Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä "epäämääräisten" biisien/ideoiden taltiomiseksi?
1 2 3 4
Jucciz
23.05.2011 00:15:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aalimupina: Sun lapsenlapsesi osaa vetää nuoteista ja sun bändikaverit eivät pysty soittamaan edes sointulapuista. Kannattaisiko harkita bändikavereiden vaihtoa?
 
Tätä määkin tuossa yllä vähän ihmettelin. Jos soittamiseen varatusta ajasta valtaosa menee siihen, että pitää suurin piirtein kädestä pitäen näyttää, milloin se C-sointu vaihtuu F-sointuun, kannattaa oikeasti miettiä, onko soittoseura sopivaa - jos siis homma on millään tapaa tavoitteellista. Itse ainakin turhautuisin tämmöisessä tilanteessa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
baron
23.05.2011 00:19:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: ...vai tarkoitatko ihan oikeasti, että sää teet musiikillista yhteistyötä sellaisten soittajien kanssa, jotka eivät hahmota, esim. missä 4/4-biisin tahtiviivat sijaitsevat ja eivät siis osaa vaihtaa oikeaa sointua tahdin välein, jos vaikkapa uusi sointu vaihtuu aina tahdin ykkösellä? Tai jopa puolen tahdin välein, tai vaikka joka neljäsosalla... :O
 
You got it!
Kun sä itse liikut vain siellä korkeasti koulutettujen muusikoiden seurassa, sä et tajua ruohonjuuritasoa.
Jos ei osaa nuotteja, mistä voisi tietää mikä tahtiviiva on ja mitä se tarkoittaa?
Onko sun mielestä nuotteja vain ne pallurat?
Ja ne tahtilajimerkinnät, etumerkit, viivastot, tahtiviivat ei muka oo nuotteja?
Ja kun instrukappaleen rakenteesta keskustellaan niin ainoa referenssi on jonkun onnettoman siihen tekemään sanat
("Otetaan uudestaan siitä kohdasta missä laulettaisiin....")
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
23.05.2011 00:20:02 (muokattu 23.05.2011 00:28:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: . Itse ainakin turhautuisin tämmöisessä tilanteessa.
 
Miltä mun kirjoitukset vaikuttaa?
Jos mä plokkaan jonkun piisin ja teen siitä melodiasointulapun niin haukutaan että eihän tästä voi soittaa, ei tässä ole sanoja!
Sä kerroit että nuottien tunteminen on hyödyllistä ja niin munkin mielestä olisi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jucciz
23.05.2011 01:22:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: You got it!
Kun sä itse liikut vain siellä korkeasti koulutettujen muusikoiden seurassa, sä et tajua ruohonjuuritasoa.
Jos ei osaa nuotteja, mistä voisi tietää mikä tahtiviiva on ja mitä se tarkoittaa?
Onko sun mielestä nuotteja vain ne pallurat?
Ja ne tahtilajimerkinnät, etumerkit, viivastot, tahtiviivat ei muka oo nuotteja?
Ja kun instrukappaleen rakenteesta keskustellaan niin ainoa referenssi on jonkun onnettoman siihen tekemään sanat
("Otetaan uudestaan siitä kohdasta missä laulettaisiin....")

 
Okei, okei, nyt alkaa kuva vähän hahmottua.
 
Mut siinä veikkasit pieleen, että mun soittokumppaneista kovinkaan moni olisi erityisen korkeasti koulutettu - ainakaan musiikin saralla. Aika monien soitannollinen osaaminen perustuu pikemminkin omaan aktiivisuuteen ja kiinnostukseen ilman varsinaisten oppilaitosten koulutusohjelmia - ainakaan toista astetta pidemmälle, jos edes sinne.
 
Kyllä mä, Baron, tajuan ruohonjuuritasoa. Tietäisitpä, miten hyvin tajuankaan. Olen antanut kitaratunteja kavereille, jotka nippa nappa tietävät, kummin päin he haluavat soitinta pitää.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
baron
23.05.2011 09:40:02 (muokattu 23.05.2011 09:47:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuccizKyllä mä, Baron, tajuan ruohonjuuritasoa. Tietäisitpä, miten hyvin tajuankaan. Olen antanut kitaratunteja kavereille, jotka nippa nappa tietävät, kummin päin he haluavat soitinta pitää.
 
Kyllä nää mun soittokaverit ihan riittävän hyviä soittajina on. Soittavat hyvin tuttuja piisejä ilman lappuja, vähän vieraampia sanasointulapuista.
Mä kerroin vain ongelmista mitkä liittyvät uuden piisin opetteluun jollei tunne nuotteja.
Esim joku väliosa jossa ei oo sanoja on helppo hahmottaa nuoteista, kuinka monta tahtia, vaikeampi pelkästä sanasointulapusta.
(Tää oli mun ongelma kun olin tuuraamassa bändissä, joka käyttää vain sanasointulappuja.)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Stone
23.05.2011 12:18:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teillä on kiinnostava ja kiihkeä aihe meneillään, enkä halua katkaiata sitä.
 
Kysyn kuitenkin tällaisen (jos joku ottaa kantaa), että vaiheessa kun opin soittotunneilla aikoinaan nuoteista soittamaan, niin maikka kehui että: "onneksi olkoon ohitit juuri Paul McCartneyn, Hendrixin ja Claptonin", jotka eivät kuuleman mukaan osaa/osanneet nuoteista soittaa (??). Aika yllättävä väite omasta mielestäni varsinkin McCartneyn osalta, kun onhan Macca nähty monesti pianon ääressäkin sekä säveltänyt sinfoniaa. No oli miten oli, mutta kiinnostaisi itseäni, että kuinka ne sitten tallensivat kaikki kiinnostavat juttunsa ennenkuin päätyivät levylle. Kaikki pääkopassa tallessako vai se kuuluisa nauhuri tallennus tai kaveri kirjoittamaan nuotintamaan?
 
"If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards
baron
23.05.2011 12:21:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Kaikki pääkopassa tallessako vai se kuuluisa nauhuri tallennus tai kaveri kirjoittamaan nuotintamaan?
 
Tää ei oo vastaus kysymykseesi mutta mun poikani soitti aikoinaan bändissä, jonka mukaan nuottien osaaminen tappaa luovuuden.
Kun piisit oli kuitenkin monimutkaisia ja joteskin piti pistää muistiin niin pyörä keksittiin uudelleen ja keksivät itselleen upouuden ikioman nuotintamissysteemin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
locoloco
23.05.2011 15:31:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Teillä on kiinnostava ja kiihkeä aihe meneillään, enkä halua katkaiata sitä.
 
Kysyn kuitenkin tällaisen (jos joku ottaa kantaa), että vaiheessa kun opin soittotunneilla aikoinaan nuoteista soittamaan, niin maikka kehui että: "onneksi olkoon ohitit juuri Paul McCartneyn, Hendrixin ja Claptonin", jotka eivät kuuleman mukaan osaa/osanneet nuoteista soittaa (??). Aika yllättävä väite omasta mielestäni varsinkin McCartneyn osalta, kun onhan Macca nähty monesti pianon ääressäkin sekä säveltänyt sinfoniaa. No oli miten oli, mutta kiinnostaisi itseäni, että kuinka ne sitten tallensivat kaikki kiinnostavat juttunsa ennenkuin päätyivät levylle. Kaikki pääkopassa tallessako vai se kuuluisa nauhuri tallennus tai kaveri kirjoittamaan nuotintamaan?

 
Luin jostain että maccalla oli tossa sinfoniaa säveltäessä juuri kaveri kirjoittamassa maccan säveltämät jutut partituurille!!.Muistaakseni yksi tapaus on penny lanen piccolohuilusoolo jonka macca hyräili george martinille(viides biitle!) joka sitten kirjoitti melodian nuotille ja eikun vaan huilisti vetämään lapusta narulle:).
 
Off topic:)
 
Jucciz
23.05.2011 15:48:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

locoloco: Luin jostain että maccalla oli tossa sinfoniaa säveltäessä juuri kaveri kirjoittamassa maccan säveltämät jutut partituurille!!.Muistaakseni yksi tapaus on penny lanen piccolohuilusoolo jonka macca hyräili george martinille(viides biitle!) joka sitten kirjoitti melodian nuotille ja eikun vaan huilisti vetämään lapusta narulle:).
 
Off topic:)

 
Niin siis, kyseessähän on piccolotrumpetti, mutta joka tapauksessa magee soolo. Sopii biisiin kuin nenä päähän.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
locoloco
23.05.2011 15:52:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Niin siis, kyseessähän on piccolotrumpetti, mutta joka tapauksessa magee soolo. Sopii biisiin kuin nenä päähän.
 
ai niin se oli piccolotrumpetti:)
 
Tawsky
24.05.2011 19:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä taltioin epämääräiset biisit ja niiden ideat yleensä Guitar Prolla. Mielestäni ohjelmaa on siisti ja helppokäyttöinen ja omien kappaleiden väkertäminen voi olla ihan hauskaakin tuolla. Samalla oppii jonkin verran nuotintamisesta (ainakin nuottien kestoista). Kivaa on myös se, että jos kaiken saa kohdilleen, tulee kappaleesta suunnilleen sen kuuloinen kuin pitääkin, siis ainakin jos on kitaran lisäksi saanut kasaan rummut, basson ja mahdolliset muut soittimet. Mulle on esimerkiksi rumpubiittien rakenne hahmottunut paremmin GP:n kanssa, kun olen väsäillyt rumpuraitoja omiin kappaleisiin.
 
Juu, eihän niistä mitään jumalattoman kaunista tule, mutta antavat suuntaa siitä että miltä kappale voisi kuulostaa yhteen nidottuna. Mulla itseasiassa on ollut hauskaa, kun olen parit vanhat kuviot nitonut GP:llä biisiksi ja sitten muutin koko roskan vielä 8bittiseen muotoon! Mielestäni lopputulos on ihan hauska: http://www.youtube.com/watch?v=6RuvDj-NdrA&feature=channel_video_title
 
Juu, yleensä ei ole noin "rankkaa" settiä minun kappaleet, ties mikä mulle on tullut...
 
Stone
25.05.2011 11:12:23 (muokattu 25.05.2011 11:17:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä ei enään täysin liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta seurattuani tässä ketjussa jutustelua "nuotit vs korvakuulo" soitto, niin olisiko kellään ehdottaa mitään asiallisen tavoitteellista kitaransoittoon suunnattua nuotinnettua opusta (ei tabulatuureja) ja joka ei olisi NIIN KUIVAA kamaa kuin esim. Modern Method For Guitar/William Leavitt. Sisältönä voisi olla tärkeää teoriaa pelkistetyssä muodossa kuin inspiroivia biisejäkin. Suomenkielinen opus plussaa, mutta englanninkielinenkin käy (osaan kyllä käyttää sanakirjaa).
 
Pointtina on, että jos saan jostain revittyä aikaa, niin voisi yrittää taas vaihteeksi opiskella asioita myös tavoitteellisemmin + päivitettyä nuotinluku taitoa uudestaan. Siltikin olen sitä mieltä, että korvakuulolta soittoa ei nuotit itselläni tule millään korvaamaan vaan onhan se yleissivistävää osata tulkita niitäkin.
 
"If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards
baron
25.05.2011 15:25:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Siltikin olen sitä mieltä, että korvakuulolta soittoa ei nuotit itselläni tule millään korvaamaan vaan onhan se yleissivistävää osata tulkita niitäkin.
 
Ei lapusta/hatusta soittaminen ole joko/tai vaan sekä että.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
hallu
25.05.2011 16:48:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ei lapusta/hatusta soittaminen ole joko/tai vaan sekä että.
 
Plussia tältä taholta, en itse olisi osannut paremmin sanoa:-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Stone
25.05.2011 17:03:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ei lapusta/hatusta soittaminen ole joko/tai vaan sekä että.
 
No... paha väittää vastaankaan;)
 
"If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards
Jucciz
25.05.2011 20:06:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Tämä ei enään täysin liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta seurattuani tässä ketjussa jutustelua "nuotit vs korvakuulo" soitto, niin olisiko kellään ehdottaa mitään asiallisen tavoitteellista kitaransoittoon suunnattua nuotinnettua opusta (ei tabulatuureja) ja joka ei olisi NIIN KUIVAA kamaa kuin esim. Modern Method For Guitar/William Leavitt. Sisältönä voisi olla tärkeää teoriaa pelkistetyssä muodossa kuin inspiroivia biisejäkin. Suomenkielinen opus plussaa, mutta englanninkielinenkin käy (osaan kyllä käyttää sanakirjaa).
 
Pointtina on, että jos saan jostain revittyä aikaa, niin voisi yrittää taas vaihteeksi opiskella asioita myös tavoitteellisemmin + päivitettyä nuotinluku taitoa uudestaan. Siltikin olen sitä mieltä, että korvakuulolta soittoa ei nuotit itselläni tule millään korvaamaan vaan onhan se yleissivistävää osata tulkita niitäkin.

 
William Leavitt: Melodic Rhythms for Guitar
 
Oikein hyvä teos, jos nuotinluvun perusteet ovat hanskassa ja Modern Method (ei muuten erityisen osuva nimi enää tänä päivänä) -kirjat eivät nappaa. Eivät nappaa oikein muakaan.
 
Tuossa kirjassa on vähän enempi "biisin kuuloisia biisejä" ja oikein hyvää harjoitusmateriaalia sekä rytmien että melodioiden lukemiseen. Voin suositella!
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Stone
25.05.2011 23:35:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: William Leavitt: Melodic Rhythms for Guitar
 
Oikein hyvä teos, jos nuotinluvun perusteet ovat hanskassa ja Modern Method (ei muuten erityisen osuva nimi enää tänä päivänä) -kirjat eivät nappaa. Eivät nappaa oikein muakaan.
 
Tuossa kirjassa on vähän enempi "biisin kuuloisia biisejä" ja oikein hyvää harjoitusmateriaalia sekä rytmien että melodioiden lukemiseen. Voin suositella!

 
Huomioitu, kiitos suosituksesta.
 
"If You Want The Last Laugh.....Join The Rolling Stones." -Keith Richards
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «