Muusikoiden.net
04.12.2016

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: APUA! Miten kitara soolot tehdään?!
1 2 3
rokkari87
05.03.2011 01:19:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt tarvian apua teiltä! Osaan kirjoittaa biisejä vaikka ne onkin sellasia Love pop biisejä :D Säveltää osaan myös mutta en osaa tehdä niihin sooloja! Asteikot opin jo skitta kursilla. Tehdäänkö soolot siis niistä miten joku sävel muodostuu?
Esim: Dm joka muodostuu seuraavista sävelistä: d,f ja a.

kimurantti1
05.03.2011 02:19:43

Jep, kovin usein melodiat noudattaa sointujen ääniä. Kaikki oleellinen informaatio sooloista löytyy soivasta musiikista, ja vieläpä isoa osaa kaikesta olennaisesta informaatiosta ei ole edes mahdollista, ainakaan kovin tyhjentävästi, purkaa tekstiksi. Tähän voitaisiin kasata vaikka kuinka pitkä lista erilaisia tapoja kehitellä ja muunnella melodioita, keksiä kitaralickejä ja niin edelleen, mutta ainoa neuvo josta on sulle samantien konkreettista hyötyä, on, että opettelet levyiltä muutamia simppeleitä sooloja.

http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Miikathebest
05.03.2011 04:33:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=21YtMyNJpUc

Liikaa säröä!
baron
05.03.2011 07:50:03

rokkari87: Nyt tarvian apua teiltä! Osaan kirjoittaa biisejä vaikka ne onkin sellasia Love pop biisejä :D Säveltää osaan myös mutta en osaa tehdä niihin sooloja! Asteikot opin jo skitta kursilla. Tehdäänkö soolot siis niistä miten joku sävel muodostuu?
Esim: Dm joka muodostuu seuraavista sävelistä: d,f ja a.

Ei soolon säveltämisen idea poikkea melodian säveltämisen ideasta.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Nurmituomas
05.03.2011 09:57:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moni iskelmä ja pop soolo menee laulumelodiaa matkien, ehkä eka matalammalta ja sitten korkeammalta. (esim yön rakkaus on lumivalkoinen, mutta tuhannet muutkin)

monimutkaisemmat soolot on ihan omia osiaan kappaleissa, joissa on hyvinkin oma rakenne, vaikkakin se sopii perussointikulkuun.

Spike
05.03.2011 18:28:01

Nurmituomas: moni iskelmä ja pop soolo menee laulumelodiaa matkien, ehkä eka matalammalta ja sitten korkeammalta. (esim yön rakkaus on lumivalkoinen, mutta tuhannet muutkin)

Nää on kyllä useimmiten aika helvetin puuduttavia. Ihan oma taiteenlajinsa saada noista mielenkiintosia, Baddingin joissain biiseissä muistaakseni oli hyviä instrumentaaliversejä.

cr4b
05.03.2011 18:40:17 (muokattu 05.03.2011 18:50:55)

Voisin paljastaa yhden omista metodeistani, vaikka sooloni eivät mitään "pro"-luokkaa olekaan. Tällä päässet kuitenkin alkuun:

0) Laita tausta soimaan, esimerkiksi looppaamaan sitä tahtia tai paria, joihin yrität sillä hetkellä keksiä melodiaa.
1) Jos päässä on joku hyvä taustaan sopiva melodia, yritä saada se ulos kitaralla. Jos ei, mene kohtaan 2.
2) Kokeile eri nuotteja taustan päälle. Jos tiedät, missä sävellajissa tausta menee, ja tiedät kyseisen asteikon, aina vain parempi, koska asteikon sävelet kuulostavat suuremmalla todennäköisyydellä hyviltä.
3) Kun löydät jonkun mielenkiintoisen nuotin, yritä keksiä päässäsi melodia, joka alkaa siitä nuotista. Jos keksit jotain, mene kohtaan 1.
4) Etsi lisää mielenkiintoisia nuotteja, ja kokeile yhdistää niitä eri rytmityksillä. Jatka tätä kunnes olet keksinyt jonkun melodian, ja mene sitten kohtaan 1.
5) Kun olet saanut aikaan jotain siedettävän kuuloista, siirry seuraavaan tahtiin.
6) Jos et keksi yhtään mitään, laita siihen satunnaista tilua (mulla käy näin aika usein)

Terävin aseesi ovat korvasi, joten käytä niitä. Voit tehdä soolon ihan mistä sävelistä haluat - asteikot, soinnun äänet yms. on vain apukeino löytää ne parhaan kuuloiset äänet helposti. Pikkuhiljaa soolo soololta tuo algoritmi tulee nopeammaksi ja nopeammaksi, ja suorastaan alitajuiseksi. Siinä vaiheessa kannattaa unohtaa apupyörät ja tehdä soolo sillä tavalla, joka itsestä tuntuu parhaalta. Tee paljon sooloja, koska se on loppujen lopuksi ainoa keino kehittyä siinä asiassa.

If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Nurmituomas
05.03.2011 19:56:48

joo, tylsin tapa se laulumelodian soittaminen on, mutta se on helpoin aloituskohta. olen monesti jopa ihmetellyt kuinka paljon sitä käytetään ja ammattimuusikot pilaavat hyviä kappaleita jättämällä tuon soolokohdan noin heppoiselle. ehkä tapa toimii kappaleissa joissa on hyvin selvä ja mieleenjäävä laulumelodia. ja joissa kitaristi ei haluakkaan olla persoonallinen.(iskelmä).

elsewhere
05.03.2011 23:25:47

Soitat vaan. Ei se sen kummempaa ole.

~ Love broke out and I forgot it's war.
cr4b
06.03.2011 02:05:38

elsewhere: Soitat vaan. Ei se sen kummempaa ole.

No jes. Todella hyödyllinen olit.

If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Zeeboo
06.03.2011 11:29:36

Alkutaipaleella olevilla soittajilla (ja kyllä aina joskus kauemminkin soittaneillakin) iso tulppa melodioiden (soolojen) tuottamisessa soittimella on teknisten valmiuksien ja tiedon rajallisuudessa. Pääsä soivasta melodiasta on tavattoman pitkä matka siihen, että sen saa toistettua soittimella. Eivät ne äänet taivaan sinestä tipu, eikä ihan perille vieviä oikoteitä tahdo olla. Harjoittelua, asioiden funtsaamista ja taas harjoittelua, siinäpä se resepti on.

Siinä vaiheessa, kun ollaan sitä mieltä että perusteen ovat hallussa, on tilanne vasta se että teidetään mitä perusteita on olemassa. Näiden hallintaansaaminen on sitten loppuelämän mittainen missio. Näin ainakin itse olen kohdallani huomannut muutaman kymmenen vuoden näpläämisen jälkeen. Tämä ei ole tarkoitettu lannistamismielessä kirjoitetuksi, vaan päinvastoin: niistä perusteista löytyy aina jotain uutta, joka avaa taas uusia juttuja.

Joitain hommia, joita mun mielestä kannattaa tehdä:

- Kaikki duuriasteikot ns. viiden laatikon sormituksilla
- Kaikki duuriasteikot samassa asemassa kvinttiympyrän mukaan (12 asteikkoa, 12 asemaa)
- Edelliset erilaisilla patterneilla: tersseittäin, kvarteittain, kvinteittäin jne.
- Edelliset kolmen, neljän, viiden jne äänien grouppeina
- Edelliset eri aika-arvoilla metronomin kanssa (niinkuin tietysti kaikki edellisetkin)
- Kaikki edelliset myös RMM:lla ja harmonisella duurilla
- Pentatoniset ja blues-asteikot asemassa, kahden ja kolmen kielen grouppeina jne.

- Asteikot nelisointuina, erilaisina käännöksinä ja hajoituksina kaikissa sävellajeissa.
- Sama viisisointuina

Noita kannattaa mun mielestä treenata pelkän metronomin kanssa. Komppitaustat ovat ok, mutta oman soiton virheet saattavat jäädä komppitaustan alle.

- komppitaustaksi yhden, kahden jne soinnun looppeja. Kokeile niin, että vahvoille iskuille tulee sointuääni. "muille" voi soittaa äänet asteikosta tai kromaattisia lisä-ääniä. Kiinnitä huomiota sointuvaihdoksiin niin, että vaihdoksen kohdalla melodian liike on mahdollisimman pieni. Ihan vaan sillä, että saa aikaiseksi sujuvia linjoja. Tehokeinona voi tietenkin aina käyttää isoja hyppyjä.
- Kokeile soittaa soolo pitkillä äänillä ja isoilla intervalleilla.

jne, jne...

Niin, ja tietysti: kokeile plokkailla kaikenlaisia sooloja ja sovella niistä noukittuja juttuja omiin sooloihisi. Niin on kaikki muutkin tehneet ;)

White men can't Monk
kimurantti1
06.03.2011 14:00:00 (muokattu 06.03.2011 14:24:01)

Zeeboo: Joitain hommia, joita mun mielestä kannattaa tehdä--

En halua lähteä haastamaan tai aloittamaan sen kummempaa debattia, mutta mun mielestäni noi listatut jutut on välttämättömiä työkaluja kitaristille, joka soittaa improvisoitua musiikkia, tai ylipäätään sellaisessa bändissä/keikoilla/erilaisissa tilanteissa, joissa pitää osata soveltaa ja kehittää sujuvasti lennosta kamaa. Ammattimuusikoiden olisi syytä noi osata, ja vakavasti harrastuksensa ottavilla olisi hyvä olla jonkinlainen ymmärrys em. asioista, mutta musta noi eivät ole välttämättömiä työkaluja soolojen tekoon, jos ne soolot siis sävelletään etukäteen eikä improvisoida. Soolojen plokkaaminen ja niiden juttujen soveltaminen on suorin tie onneen. Tietenkin, soveltamista helpottaa tavattomasti jos osaa purkaa plokatut jutut teoriaksi. Kuitenkin kaverille joka on aivan alkutaipaleella, on soolojen teko noin teoreettiselta kantilta aikamoisen ylitse pääsemätön juttu. Kitaristille joka kysyy, että miten soolot tehdään, mä näkisin noi vitossointujen treenaamiset melodisen mollin sointuasteilla aikaisintaan jossain viiden vuoden päässä, jos siis tehdään kovasti duunia ja ylipäätään sellainen musa kiinnostaa, jossa sitä melodista mollia tarvitaan. Vähän eri konseptit pätee jazz-tyylisessä improvisoinnissa ja etukäteen sävelletyssä love pop -biisin 8 tahtia kestävässä kitarasoolossa. Jälkimmäisessä ei välttämättä tarvi osata soittaa duuriasteikkoa CAGED -bokseissa septimeillä päästäkseen hyvään lopputulokseen, ja musta kiivetään suorastaan bärsche edellä puuhun, jos jotain lovepop-biisin soolon tekoa lähdetään opettelemaan kolaamalla asteikkoja ja arpeggioita ympäri otelautaa.

Spike
06.03.2011 15:24:49

kimurantti1: jos jotain lovepop-biisin soolon tekoa lähdetään opettelemaan kolaamalla asteikkoja ja arpeggioita ympäri otelautaa.

Arpeggiothan on mitä paras lähtökohta poppisooloihin, siinä on varmat nuotit mitkä toimii. Sit voi asteikosta nappailla "pienempiä" nuotteja, joista vaikka bendaa sointuun.

kimurantti1
06.03.2011 15:51:50 (muokattu 06.03.2011 16:04:09)

Spike: Arpeggiothan on mitä paras lähtökohta poppisooloihin, siinä on varmat nuotit mitkä toimii. Sit voi asteikosta nappailla "pienempiä" nuotteja, joista vaikka bendaa sointuun.

En väittänyt etteikö arpeggioiden äänet toimi. Kunhan vaan totesin, että asteikkojen ja arpeggioiden funtsiminen on aivan aloittelijalle hyvin työläs ja mun mielestäni tarpeettoman vaikeasti lähestyttävä tapa tehdä sooloja, varsinkin kun oletettavasti puhutaan tosi yksinkertaisesta musasta. Olen sitä mieltä, että muutamien ton tyylin soolojen opettelu kunnolla näppeihin avaa hommaa enemmän ja nopeammin, kuin skaalojen ja arpeggioiden kolaaminen. Kun siihen soolon soittoon kuuluu niin paljon muutakin kuin se, että mikä nuotti minkänkin soinnun päälle varmasti sopii. Vasta sitten kun on opeteltu soittamaan kunnolla ylipäätään jotain, on teorian funtsimisesta jotain hyötyä.

Zeeboo
06.03.2011 17:16:18

kimurantti1: En halua lähteä haastamaan tai aloittamaan sen kummempaa debattia...

Joo, toivottavasti tuosta "mun mielestä" listasta ei tullut sellaista käsitystä, että se olisi joku jobs-to-do-tarttee-osata-luettelo. Enempi sellaisia asioita pistin siihen, joita on tullut ajanoloon itse kolattua.

Kyllä mä olen samaa mieltä, että paljon niukemmilla tarpeilla pääsee liikkeelle, ja oikeastaan pitääkin päästä. Sen havainnon olen tehnyt - niinkuin varmaan yks jos toinenkin - että "perusteet" on käsitteenä ylen voimakkaasti laajeneva käsite. Omalla kohdalla niihin perusteisiin kuuluu hyvinkin jazz-molli, vaikkapa bluesiin tyylinmukaisesti lantrattuna. Ei tietenkään ollut ensimmäisten opeteltavien asioiden joukossa. Eikä toistenkaan.

Soittaahan sitä pitäisi, ja paljon. Käyttää korviaan ja estottomasti apinoida kaikkea mikä omaan korvaan kuulostaa hyvältä. Ei kai siinä sen kummempaa.

White men can't Monk
Spike
06.03.2011 17:17:46

kimurantti1: En väittänyt etteikö arpeggioiden äänet toimi. Kunhan vaan totesin, että asteikkojen ja arpeggioiden funtsiminen on aivan aloittelijalle hyvin työläs ja mun mielestäni tarpeettoman vaikeasti lähestyttävä tapa tehdä sooloja

Joo, ei kai kukaan hullu nyt treenaakaan ensin kolmea vuotta asteikkoja ja arpeggioita, ennen kuin aloittaa sooloilun ;)

baron
06.03.2011 19:32:09 (muokattu 06.03.2011 19:32:18)

Mun luulon mukaan tällä säikeellä on sotkettu kaksi asiaa:
1. Sävelletty instrusoolo
2. (Lennossa) improvisoitu soolo

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
06.03.2011 19:57:58

baron: Mun luulon mukaan tällä säikeellä on sotkettu kaksi asiaa:
1. Sävelletty instrusoolo
2. (Lennossa) improvisoitu soolo

Nämä sekoitetaan melkein poikkeuksetta. Valtaosa improvisoiduista sooloista on etukäteen valmisteltuja - sävellettyjä - sikäli, että soittajalla on likki-/ fraasivarasto, josta poimitaan tilanteen mukaan sopivat palikat pötköön. Totaali-improvisoijia on hyvin harvassa.

White men can't Monk
poppamies
06.03.2011 20:16:39

Nurmituomas: moni iskelmä ja pop soolo menee laulumelodiaa matkien, ehkä eka matalammalta ja sitten korkeammalta. (esim yön rakkaus on lumivalkoinen, mutta tuhannet muutkin)

monimutkaisemmat soolot on ihan omia osiaan kappaleissa, joissa on hyvinkin oma rakenne, vaikkakin se sopii perussointikulkuun.

Näinhän se menee. Mulla on jäänyt muutama soolo mieleen joka edustaa jälkimmäistä tapaa tehdä ihan "oikeita" sooloja.

http://www.youtube.com/watch?v=V0UcQDUR-fU
1:17 eteenpäin.

http://www.youtube.com/watch?v=0ydcT07POqo
1:20

G strings are for strippers
palikka
25.03.2011 09:44:34 (muokattu 25.03.2011 09:46:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitat jotain mitä mieleen tulee! Ota huomioon että kitarasoolot on oikeastaan itsessään jo suhteellisen säälittävä konsepti, joten jätä ne molonpidennykssoolot jo alkuunsa pois.

MUOKS: Eli toisinsanoen kitarasoolon tulisi olla varioitu osa biisin päämelodiaa, jos populäärimusiikista on kyse. Kitarasoolot poukkoilevat aivan naurettavan usein omiin taidonnäytteisiin.

Love will tear us apart. http://www.facebook.com/loistavapolku
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti