Muusikoiden.net
10.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Olkapää jatkuvasti kipeänä
1
ruikku20
09.08.2011 17:02:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkä olkapää nyt ollu parin kuukauden aikana varmaan 3 kertaa kipeänä(yhden arvelen johtuneen ilman hihnaa soitosta),mutta kaksi kertaa olen viikon tauon jotunut pitämään ennenkuin on uskaltanut taas alkaa soittelemaan.
En roikottele kitaraa ollenkaaan rockmaisemissa.
Istualtaan soitosta ei tahdo tulla mitään,kun aina olkapää nousee liian ylös ja jännittyy tosin kitaran soittohan on "seisoma laji" niin oon nyt jonkun verran yrittänyt seisaaltaan soitella muuten tuntunutkin ihan hyvältä,mutta demppaus tuntuu mahdottomalta ilman olkapään jännitystä.
Ketjuja olen tuosta hihnan korkeudesta lukenut jossa sanotaan,että etsi se itsellesi paras korkeus,mutta oisko jotain lisä vinkkiä miten löytyisi?
Kitaran pitäisi kai olla samalla korkeudella niin seisoessa kuin istuessakin?
Kuinka usein pidätte taukoja,siis niinkuin vaikka puolituntia sitten 15min tauko ja jatkuu?
Ja vielä,että miten usein venyttelette enne soittoa ja sen jälkeen?
Pointtina koko hommassa kai on se rentous joka on minulle niin vaikeaa.Pitäisköhän vain unohtaa tuo itsensä tarkkailu jännityksen suhteen ja soittaa menemään mitä mieltä olette?
Tästä on varmasti jo ketju jos toinenkin,mutta niissä on mielestäni puhuttu lähinna ranteesta ei niinkään olkapäästä.Tuli vähän sekavaa tekstiä ,mutta toivottavasti ymmärsitte asian ytimen.

Etukäteen kiittäen aloitteleva kitaristi!

Checy
09.08.2011 17:42:07

Eipä tossa tosiaan muuta tehtävänä ole kun että rentoudut, venyttelet, ja pidät taukoa. Hetkensä se ottaa että osaa rentoutua. Kattele netistä venyttelyohjeita ranteelle, olkapäälle yms. Ja seisaalteen & istualteen tulisi joo olla samallainen soittoasento about.

niinkö
ReBeat
09.08.2011 18:22:35 (muokattu 09.08.2011 18:23:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Istuessa soittaessa kannattaa pohtia millä korkeudella istut (reiden asento) ja olisko ehkä mielekästä harkita klassisesta kitaroinnista tutun jalkatuen käyttöä. Ja kitaran bodyn muoto toki oleellinen seikka!

Seisaaltaan soittamiseen.... muistan että joku laittoi muinoin linkin "hihnaan", joka oli sellainen commando-liivi tyyppinen, kitaran painon ergonomisesti koko yläkropalle jakava laitos. Sellainen saattaisi osaltaan auttaa pitämään olkapään rentona.

hallu
09.08.2011 20:30:45

No minä olen sitä mieltä, että jos sattuu, teet jotain väärin. Älä soita kipua vasten. Noi verryttelyt ja venyttelyt tuossa tulikin. Pidä niitä taukoja jos ei muuten onnistu. Itsekin kosalla soittelen niin, että teen sellaisia lyhyitä 15min - 30 min soittorupeamia ja taukoja väliin.

Istuen soittoon on myytävänä sellainen parisataa maksava soittotuoli, joka lienee hyvä. Itse en raatsinut sitä ostaa, mutta sain Ikean puisesta keittiön jakkarasta hyvin samankaltaisen soittoasennon rakenneltua. Istuen soittoon kannattaa katsoa yllättävänkin korkea tuoli ja jalalle tuki on välttämätön. Seisten soitossa kannattaa kokeilla mallata sellasita asentoa jossa kitaran lapa asettuu suunnilleen olkapään korkeudelle. Muista hengittää ja kiinnitä erityisesti huomiota siihen, että hartiasi ovat rentoina soiton aikana (ei ihan niin helppoa kuin luulisi). Klassisella puolellahan tuohon soittoergonomiaan kiinnitetään paljon huomiota eikä syyttä kun harjoitusmäärät ovat valtavia, niin asialla alkaa olla ihan oikeaa merkitystä.

Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Krice
09.08.2011 20:33:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ruikku20: oon nyt jonkun verran yrittänyt seisaaltaan soitella muuten tuntunutkin ihan hyvältä,mutta demppaus tuntuu mahdottomalta ilman olkapään jännitystä.

Tulee mieleen, että kitara on kaulapainoinen tai muuten hankala ergonomialtaan. Jos kitara aiheuttaa tuon niin keppi vaihtoon.. jos taas itse nostaa olkapäätä niin asento ja/tai kitaran korkeus on väärä. Tai sitten olkapään nostamisesta pitää päästä vain eroon harjoittelemalla.

etsi se itsellesi paras korkeus,mutta oisko jotain lisä vinkkiä miten löytyisi?

Kokeilemalla.

Kitaran pitäisi kai olla samalla korkeudella niin seisoessa kuin istuessakin?

Ei yleensä ole..

ruikku20
09.08.2011 21:17:28

Joo kiitoksia neuvoista pitää alkaa tuota rentoutta "harrastaan".
Kricelle sanon,että itse asiassa soittelen tällä hetkellä lainakitaralla jossa on joku melko kapea ja huono remmi,mutta tilaamani kitaran pitäis olla jo suomessa tulossa kotiappäin mukanaan 70mm leveä nahkahihna.

LaMotta
09.08.2011 21:24:19 (muokattu 09.08.2011 21:28:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin kumpi käpälä?
Otelauta- vai plekukäsi?
Otelautakäden hauiksen kiinnike voi hyvinkin tulehtua olkapäästä liiallisesta soittamisesta. Tuntuu etuolkapääkipuna.

"Tarvitseeko meidän todellakin sytyttää kynttilä auringon nähdäksemme?" - Werner von Braun.
ruikku20
09.08.2011 21:30:54 (muokattu 09.08.2011 21:49:25)

Niin,anteeksi siis plekukäsi :)

E:Kipu siis tarkasti tuntuu tuossa kyynärpään ja olkapään välissä lähtien olkapäästä ja loppuen noin puoleenväliin kyynär-ja olkapään väliä,hauiksen oikealla puolella.
Toivottavasti joku ymmärsi.

Spike
10.08.2011 10:25:22

Älä pikkaa olkapäästä asti... yritä saada myös ranne mukaan, niin se vähentää rasitusta.

ruikku20
13.08.2011 22:50:48

Kiitos kaikille auttajille!
Tajusin vihdoin mikä hommassa mättäsi:pidin kitaraa jotenkin liian paljon oikealla itsestä katsottuna josta johtui myös sellainen asia kuin,että joskus pikkaus,meni osittain kaulan päälle,joka ei ole tietääkseni oikein.
Eiköhän se tästä nyt,kun venyttelen ja pidän tarpeeksi taukoja niin ala sujumaan uudella tavalla (toivon mukaan) :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti