta.
Antti1
25.10.2011 21:02:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gary field: Liekö anatominen juttu, että sormenpää on luiska muodoltaan ja kynsiraja on edempänä kuin sormen pää?
 
Ei oo mulla ainakaan mitään tuollaista anatomista multihuipennusta, sormet eivät vain aina yksinkertaisesti kestä kaikkea sitä rääkkiä, joka niihin kohdistuu.
 
Osta, osta osta!
Gary Enfield
25.10.2011 21:29:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei oo mulla ainakaan mitään tuollaista anatomista multihuipennusta, sormet eivät vain aina yksinkertaisesti kestä kaikkea sitä rääkkiä, joka niihin kohdistuu.
 
Heikko kohtansa kullakin, itellä mikä tulee lähimmäksi tota on että sormenpäiden nahka kovenee levyksi ja sitä on hiottava jottei repeile reunoista. On kyllä enemmän talviajan ongelmia.
Kefiiri
26.10.2011 09:50:57 (muokattu 26.10.2011 09:52:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mullakaan ole aloittajan kuvailemaa pulmaa, mutta soitankin venytykset kömpelöllä peukku kaulan sivussa -tekniikalla. Voisiko olla että kun peukalo on sivistyneesti kaulan takana, tulee sormi kohtisuorempaan venytettävää kieltä päin, ja vaikka soitto sujuvoituu, niin sormenpäiden rasitus on kovempi?
 
Krice
26.10.2011 09:59:27 (muokattu 26.10.2011 10:02:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: sormet eivät vain aina yksinkertaisesti kestä kaikkea sitä rääkkiä, joka niihin kohdistuu.
 
Soitat väärin. Liian paksut kielet tai et käytä bendaamisessa useampaa sormea (jakaa rasituksen tasaisemmin - helpompi bendata). Ratkaisu on yksinkertaisesti opetella soittamaan niin, että se ei rasita liikaa. Kevyesti ja ekonomisesti. Kannattaa unohtaa kaikki blues-horinat (paksut kielet ja kaiken pitää olla vaikeaa) ja säätää hommat niin, että soittamisesta tulee kivaa.
 
Musiikin osalta sitten se, että jos joutuu jatkuvasti treenaamaan 6 tuntia päivässä että saa sweepit kohdalleen niin kannattaa vaan lopettaa sellainen ja soittaa musiikkia joka sujuu hyvin ilman jatkuvaa kiristelyä. Nopea soittaminen kuuluu sellaisille tyypeille, joilta se sujuu luonnostaan.
 
ankkiz
26.10.2011 10:09:31 (muokattu 26.10.2011 10:10:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tulee ensimmäiseksi ratkaisuksi mieleen ihan soittoergonomiasta riippuva juttu.
Rupea kiinnittämään huomiota sormenpäihisi kun bendaat, bendatahhan voi kahdella tavalla:
a) Siten että sormenpäässä olevaa "tyynyä" venytetään kielen voimasta pois päin kynnestä -> repeäminen
b) Siten sormenpäässä olevaa "tyynyä" painetaan kynttä vasten -> ei repeämisiä
ReBeat
26.10.2011 10:17:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Kyllä mä ne vedellä huuhtasen että saa ylimmät paskat pois, mutta oon kyllä jo kauan sitten oppinut, että saippualla en ennen soittoa pehmitä sormia.
 
En oo ite oikeastaan miettiny tätä hommaa kun ei tuu soitettua niin paljoa että tulis nää asiat vastaan. Mutta tuli tässä mieleen vaihtoehtoinen teoria:
 
Mitä jos joskus sopivana aikana, jolloin ei ole tiedossa kaikista suurinta soittamisen määrää, alkaiskin rääkkäämään sormiaan aivan päinvastaisella lähestymistavalla. Elikkä ennenkö alkais soittamaan niin pehmittäiskin nakit. Sitten tekis hyvin hallitusti niitä harjoituksia ja soittotilanteita, joissa sormenpäät joutuu koville. Tietynlaisella varovaisuudella, ettei tule ongelmaisia haavoja tms., mutta kuitenkin niin että sormien olis pakko ottaa vastaan se rasitus. Kun sormia olis rasitettu tälläisessä ylistressaavassa tilassa aikansa, niin sitten kun niillä soittais normaalitilaisina, ne oliskin 130 prosenttisessa toimintakunnossa.
 
Antti1
26.10.2011 13:15:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Soitat väärin...
 
Mene nukkumaan kuule.
 
Osta, osta osta!
Antti1
26.10.2011 13:20:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankkiz: Itsellä tulee ensimmäiseksi ratkaisuksi mieleen ihan soittoergonomiasta riippuva juttu.
Rupea kiinnittämään huomiota sormenpäihisi kun bendaat, bendatahhan voi kahdella tavalla:
a) Siten että sormenpäässä olevaa "tyynyä" venytetään kielen voimasta pois päin kynnestä -> repeäminen
b) Siten sormenpäässä olevaa "tyynyä" painetaan kynttä vasten -> ei repeämisiä

 
Tähän se liittynee osittain joo. Tuotakin vain pirun vaikea kontrolloida tietyn nopeustason jälkeen. Tiedän aloittajaherrankin soittavan paikoitellen sen verran vikkelänpuoleista rokkitohinaa yms., että sama ongelma sielläkin syntyy.
 
Mutta mun kohdalla on tosiaan ongelmaa täysin turha pohtia, kun se liittyy ainoastaan siihen kynsien leikkaamisen jälkeiseen soitteluun. Ei soita silloin --> ei ongelmaa.
 
Osta, osta osta!
krk
26.10.2011 14:12:46 (muokattu 26.10.2011 14:17:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Soitat väärin. ...
 
Kannattaa unohtaa kaikki blues-horinat (paksut kielet ja kaiken pitää olla vaikeaa) ja säätää hommat niin, että soittamisesta tulee kivaa.

 
HAH HAH HEEEEEAaaaa, tämä oli kyllä päivän ellei koko syksyn parhaita!
 
E. Isä, millaista on blues?
 
"Paksut kielet ja kaiken pitää olla vaikeaa."
 
"This guy makes me sick. He waits until I'm 90..." - Les Paul Tommy Emmanuelista
kimurantti1
26.10.2011 14:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankkiz: Itsellä tulee ensimmäiseksi ratkaisuksi mieleen ihan soittoergonomiasta riippuva juttu.
Rupea kiinnittämään huomiota sormenpäihisi kun bendaat, bendatahhan voi kahdella tavalla:
a) Siten että sormenpäässä olevaa "tyynyä" venytetään kielen voimasta pois päin kynnestä -> repeäminen
b) Siten sormenpäässä olevaa "tyynyä" painetaan kynttä vasten -> ei repeämisiä

 
Tolla on tekemistä kyllä, ja mulla on uskoakseni soittotekniikka kyllä kondiksessa siltä osin kun se on mahdollista.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
novo
26.10.2011 15:09:38 (muokattu 26.10.2011 15:21:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesa/Boogie: Vakava asia, mutta aloittaja tuskin loukkaantuu, jos totean, että oluesta saa runsaasti B-vitamiinia... :)
 
Ja minä kun olen ymmärtänyt, että korillinenkaan bisseä ei riittäisi lähellekään päivittäiseen suositukseen, joten kovin runsaasti se ei sitä vitamiinia sisällä =)
 
E: Aika kovaa tekstiä tarjoaa Olutliiton sivut vitamiinimääristä ja ravinto-opin tunnilla on puhuttu aivan toista. Tiiä nyt sit mihkä uskois.
 
http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=3986447
 
B3-vitamiinin tarve korostuu muun muassa runsaan alkoholinkäytön yhteydessä, mutta Olutliiton sivut kertovat litran olutta tarjoavan ihmiselle 50% päivittäisestä tarpeesta :D
 
Anteeksi erittäin vahva offari.
 
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
lavaamo
26.10.2011 15:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice:
 
Musiikin osalta sitten se, että jos joutuu jatkuvasti treenaamaan 6 tuntia päivässä että saa sweepit kohdalleen niin kannattaa vaan lopettaa sellainen ja soittaa musiikkia joka sujuu hyvin ilman jatkuvaa kiristelyä. Nopea soittaminen kuuluu sellaisille tyypeille, joilta se sujuu luonnostaan.

 
Eli kaikkein nopeimpien ja taitavimpien ei ole tarvinnut treenata ollenkaan?
 
Lahjattomat reenaa!
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Entropia666
26.10.2011 15:40:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Musiikin osalta sitten se, että jos joutuu jatkuvasti treenaamaan 6 tuntia päivässä että saa sweepit kohdalleen niin kannattaa vaan lopettaa sellainen ja soittaa musiikkia joka sujuu hyvin ilman jatkuvaa kiristelyä. Nopea soittaminen kuuluu sellaisille tyypeille, joilta se sujuu luonnostaan.
 
Ai niinku esim. Steve Vain kannattas suosiolla heittää hanskat naulaan ku ei oikee lähe...Kuitenkin noloa treenata se 10h päivään...
 
Rokkifotoja: H A J E . F I
Seba
26.10.2011 16:37:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jätkät ei vaan osaa.
Alkakaa soittaa riparilauluja naikkarilla niin ei tule moisia pulmia.
 
Parastahan se on unohtaa dikkaamansa musan soittaminen ja keskittyä soittamaan pelkkää helppoa ja yksinkertaista musaa vaikka ei siitä tykkäsikään.
 
Aku Ankka
ankkiz
26.10.2011 17:23:50 (muokattu 26.10.2011 17:24:40)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankkiz: Itsellä tulee ensimmäiseksi ratkaisuksi mieleen ihan soittoergonomiasta riippuva juttu.
Rupea kiinnittämään huomiota sormenpäihisi kun bendaat, bendatahhan voi kahdella tavalla:
a) Siten että sormenpäässä olevaa "tyynyä" venytetään kielen voimasta pois päin kynnestä -> repeäminen
b) Siten sormenpäässä olevaa "tyynyä" painetaan kynttä vasten -> ei repeämisiä

 
Kirjoitin tämän ilman soitinta lähietäisyydellä ja täytyy myöntää olleeni väärässä:
Kynsi näyttäisi erkanevan ainakin hiukan, ainakin yhdessä venyttävistä sormista - joko tukisormista tai bendaavasta sormesta. Ellei sitten venytä lattiaa kohti, jolloin tilanne on esimerkki a):n mukainen.
_UmmaGumma_
27.10.2011 19:24:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokikaan sormien syöntiä en suoranaisesti ainakaan ehdota, mutta itse olen jyrsinyt sormenpäiden kuolleen nahan aina irti kun sitä on tullut, jolloin nahka kasvaa takaisin sitten astetta kovempana takaisin ja nahka tavallaan kasvaa siihen kynnen eteen muuriksi jolloin sitten ei lipsu sinne väliin ilkeästi. :) Kyseenalaista mutta omalla kohdalla toiminut, on siitä vuosien syönnistä jotain edes epäsuoraa hyötyä... :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «