Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka usein vaihdat plektraa?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Sergei Fallinen
01.03.2011 22:26:47 (muokattu 01.03.2011 22:27:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kun löydän käteeni sopivan plektran käytän sitä niin kauan kunnes se hukkuu
 
no, tylsyyhän ne tietty ennen pitkää mut siihen menee yleensä paljon kauemmin
 
jannu
01.03.2011 22:51:42 (muokattu 01.03.2011 23:01:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tässä yksi hauska havainto aiheeseen liittyen, Dunlopin plektroissa todella on eroja:
- Tortexilla ei tee viiden biisin soittelun jälkeen mitään.

 
Tämä on erittäin totta.
 
- Ultexilla tekee vielä monen viikonkin soittelun jälkeen jotain.
 
Tämä taas oli erittäin hyödyllinen tiedonmurunen. Kiitos!
 
Plektran elinkaari riippuu aivan plektrasta ja käytöstä. Peruskaahauksessa palaa keltaisia Tortexeja kuin natseilla kirjoja, mutta leppoisampaa menoon yleensä pyrin kokeilemaan jotain muuta. Dawan delrininen Grip Tips on tämänhetkinen suosikki kompaktin kokonsa sekä monipuolisuutensa vuoksi; esim grippipuolella pikaten saa todella tumppua, pehmoista fiilistä. Ja yleensä ne puhkiraiskatutkin läpykät pyörivät nurkissa ja pöydänkulmilla, vaikka olisi tullut hankittua jo uusia. Yleensäkin plekut ovat mulle yhtä olennainen osa soundin hakemista kuin sähkökitaran potikat, vahvistimen EQ jne. Ja soundinhan ei tarvitse aina olla automaattisesti hyvä, vaan tilanteeseen sopiva.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
asaaa
01.03.2011 23:00:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen jo vuoden ajan käyttänyt ainoastaan 1.14mm Gator Grippejä, koska ovat yksinkertaisesti hyviä ja sopivat hyvin omaan käteen. Kohtuullisen nopeasti kuluvat, mutta eivät yhtä nopeasti kuin Tortexit. Eipä tuo haittaa oikeastaan muutakuin silloin, kun on soitellut viikon samalla, niin uuteen joutuu jo hiukan totuttelemaan.
 
Luu kurkkuun.
Ramenia
01.03.2011 23:40:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En vaihda, jazz III on sen verran kova metallisahauksessa ja muutenkin tarkkuudeltaan. Eikä edes kulu juurikaan.
 
...laulaja ja basisti haussa...
Jokseli
02.03.2011 09:37:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdyn edelliseen, tosin minulla on noita jazz kolmosia pieni rasiallinen tossa minne aina soiton tauotessa lykkään plekun. Sitten nappaan sieltä satunnaisesti jonkun niistä, en huomaa eroa juurikaan kun kaikilla soitettu yhtä paljon...
 
"Ajattele nyt parikymppistä ihmistä. Se jaksaa keskittyä kahteen asiaan. Jos yrittää opiskella, urheilla ja naida, niin siinä on yks liikaa. Opiskelemaan ehtii myöhemminkin." - Seppo Räty
nannne
02.03.2011 12:00:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokseli: Yhdyn edelliseen, tosin minulla on noita jazz kolmosia pieni rasiallinen tossa minne aina soiton tauotessa lykkään plekun. Sitten nappaan sieltä satunnaisesti jonkun niistä, en huomaa eroa juurikaan kun kaikilla soitettu yhtä paljon...
 
Nuo jats kolomoset on parhaat soittaa omaan silmään mutta niitä pitää olla useampi käsillä kun tuppaavat lentelemään minne sattuu varsinkin kun vähän kädet hikoaa.
 
Arttu_Ace
02.03.2011 15:31:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: kun löydän käteeni sopivan plektran käytän sitä niin kauan kunnes se hukkuu
no, tylsyyhän ne tietty ennen pitkää mut siihen menee yleensä paljon kauemmin

 
Sama täällä. Plektroja on tullut ostettua satoja ja taas satoja, ja niitä on tullut kylvettyä ulko-oville siellä ja täällä. Kyllä miulla plektra hukkuu ennen sen kulumista soittokelvottomaksi.
 
TOSIN jos asian suhteen haluaa olla kovin tarkka, niin kyllähän minunkin plektrat kuluu. Oon jo muutaman vuoden käyttänyt Ibanezin Vai-plektroja joissa on kumitäpät otteen parantamiseksi, ja ne pienet nymiskäthän siitä kuluu tunnissa-parissa soitellessa. Minä kyllä soittelen niillä plektroilla kulumisenkin jälkeen, mutta keikoilla ripustan mikkiständin plekulistaan aina tuoreet.
 
Rock and roll and blues and jazz - kiss my ass.
Krice
02.03.2011 15:45:48 (muokattu 02.03.2011 15:47:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arttu_Ace: Oon jo muutaman vuoden käyttänyt Ibanezin Vai-plektroja joissa on kumitäpät otteen parantamiseksi, ja ne pienet nymiskäthän siitä kuluu tunnissa-parissa soitellessa.
 
Kokeile davan kumiplektroja, niissä on yläosa tehty kumista ja soittopuoli muovista ja ne on sitten yhdistetty kuin palapeli. Ote on paras mitä missään plektrassa, pysyy sormissa kuin tatti suossa.
 
Eli näitä:
http://www.thomann.de/fi/dava_control_grip_tips_pick_set.htm
Tai pienempi koko:
http://www.thomann.de/fi/dava_jazz_grips_nylon_pick_set.htm
 
Lenoldinho
02.03.2011 17:09:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla ole koskaan kulunut plektra loppuun, ostan uusia kun oon hukannu vanhat.
markus16
02.03.2011 19:03:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkään en oo kai koskaan kuluttanut plekua loppuun. Ne vaan häviää aina johonkin.
En ole myöskään saanut yhtään coltin sytkää kulutettua loppuun asti. Ne ehkä kaareuttaa fysiikan lakeja tjsp.
 
Old school? New school? Shit! I didn't even go to school.
mattim
03.03.2011 02:01:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutama (3-4) 08 -1mm plektraa tuossa pyörii, kun kuluvat liian tylpiksi, teroitan (uudelleen muotoilen) heidät. Monta vuotta jotkut kestävät.
 
Matti
 
Novation Remote SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
Ianuarius
03.03.2011 22:04:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazz III:t kestää, kestää, kestää ja kestää. En ikinä vaihda silleen tietoisesti, mutta mulla kulkuu niitä pitkin poikin muutama kappale ja otan aina sen, mikä on lähimpänä.
 
Ultexeista tykkään myös jostain syystä, vaiken niillä oikeastaan soitakaan. Jotenki ne on vaan kivan olosia.
 
Bloggailua englanniksi musiikillisista aiheista: The Musician Experience
hevikukko
04.03.2011 00:11:24 (muokattu 04.03.2011 00:12:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän niitä sekaisin, kunnes kulumaa näkyy ja sitte roskiiin. Uutta tilalle vaan....
 
E. Jazz III o paras!
 
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
MoreK
04.03.2011 07:27:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kahta en vaihda: plektraa ja kieliä.
 
Plektra menee harjoittelutahdista riippuen vaihtoon kerran/pari viikossa. Tosin pöydällä on levällään erityyppisiä plektroja, joita käytän aika sumealla logiikakka. Kuluneimmat siirtyy taakse ja lopulta roskikseen.
 
Edelleen se unelmapleku on löytämättä. Selkeesti noi vähän teräväkärkisemmät miellyttää. Ihan paras on PickBoy, pysyy kädessä kohokuvioinnin ansisota (tosin voisivat painattaa jollain muulla kuvioinnilla kuin kannabiksen lehdellä). Tatsi on mainio, mutta pleku kuluu suhteellisen nopeasti. Ultex täällä mainittiin, olen teräväkärkisiä kokeillut ja ne toimii ihan mukavasti. Tosin materiaalista johtuen plekun kärki on jotenkin liukas, ja siitä syystä tatsi ei ole ihan niin hyvä. Tatsin suhteen paras on Fenderin semmonen puna-valko-musta kirjava, jonka nimeä en tiedä. Mutta se kuluu todella nopeasti.
 
Spiral
04.03.2011 08:40:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistin Jazz III ja Ultexeja tilaukseen, mielenkiintoista nähdä miten noiden kanssa käy.
 
nannne
04.03.2011 10:31:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spiral: Pistin Jazz III ja Ultexeja tilaukseen, mielenkiintoista nähdä miten noiden kanssa käy.
 
Jazz III ultexit on kinkkinen löytää jos sattuvat tippumaan. On niin haaleita.
 
JukkaKoo
04.03.2011 10:55:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dunlopin Jazz II ja Jazz III ovat omaan käteen toistaiseksi parhaita. Pysyvät kädessä ja kestävät. Pitää kyllä vielä kokeilla jotain vielä "pitävämpiä" plekuja kokeeksi jatkossa jos sieltä löytyisi haastaja.
 
Ehdoton nou-nou omaan käteen ollut Dunlopin Gator gripit. Ne ei tod pysy tassussa ja ovat jotenkin vatenmielisen "jauhoisen" tuntuisia. Tosi vastenmielinen hypisteltävä! Muilla ollut samoja fiiliksiä?
 
touhis
04.03.2011 11:27:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soittelen vähän millä sattuu mutta enimmäkseen tämmöisillä:
http://i.ebayimg.com/05/!BrhGU4gCGk … KkMEvMu%28qppcBL0B%28eBC5!~~_35.JPG
 
Ja kun on jo vuosia tottunut pitämään niitä väärinpäin niin ei se kuluminenkaan juuri haittaa.
 
Arttu_Ace
04.03.2011 11:57:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JukkaKoo: Ehdoton nou-nou omaan käteen ollut Dunlopin Gator gripit. Ne ei tod pysy tassussa ja ovat jotenkin vatenmielisen "jauhoisen" tuntuisia. Tosi vastenmielinen hypisteltävä! Muilla ollut samoja fiiliksiä?
 
Itse käytin yksinomaan Gatoreita lähes kymmenen vuotta. Tykkään niistä edelleenkin, ja miun mielestä ne pitää hyvin tuntumansa varsinkin keikoilla kun alkaa hiki irtoamaan.
 
Rock and roll and blues and jazz - kiss my ass.
MikaHekkanen
04.03.2011 13:31:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lenoldinho: Ei mulla ole koskaan kulunut plektra loppuun, ostan uusia kun oon hukannu vanhat.
 
Samoin. Hukkaan tosin tavaraa sitä vauhtia, etteivät nuo ehdi paljoa kulua.
Soittotatsini on hyvinkin kevyt, plektralla sahaaminen ei kuulu lainkaan harrastuksiini.
 
Plektrana on lähes aina Dunlopin standardi nylonpleku, paksuus 0.73, 0.88 tai 1.00 mm.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «