Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soolojen harjoittelu
1
Jerry_C.
16.09.2011 18:38:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjensta!
Haluaisin opetella soittamaan sooloja mutta en tiedä mistä alottaisi. Saisiko jotain sooloharjoitusneuvoja? Kiitos jos autatte.
 
kimurantti1
16.09.2011 19:20:54 (muokattu 16.09.2011 21:08:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei soolojen harjoitteluun mitään varsinaista mystiikkaa liity. Musta terve lähtökohta soolojen treenaamiseen on, että jos et pysty jotain juttua levyltä plokkaamaan, on sen opettelu vielä ehkä turhan aikaista. Nopeimmatkin jutut pystyy levyltä plokkaamaan, jos ne siis on sinne levylle alunperinkin hyvin soitettu. Valitse levyltä mielestäsi hyvä ja todella helpon kuuloinen soolo, jonka uskot kohtuullisessa ajassa saavasi näppeihin. Plokkaa ja opettele se. En voi mitenkään korostaa sitä, että älä yritä haukata liian isoa palaa kerralla, vaan käytä aikasi ja energiasi sellaisten juttujen treenaamiseen, jotka oikeasti uskot oppivasi.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
niknez
18.09.2011 15:45:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jerry_C.: Morjensta!
Haluaisin opetella soittamaan sooloja mutta en tiedä mistä alottaisi. Saisiko jotain sooloharjoitusneuvoja? Kiitos jos autatte.

 
Aluksi kannattaa katsoa vaikka blues soolon skaaloja ne antavat hyvän lähtökohdan soolojen opetteluun
 
Jucciz
19.09.2011 00:19:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Annan yhden ohjeen: mikä hyvänsä sun tämänhetkinen teoreettis-tekninen osaaminen (erilaiset soittotekniikat, asteikot, sointusävelet yms.) onkaan, pyri soittamaan melodioita. Soita sellaisia melodioita, jotka oikeasti kumpuavat sun omasta päästä, eivätkä sun sormista. Tämä on helppo tarkistaa siten, että kun soitat sooloa, yritä samalla laulaa soittamiasi säveliä. Vaikka laulu/soitto ei kuulostaisi hääviltä, tiedät olevasi oikeilla jäljillä, jos pystyt itse päättelemään lopputuloksesta, että olet yrittänyt sekä soittaa että laulaa samaa melodista ideaa.
 
Parhaat soolot ovat monesti semmoisia, että ne (tai ainakin osat niistä) on täysin laulettavissa. Älä anna kavereiden/vanhempien/kenenkään uskotella, että sormitreenimäiset asteikkolirutukset ynnä muut ovat hyviä aineksia sooloihin. Niillä on oma paikkansa, mutta ne harvoin ovat erityisen hyvää musiikkia.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Karipiirto
19.09.2011 09:04:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisään vielä Juccizen perään että jos olet kovin alussa niin kannattaa lähteä ihan yhdeltä kieleltä aluksi. Jos se melodia sitten vaatii jotain hankalahkoa hyppäystä korkeammalle sävelellä jotain kolmen sävelaskeleen verran, kannattaa se haluttu sävel siinä vaiheessa metsästää seuraavalta kieleltä. Näin tulee sitten pikkuhiljaa sävelet tutuiksi eri asemista. Hiljaa hyvä tulee. :)
 
"My name is Beethoven motherf***er, maybe you've heard of me!!"
Krice
19.09.2011 10:51:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Parhaat soolot ovat monesti semmoisia, että ne (tai ainakin osat niistä) on täysin laulettavissa.
 
Minkä vuoksi kitaran soittoa pitäisi pystyä laulamaan? Eri instrumentteja kuitenkin. Vähän sama kuin sanoisi, että jos ne voi rummuttaa niin ovat hyviä.
 
TMik
19.09.2011 12:45:18 (muokattu 19.09.2011 12:50:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minkä vuoksi kitaran soittoa pitäisi pystyä laulamaan? Eri instrumentteja kuitenkin. Vähän sama kuin sanoisi, että jos ne voi rummuttaa niin ovat hyviä.
 
Meniköhän sulta vähän ohi toi kommentti?
 
Eiköhän tuossa tarkoitettu että semmoset hiljaset soolot joissa kitara ulvoo kuulostavat yleensä hyvältä (ajattele vaikka Comfortably numbin sooloa) vrt. sellaseen battlebeastin yliampuvaan liialliseen tiluttamiseen. Tämähän on tietenkin mielipidekysymys mutta kuitenkin
 
EDIT. Vastasin itse päin seiniä :) Tarkoitus oli kai täsmentää että päästä hyräillessä nuo äänet tuppaavat yleensä olemaan jo jossain skaalassa => sormilla soittamalla sinne eksyy kaikkea ylimääräistä. Jotain tämmöstä siinä varmaan haettiin takaa.
 
Ennenkuin kukaan kiskoo herneitä : Tilutus on kyllä jees mutta sillekin on paikkansa
 
Chunga
19.09.2011 12:49:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksei tilusooloa vois pystyä laulamaan?
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
TMik
19.09.2011 13:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai niitä voi, mutta kumpuaako oikeesti ihmisillä melodioiden sijasta päästä päättymätöntä tilusooloa? Kuulostaa just siltä itseltään jos eväät rajautuu siihen että osataan soittaa sitä kolmen kielen arpeggioo aina jonku soinnun päälle.
 
tender.insanity
19.09.2011 13:10:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: Miksei tilusooloa vois pystyä laulamaan?
 
A cappellana Dragonforcea:
http://www.youtube.com/watch?v=eONClyzrhzI
 
Hyvä terveys on hitain tapa kuolla.
ThrashGuitarist
19.09.2011 13:10:11 (muokattu 19.09.2011 13:10:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin bendaaminen eli venyttäminen kannattaa osata, koska 99% sooloista sisältää sitä.
 
LaMotta
19.09.2011 13:13:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minkä vuoksi kitaran soittoa pitäisi pystyä laulamaan? Eri instrumentteja kuitenkin. Vähän sama kuin sanoisi, että jos ne voi rummuttaa niin ovat hyviä.
 
Yritettiin rautalankamallilla kertoa se, että pitäisi keksiä tarina sen sijaan, että kirjaimet ovat aakkosjärjestyksessä.
 
"Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun. "Errare humanum est."
kimurantti1
19.09.2011 16:59:56 (muokattu 19.09.2011 17:07:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei laulamisella ajeta takaa sitä, että soolot olisi tarpeeksi hitaita ja ettäkö nopea soitto olisi pannassa. Laulamisella haetaan sitä, että soittaja ei vain roiski sormia otelaudalle lihasmuistista tulevassa järjestyksessä X, vaan on oikeasti tietoinen siitä _mitä_ soittaa. Eli että ensin pitää olla idea, joka on niin selkeä että sen pystyisi halutessaan laulamaan, ja sitten soitetaan se. Näin pää ja korvat käskee sormia, eikä toisinpäin.
 
Mitä tulee nopeampaan kamaan, ei ole tarkoitus että niitä ylinopeusjuoksutuksia pitäisi pystyä vetämään äänelleen puhtaasti täydessä tempossa, mutta niidenkin sisällöstä pitäisi olla sen verran tietoinen, että pystyy juoksutukset hitaammassa tempossa laulamaan. Ja kyllähän niitä nopeitakin juttuja pystyy laulamaan, jos nyt ei äänelleen täydellisesti, mutta sen verran sävelkorkeuden muutoksia, että idea pysyy kasassa. Jos ootte joskus nähnyt esim. Marzi Nymanin kitara/skättilaulu-soolon livenä, niin tiedätte mitä meinaan.
 
Sillä ei ole siis väliä, että onko laulusuoritus oikeasti sellainen, että sitä suostuu joku muukin kuuntelemaan. Ideana on vain se, että pysyy pää mukana soitossa ja soitetaan omia ideoita, eikä niin että soitetaan joku lihasmuistista tuleva likki X, ja sen soittamisen jälkeen vasta kuunnellaan että natsasiko vai ei.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
sakked
19.09.2011 17:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TMik: Kai niitä voi, mutta kumpuaako oikeesti ihmisillä melodioiden sijasta päästä päättymätöntä tilusooloa?
 
Kyllä... Ainakin mulla.
 
"When you're pushed, killin's as easy as breathing." -John Rambo
Chunga
19.09.2011 17:22:26 (muokattu 19.09.2011 17:23:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

instrumentti on vaan väline. Hyvä musiikki matkaa aina soittajan päästä kuulijan korvaan, ei noiden pisteiden välimaastoista.
 
Tästäpä tulikin mieleeni: Kaikki on varmaan joskus todistanu, kun Steve Vain laitteet kiertää(feedback), tuleeko silloin musiikki laitteesta vai päästä?
 
miten hiljennetään sähkökitaristi? -annetaan sille nuotti.
kimurantti1
19.09.2011 17:28:16 (muokattu 19.09.2011 17:30:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: instrumentti on vaan väline. Hyvä musiikki matkaa aina soittajan päästä kuulijan korvaan, ei noiden pisteiden välimaastoista.
 
Tästäpä tulikin mieleeni: Kaikki on varmaan joskus todistanu, kun Steve Vain laitteet kiertää(feedback), tuleeko silloin musiikki laitteesta vai päästä?

 
Vai on sen sortin jamppa, että se on niitä korviaankin treenannut. Sillä on myös niin tunnistettava oma tyyli, että uskon suurimman osan juttujen tulevan "päästä eikä sormista", ei se vahingossa kuulosta siltä miltä kuulostaa. Siispä kyllä se ulvonta, joka hallitulla feedbackilla saadaan aikaan on varmasti tarkoituksellista.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
hallu
19.09.2011 17:38:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chunga: instrumentti on vaan väline. Hyvä musiikki matkaa aina soittajan päästä kuulijan korvaan, ei noiden pisteiden välimaastoista.
 
Tästäpä tulikin mieleeni: Kaikki on varmaan joskus todistanu, kun Steve Vain laitteet kiertää(feedback), tuleeko silloin musiikki laitteesta vai päästä?

 
No sehän riippuu tietenkin siitä tarkoittaako Steve Vai sen musiikiksi eli onko sen taustalla intentio. Muussa tapauksessa se on vain satunnainen häiriö. Jos Steve Vai tarkoittaa sen musiikiksi, niin se tulee sen päästä ja jos se ei tarkoita sitä musiikiksi, niin se tulee laitteesta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti