Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vakavia ongelmia ja puutteita bendauksessa.
1 2 3 4
Vladi
05.07.2011 12:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: En ole tykkäämättä. Ts. minulle asia on täysin yhdentekevä. Sitten kun Yle alkaa uutisoida netisivuillaan tuolla kieliasulla, saattaa se herättää lievää närkästystä, mutta siinäkin tapauksessa varmasti vain lievää.
 
Eli toisin sanoen jos sua asia ei ärsytä, niin se ei saa ärsyttää muitakaan? Miksi sun mielipide on oikea ja muut eivät saisi ystävälliseen sävyyn pyytää käyttämään suomenkielisiä termejä, jotta kaikki ovat samalla kartalla, että mistä puhutaan?
Vladi
05.07.2011 12:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ketjun aloittajalle kysymys, että bendaatko aina vain yhdellä sormella? Itselleni oli aikamoinen ahaa-elämys kun hoksasin, että kahdellakin sormella voi bendata. Huomattavasti helpompaa ja tarkempaa myös, voisi auttaa ainakin osittain ongelmaas.
Mesa/Boogie
05.07.2011 12:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ketjun aloittajalle sanoisin vielä, että vanha kunnon harjoittelu tepsii hyvin tähänkin ongelmaan.
 
Ei voi pitää paikkaansa. Kitaransoitossa tai elämässä yleensäkään ei voi olla sellaista ongelmaa, johon netistä ei löytyisi helppoa pikaratkaisua.
 
Sergei Fallinen
05.07.2011 12:47:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä fretti-sanan käyttäminen mistään muusta kuin niistä elukoista on ihan vitun vammasen kuulosta ja tämä on fakta eikä mielipideasia.
 
Ianuarius
05.07.2011 12:55:27 (muokattu 05.07.2011 12:56:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Eli toisin sanoen jos sua asia ei ärsytä, niin se ei saa ärsyttää muitakaan?
 
Nimenomaan.
 
Sergei Fallinen: Kyllä fretti-sanan käyttäminen mistään muusta kuin niistä elukoista on ihan vitun vammasen kuulosta ja tämä on fakta eikä mielipideasia.
 
Jätkän trollaukset on kohta eeppisempiä ku meikän. :D
 
Let's duel!
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Jucciz
05.07.2011 13:02:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: Kyllä fretti-sanan käyttäminen mistään muusta kuin niistä elukoista on ihan vitun vammasen kuulosta ja tämä on fakta eikä mielipideasia.
 
Samaa mieltä. Suomi on hieno kieli, älköömme siis tärvelkö sitä vieraskielisillä ilmaisuilla silloin kun on mahdollista käyttää ihan oikeita suomenkielisiä sanoja ja tulla ymmärretyksi.
 
En minäkään hammer-on:eja tai pull-off:eja ala suomentamaan, mutta kyllä nauha, asteikko, runko yms. kuulostavat miljoona kertaa järkevämmiltä kuin fretti, skaala ja body. Skaala on erityisen huono sana jo senkin takia, että sillä viitataan sattumalta myös kielen soivaan pituuteen. Kannattaakin puhua asteikosta kun viitataan säveljoukkoon ja mensuurista kun tarkoitetaan satulan ja tallan välistä etäisyyttä. Skaala-sanan käytöstä musiikissa voitaisiin mun puolesta luopua kokonaan johtuen kaksoismerkityksestä ja paremmista vaihtoehdoista.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Ianuarius
05.07.2011 13:47:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se kieli siitä mihinkään tärvelly, vaikka sun äidinkielenopettaja sulle varmasti aikoinaan niin väittikin. Eikä se suomi ole edes niin hieno kieli, vaikka tietenki nää on kaikki mielipideasioita.
 
Tietysti vois olla ihan mielenkintosta, jos tällä foorumilla olisi muitakin, jotka tulisi joka ketjuun selittään 1000 sanalla, kuinka Volvo on paras auto ja toisella 1000 sanalla kuinka poron liha on parempaa ku hirven.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Sergei Fallinen
05.07.2011 13:52:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla ettei kieli tärvelly, mutta yksittäiset käyttäjät saa kyllä pienillä kielellisillä vapauksilla ittensä hyvin helposti näyttämään siltä että ikää on 13 ja ÄOta 50
 
crestfall
05.07.2011 14:06:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta tuntuu että Ianuarius on kyllä tässä hieman alakynnessä, koska meikä kyllä komppaa täällä muita; onhan noi sanat, joille on jo vakiintunut suomenkielinen vastine olemassa, tyhmiä.
 
Lisäksi harmaita hiuksia aiheuttaa se, että suomennan tällä hetkellä taas yhtä soitto-opasta, ja jokaisessa niissä on ollut helvetisti sanoja, joista ei vain ole varma onko niille mitään vakiintunutta suomenkielistä termiä. Esim. onko walking bass -kuviolle olemassa mitään fiksua suomennosta, jota kukaan käyttäisi?
 
Ever Circling Wolves - Matalavireistä muhjua, murinaa ja mäiskettä. Ja vieläpä ilmaiseksi. http://www.ecwdoom.com
Ianuarius
05.07.2011 14:24:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai, en mä tiennykään että tässä on joku äänestys käynnissä.
 
Aikoinani olin sitä mieltä, että suomea ei saa tärvellä ja että jos on suomenkielinen vastine sanalle, sitä on pakko käyttää ja että suomenkieli on mahtava kieli ja vittuilin ihmisille chateissa kun ne ei osannu pilkkusääntöjä yms. Itsehän olen ne jo unohtanut, kun englannin kanssa tulee värkättyä niin paljon.
 
Aina sitä häätyy olla joku aihe, mistä voi päteä ja nillittää muille. Nykyisin tämä hoituu vähän psykologisempien aiheiden parissa. Kielestä vaahtoaminen niihin verrattuna tuntuu vaan niin hiton turhalta. :D Mut siis joo, ei mua haittaa olla alakynnessä. Jos kaikki muut on sitä mieltä, että suomea täytyy kirjoittaa jonkun opuskirjan mukaisesti täydellisesti, niin... varmaan tulevaisuudessakin tulen oman kantani ilmaisemaan ja sen varjolla aukomaan päätä.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
laakeri
05.07.2011 14:30:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuren Kitarakirjan suomentaja on jo vuosia sitten esittänyt suomenkieliset vastineet legato-termeille. Puhukaamme siis jatkossa nyhtäisyistä ja vasaroinnista.
 
Ianuarius
05.07.2011 14:32:12 (muokattu 05.07.2011 14:32:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä jossain kuulin, että hammer-on on nauhaisku. Fretti-isku. Saakohan sieltä freteille huonekaluja? Joissa on puujalat...
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Sancrotis
05.07.2011 14:58:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muusikoiden.net - ei siellä mitään musiikista tai soittamisesta opi, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin.
 
"Basisti on huono renki, mutta huono isäntä." -Vanha sananlasku
Sakmongkol
05.07.2011 14:59:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Kielestä vaahtoaminen niihin verrattuna tuntuu vaan niin hiton turhalta. :D
 
Tämän kyllä jotenkin huomaa. Nyt vielä esim. sinun kirjoituksista saa pääpiirteissään selvän, mutta jos tuolla asenteella jatketaan pidemmän aikaa niin ihmiskunnalla saattaa olla ihan oikeita kommunikaatiovaikeuksia, ja ainakin kieli köyhtyy siten että minkäänarvoista kirjallisuutta on esimerkiksi aivan turha kuvitella olevan olemassa.
 
Jos kaikki muut on sitä mieltä, että suomea täytyy kirjoittaa jonkun opuskirjan mukaisesti täydellisesti, niin... varmaan tulevaisuudessakin tulen oman kantani ilmaisemaan ja sen varjolla aukomaan päätä.
 
Tämä on olkinukke, koska ei ollut kyse siitä että pitäisi kirjoittaa täydellisesti, vaan siitä että ei pitäisi kirjoittaa kuin idiootti.
 
Sergei Fallinen
05.07.2011 14:59:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sancrotis: Muusikoiden.net - ei siellä mitään musiikista tai soittamisesta opi, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin.
 
Kyl mun mielestä ihan perusasiat kannattaa hoitaa kuntoon ennen kuin rupeaa edes yrittämään mitään oikeasti vaikeaa, kuten esim soittamista
 
Sancrotis
05.07.2011 15:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: Kyl mun mielestä ihan perusasiat kannattaa hoitaa kuntoon ennen kuin rupeaa edes yrittämään mitään oikeasti vaikeaa, kuten esim soittamista
 
En tarkoittanut ettenkö pitäisi oikeakielisyydestä tai muutenkaan hyvästä suomen kielestä, mutta toisten ihmisten oikeakielisyyttä ei kannata yrittää muuttaa, varsinkaan musiikkifoorumilla. Siinä saa vain korjata, korjata, korjata ja korjata vielä korjaamasta päästyäänkin. Tällainen oikeakielisyysvimma ei liene Äidinkielen Opettajain Liiton foorumillakaan. Parasta, mitä voi tehdä on näyttää itse hyvää esimerkkiä.
 
"Basisti on huono renki, mutta huono isäntä." -Vanha sananlasku
Jucciz
05.07.2011 15:22:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: Kyl mun mielestä ihan perusasiat kannattaa hoitaa kuntoon ennen kuin rupeaa edes yrittämään mitään oikeasti vaikeaa, kuten esim soittamista
 
Mää en ymmärrä, miks jotkut naiset yrittävät laulaa kun edes kaikki miehet eivät osaa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Old Joe
05.07.2011 23:10:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mää en ymmärrä, miks jotkut naiset yrittävät laulaa kun edes kaikki miehet eivät osaa.
 
Toi oli kyllä tosi paha :-)
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Gary Enfield
05.07.2011 23:17:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mää oon aatellu et mun pitäis fretittää mun kaula uudestaan, vasara ei pysy päällä eikä poisvetokaan taho onnistua. Kannattaisko se pähkinäkin vaihtaa samaan hyömyyn?
crestfall
05.07.2011 23:31:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gary field: Kannattaisko se pähkinäkin vaihtaa samaan hyömyyn?
 
Kandee pistää samalla silta ja konepäät vaihtoon.
 
Ever Circling Wolves - Matalavireistä muhjua, murinaa ja mäiskettä. Ja vieläpä ilmaiseksi. http://www.ecwdoom.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «